GEMPAR TAHAP VAVI! RAKYAT TUNTUT GUAN ENG JELASKAN SKANDAL TANAH DI PULAU PINANG!

SEMEMANGNYA memualkan anak tekak melihat sikap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang meminta hartawan Bumiputera berjaya, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary untuk menyerahkan laporan terperinci mengenai perancangan berhubung Penang Port.

Sedangkan, Tan Sri Syed Mokhtar sudah pun menerangkan dengan sejelas-jelasnya tentang perancangan utamanya terhadap pelabuhan yang semakin hari semakin mencatat kerugian demi kerugian.

Guan Eng boleh merujuk keterangan Tan Sri Syed Mokhtar di dada-dada akhbar atau “google” saja di internet, sudah pasti dia akan dapat mengetahui apakah “master grand plan” ahli perniagaan kebanggaan bangsa Melayu itu dengan mudah.

Sekiranya dia tidak puas hati, rasanya dia sebagai Ketua Menteri boleh bertemu dengan Tan Sri Syed Mokhtar atau pihak pengurusan syarikatnya bagi mendapatkan perincian mengenai masa depan Penang Port di bawah pengurusan Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd.

Sebenarnya, Tan Sri Syed Mokhtar tidak perlu pun menjelaskan segala perancangan Penang Port yang bakal diambil alih itu kepada Guan Eng memandangkan pelabuhan terkenal di utara Semenanjung itu adalah milik penuh Kementerian Kewangan Malaysia.

Namun, Tan Sri Syed Mokhtar sebagai ahli perniagaan yang profesional dan masak dengan sikap seorang Cina yang tebal dengan sikap chauvinis ultra kiasu, telah pun menjelaskan segala tohmahan yang dibuat terhadap pengambil alihan Penang Port tersebut.

Pada pandangan saya, pengambilalihan Penang Port oleh Tan Sri Syed Mokhtar itu sepatutnya bukanlah satu isu. Tender pengambil alihan itu dibuat secara terbuka dan bidaannya berjaya memikat hati dan memberi keyakinan kepada Kementerian Kewangan, itu saja.

Tapi sebaliknya, Guan Eng telah banyak “berhutang” kepada rakyat mengenai beberapa isu besar yang gagal dijawab dengan baik.

Ia termasuklah skandal sebidang tanah yang sepatutnya didirikan kawasan perumahan mampu milik yang dibatalkan dan diberikan kepada pihak pemaju tertentu.

Apa yang Guan Eng perlu jelaskan mengenainya apakah “kurniaan tanah” kepada pihak tersebut lebih penting berbanding kepentingan rakyat yang memerlukan rumah yang mampu mereka beli dengan harga mampu?

Atau Guan Eng lebih mementingkan keuntungan RM90 juta yang dipercayai akan masuk ke “kocek” DAP dan Pakatan Haram?

Guan Eng juga perlu menjelaskan ketidakpuasan hati rakyat Pulau Pinang yang marah padanya berkenaan sebidang tanah rizab Melayu yang sepatutnya dibina sebuah masjid di atas tapak tersebut.

Sebaliknya, Ketua Menteri yang dikelilingi oleh para pegawainya yang “pekat” dengan sifat rasis itu telah memberikan tanah tersebut kepada pihak pemaju yang dikatakan mahu membina pusat komersil dan kondo mewah.

Apakah Guan Eng lupa atau buat-buat lupa dengan skandal-skandal tersebut?

Sepatutnya, Ketua Menteri Pulau Pinang itu perlu menjelaskan dan menyelesaikan masalah tersebut secara terperinci kepada rakyat negeri itu bersama fakta dan bukti-bukti kukuh yang mewajarkannya “mencabul” tanah umat Islam.

Itu belum lagi disebut mengenai Kampung Buah Pala di mana dikatakan bahawa lebih separuh dari kalangan masyarakat India yang berkampung di situ sejak turun temurun benar-benar marah pada Pakatan Haram Pulau Pinang.

Memang Guan Eng berikan rumah sebagai pampasan kepada para penduduk Kampung Buah Pala. Tapi, dikhabarkan bahawa mereka terpaksa membayar lebih separuh harga rumah yang diberikan tersebut memandangkan harga “kampung warisan” itu dikatakan lebih rendah dari rumah-rumah baru mereka.

Dulu, mereka tidak menanggung hutang ketika tinggal di Kampung Buah Pala, tapi sekarang mereka terpaksa membayar sejumlah wang yang besar setiap bulan kepada bank sedangkan mereka terdiri dari golongan berpendapatan rendah.

Sekiranya nanti mereka tidak dapat membayar sewa beli rumah tersebut dan bank merampas rumah mereka, apakah Guan Eng sanggup memberikan rumahnya sendiri kepada masyarakat India Kampung Buah Pala itu?

Sebenarnya, rakyat Pulau Pinang khususnya bangsa Melayu dan kaum India kenal benar dengan sikap rasis pentadbiran Guan Eng yang memilih bulu dan tidak berdasarkan keadilan kepada semua kaum.

Malah dikatakan kaum Cina yang menyokong MCA dan Gerakan di Pulau Pinang pun terkena tempias berat sebelah Guan Eng yang meminggir dan menekan mereka cari makan berbanding kaum Cina yang menyokong DAP dan Pakatan Haram.

Berbalik kepada pengambil alihan Penang Port oleh Tan Sri Syed Mokhtar, sudah tentu akan “dikerat” memandangkan Guan Eng dan para penasihat di kiri kananya memang tidak suka melihat bangsa Melayu bertapak dan maju di pulau yang konon-konon “milik”nya itu.

Persoalannya, apakah PAS dan PKR yang rata-ratanya Melayu begitu “buta” untuk melihat dasar Guan Eng yang dilihat cuba menghalau bumiputera dan mereka-mereka yang dia tidak suka dari Pulau Mutiara tersebut?

Fikir-fikirkanlah. Janganlah hanya kerana politik, Melayu PAS dan PKR sanggup menggadai tanahair kepada Cina chauvinis ultra kiasu itu.

Sampai bila PAS dan PKR mahu “menjilat bontot” Guan Eng?

