PANAS BERAPI! ARTIKEL TUN MAHATHIR YANG MENCENGKAM JIWA! WAJIB BACA

Dibawah ini terjemahan artikel terbaru Tun Mahathir - The Race Factor yang dibuat oleh Blogger Din Turtle. Jika terdapat sebarang kesilapan terjemahan atau dari segi maksud, sila perbetulkan.

1 - Ramai yang bertanya kenapa kita tidak boleh hapuskan politik yang berasaskan perkauman ?

2 - Jawapan yang mudah adalah kerana kita sendiri yang mahu memperingati diri dan diiktiraf mengikut asal usul kaum, negara asal tuk nenek, bahasa dan budaya ibunda.

3 - Kita tidak cukup setakat menyatakan bahawa kita ini adalah rakyat Malaysia. ( maknanya kita masih mahu merujuk kepada kaum kita samada Melayu, Cina , India dll )

4 - Jika diberikan contoh negara lain dimana rakyat pelbagai kaum mereka mampu hidup tanpa adanya politik perkauman, atau perlu dibezakan mengikut negara asal mereka ( contohnya China, India dll ) , kita akan jawab yang kita ini berbeza. Keadaan kita unik, tidak boleh dibandingkan dengan negara lain. TAPI waktu sama dalam banyak perkara lain, kita mahu pula bandingkan dengan mereka.

5 - Tapi apakah kita begitu berbeza dengan mereka ? Sebenarnya ramai juga rakyat kita yang berasal dari negara luar tapi mereka telah lupa akan negara asal. Kita menerima mereka kerana mereka telah menerima sepenuhnya cara hidup penduduk asal disini. Mereka berbahasa tempatan, mengamalkan budaya dan tradisi tempatan dan kebetulan kebanyakannya adalah orang Islam.

6 - Mengikut Perlembagaan, mereka ini adalah Melayu dan diiktiraf sebagai Bumiputera dan bukannya pendatang luar.

7 - Menjadi satu isu besar diSabah kerana bilangan besar mereka yang diberikan kerakyatan. Ada yang telah dihantar pulang kenegara asal tapi ramai juga yang kembali secara haram.

8 - Tapi ramai dari mereka ini sebenarnya layak untuk diberi kerakyatan. Mereka telah tinggal di Malaysia ( Sabah ) berpuluh tahun lamanya. Mereka dan anak2 fasih bertutur dalam Bahasa Melayu iaitu Bahasa Kebangsaan kita.

9 - Atas dasar permastautin yang lama dan kefasihan mereka dalam Bahasa Kebangsaan mereka layak dan telah diberikan taraf Warganegara.

10 - Sebagai perbandingan, kita punya ramai dikalangan rakyat yang tidak boleh bertutur dalam Bahasa Kebangsaan tapi telah diberikan Kerakyatan. Dan kita masih lagi berikan kerakyatan kepada orang luar yang memohon menjadi Warganegara dengan syarat mereka telah tinggal disini selama 10 tahun dari 12 tahun yang lepas, fasih dalam Bahasa Kebangsaan dan mengangkat sumpah ketaatan kepada negara. Jadi kenapa imigran diSabah yang sudah memenuhi syarat2 diatas tidak boleh diberikan Kerakyatan ? Bantahan kepada pemberian Kerakyatan mereka ini dilihat lebih bersifat politik.

11 - Faktor perkauman menjadi isu besar lagi. Suatu ketika dulu terdapat parti2 politik yang berasaskan ideologi bertanding dalam Pilihanraya tapi mereka semua ditolak oleh pengundi dan rakyat memilih parti2 yang berasaskan kaum.

12 - Jika kita mahu melihat politik yang berasaskan kaum, maka kita harus bersedia untuk melupakan asal usul kita, bertutur dan menerima Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa ibunda dan melafazkan ikrar taat setia kepada negara ini saja. Kita masih boleh kekalkan ugama masing2.

13 - Mungkin satu hari nanti ia akan berlaku. Tapi untuk ketika ini, politik kita akan tetap berasaskan kaum walaupun kita tidak mahu mengakuinya. Kita juga tidak harus sebut 'pelbagai kaum' kerana dengan itu secara tidak sedar kita mengakui wujudnya perbezaan kaum.

