PANAS BERAPI! RAFIZI DAPAT DANA DARI TURKI UNTUK TUBUH 'NOW' - UNTUK APA?

Untuk seorang yang baru sahaja dituduh di mahkamah dalam isu BAFIA, nampaknya Rafizi memang tak pandai duduk diam. Secara bersahaja, Rafizi menubuhkan sebuah lagi NGO baru yang dikatakan bakal menjadi tapak perjuangan Rafizi di dalam PKR. Kita semua tahu, nasib politik Rafizi di dalam parti tidaklah begitu bagus. Bertanding (cuba untuk bertanding) dan kemudiannya tarik diri. Shamsul Iskandar pun tak mampu Rafizi tewaskan, kerana Sam adalah ‘adik angkat’ kepada Azmin.

NOW – memang ditubuhkan, selari dengan tarikh pilihanraya yang semakin hampir. Semua orang dalam PKR tahu, mereka sedang menantikan DANA besar dari Turki yang dikatakan akan tiba ke pantai Malaysia dalam banyak cara dan kaedah. Semuanya memerlukan transaksi yang sahih dan bernas. Makanya, memang menjadi tanggungjawab besar PKR, untuk memastikan DANA besar ini sampai dalam keadaan yang selamat.

Syarat Turki (Erdogan) mudah sahaja. Semuanya mesti dilakukan secara sah. Zaman untuk memberi dana secara songlap dan gelap dah berlalu. Kalau ada pun, ianya dari sumber yang lain – dan bukan dari Turki.

Memang ada platform lain yang boleh digunapakai: akaun SUARAM, akaun Malaysiakini, akaun parti – tapi bagi pastikan kawalan penuh kepada wang Turki, NOW ditubuhkan. Signatories – Anwar, Azizah dan seorang akauntan lain. Orang lain jangan ganggu. Azmin juga tak terlibat.

Agenda NOW adalah seperti berikut:-

1. Berfungsi sebagai badan pemantau yang menilai secara berkala prestasi urustadbir, tata kelola (governance) dan ketelusan kerajaan dan agensinya (termasuk syarikat berkaitan kerajaan);

2. Berfungsi untuk mendedahkan skandal-skandal besar yang cuba dilindungi oleh mana-mana badan yang berkepentingan awam;

3. Melindungi dan menjaga kebajikan pemberi maklumat melalui Dana Perlindungan Pemberi Maklumat (Whistleblower Protection Fund) yang menanggung kos guaman, kos hilang sara diri dan lain-lain;

4. Menjalankan program kesedaran untuk menggalakkan lebih ramai pemberi maklumat tampil ke hadapan; dan

5. Melatih lebih ramai aktivis yang berkemahiran menganalisa skandal dan melakukan pendedahan.

Mewah Rafizi lepas ni layan dana Turki!

Sumber: Gelagat Anwar

37 Responses to "PANAS BERAPI! RAFIZI DAPAT DANA DARI TURKI UNTUK TUBUH 'NOW' - UNTUK APA?"

  1. Tak payahlah nak pantau orang lain. Pantau diri sendiri yang memangnya menyeleweng dan tidak amanah.

    ReplyDelete
  2. Saya rasa Rafizi dapat dana dari Turki untuk ajar lembu-lembu diMalaysia yang bernilai RM250 juta tinggal di kondo mewah di Bangsar. Itulah hebatnya Janji Dicapati!
    Selamat Berbuka!

    ReplyDelete
  3. nama saja dana dari turki , itu sekadar mengelabui mata umum ..

    hakikatnya dana itu dari US , bantuan badan dari US tapi gunakan Turki sebagai tudung , pasal apa ? sebab konon Turki itu negara islam , orang malaysia ni lemah sikit bila bantuan itu dari nama sebuah negara islam ...
    ianya untuk PKR sebenarnya , tapi gunakan nama rafizi ..kalau gunakan nama Anwar akan timbul pelbagai cerita lain ,

    ada udang disebalik batu ....

    ReplyDelete
  4. pukimak la mamat ni... mmg haram jadah betul.. babi mcm dia nak x bleh dibiARKAN berleluasa.. nnt habis makanan org lain dia sebat... apa plak motif dia kali ni?? kita tgg dan lihat ke arah mana tujuan matlamat dia ni... mmg cibai haram jadAH..

