DAP RACIST! APA LAGI DONG ZHONG HARAMJADAH NI NAK?

Tujuh pertubuhan utama Cina dengan diketuai Dong Zhong telah memuktamadkan ‘Chinese Education Memorandum’ yang menyenaraikan 49 tuntutan dan akan diserahkan kepada Perdana Menteri pada bila-bila masa.

Antara tuntutan mereka ialah agar kerajaan menghapuskan syarat-syarat yang dikenakan bagi pembinaan sekolah, menuntut agar kerajaan menanggung kos pembinaan dan tanah untuk sekolah Cina serta melaksanakan polisi pendidikan berbagai berbanding satu sistem yang diamalkan sekarang.

Apa yang dituntut oleh pertubuhan-pertubuhan Cina ini membuktikan bahawa mereka benar-benar ingin menyisihkan terus kaum Cina dari arus sosial dan pembangunan negara ini.

Melihat dari keangkuhan kaum Cina yang sering bermegah dengan penguasaan ekonomi mereka di negara ini, maka mereka mungkin ingin mewujudkan ‘Chinese Supremacy’ di mana mereka berada di atas dan oleh itu tidak perlu bergaul dengan kaum lain. Tindakan mereka seolah-olah ingin mewujudkan sistem apartheid yang mengasingkan kaum-kaum di Malaysia.

Apartheid dilaksanakan secara rasmi di Afrika selepas pilihanraya pada tahun 1948 yang memisahkan penduduk kepada 4 kumpulan iaitu orang asli, kulit putih, Asia dan lain-lain kaum. Kesemua kumpulan ini dipisahkan dalam pendidikan, perubatan, kawasan peranginan di pantai, kemudahan awam,malah kawasan perumahan juga dipisahkan, adakalanya dengan cara kekerasan. Tentu sekali, kumpulan yang lemah dari segi ekonomi iaitu penduduk asal kulit hitam, mendapat bahagian yang lebih buruk dari pemisahan ini.

Sebenarnya, sudah terlalu lama Dong Zhong memperjuangkan ‘apartheid’ di Malaysia ini dan mereka nampaknya tidak akan berganjak lagi. Malah, mereka terus mara dan terus mengasak dengan tuntutan yang bukan-bukan bagi memastikan matlamat mereka berjaya.

Namun, apa yang membuatkan kita menggeleng-gelengkan kepala dengan keangkuhan ektremis Cina ini ialah mereka sanggup meminta kerajaan menanggung kos untuk melaksanakan agenda gelap mereka.

Adalah tidak wajar sama sekali bagi kerajaan untuk menggunakan wang negara dan wang rakyat untuk membantu puak ektremis mengubah struktur sosial negara ini demi kepentingan sempit komuniti mereka.

Jika Dong Zhong ingin membina sekolah Cina yang berkiblatkan budaya, sejarah dan bahasa ibunda mereka, adalah tidak wajar mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia. Ini kerana ianya amat bertentangan dengan aspirasi kerajaan untuk membentuk 1Malaysia dengan satu bangsa, bahasa dan budaya.

Pendek kata, jika Dong Zhong ingin membina sebuah negara China baru di dalam Malaysia, maka mereka perlu ditentang, bukannya dibantu.

Apa yang dituntut oleh Dong Zhong sebenarnya amatlah merbahaya. Percayalah agenda mereka adalah jauh lebih dalam dan luas dari sekadar ‘pendidikan Cina’. Ini bukan soal pendidikan lagi kerana jika ia hanya soal pendidikan bahasa Cina, ia boleh diselesaikan dengan sekadar mengadakan kelas tambahan.

Dong Zhong mengimpikan sesuatu yang melangkaui soal bahasa atau budaya Cina. Mereka inginkan penguasaan kaum Cina secara mutlak tanpa perlu bergantung kepada kaum lain, selain dari menjadi penyumbang kepada daya-beli produk mereka.

Sudah menjadi undang-undang tidak bertulis di dunia bahawa sesiapa yang mengawal ekonomi, adalah berkuasa. Maka, dengan ekonomi sedia berada di tangan kaum Cina, pengasingan kaum Cina dari kaum lain akan memaksa kaum lain tunduk kepada mereka. Lama kelamaan, kuasa politik yang ada pada kerajaan juga tidak akan membawa makna lagi kerana terpaksa tunduk kepada kuasa ekonomi kaum Cina.