House PK: Nak baca komen Din Turtle, KLIK SINI

Sedih beb, sampai hari ini, anak-anak muda Cina tak reti berbahasa Malaysia. Mereka bangga dengan bahasa ibunda mereka. Makin lama makin tak reti mereka nak cakap bahasa kebangsaan. Bangla, Myanmar, Nepal dan mana-mana negara lain datang sini lagi fasih berbahasa Melayu dari kaum DAP ni.

Elok dilucutkan kerakyatan rakyat malaysia yang tak reti nak bertutur bahasa Kebangsaan ini. Apa pendapat korang?

47 Responses to "PANAS BERAPI! ARTIKEL TUN MAHATHIR YANG MENCENGKAM JIWA! WAJIB BACA"

  1. Apalagi lucutkan je, bangsa ingrate!

    ReplyDelete
  2. Kebanyakan mrk yg msh racist....adalah mrk yg x fasih berbahasa melayu....so jika isu racist ini mahu dibendung....pastikan semua kaum fasih bhs ibunda iaitu bhs melayu

    ReplyDelete
  3. Kebanyakan mrk yg msh racist....adalah mrk yg x fasih berbahasa melayu....so jika isu racist ini mahu dibendung....pastikan semua kaum fasih bhs ibunda iaitu bhs melayu

    ReplyDelete
  4. Saya rasa hanya kaum melayu tulen sahaja perlu di mertabatkan.Spesis Mamak yang mengaku melayu juga perlu di tolak kerana mereka asalnya bukan melayu.Naina Merican ka apa hangkut perlu ditolak.

    ReplyDelete
  5. Bagaimana nk iktiraf cina, india, dan lain2 kaum (x semua maksud disini : utk y x reti berbahasa melayu fasih) sbgi warga Malaysia kalau bahasa melayu pun x fasih. Tinggal kat Malaysia, tp x reti berbahasa Malaysia.

    Skit2 bila interview cina dlm TV, berbahasa inggeris walaupun rancangan tu bbahasa melayu. mcm interview warga asing dari negara China pulak.

    Tgk cina di Indonesia, diorang fasih berbahasa indonesia walaupun bercakap sesama mereka. Tgk warga Negro di Amarika. Diorang berasal dari Afrika, mereka menjadi warga Amarika, perlu la fasih bahasa rasmi negara tu.

    ReplyDelete
  6. kesimpulannya...yang tak pandai berbahasa malaysia (bahasa Melayu) tu...blah la.tak payah duduk Malaysia.

    ReplyDelete
  7. Pada pandangan saya, mereka kurang fasih berbahasa Melayu masih boleh dimaafkan jika mereka bersedia dan mahu mempelajari atau mendalaminya.. Yang menjadi masalah ialah sudahlah tak reti BM tetapi berusaha untuk merendah-rendahkan martabatnya. Golongan ini yang perlu dilucut kerakyatannya....

    ReplyDelete
  8. Orang Melayu saja orang Malaysia.yang selebihnya samada fasih atau tidak berbahasa Melayu,tetap pendatang asing dan tidak bolih dibei sebarang keiistimewaan.Sebab keistimewaan yang diberikan akan menjahanamkan Malaysia seperti mana yang berlaku sekaang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul setuju sangat dgn anon 11.52..

      Delete
  9. Hapuskan saja sekolah cina yg x pentingkan bahasa melayu. Makin banyak dapat peruntukan makin tinggi tocang diorang nih.

    ReplyDelete
  10. Orang Politik yang mansuhkan matapelajaran bahasa Inggeris di Sekolah....mereka tahu bahasa inggeris penting..tapi ! mereka hantar anak mereka belajar ke luar negeri...maka anak melayu kita lah jadi mangsa tak tahu berbahasa inggeris...lalu swasta enggan ambil anak2 melayu kita bekerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong tanya soalan ini kpd dato a samad said!!!

      Delete
  11. teruk beb!kita merdeka dah 55 tahun,tapi ad lagi rakyat kita yang fasih berbahasa melayu..mcm mna kita nak iktiraf dia sebagai rakyat malaysia kalau ckp bahasa melayu pun tak boleh??memang celaka r cina DAP ni..!!

    ReplyDelete
  12. Dgr cite ade cina nak buat kan bahasa cina sebagai bahasa rasmi kalau PR menang!
    kah...kah..kah
    jadi lps nie smua wjib jd cina babi la!