Sumber: Perak Today

42 Responses to "GEMPAR TAHAP VAVI! RAKYAT TUNTUT GUAN ENG JELASKAN SKANDAL TANAH DI PULAU PINANG!"

  1. Pas dgn pkr ni shp buat apa saja demi kerana gila kuasa sampai kan bangsa sendiri pun drg blh bt mcm anjing dan jilat bangsa cuba... Memalu kan bangsa je nampak sgt sikap hasad dengki pembangkang ni skrg... Mereka sgp lakukan apa saja utk nak menang.... Sampai sgp sokong guan eng pukimak yg buat melayu mcm babi je

    ReplyDelete
  2. Inilah petanda biaDAP memang bersifat cina chauvinist.

    Orang PAS harus melihat isu ini dengan hati terbuka demi hak Melayu dan bumiputera.

    Jangan sampai nasi menjadi bubur saperti di singapore.

    Tepikan permainan politik dan tumpukan tenaga pada perpaduan umat Islam dan Melayu bumiputera.

    ReplyDelete
  3. suka sondolsondolAugust 1, 2012 at 2:54 PM

    Sudah sah bahawa orang melayu wajib bermusuh dengan DAP serta penyokongnya kerana dari banyak aspek mereka ini ingin memusnahkan Melayu dari segi ekonomi dan politik. Walau sebaik mana sekali pun, mereka tetap dengan agenda halusnya. Bagi saya DAP dan penyokongnya adalah ibarat YAHUDI di Malaysia. Saya harap Allah memberikan petunjuk dan hidayah kepada rakyat Malaysia khasnya orang Melayu menginsafi kesilapan bersengkokol dan memilih mereka semasa PRU yang lalu.

    TS Syed Mokhtar membida untuk mendapatkan Pelabuhan Pulau Pinang dan ianya adalah selaras dengan CAT yang kononnya menjadi amalan Lim Guan Eng sijahaman ini.

    Terus usaha mendapatkan Pelabuhan Pulau Pinang dan sedikit sebanyak langsung ia membawa kejayaan kepada umat Islam dan Melayu.

    ReplyDelete
  4. kalau seorang yang bijak menguruskan suatu operasi, biarpun operasi tersebut sudah hampir bankrap ataupun tidak mendatangkan keuntungan sepatutnya, dia akan dapat memajukan operasi tersebut sampai ketahap optimanya.

    TS Syed Mokhtar merupakan orang yang bijak kerana dia berjaya meningkatkan operasi PTP dan Pasir Gudang ke tahap optima masing-masing. beliau juga berjaya menembus monopoli ekonomi bertahun-tahun oleh Kaum Cina hasil break and rule British.

    Tiada siapa yang patut ataupun perlu disalahkan dalam hal ini. segala yang berlaku adalah adil kerana Seaport berjaya memperoleh bidaan untuk Penang Port. tiada isu yang timbul mengapa seorang yang berjaya dan mampu menaik taraf sesebuah pelabuhan itu dihalang untuk mengambil alih operasi Penang Port.

    ReplyDelete
  5. Ada hikmah juga bila Guan Eng pertikai Syed Mokhtar dapat penswastaan Penang Port. Kalau selama ni puak2 Pas duk kata Guan Eng tu baguih, tak anti melayu, tak anti islam ... nah hari ni Allah nak tunjuk dekat depa wajah sebenar Lim Guan Eng dan DAP.

    Orang melayu yang boleh makan sepinggan dan minum sekoleh dengan Guan Eng, Kit Siang dan Karpal Singh ... tak ramai cuma ada 3 ekoq saja ... tapi yang 3 ekoq ni dengan imej serban dan jubah depa mampu menarik beratus ribu melayu untuk mengundi calon DAP pada PRU 13 nanti ... silap haribulan melayu akan hancus politik kerana pengaruh 3 ekoq melayu ni lah.

    Sapa dia 3 ekoq melayu tu ... hangpa cari lah sendiri.

    ReplyDelete
  6. org mcm guan eng tu mmg lgsg tak blh diercayai lah..
    tp mcm mn lah Pas dn Pkr blh percaya si cina keparatn tu bulat2??
    jgnlah kerana politik, hak dn keselesaan rkyt korg ketepikan..!

    ReplyDelete
  7. smua slh spe?slh pas al dajjal beb...klu dye xsokong guan gen sial nie...jgn harap dye berani nk buat mcnie...habis melayu kt penang kna pijak..pas ska plak tu tgk keadaan jd mcnie...pas bodo al dajjal yg dilaknat...dorg ingt dap nk sokong korg ke bina negara islam...xde nya...skrg guan eng da tunjuk belang dia beb...menindas rakyat sehabis2 nya...bangkit la smua jgn pejam mata biar cina ank anjing ie pijak kepala melayu lg

    ReplyDelete
  8. si cina sial tak paham bahasa langsung.
    orang dah terangkan pon masih nak mintak detail terperinci tentang penang port.
    apa masalah lu guan eng.biar lah apa tan sri syed mokhtar nak buat apa pon kat penang port.
    yang penting sekali tan sri syed mokhtar akan membawa kemajuan dan kejayaan kepada penang port.

    ReplyDelete
  9. mmg PAS dn PKR adalah parti yg plg bodoh..
    sbb apa sbb krna nakkn kuasa depa sggp tak kisahlah klu kena jd anjing guan eng skali pon depa sggup!
    apa kejadah nya lah bodoh pny org depa tu!!
    tak perlu menyuluh pn kita blh nmpklh terang2 si cina racist tu pny perangai..
    jgnlh jdi buta sgt dn jgnlah asyk nak mengangkat je punggng cina bodoh tu!

    ReplyDelete
  10. melayu semua ayuh bgun lah dn pertahankanlah hak2 kita..
    smpai bila nak bgi cina2 bangsat nie semua pijak kita??

    ReplyDelete
  11. Aku pecaya dalam PRU 13 ni, kalau tak difatwakan sunat bagi orang islam memangkah parti DAP oleh 3 ekoq melayu murtad ni ( Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasrudin Tantawi), tak akan ada melayu Pas yang teringin nak pangkah DAP.

    Aku penuh yakin dalam masa nak PRU 13 nanti, mesti akan ada fatwa " hukumnya adalah sunat kepada orang melayu islam untuk mengundi parti DAP kerana parti DAP dengan jelas menyokong perjuangan Pas untuk membentuk negara islam dan menegakkan undang2 Hudud di negara ini ".