Sudah sampai masa kerajaan bertegas dengan puak ektremis Cina ini. Bahaya yang dibawa mereka tiada bezanya dengan puak ektremis agama yang mampu menjejaskan keamanan negara. Dengan dasar apartheid yang ingin diwujudkan mereka, tidak mustahil negara bakal mengalami nasib seperti Afrika suatu ketika dahulu, dalam masa 10 – 20 tahun dari sekarang jika segala tuntutan mereka diterima.

36 Responses to "DAP RACIST! APA LAGI DONG ZHONG HARAMJADAH NI NAK?"

  1. Antara tuntutan mereka ialah agar kerajaan menghapuskan syarat-syarat yang dikenakan bagi pembinaan sekolah, menuntut agar kerajaan menanggung kos pembinaan dan tanah untuk sekolah Cina serta melaksanakan polisi pendidikan berbagai berbanding satu sistem yang diamalkan sekarang.

    baik Dong Zong suruh bukak negara mini china dekat Malaysia je terus senang... nih dah melampau sangat ni... dong zong nih faham ke apa maksud 1 Malaysia? faham ke maksud tema kemerdekaan Pakatan tuh sendiri?

    nih dah balik ke dasar break and rule ni... negara-negara maju lain, malah tak payah negara maju la, negara dunia ketiga pun mengamalkan sistem pemdidikan satu arus bukan seperti kita di Malaysia... sebab mereka tahu perpaduan dipupuk disekolah! kalau dari kecik dah diasing-asingkan, macam mana asimilasi nak berlaku? gila melawan undang-undang dan perlembagaan Dong Zong nih!

    ReplyDelete
  2. fuh le makk!!!! Dong Zong nak bukak China di Malaysia! gila la!!! gila la!!! dia tak tahu ka tanah melayu ni tanah orang Melayu? asal lebih sangat nih! gila tak malu! DAP pon sokong la pasai pa xmau sokong... depa pon dapat apa dong zong mau... fuh le makk!!! DAP MENINDAS KAUM MELAYU LAGI!!!

    ReplyDelete
  3. betul 2 kerajaan tidak patut memberikan mereka kebenaran untuk membina lagi sekolah cina...
    cukup-cukup la dengan yang sedia ada..
    melampau kot mereka semakin hari..
    kalau diam naik kepala kot dan berkemungkinan titik hitam sejarah malaysia berulang kembali...
    masalahnya melayu sendiri la perniagaan semua serahkan dan biarkan cina monopoli..
    ekonomi cina monopoli sebab 2 lah kita kena lihat benda ini berlaku..

    ReplyDelete
  4. DAP sial sial sial..makin hari makin sial..bangsa makan babi hati dan otak pun dah jadi babi..berani korang nak musnahkan melayu..dasar sialan

    ReplyDelete
  5. mmg kurang ajar sungguhlah DAP nie!! Malaysia nie adalah tanah melayu tau tak..
    ikut sedap2 diorg je nak jadikan ngra nie sbgai ngra diorg!
    meluat sgguhlah aku dgn Dap racist semua nie!

    ReplyDelete
  6. DAP mmg haramjadah! kerajaan tlg jgn ikut kehendak depa tu.. itu yg makin naik kepala cina2 racist sial tu!