    ReplyDelete
  13. Kaum zaman dahulu lagi ngus dari yang sekarang.....sepatutnya dh 55 thun nie sapa yang msih xdpt fasih bhsa melayu hpuskan je status kerakyatan dia....dan sekolah jns kebangsaan kaum pun ptut dihpuskan....ini mengakibatkan racisim sahaja bkn perpaduan kaum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bran ke pemimpin kita utk menggantikan sjk kepada sk??? politikus

      Delete
  14. Setuju dengan Akmal Diyana, hapuskan sekolah vernukular dan ujud satu aliran sekolah saja. Baru boleh akui bangsa malaysia. Atau syarat untuk jadi warganegara mesti fasih cakap Malaysia, bukan secara auto seperti sekarang. Apa kata Mahyuddin dan Hishamuddin.

    ReplyDelete
  15. UMNO adalah pseudo malay party yang menggunalan perkauman tapi hanya untuk memperkayakan segelintir ahli parti. Setelah 55 tahun melayu masih miskin kecuali segelintir elitist UMNO. oleh itu biarlah elitist mengundi UMNO danmelayu majoriti mengundti parti lain. Kita hidup dalam negara demokrasi bukan hipokrasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. perasaan hasad dengki mmg dh sebati dgn org melayu...bila ada melayu yg berjaya maka bermacam tuduhan akn dilemparkan...aku bangga klu org melayu berjaya. .x kiralah mcmana cara pun asalkan halal..walaupun x ramai tp setidak nyer masih ad melayu yg boleh bersaing dgn kum lin...kenapa kita dengki dan menjatuhkan bangsa sendiri...?

      Delete
    2. Rezeki urusan Allah ta'ala.. Masih x yakin??

      Delete
  16. Memang patut lucut kerakyatan mereka yang tidak fasih berbahasa melayu. Kepada mereka pula yang ingin memohon kerakyatan Malaysia, syarat2 yg patut dikenakan ialah selain fasih bercakap Melayu, menyanyi lagu Negaraku dengan baik , mereka juga wajib tahu sejarah Tanah Melayu, ancaman komunis dan pemebntukan Malaysia.

    ReplyDelete
  17. Anonymous said...
    Saya rasa hanya kaum melayu tulen sahaja perlu di mertabatkan.Spesis Mamak yang mengaku melayu juga perlu di tolak kerana mereka asalnya bukan melayu.Naina Merican ka apa hangkut perlu ditolak.

    August 9, 2012 10:38 AM

    seorang lagi yang masih pendek akal dan racist!

    ReplyDelete
  18. Setelah 55 tahun melayu masih miskin... kata Anon August 9, 2012 1:36 PM..

    sesungguhnya, melayu ni semua pemalas.. kau tengok mat rempit siapa yang banyak? kau tengok guna dadah sapa yang banyak? perogol pencuri penyamun.. semua Melayu nak subsidi ni subsidi itu..

    Kerjaan beri PELBAGAI PERTOLONGAN DARI KEDAI RAKYAT 1 MALAYSIA SAMPAILAH KE TAYAR RAKYAT 1 MALAYSIA!

    kerjaan BN buat semua itu untuk tolong Melayu-melayu yang masih bodoh macam kau anon August 9, 2012 1:36 PM ni la...

    dah dapat bantuan, kerajaan perah otak macam mana nak bagi Melayu kaya, kau masih lagi kutuk kerajaan..

    kalau kau tak percaya, kau undilah Pakatan, kalau menang, tengok Pakatan bantu Melayu tak... aku berani kerat jari beb! memang derang xkan tolong melayu punyalah! lagi-lagi Islam... Tengoklah apa jadi dekat PAS..

    ReplyDelete
  19. cina 2 kaki kaut la...
    dah la bodoh belagak pandai..
    otak bengap tidak mahu faham bahasa kebangsaan..
    kalau tiak mahu sangat bla la beb dari negara nie senang..
    kerajaan pun peru la tegas..
    jgnlah penuhkan lagi permintaan dorang nie.
    cukup-cukup penubuhan sekolah cina..
    suruh masuk sekolah kebangsaan dan belajar budi bahasa sikit...

    ReplyDelete
  20. apalah masalah orang2 ni

    ReplyDelete
  21. bukan bodoh xtahu cakap..
    saja je 2 tidak mahu belaja..
    tambah-tambah anak-anak muda cina skrg haram dtg pejabat slamber bole ckp saya tidak pandai cakap melayu..
    fuh speaking beb..

    ReplyDelete
  22. patot hantar balik china je...
    pergi sana mmg sesuai negara komunism..