    Kalau dah keluar fatwa semacam itu dari mulut Nik Aziz, Hadi Awang dan Nasrudin Tantawi ... berduyun2 kopiah putih dan serban (orang Pas) akan undi parti DAP ... nak cari pahala sunat lah tuuuu.

    Kalau dah macam tu ... maka dengan izin dan restu Allah disertai dengan doa para alim ulamak dalam Pas ... ada chan lah Mursidul Am DAP (Lim Kit Siang) naik bagi menggantikan Najib Razak sebagai PM.lagi hangpa semua nak percaya dengan cina nia?pikiq2 la beb

    ReplyDelete
  12. si celaka haramjadah ni,dok buat macam-macam ye saja je nak carik pasal cina ni.
    terimalah kenyataan bahawa tans ri syed mokhtar tu akan dapat penang port.dan tan sri syed mokhtar boleh mengendali penang port dengan baik sekali.
    nampak sangat yang si cina sial ni tak boleh menerima kenyataan.
    dia bagaikan cacing kepanasan yang tak boleh nak duduk diam...ada sahaja benda yang di cari.

    ReplyDelete
  13. PULAU PINANG 26 Julai - Ketua Menteri, Lim Guan Eng diminta supaya menilai setiap tindakannya terlebih dahulu sebelum mudah menuduh pihak lain sebagai tidak beretika. Setiausaha Barisan Nasional (BN) negeri, Datuk Omar Faudzar berkata, sikap tidak beretika Guan Eng itu dapat dilihat apabila tidak tampil memberi penjelasan berhubung isu melibatkan kepentingan rakyat di negeri ini sebaliknya lebih ghairah mencari salah pihak lain untuk menutup lompang yang berlaku dalam pentadbirannya.

    “Dia menuduh saya tidak beretika kerana membeli tanah daripada 31 pemilik Kampung Terang, Balik Pulau pada 2010. “Selain itu, dia mempersoalkan apa faedah penduduk kampung daripada nilai jualan RM5 juta yang diperoleh mereka daripada urus niaga itu," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

    Mengulas lanjut, Omar yang juga Ketua UMNO Bahagian Bukit Gelugor berkata, nilai sebenar jualan tanah tersebut adalah RM8.6 juta dan beliau tidak menjual tanah itu selepas lima bulan membelinya seperti tuduhan Guan Eng. “Sekurang-kurangnya saya tampil memberi penjelasan berkaitan isu yang timbul dan tidak berdiam diri seperti yang diamalkan Guan Eng. “

    Untuk pengetahuan beliau, urusan jualan tanah dibuat secara sukarela dan bukan seperti kerajaan negeri yang mahu merampas tanah penduduk di Kampung Genting bagi membina Asian Women Leadership University (AWLU) baru-baru ini. “Harga yang ditawarkan melalui syarikat saya iaitu Maison Height Sdn. Bhd. kepada pemilik tanah di situ lebih tinggi iaitu RM21 sekaki persegi berbanding kerajaan negeri yang hanya menawarkan RM8 hingga RM10 sekaki persegi kepada penduduk kampung," jelasnya.

    Mengulas lanjut, Omar berkata, beliau akan bertemu peguam dalam masa terdekat untuk menimbang bagi mengambil tindakan undang-undang terhadap Guan Eng.

    ReplyDelete
  14. tengoklah sikap cina yang sentiasa tidak akan merasa puas hati pada orang melayu.
    cina hari ini jadi macam ni pon sebab pas,dok angkat punngung cina.
    pas lah punca cina lagi naik kepala.
    pas ni memang dasar bodoh tahap cipan.

    ReplyDelete
  15. Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang bersetuju menjual tanah tapak masjid yang sebelum ini telah diluluskan dalam pelan pembangunan asal Bayan Mutiara kepada pemaju mendapat tentangan daripada penduduk Islam Pulau Pinang.

    Campur tangan Ketua Menteri Pulau Pinang itu tidak berhak campur tangan malah menyentuh mengenai harta yang dikhaskan untuk orang Islam di Pulau Pinang. Perbuatan Lim Guan Eng amat merbahaya kerana menyentuh sensitiviti masyarakat Islam di Pulau Pinang dan Malaysia amnya.

    Mengikut pelan asal sepatutnya tanah tapak tersebut dipecah sempadan dan diserahkan kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dan seterusnya diwakafkan oleh majlis berkenaan.

    Sehubungan itu Lim Guan Eng didesak supaya mengembalikan tapak masjid kepada MAIPP. Rakyat mahu Setiausaha Agung DAP itu tidak mendiamkan diri atas kejadian ini dan mahukan penyelesaian segera sebelum tindakan drastik diambil.

    ReplyDelete
  16. GEORGETOWN: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, perlu menjawab sama ada penjualan tanah Bayan Mutiara dilakukan secara rundingan atau tender terbuka.

    Pengerusi Jawatankuasa Kerja Barisan Nasional Negeri (BN), Datuk Dr Teng Hock Nan, berkata Guan Eng perlu menjawab soalan itu dan bukan memutarbelit atau menghidupkan isu itu untuk mengelirukan orang ramai. "Jika kenyataan Lim menyatakan jualan tanah itu adalah melalui tender terbuka, kenapa pemaju memaklumkan Bursa Malaysia bahawa tanah itu diperolehi melalui rundingan dan bukan melalui tender terbuka seperti yang didakwa kerajaan.
    "Sebagai ketua menteri, Lim perlu menjawab kepada soalan dengan pantas, supaya orang ramai mendapat gambaran sebenar mengenai proses jualan tanah itu," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa kerja BN di sini, hari ini.

    Dr Teng berkata, jika tanah itu dijual melalui tender terbuka, ia perlu mengikut prosedur ketat tender terbuka dan bukan meminta cadangan daripada pemaju terlebih dahulu.

    Katanya, Lim berhutang dengan rakyat Pulau Pinang satu penjelasan berhubung penjualan tanah utama itu kepada seorang pemaju.

    Bagaimanapun, jika kerajaan negeri mempunyai pegangan terhadap tanah itu, ia sudah pasti boleh menyediakan satu bentuk "sekatan dan imbangan" jika soal harga tanah persendirian dan hartanah naik.
    Katanya, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) perlu bertanggungjawab memajukan tanah di Bayan Mutiara kerana tanah itu milik rakyat dan ia adalah tugas mereka memeuhi keperluan rakyat seperti menyediakan keperluan perumahan, peluang perniagaan dan prasarana kerajaan.