    ReplyDelete
  7. hah apa lagi, kerajaan ikut ajelah tuntutan tu..kalau tak, tak dapat undi nanti.
    Tapi kalau ikut jgak, gerenti ke dapat undi dia org? gerenti takkan dapatnya..!!Aku potong jari lah klu dia bagi undi cina kat BN.
    Usah dilayan suma tu..firasat akulah, jika dituruti da tentu 2020 ni bkan tahun negara maju, tapi tahun mengulangi peristiwa 13may. Masih tak ingat ke suma org. DAP main jarum gunakan persatuan2 cina ni. Masih tak ingat lagi ke apa yang LKS da buat kat kita suma. Tak ingat lagi ke, hingga kini kesan tersebut masih terasa dan terus ditunjangi oleh LKS. Masih tak ingat ke sehingga kini kalau beli barangan daripada kedai puak2 ni harganya lebih tinggi dari kdai org kita utk barangan yg sama. Masih tak ingat ka kita sehingga sekarang da berapa banyak tuntutan mreka yg BN@UMNO layani tuntutan mereka dan apa hasil/ROInya. Masih tak ingat ke kita da berapa banyak tuntutan org2 kita yg BN@UMNO da tunaikan tuntutan org2 kita(Tak usah kira yg jadi pengkhianat bangsa bila ditunaikan tuntutan tersebut) dan da lupa ka kita selama ini, kita terlalu banyak bertolak ansur ngan mereka sehingga mengkaya rayakan mereka sehingga lupa di mana bumi dipijak. Fikir-fikirkan lah..bukan aku mau menghasut, tapi tuntutan melampau ini da melebihi had perlembagaan negara. Dan aku yakin takkan ada satu titik pertemuanpun antara semua kaum termasuk bangsa melayu ngan mereka ni nanti. Malah akan lebih jauh tersasar titik pertemuan tersebut. Ingat...dan jangan sekali-kali lupa bgaimana cina2 ni melayani org melayu semasa 13May dulu. sehingga kini kesannya masih aku terasa walaupun aku melayu berdarah cina. Ingatlah...dan sentiasa ingatlah

    ReplyDelete
  8. si dong zong ni asyik tak puas hati jr kerja dia.
    tak cukup ke dengan apa yang ada.
    sekolah cina dah ada banyak.
    tak perlulah nak tambah lagi.
    kalau tambah lagi pon untuk apa.
    bukan cina ni nak berterima kasih pon.

    ReplyDelete
  9. fuhyooo semakin melampau cina-cina haramjadah sekalian..dong zong nie muka die aku tengok pun dah macam komunis..DAP semakin naik kepala melampau2..so kaum melayu tgu apa lagi jgn bg muka kat dorang nak pijak kepala kita

    ReplyDelete
  10. memang tak malu betol lah DONG ZHONG ni.tak patut langsung dia nak suruh kerajaan tanggung kos perbelanjaan untuk pembinaan sekolah.
    lepas tu cina racist ni menentang kerajaan.ingatkerajaan ni apa.
    memang cina otak beku tak ada akal langsunglah.
    cina ni kalau boleh dia nak tanamkan sifat racist kat dalam diri bangsa dia...kalau boleh tak nak campur langsung dengan bangsa lain terutama sekali melayu.

    ReplyDelete
  11. menyampah betol tengok bangsa cina ni.tak payah ikot langsung permintaan cina ni.

    ReplyDelete
  12. Akak tgk kan cina ni dah melampau lah... Mintak benda yg bkn2 lps tu drg jd rasict plak... Akak pelik lah dgn bangsa cina ni suka bt melayu mcm anjing tp ada gak melayu yg masih sokong cina ni semua kan

    ReplyDelete
  13. Apa pukimak punya cina mintak benda bkn2 deg ni mmg rasis haram jadah lah... Skrg jd baik bila dah dpt nnt drg undi dapig sial tu jugak... Tak yah bg muka sgt kat cina gampang ni semua

    ReplyDelete
  14. Gila la malaya2 dan cina2 tanah melayu ni. Tpi pls jan libatkan sabah sarawak ye. Kami tada gaduh2 kat sini. Korang begaduh la kat smnjang je ye smpai puas. Tak de maknya 1malaysial korang tu.

    ReplyDelete
  15. Saya mengucapkan syabas kepada Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr. Haji Awang Sariyan, kerana menegur sikap melampau Dong Zong. Teguran beliau termuat dalam akhbar dalam talian Malaysiakini pada 13 Julai 2012. Beliau menyifatkan tuntutan Dong Zong agar pelbagai bahasa pengantar diperkenalkan dalam sistem pendidikan bersifat chauvinistic dan menyalahi Perlembagaan.

    Pejuang, tokoh dan pencinta bahasa Melayu wajar menyertai Dr. Haji Awang Sariyan untuk menghalang Dong Zong dan sesiapa sahaja yang cuba menyetarakan bahasa kebangsaan kita dengan bahasa ibunda masing-masing. Usaha itu hendaklah dianggap sebagai mengkhianati satu daripada tonggak perpaduan kebangsaan, mempertidak Perlembagaan, akta tertentu dan prinsip Rukun Negara.