    ReplyDelete
  23. itulah cina ni,lahir dekat malaysia
    duduk pon kat malaysia.
    tapi yang peliknya bahasa malaysia diorang teruk sangat langsung tak fasih.
    ada sesetengah orang pulak macam tak berapa nak faham bahasa malaysia ni.
    patutnya diorang ni kena tahulah.
    ini bahasa kebangsaan kita.
    kalau bahasa kebangsaan pon tak reti nak cakap atau faham.
    apa gunanya jadi rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  24. bangsa cina ni kalau boleh diorang ni langsung tak nak belajar bahasa melayu.
    ini negara malaysia lah.
    jadi kena taulah bahasa malaysia.
    kalau cina yang memerintah mesti diorang akan jadikan bahasa cina bahasa kebangsaan malaysia.

    ReplyDelete
  25. tengoklah bangsa racist ni.
    mereka bukan je racist terhadap orang..tapi dengan bahasa pon mereka racist jugak

    ReplyDelete
  26. org2 mcm cina nie mmg yak layak lgsg tggl kat malaysia nie..
    bhsa Melayu atau bhsa Malaysia adalh merupakn bhsa ibunda kita jdi sesiapa yg tak thu sgt nak berbahasa melayu tu mmg tak lyk lgsg utk jdi wrgangra Malaysia..

    ReplyDelete
  27. mmg btl pn sptutnya jgn bg dh si cina2 racist sume tu buat sekolah cina lg dh..
    sbb tu lh depa makin nek kepala lg dn sbb tulh wlupn tak pndai sgt nk berbahasa Malaysia pn depa tak kisah lgsg..sbb sekolah depa sndri dh ada!

    ReplyDelete
  28. yang tak pndai and tak fasih berbahasa Malaysia sila keluar dri ngra ini..

    ReplyDelete
  29. cina2 bukit lah yg rasis drg besar kepala mcm haram jadah drg semua org dap ungat ni negara bpk drg punya dah lah ckp melayu mcm babi ckp aku yg dok dgr ni pun tension je buruk sgt bunyi.....bangsa lain ok ckit dr cina pukimak ni semua tau

    ReplyDelete
  30. ptt nyehalau je cina dr malaysia ni sbb drg ni bangsa yg hina bangsa melayu padahal drg ni semua tumpang negara kita tp drg bt kita mcm anjing plak aku ckp angin dgn cina2 bukit ni semua mcm sial je perangai drg.....

    ReplyDelete
  31. cina mmg bodo,cakap melayu pun x reti.
    pastu nk tunjuk hebat,nk tunjuk belagak.
    sedar siit korang duduk kat malaysia,ni bkn negara China.
    kerakyatan cina2 racist ni patut dilucutkan,mereka x layak jadi warganegara malaysia.
    dasar cina racist yg sial,manusia belagak sombong.

    ReplyDelete
  32. cina mmg racist,mereka sengaja xnk belajar bahasa melayu.....bg mereka bahasa melayu x penting,bahasa melayu xde harga......kalau rasa bahasa melayu x penting so si bangse2 racist ni bolehla tinggalkan malaysia,boleh la mereka balik ke negara China mereka tu......dah termakhtub dalam perlembagaan yg bahasa melayu bahasa ibunda,lagi si bangse racist ni nk buat kepala.....celaka haramjadah punya cina racist,x layak jadai rakyat malaysia