    Kontroversi Bayan Mutiara timbul selepas kerajaan negeri bersetuju menjual tanah seluas 41.5 hektar kepada pemaju persendirian, Ivory Properties, dengan harga RM1.07 bilion.

    Tanah itu dianggap amat bernilai dan lokasinya adalah strategik kerana berdekatan dengan Jambatan Pulau Pinang, Zon Perdagangan bebas dan Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas. - BERNAMA

    ReplyDelete
  17. - Pemuda Barisan Nasional (BN) negeri kesal dengan tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang menjual tanah yang sepatutnya dibangunkan rumah kos rendah kepada sebuah syarikat pemaju swasta. Ketua Pergerakan Pemuda UMNO negeri, Shaik Hussein Mydin berkata, pihaknya terkejut apabila mendapat tahu tanah seluas 0.45 hektar di Taman Manggis, Jalan Burmah di sini akan dibangunkan sebagai hospital swasta.

    "Kita kesal kerana tanah itu sepatutnya dibangunkan untuk dibina rumah kos rendah sebanyak 272 buah bagi projek fasa kedua selepas fasa pertama sebanyak 320 unit siap beberapa tahun lalu.

    "Sepatutnya bukan semua projek rumah kos rendah dibina di Batu Kawan kerana di bahagian pulau juga ada tanah yang telah diperuntukkan untuk tujuan tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. Turut hadir Ketua Pemuda Gerakan negeri, Oh Tong Keong dan Ketua PPP negeri, Andrew Rajah.

    Menurut Sheikh Hussein, proses penjualan telah dilakukan sejak 2010 dan berdasarkan lokasinya yang terletak di pusat bandar, pihaknya percaya nilai hartanah itu boleh mencecah RM30 juta.

    "Penjualan ini membuktikan kerajaan negeri benar-benar mahu menjadikan kawasan pulau khas untuk orang kaya sahaja dan kami ingin tegaskan kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng, bahagian pulau berhak dihuni oleh semua rakyat tanpa mengira latar belakang ekonomi mereka," ujarnya.

    Sementara itu, Tong Keong memberitahu, rancangan untuk membina pusat perubatan swasta di tapak tersebut tidak akan memberi manfaat kepada golongan miskin kerana caj yang akan dikenakan sudah pasti mahal dan tidak mampu dibiayai mereka.

    "Lagipun, sudah ada banyak pusat perubatan swasta di bahagian pulau dan ia mencukupi. Pergilah bina di bahagian Seberang Perai pula," katanya. "Kalau hendak bina juga, mereka perlu cari tanah swasta dan bukannya merampas tanah penduduk miskin seperti ini," jelasnya.

    ReplyDelete
  18. Mengapa PAS & PKR diam membisu bila Guan Eng & konco-konconya dari DAP jual tanah kerajaan negeri yang telah dikhaskan untuk bina rumah PPRT ? Cakap nak pertahan hak rakyat miskin la ..tapi bila ketua regim DAP jual tanah , tak ada seekor pun bantah .

    Hang pa ini bersekongkol sekali ka ?? Atau tumpang sekali kaut untung .... Apak kejadahnya lagi nak bina hospital swasta di PP ..tak cukup lagi ka yang sudah sediaada ... rumah rakyat miskin nampak tak penting berbanding bina hospital swasta yang mahu kaut untung !!

    ReplyDelete
  19. PULAU PINANG 18 Jun - Pemuda Barisan Nasional (BN) negeri mendesak kerajaan DAP Pulau Pinang menyerahkan kembali tanah seluas 0.45 hektar di Taman Manggis, Jalan Burmah di sini bagi membolehkan projek perumahan rakyat (PPR) fasa kedua dilaksanakan.

    Ketuanya, Oh Tong Keong berkata, walaupun kerajaan negeri telah mengumumkan tanah seluas 2.83 hektar di Jalan SP Chelliah, Sungai Pinang bagi menggantikan tanah itu, pihaknya mahu pelan asal pembinaan PPR fasa kedua di Taman Manggis diteruskan bagi kemudahan rakyat miskin di negeri itu.

    "Ketua Menteri, Lim Guan Eng harus dedahkan status sebenar sama ada tanah itu sudah dijual atau belum seperti disiarkan dalam akhbar baru-baru ini.

    "Tanah ini hak milik rakyat dan ia tidak seharusnya dijual kepada pemaju untuk membina hospital swasta yang pasti membebankan rakyat," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

    Turut hadir, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO negeri, Shaik Hussein Mydin dan Ketua Parti Progresif Penduduk (PPP) negeri, Andrew Rajah.

    Tong Keong berkata, jika kerajaan negeri sudah menjual tanah itu melalui sistem tender terbuka seperti yang didakwa Guan Eng, mereka harus mendapatkannya kembali walaupun perlu membayar pampasan kepada pemaju.

    "Perkara asas dalam hal ini adalah tanah ini tidak seharusnya dijual kepada syarikat swasta sebaliknya perlu dibina PPR untuk rakyat miskin.

    "Jika Guan Eng kata kerajaan negeri tiada peruntukan untuk membinanya, Pemuda BN sendiri akan tampil membantu dan cuba mendapatkan dana daripada Kerajaan Pusat," katanya.

    Sementara itu, Shaik Hussein berkata, walaupun kerajaan negeri memberikan tanah di Sungai Pinang, pihaknya tetap dengan pendirian awal.

    "Bagus Guan Eng serahkan tanah di situ tetapi ada perbezaan antara membina rumah kos rendah yang bernilai RM70,000 dan rumah PPR yang cuma disewa dengan bayaran RM100 sebulan oleh penduduk.

    "Dia harus faham perkara ini dan jika Ketua Menteri benarkan tanah milik rakyat ini dibangunkan sebagai hospital swasta, ia memang membuktikan dia mahu menjadikan bahagian pulau eksklusif untuk orang kaya," katanya.

    Shaikh Hussein turut meminta kerajaan negeri tidak memutar belit fakta berhubung perkara itu.