    Saya juga menyokong ketetapan Seminar Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan anjuran Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) dengan kerjasama DBP pada 28 Jun 2012 lalu. Antara ketetapan penting seminar itu termasuklah menolak usaha pihak tertentu untuk menyetarakan bahasa lain dengan bahasa kebangsaan.

    Saya berharap pemimpin pertubuhan siasah, khususnya yang berteraskan bangsa Melayu, memperlihatkan kepekaan yang lebih tinggi tentang perkara ini dan yang seumpamanya. Antara cara terbaik untuk menunjukkan penyesalan terhadap pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) termasuklah menegur pihak yang cuba untuk menyetarakan bahasa lain dengan bahasa kebangsaan.

    Sehubungan dengan hal itu juga, saya petik ulasan Jamhariah Jaafar dalam Malaysia Today pada 11 April 2012: “Satu lagi persoalan timbul dengan tuntutan Dong Zong ini, apa gelaran yang perlu kita beri kepada mereka yang mengaku sebagai rakyat Malaysia tetapi terus terkial-kial berbahasa Melayu dengan sempurna. Layakkah mereka diberi status sebagai warga Malaysia?”

    ReplyDelete
  16. Lampiran 1
    DBP: Tuntutan Dong Zong “Chauvinistic”
    Oleh Ahmad Fadli KC, Malaysiakini, 13 Julai 2012

    Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr. Haji Awang Sariyan menyifatkan tuntutan Dong Zong agar pelbagai bahasa pengantar diperkenalkan dalam sistem pendidikan bersifat chauvinistic dan menyalahi Perlembagaan.

    "Ini adalah satu cabaran (bahasa) yang bersifat chauvinistic. Inilah satu-satu negara yang ada kebebasan, kelenturan dengan aliran akademik.

    "Kalau ada suara, Dong Zong mengatakan bahasa Mandarin setara dengan bahasa Melayu sebagai perantara itu menyalahi Perlembagaan," katanya dalam satu sidang media hari ini.

    Beliau berkata demikian apabila diminta menjelaskan ucapannya terdahulu yang antara lainnya menyebut: "... kian nyaring suara yang mencabar kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa pengantar utama sistem pendidikan kebangsaan."

    Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan di majlis pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 yang disempurnakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di bangunan DBP.

    Mengulas lanjut ucapannya itu, Dr. Awang berkata tindakan beliau membangkitkan peruntukan perlembagaan berhubung kedudukan bahasa Melayu bukanlah satu kritikan kepada golongan Cina.

    "Saya bercakap tentang Perlembagaan bukan mengkritik orang Cina sebab rakan Cina saya pun ramai yang faham.

    "Dari segi setara, bahasa Mandarin juga bahasa dunia tetapi negara ini bahasa utama bahasa Melayu yang merupakan milik orang Melayu, Cina, India, Kadazan milik semua," katanya.

    Beliau seterusnya menggesa supaya Dong Zong mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara.

    Menurutnya, Dong Zong perlu hormat dan patuh kepada Akta Pendidikan 1996 Perkara 13 (1) yang menetapkan bahasa kebangsaan sebagai pengantar utama sistem pendidikan.

    "Jadi kita akurlah. Kedudukan bahasa-bahasa lain itu ada tempat-tempatnya," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Pelan Tindakan Strategik DBP 2011-2015 di Kuala Lumpur pagi tadi.

    Jelasnya, tuntutan untuk mengakui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar itu tidak bermaksud menyekat pengajaran bahasa Mandarin dalam bahasa tersebut.

    "Kalau mengajar Mandarin tentulah dalam bahasa Mandarin. Kita tidak suruh pun mengajar Mandarin dalam bahasa Melayu," katanya.

    Sementara itu, Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Profesor Datuk Dr Md Salleh Yaapar pula menyifatkan tuntutan Dong Zong itu sebagai "pelik" kerana kumpulan itu sepatutnya maklum bahawa ia bertentangan dengan Perlembagaan.

    "Dia (Dong Zong) hendak supaya dasar monolingual menjadi multilingual yang jelas bertentangan dengan (dasar) bahasa kebangsaan.

    "Perlembagaan meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan.

