LUMBU KASI TARUK! RAFIZI DI DAKWA BAWAH BAFIA!

SHAH ALAM: Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini dicaj di Mahkamah Sesyen di sini, di bawah Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (Bafia) 1989 berhubung isu National Feedlot Corporation (NFCorp), yang menjadi isu kontroversi sejak awal November lalu.

Beliau yang dibawa ke Mahkamah Seksyen 6, di hadapan Hakim Aslam Zainuddin, didakwa di bawah Seksyen 997 Bafia.

Rafizi didakwa mendedahkan maklumat rahsia akaun kewangan dan perbankan berkaitan dengan NFC, syarikat projek lembu daging, yang dikaitkan dengan keluarga bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Rafizi yang mengaku tidak bersalah dibenarkan ikat jamin RM15,000 dengan Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad sebagai penjamin.

Read more...

31 Responses to "LUMBU KASI TARUK! RAFIZI DI DAKWA BAWAH BAFIA!"

  1. lawa gamba bro! memang sesuai dengan rafizi nih! adeh, memalukan nama bapak aku je...

    ReplyDelete
  2. Pada aku, Rafizi tahu betapa berjayanya NFCorp ni sebab itu dia iri hati dan keluarkan isu sulit berkaitan NFCorp... mungkin Rafizi juga mahu menjaga kepentingan dia? mungkin dengan jatuhnya NFCorp, rafizi dapat sesuatu? populariti? undian? ataupun bisnes rafizi sendiri mampu mengaut keuntungan NFCorp? mesti ada sebab persendirian mengapa Rafizi sanggup lakukan sedemikian...

    ReplyDelete
  3. Hahah...gambar pun sudah macam lembu bukan lagi macam memang lembu pun dia

    ReplyDelete
  4. depa nie pembangkang pasal duit mak pun boleh jual...
    apatah lagi penyelewengan duit dan sebagainya..
    itu kan sifat mereka..
    tapi xpa rakyat suka apa depa..
    sebab 2 lah pru yg lepas banyak depa kaut...

    ReplyDelete
  5. hah! sapa kata Malaysia tak maju dari segi ekonomi? SME (Small and Medium Enterprises) kita di Malaysia mendapat pujian tertinggi beb! Keunggulan SME yang diketuai oleh PM kita nyata memberi impak terhadap ekonomi kita! termasuklah NFCorp...

    ReplyDelete
  6. banyak betul duit si nazmi,duit sendiri ke?

    ReplyDelete
  7. teruk bebeno perangai..
    sesuai gambo itu denganya..
    sokong parpukari dengan meletakan bambo mcm nie utk mengambarkan rupa rafizi nie..
    eh xpala ko jgn risau nani nik aziz datanglah jamin ko..
    hehehe..
    tapi aku harapkan ko kena saman...
    korang aku tengok pembangkang-pembangkang semuanya xbetul...
    macam-macam hal korang buat dan inginkan publisiti murahan..

    ReplyDelete
  8. Terbaik dari ladang lembu ni buat baka bagus ni hasil lummayan nfcorp boleh jadi kaya raya dapat baka lembu baik punya apa punya lembu bodah macam lembu...

    ReplyDelete
  9. Jika benar kes tersebut adalah satu penyelewengan,Rafizi dan sekutunya yang konon telah ‘dedah siasat’ isu tersebut sepatutnya melaporkannya kpd pihak polis......sekiranya mereka benar,mustahil mereka tidak mndapat sebarang khidmat nasihat guaman untuk ‘mengenakan’ pemilik syarikat ini sedangkan bar council begitu rapat dengan mereka dan dlm PR sndiri begitu banyak peguam termasuk Sivarasa peguam yang ‘tersohor’ memperjuangkan hak juga berada dlm PKR. Knp perlu langgar BAFIA....nmpk sngt dia dah kantoi astu nk buat cerita,dasar manusia sial yg suka memutar belit cerita.......hanya org x berpelajaran saja akn percaya dengan cakap2 rafizi si lembu ini

    ReplyDelete
  10. nie smua mainan pakatan2 haram jadah...konon2 nya bongkar kn...tp hakikat dorg yg kaut smua pas2 slh kn umno...kta umno makan duit rakyat...yg ko rafizi ank lembu...yg ko sakit ati ngn business lembu 2 pahal?bab bapak ko anuar ibrahim xdpt share?bab 2 ko konon2 nya bongkar kn akuan statment...come on la...ada undang2 la beb 2 kn privacy beb...mmg lu otak lembu la