    "Kami tidak boleh terima penjelasan Guan Eng kerajaan negeri terpaksa jual tanah itu kerana keluasannya tidak cukup untuk bina PPR.

    "Alasan itu tidak logik kerana pelan telah disediakan oleh kerajaan negeri sebelum ini dan diluluskan," katanya.

    Menurut beliau, kerajaan negeri pernah meluluskan projek pangsapuri 32 tingkat di Pulau Tikus sebelum ini iaitu keluasan tanahnya lebih kecil berbanding di Taman Manggis

    ReplyDelete
  20. GEORGETOWN: Sekretariat Suara Keamanan Mahasiswa semalam, membuat laporan polis berhubung penjualan tapak masjid dan sekolah di Bayan Mutiara, Bayan Baru di sini, kepada pemaju swasta yang menimbulkan kegelisahan orang Melayu.

    Laporan itu dibuat Pengerusinya, Muhamad Mukhlis Maghribi yang ditemani 14 pelajar dari pelbagai institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Balai Polis Jalan Petani, di sini, jam 11.30 pagi. Turut hadir, Yang Dipertua Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (KARISMA), Nik Mohamed Hussein Nik Ali. Beberapa mahasiswa turut membawa sepanduk bertulis, ‘Selamatkan Tapak Masjid!!!’ dan ‘Selamatkan Tapak Sekolah!!!’.
    Muhamad Mukhlis berkata, pihaknya yang mewakili mahasiswa di seluruh negara berharap polis dapat melakukan siasatan bagi memastikan tiada salah guna kuasa dalam penjualan tapak masjid dan sekolah itu.

    Katanya, laporan dibuat bukan atas sebab politik tetapi penjualan tanah itu boleh mengganggu sensitiviti orang Melayu dan Islam di negara ini.

    “Kami mahukan penjelasan daripada Ketua Menteri, Lim Guan Eng; Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mansor Othman dan EXCO Agama Islam, Abdul Malik Abul Kassim, adakah penjualan terbabit mengikut prosedur dan tidak melanggar undang-undang sedia ada.

    “Tindakan itu kurang ajar, malah melalui laman web hartanah mengenai Bayan Mutiara juga terdapat beberapa individu mendakwa wujudnya masjid akan menyebabkan harga tanah jatuh,” katanya.
    Minggu lalu, Pemuda UMNO Pulau Pinang mendedahkan tapak masjid, sekolah, balai polis, kompleks gerai pusat penjaja dan pusat komuniti, yang sudah pun diberi kebenaran merancang oleh MPPP pada 2006, dijual oleh kerajaan negeri.

    Tapak itu adalah antara kawasan yang termasuk dalam ‘tanah emas’ Bayan Mutiara yang dijual kepada pemaju swasta pada harga RM1.07 bilion.

    Nik Mohamed Hussein berkata, pihaknya berkumpul kerana persoalkan tindakan Guan Eng yang tidak menjaga hak orang Melayu dan Islam.

    “Saya minta semua pelajar bangkit mempersoalkan dan menentang pakatan pembangkang yang dilihat cuba memperbodohkan rakyat dan mahasiswa,” katanya.

    ReplyDelete
  21. ni mmg manusia yg bodoh,melayu yg sokong dia lg lah bodoh......dasar manusia sial yg suka merosakkan keamanan negara,otak cam anjing......PAS pun boleh sokong guan eng,walaupun rumah ALLAH digadai janji putrajaya mereka dapat tawan.....ni la PAS yg mempergunakan agama demi nk dapatkan kuasa,celaka haramjadah punya parti......bangse islam PAS tikam tp bangse kafir PAS jilat

    ReplyDelete
  22. Melayu PAS dan PKR semua tade telo! tahu mengagongkan DAP ni saja! kalau duduk diam melanguk je buat-buat tak nampak gajah depan mata tapi asyik menerkam kuman seberang laut buat apa PAS dan PKR harami? Kalau setuju dengan tindakan DAP cakap kalau x cakap la! ini senyap aje serupa DAP tu ketua dan korang anak-anak ikan DAP! Bodoh PAS PKR DAP!

    ReplyDelete
  23. Sikap tidak beretika Guan Eng itu dapat dilihat apabila tidak tampil memberi penjelasan berhubung isu melibatkan kepentingan rakyat di negeri ini sebaliknya lebih ghairah mencari salah pihak lain untuk menutup lompang yang berlaku dalam pentadbirannya.

    Mana ada isu yang LGE datang kehadapan dan jawab? debat dengan CSL pon LGE dok putaq-putaq xjawab soalan... hampa yang dok kat penang pikiaq betoi-betoi la... hampa mau lagi ka LGE? apa yang dibuat kat hampa yang baguih sangat tu?

    ReplyDelete
  24. Bagus angkat lagi telur cina angkat lagi ! jilat kaki cina sampai nampak tulang! jilat jilat !

    ReplyDelete
  25. PR Tuduh Kerajaan Guna Wang IMF

    Terdesak dan tertekan sungguh para pemimpin pembangkang tika ini apabila melihat keprihatinan berterusan Kerajaan Pusat dalam membantu meringankan beban rakyat dan di masa yang sama tidak lupa menghargai jasa golongan penjawat awam.

    Ramai pemimpin pembangkang melihat keprihatinan Kerajaan Pusat yang diterajui Barisan Nasional (BN) itu sebagai satu bala yang bakal menjahanamkan propaganda politik persepsi yang sedang mereka galak jalankan sekarang.

    Riuh rendah dan kehangatan kem pembangkang yang bernaung di bawah Pakatan Rakyat (PR) dapat dilihat jelas dari komen ramai pemimpin mereka yang cuba meremehkan setiap usaha dan program bermanfaat yang dijayakan oleh Kerajaan BN.

    Tidak terkecuali, jentera propaganda maya mereka juga tumpang semangkuk untuk merencatkan keberkesanan usaha-usaha pemimpin BN dengan menabur seribu satu tohmahan.

    Dalam satu rencana di blog suarapakatanrakyat.com pada 27 Julai lepas, blog tersebut telah memanjangkan hasad dengki pemimpin PR dengan secara terbuka menuduh Kerajaan BN telah meminjam wang dari IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) semata-mata untuk melunaskan bonus Aidilfitri tempohari.