    "Kita juga ada dasar pendidikan kebangsaan yang meletakkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan," kata Salleh dalam sidang media sama.

    ReplyDelete
  17. Lampiran 2
    Tuntutan Melampau Dong Zong
    Oleh Jamhariah Jaafar, Malaysia Today, 11 April 2012

    SUKAR untuk menjadi pemimpin Cina yang berada di pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam suasana politik hari ini.

    Itu yang dialami Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong, dari MCA apabila dikutuk dan diejek hanya kerana mahu mendengar dan mencari penyelesaian kepada isu sekolah Cina yang dibawa Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Ahad lalu.

    Walaupun tidak dijemput, Wee sedar yang dia perlu hadir pada mesyuarat itu untuk mendengar sendiri masalah sekolah Cina. Dengan restu kepimpinan tertinggi BN, Wee hadir tanpa menghiraukan risiko bakal dialami.

    Ternyata pemimpin MCA ini bukan saja dikutuk dan diejek, malah sampai ada yang mahu mengetuk kepalanya dengan surat khabar dan hampir ada tangan melayang ke mukanya.

    Namun, Wee masih boleh bertenang kerana sudah menjadi tanggungjawabnya untuk mendengar suara rakyat, apa lagi kaumnya yang kelihatan marah dengan kerajaan kononnya tidak membela nasib kaum Cina, malah ada yang mendakwa dilayan seperti warga kelas kedua.

    Begitu banyak komen dan analisis mengenai kejadian menimpa Wee dan ramai pula tidak percaya dengan tuntutan yang dibuat Dong Zong, yang kelihatan sering muncul apabila politik negara memasuki musim pilihan raya umum.

    Tuntutan Dong Zong nyata mencabar kesabaran bangsa Melayu. Antara tuntutan yang mendesak Kementerian Pelajaran mengambil tindakan serta-merta ialah:

    • Memindah keluar semua guru yang tidak mempunyai kelayakan Bahasa Mandarin peringkat SPM dari sekolah rendah Cina

    • Menyediakan kursus khas untuk guru Bahasa Mandarin yang mengajar Bahasa Melayu (BM) atau Bahasa Inggeris (BI) sekurang-kurangnya bagi tempoh tiga tahun, bagi membolehkan mereka layak untuk mengajar ketiga-tiga mata pelajaran iaitu Bahasa Mandarin, BM dan BI

    • Membuat reformasi silabus latihan guru bagi memastikan lebih ramai guru boleh berbahasa Mandarin yang diperlukan di sekolah-sekolah Cina

    • Mengkaji semula Akta Pendidikan bagi memastikan sekolah vernakular diberi status yang sama dan dijamin kedudukannya sebagai sebahagian sistem pendidikan kebangsaan.

    "Melihat semua tuntutan ini bukan sahaja orang Melayu marah, tapi orang Cina yang sayang akan (kecuali peribahasa seperti sayangkan anak) Malaysia juga marah. Apakah agenda nasional Dong Zong? Mengapa mereka tidak terus meletakkan syarat - tidak ada seorang pun guru berbangsa Melayu atau bangsa lain dibenarkan atau layak mengajar sekolah Cina. Bagaimana kami pemimpin Cina boleh mempertahankan kewibawaan sebagai pemimpin Malaysia daripada pelbagai bangsa, jika kami tunduk dengan tuntutan Dong Zong?" kata Wee ketika ditemui di Parlimen, Khamis lalu.

    Soalan Wee ini wajar diajukan kepada Dong Zong - apakah matlamat meletak tuntutan jelas menjurus kepada usaha menyekat secara halus kemasukan guru bangsa lain di semua sekolah Cina.

    "Malaysia ialah sebuah negara pelbagai kaum. Penyerapan nilai murni sebagai rakyat Malaysia bermula di sekolah. Oleh itu jelas menunjukkan tuntutan Dong Zong ini hanya akan menimbulkan kemarahan bangsa lain. Justeru, Kementerian Pelajaran akan bertegas dan kekal dengan keputusan yang sudah dipersetujui. Tuntutan tidak praktikal dan bertentangan dengan nilai Satu Malaysia sudah pasti tidak diterima," kata Wee.