    ReplyDelete
  11. Itulah akibatnya kerana telalu kemaruk sangat hendak jadi calon pilihanraya. Sanggup menganiaya orang lain demi untuk kepentingan diri sendiri. Nah, sekarang belum pun habis Ramadhan, Allah SWT sudah turunkan bala.
    Daripada beliau tegar tidak bertaubat atas dosa fitnahnya, lebih baik Rafizi berbuka puasa dan makan steak lembu di restoran Outback tengahari ini. Kurang-kurang puasa boleh ganti. Ingat Tok-tok Guru PAS boleh kasi hisab ekspres ke kalau banyak sangat buat dosa menganiaya sesama manusia ini?

    ReplyDelete
  12. pukimak betullah mamat ni.....mmg gampang tahap babi cina la dia ni... x dapat habuan dekat dia tu yg dia sanggup bt mcm2 tu... babi betulllah..

    ReplyDelete
  13. Kerana terlalu excited untuk mendedahkan akan penyalahgunaan NFC..Rafizi terlupa akan akibat yang akan diterima kerana mendedahkan maklumat yang tidak sepatutnya..

    ReplyDelete
  14. kicik kicik lembu tak mau jaga
    sudah besar masuk pkr
    sudah salah masuk jel aje la
    sudah pencen err...

    ReplyDelete
  15. nampaknya permainan mereka memakan diri sendiri..rafizi dah mcm lembu sekarang..jd balaci DAP...sebetul gamabr yang dipaparkan hahaha

    ReplyDelete
  16. Pukimak anak mami. Orang yang dedah kena tangkap, Yang songlap terlepas. Syabas polis malaysia. Korang memang pukimak haramjadah macam bos korang najib tuya. Kepada pencacai-pencacai yang nak kutuk gua..korang juga pukimak haramjadah. Gua bukan orang pakatan nooo..gua orang isa samad si kontot pendek..kah..kah..

    ReplyDelete
  17. Hanya dibawah pemerintahan lembu lah orang yang menyeleweng,menjual rahsia negara tidak didakwa namun yang mendedahkan penyelewengan didakwa. Bila UMNO mampus nanti rakyat akan heret setiap seekor beruk UMNO yang menyalah guna kuasa kemahkamah. Janji ditepati

    ReplyDelete
  18. Rakyat bersama mu rafizi. Kita tengok sendiri kezaliman UMNO dan kita pastikan mereka dibuang di pilihanraya ini. Tak boleh menang debat UMNO main kotor lagi. Rafizi is the alltime champion. This is a true malay.

    ReplyDelete
  19. Apa lah mslh mamat nI ... Mmg dia ni bodoh mcm bagang busuk hati plak tu lembu tu pun tak layak letak gambar dia ptt letak babi je br sesuai....

    ReplyDelete
  20. padan muka rafizi, galak sangat nak dedah kelemahan org lain, last2 diri sendiri terperangkap. padan muka!

    ReplyDelete
  21. MALULAH SIKIT DI BLN MULIA NI KRG MAKI HAMUN PM KITA SEDANGKAN PM ADALAH SEORANG YG BERDEDIKASI DAN BAIK ORGNYA. RAFIZI YG BODOH NAK MAMPOS CARI PASAL.

    ReplyDelete
  22. dasar manusia mulut jahat,memang macam ni lah.kalau dah buat tu mengaku jela.tak payah nak pusing-pusing cerita.
    rafizi sebenar nya manusia busuk hati.saja je nak buruk-burukkan orang lain.
    memang betol dia macam lembu.aku rase lembu lagi pandai dari dia.

    ReplyDelete
  23. rafizi ni nak cari publicity.sebab tulah dia dok buat kerja-kerja yang bodoh macam lembu...
    tiba-tiba pula si lembu jantan ni nak dedahkan rahsia akaun perbankan berkaitan dengan NFC kenapa..apa yang dia dapat pon tak tahu lah.
    inilah jadi bila manusia dah dikuasa oleh kejahatan.