    ReplyDelete
  5. Tidak ramai rakyat malaysia yang tahu bahawa maklumat sulit adalah antara perkara yang terpenting bagi sistem perbankan.saya akan beritahu satu persatu berkenaan isu ini.Sebabnya adalah mudah,ini adalah kerana hubungan antara pihak bank dan pelanggan sepatutnya sentiasa sulit.Rahsia bank adalah sesuatu yang boleh dilakukan dimana pihak bank tidak dibenarkan untuk mendedahkan sebarang maklumat pelanggan kepada pihak berkuasa, melainkan terjadinya perkara-perkara seperti kes jenayah yang telah difailkan.Rahsia bank banyak digunapakai di negara-negara seperti Switzerland,Singapura dan Luxembourg serta bank-bank 'offshore' dan kawasan yang dilindungi daripada cukai dan lain-lain.Akta yang terbesar bagi perkara ini adalah Akta Bank Swiss 1934,yang memberikan populariti kepada bank-bank Swiss kerana segalanya akan disimpan sebagai rahsia.Itulah sebabnya sehingga hari ini,ada beberapa yang mempersoalkan mengenai rahsia bank terutamanya oleh NGO dan kerajaan-kerajaan yang menyatakan bahawa ia menggalakkan kadar jenayah terancang.

    Walaupun perkara ini didebatkan,akta ini masih lagi digunapakai dan pihak berkuasa perlu menggunakan jalan lain untuk mendapatkan sebarang maklumat melalui perundangan tertentu.Malaysia menggunakan undang-undang British bagi maklumat sulit bank dan negara ini telah meluluskan Akta Perbankan dan Insitusi Kewangan pada tahun 1989.Namun,masih ramai lagi yang mengatakan bahawa undang-undang ini tidak cukup komprehensif bagi memastikan penguatkuasaan undang-undang yang berkesan.Dibawah BAFIA,terdapat beberapa perkara yang perlu dikenalpasti sebelum sebarang maklumat pelanggan boleh dikeluarkan.Akta ini memastikan agar pegawai-pegawai bank tidak mendedahkan sebarang maklumat pelanggan.Perkara ini juga diaplikasikan kepada mereka yang telah meninggalkan sektor perbankan.Anda mungkin mempersoalkan bahawa Rafizi dan bekas pegawai bank tersebut berbuat demikian untuk mendedahkan kes rasuah yang melibatkan syarikat NFC.Anda juga mungkin mempersoalkan bahawa kerajaan perlu melindungi beliau dibawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat.

    Bagaimanapun,bagi perkara ini,apa yang Rafizi lakukan bukanlah sesuatu yang dianggap ringan.Segala maklumat yang mereka peroleh,oleh seorang yang pernah berkhidmat di sektor perbankan (secara terang telah dilarang oleh BAFIA) telah didedahkan melalui sidang akhbar dan segala maklumat telah didedahkan.Beliau tidak membuat laporan kepada pihak berkuasa dahulu.sebaliknya,memberitahu rakyat bahawa pihak berkuasa tidak membuat sebarang siasatan terhadap perkara tersebut.Akta Perlindungan Pemberi Maklumat adalah satu Akta untuk memerangi rasuah dan salah laku lain dengan menggalakkan dan memudahkan pendedahan kelakuan tidak wajar dalam sektor awam dan swasta, untuk melindungi orang yang membuat pendedahan itu daripada tindakan yang memudaratkan,untuk mengadakan peruntukan supaya perkara yang didedahkan disiasat dan diuruskan dan untuk mengadakan peruntukan bagi perkara lain yang berkaitan dengannya.Apa yang didedahkan oleh Rafizi adalah sesuatu yang melanggar undang-undang kerana dokumen-dokumen tersebut dilindung dibawah BAFIA dan hanya beberapa individu yang dibenarkan untuk melihat maklumat-maklumat tersebut.mereka tidak dibenarkan untuk membocorkan maklumat tersebut kepada orang awam dan hanya boleh diberikan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatan lanjut.

    selamba je mamat ni dedah maklumat sulit mcm tu kat media.... just imagine..

    ReplyDelete
  6. mamat pukimak ni mmg tahap cibai gila babi la... nasib baik dia x jd menteri klu x ,,,, letih ooooo... ada sorang lg bangsat yg sanggup jual negara demi duit haram.... babi la.. someone please do something about this... dahlah bt NOW nak tutup pekung... ish2... apa lg yg ko nak pukimak anjing babi rafizi oi????