    ReplyDelete
  18. Penulis politik, Prof. Madya Dr. Ridhuan Tee Abdullah (seorang Cina beragama Islam juga) tidak lari daripada meluahkan rasa marah apabila berkata, tuntutan Dong Zong ini amat tidak logik dan melampau dan kerajaan sepatutnya boleh membaca strategi lapuk ala komunis mereka.

    "Jangan gentar sama sekali dengan ugutan menjelang pilihan raya. Biar kalah tetapi bermaruah, daripada menang tetapi tergadai segala-galanya. Generasi akan datang menderita, kita akan dikutuk selama-lamanya," kata Ridhuan.

    Ridhuan yang mengajar di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, menggelar kumpulan Cina seperti Dong Zong ini sebagai ultra kiasu dan akan menggunakan apa saja demi kepentingan mereka.

    Ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, memperkenalkan konsep Satu Malaysia, mereka “memperalatkan” konsep itu untuk menuntut hak sama rata dengan golongan peribumi yang dilindungi perlembagaan.

    Tuntutan Dong Zong bukan saja bertentangan konsep Satu Malaysia, bahkan ia bertujuan menutup terus pintu sekolah Cina kepada guru bangsa lain.

    Tuntutan Dong Zong juga langsung tidak mencerminkan sikap toleransi sebagai sebahagian rakyat Malaysia. Mereka tidak kisah sekiranya masih ramai bangsa Cina yang tidak tahu berbahasa Melayu atau berbahasa Inggeris, malah tidak teragak-agak mencipta koloni bangsa Cina tanpa sedikit menghiraukan keperluan untuk menjadi rakyat Malaysia yang sejati.

    "Apabila melihat pemimpin DAP berada di barisan hadapan menyokong tuntutan Dong Zong ini, terbukti ini adalah golongan pemimpin yang talam dua muka. Kita tidak payah bercakap mengenai konsep Satu Malaysia BN, kerana tindakan DAP ini sekali gus menghapuskan konsep 'Malaysian Malaysia' mereka sendiri," kata seorang wartawan dan bloger.

    Satu lagi persoalan timbul dengan tuntutan Dong Zong ini, apa gelaran yang perlu kita beri kepada mereka yang mengaku sebagai rakyat Malaysia tetapi terus terkial-kial berbahasa Melayu dengan sempurna. Layakkah mereka diberi status sebagai warga Malaysia?

    ReplyDelete
  19. ubah perlembagaan dan tentera ambil alih jadikan republik..lucut hak warganegara mereka.(tak boleh mengundi)..seperti Indonesia,Filipina,Burma,Thailan..Mlaysia sahaja yang buat kesilapan ..beri mereka HAK MENGUNDI,,,,.

    ReplyDelete
  20. perangai dong zong sial ni langsung x kena dgn tema yg pakatan buat,DAP mmg racist terlampau.
    mereka semakin menunjuk belang,mereka ingat mereka hebat dan kuat.
    mereka sudah lupa ke peristiwa 13 may,mereka nk peristiwa tu berulang ke.
    dong zong dasar jantan sial yg racist,kerakyatannye patut dilucut.
    dia x layak jadi warganegara malaysia

    ReplyDelete
  21. dong jiao zhong tu perkakas komunis dap. jika tak percaya boleh tengok sendiri berapa ramai ahli dong jiao zhong ahli dap. tuntutan mengarut tu strategi politik dap. bila kerajaan tak layan tuntutan dong jiao zhong, maka terpekik la pemimpin dap dalam ceramah bahasa cina kata kerajaan umno rasis tak bagi kemudahan untuk orang cina. kalau tak percaya tengok la dalam sehari dua lepas tuntutan diaorang tak dilayan, mesti keluar dalam sin chew jit poh tajuk besar-besar tulis "KERAJAAN TIDAK LAYAN TUNTUTAN DONG JIAO ZHONG".