    ReplyDelete
  24. ish3 mmg sesuai bebeno gmbr tu ngn sikap dia tu...

    ReplyDelete
  25. rafizi oii...dari ko menghabiskan rm15000 untuk ikat jamin kerja jahat ko tu...lebih baik dibulan mulia ni ko buat benda-benda yang baik.duit tu ko sedekah lagi bagus..ini idak ko pergi buat jahat...

    ReplyDelete
  26. dasar mnusia bangang mcm nielah!
    mmg pn mmg depa ni sbnrnya nak publisiti murahan je..
    tu yg dok wat mcm2 hal skrg nie..

    ReplyDelete
  27. padan muka si lembu nie.....x megaku bersalah lg dh terang2 ko tunjuk kat sidang media bodoh punyer lembu....nk fitnah orng x kira tempat...

    ReplyDelete
  28. ayoyo..rafizi dh jd lembu skrng ni,mmg ptt pom...hahahaha

    ReplyDelete
  29. Rafizi Ramli, Pengarah Strategi KEADILAN, yang ditahan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam sebentar tadi.

    Pihak Mahkamah diminta oleh Pendakwaraya supaya Rafizi diikat jamin RM100 ribu dan pasportnya diserahkan kepada mahkamah. Sebaliknya, pihak peguambela yang diketuai Naib Presiden KEADILAN, N Surendran membantah dengan alasan nilai ikat jamin itu terlalu tinggi selain Rafizi tidak mungkin ke luar negara tanpa kelulusan daripada parti.

    Hakim walaubagaimanapun memerintahkan supaya Rafizi diikat jamin RM15 ribu dan dijamin oleh ADUN seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad manakala pasport antarabangsanya tidak diserahkan kepada mahkamah.

    Sementara itu, Johari Muhamad iaitu pemberi maklumat mengenai Pusat Fidlot Nasional (NFC) kepada Rafizi turut menerima pertuduhan yang sama. Johari merupakan bekas kerani Public Bank, dikatakan salah seorang pemberi maklumat mengenai pembelian hartanah mewah yang didakwa dilakukan oleh keluarga Shahrizat di KL Eco City, Bangsar.

    Presiden KEADILAN, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam reaksi segera di tweeternya mengecam sekeras-kerasnya penahanan Rafizi Ramli atas pertuduhan mengikut Akta Bank dan Institusi Kewangan (Bafia) 1989.


    “Saya mengecam tindakan polis dan pendakwaan ke atas Rafizi,” - Wan Azizah


    "Kerajaan negeri akan menanggung sepenuhnya kos guaman yang akan dikenakan sepanjang perbicaraan berlangsung kelak". - Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor

    Khalid juga mengecam tindakan polis yang kononnya diarah oleh Perdana Menteri yang menggunakan kaedah keganasan menahan Rafizi.

    Empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil keterangan Rafizi pada 27 Jun lalu, iaitu beberapa jam selepas beliau mendedahkan perkara itu.

    Pihak Polis menahan Rafizi pagi ini dan dijangka dibawa ke Mahkamah Sesyen Shah Alam atas pertuduhan mengikut Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989.

    ReplyDelete
  30. 7.42 pagi - rumahnya diserbu sebelum dibawa ke balai polis Hulu Klang 10 minit selepas itu.

    8.00 pagi - beliau dibawa polis ke Mahkamah Sesyen Shah Alam dan proses pertuduhan ke atasnya dipercepat, kepada 9.00 pagi.

    Beliau juga difahamkan Johari turut ditahan polis dan dijangka turut dihadapkan di mahkamah yang sama. Sebelum itu Johari ditahan di tempat letak kereta di pejabatnya jam 7.30 pagi sewaktu baru hendak memulakan tugas.


    Rafizi sebelum ini disiasat mengikut BAFIA berikutan tindakan beliau pada 16 Februari lalu yang mendedahkan butiran perbankan NFC dan ahli pengarahnya, .

    Pihak media sedang berada di perkarangan mahkamah bagi menunggu perkembangan lanjut penahanan Rafizi dan Johari.]

    ReplyDelete
  31. tu bukan lembu tu...... ce tgk betul2.. tu kacukan babi n lembu jd babu.... dah byk sgt mkn benda haram tu yg jd mcm tu....... terimalah balasan ko....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!