    ReplyDelete
  7. ada2 je mamat sial ni,dana dari turki konon......rakyat yg bodoh boleh la si rafizi ni tipu dengan mengatakan dana tu dari turki,padahal dana datang dari US.....nk memperdayakan rakyat dan juga PASesat so mereka kata la dana dari turki,turki kan negara islam......nanti rakyat akn kata si rafizi ni baik,anmbik dana un dari negara islam.....dasar manusia penipu yg bebal,manusia yg mempunyai otak lembu

    ReplyDelete
  8. memang celaka haramjadah punya manusia,ambik dana dari turki konon......penipu siot mamat ni,tah dari mana di ambik dana tu.....bende yg sulit pun di boleh dedahkan macam tu je,ni tah pe plak plan dia dengan NOW ni.......dah bersalah x mo mengaku pastu nk tunjuk baik,ni mesti ada something dia plan nk buat......mesti dalang dia anuwar si pemain belakang punya,anuwar bangse sial yg sanggup gadai negara demi duit

    ReplyDelete
  9. dia nie mmglah otak lembu..
    dana dri turki??? pasti ke dana tu dri turki..ke ntah2 dana tu dri tmpt lain tp dia ckp dri turki..sj nak cover line je tu bkn apa..
    meluat btllh aku dgn si lembu sekoq nie!

    ReplyDelete
  10. aik pakatan nie...da xde cra len ke nk malu kn diri...mcnie kome nk jd pemerintah lau asyik wt hal je....nipu je sial ank anuar nie...mcm sial
    mmg la dpt dana dari turki...sebab pe beb
    sebab dye hulur lobang jubor dye kt anuar pas2 kta dana turki....tuih!!!
    anjing2 pakatan nie ada je bnda dorg buat selagi belum pru

    ReplyDelete
  11. mmg btl tu sy sokong.. dia dpt dana dari turki tu bkn apa sbb dia nak ajar lembu2 di Malaysia dn juga org2 yg 'LEMBU' mcm dia spya meningkatkan lg kelembuan diri mereka itu..!

    ReplyDelete
  12. dapat dana dr turki?? betoi ka nie ke hang saja buat akai ja nie..
    awat lah hang nak menipu pulak dah klu dapat dana dr tmpt len habaq mai jelh..nak ubah2 cite buat pa..

    ReplyDelete
  13. ada2 jela mamat nie buat cita nk lepas dari tuduhan...nanti kata lak obama bagi dana suh jatuh kan najib..
    pakatan mmg pandai buat cita tipu nie...sampai mpos pow dorg xkn berada pada kebenaran...jantan sial nie sma je ngn anuar suka belit cita...partner gay khalid gagap

    ReplyDelete
  14. apa lagi silembu ni,ada2 ja si puak2 pakataan ni...baru ja kantoi pasal kes BAFIA tu,sekarang tubuh NOW dengan dana dari turki...boleh percaya ka dana tu dari turki,macam tak logik ja...mcm ada sesuatu ja mereka ni,pasti ni anuwar punya rancangan...selagi belum PRU selagi tu mereka duk buat macam2,mereka ni memang x reti nk bersyukur

    ReplyDelete
  15. perrrgggh..
    dana turki wei..
    mmg sah skandal-skandal die ramai..
    rumah die je harga rm250juta..
    bayangkan gundik-gundik die..
    wow untungnya...
    macam 2 aku pun nak jadik mcm ko rafizi..
    ce cite apa formula ko guna..

    ReplyDelete
  16. sebenarnya memamng perangai semua pembangkang-pembangkang nie kaki sapu duit..
    banyak contoh yg kita lihat sedang hangat sekarang as khalid gagap,anuar,guan eng dan org PAS sesat..
    sebenarnya depa kan TIDAK PANDAI MEMERINTAH TETAPI TAMAK NAK AMBIL ALIH KERAJAAN...

    ReplyDelete
  17. ada ngo baru lagi? byk betul ngo2 nih... kalau mcm ni aku pun nak tubuhkan ngo lah, tambah k kat belakang jadi ngok

    ReplyDelete
  18. noob ni suka merapu lah xde keja lain ke?