    Selain itu, semua program transformasi dan agenda membantu rakyat yang diterjemahkan melalui beberapa program seperti BR1M, KR1M, KAR1SMA, bantuan persekolahan dan lain-lain juga didakwanya datang dari wang pinjaman IMF.

    Tanpa satu pun fakta dan bukti jelas, blog tersebut meneruskan tradisi kelaziman pembangkang dengan menuduh semberono dan membuat dakwaan serong yang tidak jelas hujung pangkalnya.

    Sedangkan Kerajaan BN melalui kenyataan PM, Dato' Seri Najib yang juga Menteri Kewangan acapkali menjelaskan apa sahaja program bantuan mahupun pemberian bonus yang telah, sedang dan akan dilaksanakan semuanya dilakukan mengikut kemampuan kantung kerajaan.

    Kerajaan BN takkan mencari nahas dengan sengaja meminjam wang dari IMF apatah lagi sejarah merekodkan saat negara dihimpit dengan masalah ekonomi berikutan serangan penyangak matawang pada 1997/98 dulu pun tidak sesekali kita tunduk dengan bantuan kewangan yang mahu dihulur oleh IMF.

    Jika adapun pinjaman yang pernah kita buat ialah melalui Bank Dunia, sebuah institusi kewangan antarabangsa yang berbeza fungsinya dengan IMF.

    Bank Dunia boleh diibaratkan sama seperti bank-bank tempatan yang memberi pinjaman jangka masa pendek dan panjang untuk pelanggannya manakala IMF saling tak ubah seperti along yang gemar mencekik darah orang susah yang terperangkap dengan janji manisnya.

    Ringkasnya, beza kedua-duanya umpama jauhnya langit dari bumi. Pun begitu, walau kedua-duanya jelas berbeza peranannya, rasanya ramai yang tidak lupa pemimpin pembangkang pernah juga mempolemikkan isu pinjaman dengan Bank Dunia untuk menggambarkan kantung kerajaan telah kempis dan tak berduit.

    Walhal, bagi yang celik akal, urusan kita dengan Bank Dunia sudah bermula sejak tahun 1950-an malah tatkala Anwar Ibrahim memegang jawatan Menteri Kewangan pun pernah beberapa kali Anwar mewakili kerajaan melakukan urusan pinjaman dengan Bank Dunia.

    Apapun, satu perkara yang perlu kita faham nawaitu utama pembangkang melontarkan tuduhan terhadap kerajaan bersabit soal kewangan, tujuannya tak lain tidak bukan hanyalah semata-mata mahu rakyat kebanyakan menjadi ragu dan was-was dengan keupayaan urus tadbir Kerajaan BN yang memerintah.

    dah la bagi bonus setengah bulan lepas tu ada juga yang masih tidak ber puas hati (pakatan rakyat)... tak tahu malu..

    ReplyDelete
  26. biasalah dah kalah tapi xma mengaku..
    yang melayu-melayu sokong die lagi la buta tuli..
    dah terangan si guan eng 2 kaki sapu duit..
    semua tanah-tanah dan segainya milik melayu die ambil dan bagi pada puak-puaknya..
    die sendiri bersalah dan tidak pandai mengurus..
    tuduh syed plak..
    die kan kaki dengki kianat..xboleh tngk org melayu lebih..

    ReplyDelete
  27. Untuk renungan:
    Berbillion tanah di PP sudah dijual kepada pemaju hartanah, komisyennya wow, tentu lumayan sekali pak!
    Cuba TS Syed Bukhari kasi cikit dengan Kim Guan Ill, tanggung beres pak!
    Tapi. besar TAPInya, orang Islam tidak merasuah hanya bangsa dia saja yang merasuah.

    ReplyDelete
  28. ceh podah die nie ke???????
    tidak sudah-sudah lagi ke ko guan eng..
    ada je benda ko nak cari utk publisiti murahan
    ko 2 dah la tidak bertanggungjawab lepas 2 makan diut rakyat..
    dah buat salah buat muka xsalah..
    haila sudah-sudah la 2 ko..
    rakyat dah xmahu melihat muka anda..
    jijik kot..
    hahahaahahahha

    ReplyDelete
  29. Patutlah macam haram jadah sial punya orang keja nak untong je hidup dia patutlah kaya semua benda yang ada kat penang habis dijual nya kalau macam ni rakyat yang miskin bertambah miskinlah

    ReplyDelete
  30. Kalau semua tanah yang ada dijual kepada pemaju dan pemaju pulak cari keuntongan buat rumah yang mahal sehingga orang melayu yang berpendapatan rendah tidak sanggup membelinya sepatutnya guan eng sepatutnya fikirkan untok rakyat tanah yang ada bangunkan projet perumahan untok orang-orang yang kurang kemampuan bukaknya megaut keuntongan untok perut dia sendiri

    ReplyDelete
  31. Media statement by Lim Guan Eng in Kuala Lumpur on Tuesday, 31st July 2012:

    BN must not sign and conclude any agreement with Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd until after the next general elections

    BN must give assurances that it will not sign and conclude any agreement with Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd or Seaport until after the next general elections to let Penangites decide whether they agree with this privatisation or reject this piratisation of Penang Port to a BN crony. This follows the expose in the Malaysian Insider today that the BN Federal government is delaying selling the Penang Port to logistics tycoon Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary until after the general election due to fears that public opposition to the deal would cost BN votes.

    The Penang state government opposes the privatisation of Penang Port for 5 principal reasons:-

    a) No open competitive tender as only those invited were permitted to make a bid.

    b) No repudiation by the Finance Minister or Transport Minister of Penang Port Commission Chairman Datuk Seri Dr Chua Soi Lek’s assertions that Penang Port will be a feeder port that will be secondary to Seaport’s two other ports in Port of Tanjung Pelepas (PTP) and Pasir Gudang port;

    c) No provision for implementing the RM 353 million dredging of the port channel to at least 15-17 meters immediately before the privatisation is completed;

    d) No public consultation with the stakeholders in the shipping industry, the Penang state government and the people of Penang;

    e) No disclosure of plans nor of amounts invested by Seaport how this privatisation of a public good(Pennag Port) can benefit Penangites and restore Penang Port into a world class regional commercial port.