    ReplyDelete
  22. if we REALLY want to be called 1race 1Malaysia then shouldn’t we ideally…
    1. abolish all types of National Schools and ban the use of mother tongue languages other than Bahasa Malaysia and English?
    2. all Malaysians should have Malaysian sounding names only as practised in Indonesia?
    3. all races should discard their cultures and wholly embrace the mainstream culture which is uniquely Malay?
    Then only can we claim to be truly Malaysian! Political parties based on races would be a thing of the past, Malaysians will all speak in one language and everybody would fathom the National Anthem and Rukunegara.
    Of course this scenario is unlikely ever to happen because there are many extremists who only want to take and not give.
    The native Malays on the other hand have given up so much to accommodate other races, which is unheard of throughout history, as aptly described by Tun Tan Siew Sin and Tun VT Sambanthan;
    In the words of the late Tun Tan Siew Sin (1916-1988), “The Malays, through UMNO, were generous enough to relax the citizenship laws of this country to such extent that within 12 months of independence, 90 percent were still non-citizens after nearly 100 years of colonial rule in the Malay States. In return for this major concession. the MCA and the MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of the Malays while at the same time upholding the legitimate interest of other communities.”
    ( “Tun Tan answers critics on special previleges”, 3oth April 1969)
    More so, in the words of Tun VT Sambathan, “Now, in 1955 we won the elections with a great majority. Then we obtained freedom in two years time. During this period, we had to discuss citizenship and various other things. Now what did the Malays do – since we are speaking on racial lines – what did the Malay leadership do? The had 88 percent of the electorate still with them. What did they do with citizenship? If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race the indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia, in all the other areas. What help do they get for citizenship in all these territories? In Burma, as we know, Indians have been send packing, in Ceylon they refused them citizenship and in Burma it is likewise. I know it, you know it. And yet in Malaya what happened? Here we found that the Malay leadership said, “We shall take them unto ourselves as brothers, we shall give them full opportunity to live in this country, we shall give them every opportunity to become citizens.” And so, in 1957, for the whole year, we waived language qualifications, and tens of thousand of Indians, Chinese, Ceylonese and others became citizens…As I said, it has been my great good fortune to have born in this country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race? Where else in the history of the world? I ask you. These are the facts. Who are you to safeguards us? I am 10 percent minority race here. But I am happy here.”
    (State Assembly Debate, 1st of June 1965)
    THE HUMANITY OF THE MALAYS ARE UNPARALLELED IN THE HISTORY OF MANKIND!
    Let us never ever forget this fact.
    As it is, if Malaysians really crave for a society not based on race, then you should be willing to give up your name, race and cultural identity. Don’t be a hypocrite and demand all sorts of privileges but never wanting to give up anything on your part.
    If you don’t agree with the above issues, then just shut up and try to integrate and assimilate into our profoundly unique Malaysian way of life which like it or not, is based on race.

    ReplyDelete
  23. kalau kerajaan ikut je , memang aku tak percaya langsung dah dedua.

    patutnya kena bertegas toksah peduli sangat pasal undi ke sokongan ke apa ke.kalau tak,sampai bila malaysia tahap lama jer sebab haramjadah macam ni.

    patutnya paksakan je semua orang sekolah satu sistem iaitu skolah wawasan.memula memang sakit sikit tapi kesan jangka panjang akan dapat dilihat.sapa yang bangkang buang je kerakyatan.singapork boleh buat takkan malaysia takleh buat.bab ni anjing pr takmau plak ambik model dari singapork.

    ReplyDelete
  24. selepas PRU 13 UMNO harus ambil tindakan tegas dengan membubarkan semua sekolah (jenis) dan gabungkan di bwh sekolah kebangsaan. contohi INDONESIA dan lihat bgaimana org2 cina disana. kembalikan era KETEGASAN TUN !!!!!! UMNO telah mmbuat 1 kesilapan bila mmbenarkan org2 cina dan india mnjadi warganegara selepas merdeka. skrg nak halau dah x mgkin. jd KETEGASAN seperti era TUN sahaja yg boleh mngawal kebiadapan xtremis2 kaum di Malaysia.

    ReplyDelete
  25. nie jadi nya bila melayu sokong cina...cina naik kepala buat tempat nie macam tempat bapak dorang pulak...patutu nya kerajaan jangan ikot satu pow permintaan anak2 anjing babi sial nie...mereka dalam diam2 sedang musanh kan negara..dala ekonomi negara semua cini kimak nie sedang conquer...patut hantar sial2 semua nie balik china je..

    ReplyDelete
  26. haramkan saja Donkey Kong Zhong nih... sumbat dia orang masuk penjara kerana tak patriotik kepada negara..