    ReplyDelete
  19. rafizi ni asik pusin2 cite je lah ingat apa kita ni budak tadika ke nak bodoh kan kita....dana dr turki konon bla lah luu

    ReplyDelete
  20. UMNO Bodo dah kentandusan idea. Dengan menindas rafizi, calon BN mana pun akan kalah bila bertanding dengan beliau dipilihanraya nanti. Free publisiti untuk rafizi. Rakyat takkan pilih penindas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi lawyer penipu. Dia buka mulut jer dah bau hancing. Org lain tutup hidung tapi kau cium mcm minyak wangi. Otak terseliuh...

      Delete
  21. pkr mmg bodoh oeg yg selalu buatmasalah gak drg sokong ni lah kepandaian pembangkang sbb tu lah negeri2 yg pembangkang pgg semua hancur mslh air pun tak leh uat apa kecoh lg.......

    ReplyDelete
  22. Anon August 3, 2012 7:30 PM aku setuju dengan kau... Mesti ada dalang sebalik batu dan macam mana pun mesti ada kekecohan ni... kita tgg dan lihat...

    ReplyDelete
  23. troll August 3, 2012 9:23 PM is here! quick everyone! dont feed the troll! or it will gain strength!

    cibai la lu troll... ko tau spam je keje... menindas apa nya? dah memang dia pergi langgar WPA2010 sapa suroh dia bodoh sangat...

    BAFIA mmg perlu kalau x sume orang boleh menjaja maklumat peribadi orang dekat orang-orang yang penyeleweng dan ambik duit bukan hak dia... sbb itu BAFIA diwujudkan...

    ini la pembangkang, otak x luas... sempit macam pungkoq rafizi... ehh dah longgar sebab anwar! lupa la! kahkahkahkah...

    ReplyDelete
  24. ini semua propaganda US nak masuk Malaysia dan buat huru hara... macam yang berlaku dekat negara-negara arab baru-baru ni... US masuk secara senyap-senyap dan buat porak peranda... korang tunggu dan lihat... PRU13 nanti kecoh gila! pembangkang sanggup jual keamanan negara untuk kepentingan sendiri! kalau cmtu, aku pon sokong Prince of Noob nak bukak NGOK... lol...

    ReplyDelete
  25. TAK PAYAHLAH KAU RAFIZI NAK BUKA PARTI BARU DIRI KAU TAK TERURUS LAGI MAU PERINTAH ORG KE, TAK PAYAHLAH NAK TUBUH NOW HANYA UTK ORG YG TDK PERNAH PUAS DGN APA YG DIA ADE SIAPA LAGI KALAU BKN ANWAR DAN BININYA AZIZAH TU.

    ReplyDelete
  26. kak bedah oi napa lah muka ko ni mcm pantat itik je

    ReplyDelete
  27. agaknya nama saja dana turki, jgn2 duit tu dtg dari usa utk rafizi beli puki

    ReplyDelete
  28. agaknya nama saja dana turki, jgn2 duit tu dtg dari usa utk rafizi beli puki

    ReplyDelete
  29. pukimak dpt duit dr turki konon.....emm cite saja lbh padahal us yg bg duit tu

    ReplyDelete
  30. aik dana dari turki..
    kenapa tetiba dia nak dapat dana dari turki.ntah-ntah bukan dari turki.saja je cakap nama turki.
    orang-orang dalam pembangkang semuanya macam lembu je perangainya.
    terutama sekali si rafizi ni.

    ReplyDelete
  31. tak sesuai langsung lah si rafizai ni nak tubuh 'NOW' ni.
    sebab pemikiran dia lebih teruk dari lembu.
    ada hati nak tubuhlan benda-benda macam ini.rafizi ni tipulah.mesti dia dapat dana dari tempat lain,lepas tu kata dapat dana dari turki.

    ReplyDelete
  32. alahai rafizi,tetiba nak tunjuk macam ko tu baik sangat,sampai dapat dana dari turki.tolonglah jangan nak memperbodohkan orang lah...hanya orang yang lembu macam ko je akan percaya kata-kata ko tu.

    ReplyDelete
  33. Ya ke dana dari turki entah-entah duit black money bukan boleh pecaya dengan dia orang ni

    ReplyDelete
  34. Amalan untuk selamat dari seksaan kubur?
    Adapun empat perkara yang harus dijauhi ialah :

    1. Jangan berdusta.

    2. Jangan mengkhianat.

    3. Jangan mengadu-domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini).

    4. Jangan kencing sambil berdiri.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!