    These 5 NOs will be one of the main issues to be decided by Penangites in the next general elections whether the people support the privatisation or oppose the piratisation of a public good. Another reason the Federal Government must not sign any agreement with Seaport Johore Sdn Bhd, so that when PR takes Federal Government this is not a fait accompli that will embroil a PR government in legal battles to unwind the deal.

    The BN Federal government must prove that they have the interest of the people of Penang at heart by carrying out dredging works now, where the RM353 million dredging costs must be borne by the Federal Government as promised in the 9th and 10th Malaysia Plan. In the democratic spirit, let the people of Penang decide in the next general elections whether they support or oppose the privatisation of Penang Port to Seaport as proposed by BN.

    ReplyDelete
  32. Selepas cuba berlagak hero berhubung kes pengambilan tanah bagi membina Asian Women’s Leadership University (AWLU), Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng terus terus membisu seakan dialah yang berjaya menyelesaikan masalah yang melanda penduduk Kampung Genting.

    Menurut Ketua Puteri UMNO Pulau Pinang Nor Hafizah Othman, Guan Eng seharusnya memohon maaf kepada penduduk kampung tersebut kerana cubaan merampas tanah penduduk tersebut.

    Jelas beliau hanya kerana Pilihan Raya Umum (PRU) sudah semakin hampir dan juga pihak AWLU sendiri tidak menyebelahi Guan Eng dalam cubaan merampas tanah penduduk maka akhirnya Guan Eng ‘melepaskan’ kampung tersebut namun memberi alasan kononnya kerajaan negeri yang mencadangkan agar pihak AWLU memilih tanah lain bagi pembinaan universiti tersebut.

    “Hakikatnya sudah dua tahun perkara ini berlarutan dan menyaksikan kerajaan negeri memang bertegas mahu mengambil tanah di Kampung Genting. Sekiranya tidak kerana AWLU sendiri bersependapat dengan penduduk kampung dan tidak kerana PRU sudah semakin dekat, saya pasti kerajaan negeri tetap akan meneruskan niat mengambil tanah kampung ini dan penduduk akan merempat.

    “AWLU sendiri menolak pengambilan tanah ini atas dasar prihatin tentang kesulitan yang timbul kerana tanah itu adalah milik sah penduduk kampung dan mempunyai geran.

    Setelah dua tahun berlarutan, Guan Eng pula cuba berlagak hero konon penyelamat kepada penduduk Kampung Genting. Seharusnya Guan Eng memohon maaf kepada penduduk kampung itu kerana telah menyusahkan mereka selama dua tahun,” ujarnya kepada UMNO-Online. Tambah Hafizah, ini semua adalah propaganda politik mainan DAP yang cuba mengelirukan rakyat dan secara tidak langsung bertujuan meraih undi.

    ReplyDelete
  33. GEORGETOWN – Kerajaan Negeri didakwa cuba menyembunyikan dan memutarbelitkan fakta mengenai penjualan tanah Taman Manggis di Jalan Zainal Abidin kepada sebuah syarikat untuk pembinaan sebuah hospital swasta. Pengerusi Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang, Teng Chang Yeow berkata, Kerajaan Negeri yang diterajui Ketua Menteri, Lim Guan Eng sengaja mereka cerita untuk menyembunyikan fakta dengan mengatakan permohonan lesen untuk pembinaan hospital swasta ditolak Kementerian Kesihatan pada 22 Oktober 2010.

    Chang Yeow berkata, semakan yang dilakukan dengan pusat sehenti (one stop centre) mendapati sebuah syarikat swasta telah mengemukakan pelan perancangan kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang pada 23 Disember, 2011.

    “Tidak masuk akal kalau pemaju masih mahu mengemukakan pelan perancangan jika permohonan lesen mereka ditolak satu tahun lebih awal dari tarikh mereka mengemukakan permohonan merancang. “Apabila isu ini pertama kali dibangkitkan Pemuda BN, mengapa Kerajaan Negeri tidak mendedahkan semua fakta termasuk permohonan lesen dari Kementerian Kesihatan ditolak pada 22 Oktober 2010?

    Jika kita tidak mendedahkan perkara ini, masyarakat umum masih lagi berada dalam kegelapan dan tidak tahu cerita sebenarnya,” katanya pada sidang media di pejabat BN di sini semalam. Turut hadir, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Setiausaha BN Negeri, Datuk Omar Faudzar. Sebelum ini, Pemuda BN negeri mendedahkan tanah seluas 0.45 hektar yang sepatutnya dibangunkan untuk Projek Perumahan Rakyat (PPR) fasa kedua tetapi dijual kepada syarikat swasta untuk pembinaan bangunan setinggi 30 tingkat yang mengandungi 19 tingkat hotel, enam tingkat hospital swasta dan lima tingkat tempat letak kereta.

    ReplyDelete
  34. GEORGE TOWN – Para peniaga bazar Ramadan Jalan Penang, di sini membantah tindakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) memindah tapak bazar Ramadan dari Jalan Penang ke Jalan Phee Choon. Wakil peniaga, Abdul Karim Gulam Ali berkata tindakan MPPP itu akan menyebabkan lebih 20 peniaga bumiputera tidak dapat menjalankan perniagaan mereka memandangkan tempat baru yang ditawarkan itu bukan tempat tumpuan orang ramai.

    “Sejak 26 tahun lalu, tempat ini (Jalan Penang) menjadi tumpuan tapak warisan tradisional bazar Ramadan tanpa sebarang gangguan serta halangan dari mana-mana pihak. “Tetapi sejak pakatan pembangkang mengambil alih Pulau Pinang, para peniaga bumiputera ditindas dan dianaktirikan. Kami mahu mencari keadilan untuk semua peniaga.

    Satu tahun sekali sahaja. Mereka boleh bagi tempat lain seperti ‘Little India’ kepada kaum lain, kenapa kami orang Melayu (tidak boleh berniaga di Jalan Penang),” katanya kepada pemberita di sini, hari ini. Beliau berkata alasan kerajaan negeri bahawa mereka akan menyebabkan kesesakan lalu lintas jika terus berniaga di kawasan itu adalah tidak munasabah kerana masalah kesesakan lalu lintas sudah menjadi lumrah di negeri ini.