    ReplyDelete
  27. untuk mengatasi masalah seperti ini hanya satu jalan sahaja..iaitu lagi sekali 13may.

    ReplyDelete
  28. Sudah terang lagi bersuluh dibelakang dong zong ini ialah DAP/PAP.

    ReplyDelete
  29. Jika ini cara mereka kita kena fikir sama ada perlu Perlembagaan Negara disemak semula..kalau mereka tidak setuju dengan kedudukan Raja2 Melayu dan hak istemewa orang Melayu yang dipersetujui bersama dahulu dengan British. Kita juga mahu Perlembagaan disemak untuk kedudukan sekolah cina dalam dunia hanya Malaysia saja yang ada sekolah Cina. Kemudian persetujuan Melayu memberi kewarganegaraan kpd pendatang masa itu ditarik balik. Untuk ini semua perlu 13May sekali lagi. .

    ReplyDelete
  30. Apa saja boleh dilakukan kalau Melayu bersatu. disebabkan haramjadahg PKR/PAS Melayu sudah jadi minority jadi mereka ambil kesempatan. Melayu 65%, Cina, India dan lain-lain 35%.. Apa saja boleh kita lakukan untuk kebaikan semua rakyat Malaysia kalau Melayu bersatu. Tengok Spork sekolah cina LKY tutop. Hanya Malaysia saja yang ada sekolah cina didunia ni. fikir-fikirkan lah. Jadi saya seru kepada semua orang tidak salah menyokong PKR/PAS/UMNO tetapi masa piulihanraya undilah BN.

    ReplyDelete
  31. Cina jadi begini sebab Anwar yang mahukan undi mereka nak jadi PM. Jadi orang Melayu kena sedarlah kerugian yang akan orang Melayu terima masa hadapan. BERSATU BERSATU BERSATU sajalah azimatnya. Kita hormati pemimpin ulama PAS tetapi kita juga harus menjaga kepentingan Negara, Islam, Melayu dan Raja. masa mengundi lupakan HJ HADI, NIK AZIZ dan ulama2 yang menyokong Anwar dan DAP.

    ReplyDelete
  32. Totally agree with Kak Bedah! Yang silap, kepimpinan sekarang. Terlalu takut dengan kemaraan kaum China dan India. Terlalu bertolak ansur tanpa melihat ke hadapan. Bertolak ansur, lama2 Melayu jatuh ke bawah ditolak beransur2.
    The Malays must be united! Tts priority at the moment.
    Buat kaum lain, kenapa perlu sistem persekolahan lain? Perhaps, apa kepimpinan perlu buat is stop all sekolah jenis kebangsaan dan focus on improving sekolah kebangsaan. We are know this is the only way forward for this country. Education system prepares citizens for the future. So, damned it politics! Just decide on this for once. It's all about risk taking. Things are already out of hands but if we are firm, we can do it.

    ReplyDelete
  33. Bila aku jumpa penyokong PAS .. apa mereka kata.. orang China pun ada hak juga...

    Aku kata .. Hak Kepala Bapak dorang ..

    Ada dua spesis haramjadah yang buatkan China naik Tochang

    pertama siharamjadah Anuar Ibrahim
    Kedua siharamjadah Parti Anak Setan alias PAS ...

    Kedua dua ni bukan sahaja haram jadah tapi bapak Babi...

    ReplyDelete
  34. Salah siapa. Mereka naik tocang kerana pemimpin UMNO lemah. Mudah dibeli dengan wang da wanita. Orang Melayu jadi ketua Jabatan mudah dibeli. Kesimpulannya Melayu lembik. Apa kata cakap terus terang dengan mereka. Mahu tinggal di negara ini patuh peraturan berteraskan Melayu. Kalau tak nak sila tubuh Dong Zong Lan.... di China, Taiwan, Hongkong atay Singapura. Sana Orang Cina tentu suka dan sambut mereka. Jangan buat kacau dinegara ini. Datuk aku bagi tumpang dinegara ini pada datuk mereka. Sekarang cucu mereka nak kurang ajar. Akupun nak kurang ajar dengan mereka

    ReplyDelete
  35. kita wat perang perkauman je la mcm 13 mei, kasi level balik, diorang dah lebih ni, ni tanah kita, kenape perlu adil dengan semua kaum sedangkan ini tempat kita

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!