    ReplyDelete
  33. Sedikit pembetulan. Mungkin situasi di Semenanjung Malaysia agak berlainan dengan Sabah. Ini bukanlah bertujuan untuk membeza-bezakan tapi sekadar makluman. Kita tidak hairan dengan kehadiran pendatang dari Indonesia dan Filipina yang fasih berbahasa Kebangsaan kerana di nagara mereka pun mereka sudah terdedah dengan bahasa melayu. Apa yang dipersoalkan ialah kebanyakkan diantara mereka masuk ke negara ini secara haram. Jadi kalau dah masuk secara haram, bagaimana nak memberikan pengikhtirafan dan seterusnya diberikan kerakyatan. Perbuatan orang-orang besar yang tamakkan kuasa dan sanggup berbuat apa saja asalkan matlamat tercapai (matlamat menghalalkan cara) telah menyebabkan mereka yang tidak layak tersebut telah mendapat kerakyatan dengan mudah. Kalau kata mereka ni boleh mengangkat sumpah taat setia pada negara kita ini, mungkin jenerasi yang telah lahir dan mendapat pendidikan dalam negara ini boleh dipertimbangkan, tetapi ibubapanya masih lagi mengagung-agungkan negara asal mereka. Kuasa dan hak-hak pribumi semakin hari semakin terhakis dan tidak mustahil akan dikuasai oleh pendatang haram yang telah diberikan kerakyatan secara membabi-buta. Bukti bahawa pendatang haram ini semakin menghakis kuasa pribumi sabah ialah pemilikan tanah oleh pendatang dari Indonesia secara berleluasa. Pemberian lesen berniaga di tapak-tapak perniagaan seperti gerai dan pasar turut diberikan oleh pihak berkuasa tempatan. Apakah peranan pihak berwajib samada dari Negeri Sabah atau Persekutuan untuk menangani dan mengelak rakyat Malaysia di bumi Sabah ini menjadi pelarian di Negara sendiri? Kita melihat perkara ini sebagai sangat serius dan perlu ditangani dengan segera tetapi nampaknya pihak yang berwajib masih berdolak dalih kerana risau kepentingan mereka terhakis. Sementara pihak berkuasa hanya memandang sepi perkara ini, kebanjiran akibat dari kemasukan secara haram ke negeri ini dari sempadan yang luas terbuka untuk PTI mengambil kesempatan sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  34. kasi anta semua cina blk kg mereka sendiri saja baru negara kita ni aman dan damai...selagi pukimak punya cina semua ada kat malaysia ni selagi tu hidup melayu takkan senang sbb cina pukimak ni semua hari2 duk pk mcm mana nak jatuhkan melayu dan nak bual melayu mcm kuli bpk drg..cina mana blh tgk melayu lbh dr drg sbb drg ni makn babi jd hati drg pun busuk macam babi gak

    ReplyDelete
  35. cina mmg racis diaorg x heran pun dgn bahasa malaysia nie yg penting cina tau kira2 sbb kebanyakan nye sekolah pasal nk sijil je bkn nk lulus pun pas tu mula lah bisnes underground diaorg...bg aku yg x reti ckp melayu patut hantar blik negara diaorg sbb mmg die nk bahasa cina je kan so bkn kt halau pun kt cuma tlg hantar je supaya senang nk brcakap sesama sendiri..

    ReplyDelete
  36. SYARAT-SYARA T MENJADI WARGANEGARA MALAYSIA YANG SAH.

    1. WAJIB BERAGAMA ISLAM ATAU MENGIKHTIRAF ISLAM ADALAH AGAMA RASMI NEGARA.
    2. BERTUTUR DALAM BAHASA MELAYU DENGAN LANCAR.
    3. CINTAKAN NEGARA MALAYSIA MELEBIHI BANGSA SENDIRI.
    4. JIKA INGKAR WAJIB DILUCUTKAN KERAKYATAN DAN SEMUA ASET DIRAMPAS UNTUK MENJADI MILIK NEGARA.

    rasanya syarat di atas sudah mencukupi bagi melayakkan seseorang menetap di Malaysia dan menikmati keamanan, kekayaan dan kebahagiaan.

    ReplyDelete
  37. Undi cina dan bukan melayu dah hangus buat UMNO so sekarang tinggal undi melayu saja lah. Undi melayu tu pun dah PAs dn PKR kebas, Dengan itu UMNO pun gunakan tactic hina ini. Tapi selepas 55 tahun UMNO juga yang perkayakan tokeh cina dan kroni "melayu" mereka. Orangmelayu pun dah bosan la dengan UMNO. Tengok la kroni dan pemimpin UMNO kutuk cina tapi meroyan nak burit cina, banyak aku tengok kawin cina juga.Tabley tahan. ka ka ka. Semua hypokrit. Get lost

    ReplyDelete
  38. ye aku stuju elak d lucutkan kerakyatan....duduk d malaysia asal d malaysia tp bahasa melayu x bleh ckp...mcm mana nie??betul mcm house pk ckp nie bangla,nepal yg dtg kat malaysia nie pon fasih bahasa melayu...

    ReplyDelete
  39. cina2 kimak semua nie tak sedar diri bab makan babi banyak sangat....dorang tak hormat negara yang mereka duduk...patut nya kalau cina taknak cakap bahasa malaysia jangan layan la..nak ckap cakap melayu...lau tak suh dorang beram je dari malaysia g china

    ReplyDelete
  40. Klu camtu, singkirkan DAP xusah wat geng nak rebut kerajaan..dah tau kafir laknat tp nk wat geng jg..

    ReplyDelete
  41. Say No To "Mamak"....Say No To "Mamak"

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!