    Katanya kerajaan negeri kononnya memperuntuk RM6,000 untuk menempatkan para peniaga berkenaan dengan khemah percuma sekiranya mereka bersetuju untuk berpindah, dilihat sebagai satu usaha yang tidak berbaloi kerana kawasan yang ditawarkan itu adalah projek terbengkalai dan kurang tumpuan orang ramai. “Betapa baiknya sekiranya peruntukan RM6,000 itu disalurkan ke kawasan Jalan Penang sebagai ganti untuk memeriahkan suasana bazar Ramadan dengan hiasan lampu berwarna-warni dan lain-lain acara menarik di bulan puasa ini,” katanya.

    ReplyDelete
  35. GEORGETOWN – Speaker Dewan Undangan (Dun) Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Hussain digesa menghentikan fitnah yang mendakwa syarikat Maison Height Sdn Bhd mengambil kesempatan ke atas penduduk dengan membeli dan menjual tanah di Kampung Terang, Balik Pulaudalam tempoh empat bulan.

    Jika tidak, beliau bakal berdepan dengan tindakan undang-undang.

    Pengarah Urusannya, Datuk Omar Faudzar berkata, pihaknya mempunyai semua dokumen yang boleh membuktikan pembelian dan penjualan tanah itu tidak dibuat dalam tempoh empat bulan seperti didakwa Abdul Halim.

    “Dakwaan Abdul Halim kononnya kami menjual tanah berkenaan dalam tempoh empat bulan adalah pembohongan kerana semua dokumen jual beli antara syarikat saya dan penduduk yang bertarikh 4 Oktober 2010 ada di sini.

    “Dokumen perjanjian penjualan tanah itu kepada sebuah syarikat bertarikh 10 Januari 2012 turut kami sertakan.

    “Jadi penjualan tanah ini bukan dilakukan dalam tempoh empat bulan, sebaliknya hampir dua tahun,” katabeliau pada sidang media di sini, hari ini.

    Turut hadir, pengerusi syarikat berkenaan, Datuk Musa Sheikh Fadzir yang juga Ketua Umno Bahagian Bukit Mertajam.

    Omar yang juga Ketua Umno Bahagian Bukit Gelugor berkata, mereka bukanlah broker seperti yang didakwa Abdul Halim, sebaliknya beliau dan Maison Height Sdn Bhd adalah syarikat pemaju hartanah yang sudah lama berkecimpung dalam pembinaan perumahan.

    Sementara itu, Musa mencabar Abdul Halim untuk membuktikan tanah berkenaan dijual dalam tempoh empat bulan dan jika berjaya berbuat demikian beliau berjanji akan mengundurkan diri dalam arena politik

    ReplyDelete
  36. UMNO makin takut krana dalam pemerintahan nya selama 50 tahun penang jadi jamban taik. Setelah pakatan ambil alih negeri penang,selangor dan kedah kita dapat saksikan investment di malaysia top 2 ialah penang dan selangor. UMNO cirit lagi dimulut kak bodoh

    ReplyDelete
  37. Pas dgn lkr pukimAk sama je dgn cIna busuk hati Ku benci giler dgn bangsa2 pukimak ni semuA

    ReplyDelete
  38. sbab tu dia dok sbuk jaja fitnah psal penang port,,,nk ttup crta tanah dia..dia ingat rakyat pulau pinang tu bdoh ke apa nk buat xthu jer ngan isu tanah tu..mmd dh dsr pmbgkang,bila kena time dia,dia cuba lah cari slah org lain...

    PAS akn jilat bntut DAP smpai DAP berak cair kat muka diorng...

    ReplyDelete
  39. wa tngok ini apek pon sudah mau muntah la....ini apek betul2 cilaka punyer olang...nk laporan terperinci la konon...aku rasa klu kaum dia yg dpt x de la smua nie....ini apek pandai main wayang o...

    ReplyDelete
  40. enang je sekarang ni punya undang -undang digunapakai bukan Islam yang tak ada adab ini , minta maaf je lepas kaw-kaw hina Islam . Sama seperti modus operandi puak-puak chauvinis dan rasis DAP buat sebelum ini .

    Apakah mereka ini tak sedar perbuatan ini telah menyentuh sensitiviti umat Islam ?? Ini masalahnya kepada cina mata sepet bila tak bercampur dengan bangsa lain di negara ini . Dari kecil sampai besar pi sekolah cina (SJKC) , mana nak kenal dan faham budaya ,adat dan agama bangsa lain terutama orang Melayu Islam .

    Tambahan lagi , juak-juak DAP dok menabur kebencian terhadap parti terbesar orang Melayu iaitu UMNO hingga menyebabkan mereka langusng tak hirau sensitiviti bangsa dan agama .

    kat sini kita dah bleh lihat yg cina babi2 n i x pernah nak hormat agama kita

    ReplyDelete
  41. Rencana ini adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di London. Ditulis di dalam bahasa mandarin dan telah dialihbahasa oleh pelajar melayu yang belajar disana. Rencana ini telah disebarkan sekitar tahun 2006 dan kebenarannya telah terbukti.

    Kita semua kaum Cina di mana sahaja kita berada mestilah berbangga dengan bangsa kita; samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina Taiwan dan Cina Malaysia. Kita mestilah mengekalkan identiti kita. Di Malaysia, kita mesti memberitahu anak-anak kita dan mengajar mereka cara-cara perjalanan halus.

    Setakat ini oleh kerana kedudukan kita, kita tiada pilihan untuk memilih kerajaan yang majoritinya dikuasai oleh orang Melayu. Tetapi kita sedar dibidang perniagaan dan perindustrian, orang Melayu tidak ada melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina) sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia dengan meletakkan keutamaan Bahasa Mandarin atau Kantonis di dalam akhbar tempatan sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu. Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggir dari bidang pekerjaan tersebut.

    Jadi kita mengambil kesempatan ini atas kedudukan kita dan meminta hak-hak politik. Orang-orang kita yang bergiat di bidang pelajaran hendaklah pastikan bahawa generasi yang akan datang tidak akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam pelajaran sejarah, Ilmu Alam dan lain-lain mata pelajaran, baikpun di sekolah rendah mahupun di sekolah menengah. ]

    ReplyDelete
  42. pembangkang semua mmg busuk hati mcm paria sgp angkat bontot cina jatuh kan bangsa sendiri janji duit msk....silap2 negara kita pun drg blh jual pembangkang mmg sial...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!