CILI KASI TARUK! BEZA TANGISAN DIANTARA CHONG WEI DAN NICKY AJIS! MESTI BACA



Tiga hari ini, memang semua orang memperkatakan tentang kegagalan Chong Wei mendapatkan pingat emas Olimpik pertama buat Malaysia. Dengan harapan yang begitu menggunung kepada Chong Wei memandangkan dia adalah pemain badminton ranking pertama dunia, kilauan emas bagaikan sudah dalam genggaman Malaysia.

Malangnya, lawan yang bertemu dengan Chong Wei pada peringkat akhir adalah Lin Dan, jaguh badminton China yang kemenangannya ke atas Chong Wei mengatasi rekod kekalahannya.

Akhirnya seperti semua yang sedia maklum, Chong Wei gagal memperolehi pingat emas dan sekadar mampu berpuas hati dengan pingat perak.

M.Manoharan, antara pemimpin DAP yang mengutuk kekalahan Chong Wei dan tidak dapat menerima hakikat bahawa Malaysia terlalu bergantung kepada Lee Chong Wei walaupun Malaysia sebenarnya tidak ketandusan pemain bakat-bakat baru dalam sukan badminton.

Menangislah Chong Wei sambil memohon maaf kepada rakyat Malaysia yang menggantungkan harapan kepadanya walaupun sebenarnya dia tidak buat salah apa-apa pun, kecuali dia kalah setelah bertarung dengan bersungguh-sungguh hati.

Suka atau tidak, ada pro dan kontra dalam kes ini. Chong Wei tidak boleh dipersalahkan kerana gagal memperolehi pingat emas. Sebaliknya yang perlu dipersalahkan adalah sikap pihak pengurusan badminton negara yang bertindak bagaikan lintah darat yang menghisap darah sampai kering.

Empat tahun lagi, timbul satu persoalan, adakah BAM masih menagih khidmat daripada Chong Wei, serta Khoo dan Tan untuk acara beregu? Atau BAM akan mengorak langkah dengan memberanikan diri keluar dari kepompong Roslin Hashim, Hafiz Hashim dan muka-muka lama yang sepatutnya sudah boleh direhatkan?

Selepas Elyas Omar melepaskan jawatan Presiden BAM selepas kejayaan Malaysia menjulang Piala Thomas pada tahun 1992 dahulu, tidak banyak yang boleh dibanggakan kecuali anak muda yang bernama Lee Chong Wei.

Mungkin ramai yang masih ingat, HEBATNYA KERENAH PARA PEGAWAI BAM selepas kemenangan Piala Thomas pada tahun 1992 dahulu sehingga akhirnya Elyas Omar melepaskan jawatan....

Justeru, kekecewaan yang dilemparkan oleh Manoharan sebenarnya bukanlah mewakili dia seorang. Barangkali kalau Manoharan bukanlah ahli politik atau wakil rakyat, mungkin kehampaannya tidak akan diberikan reaksi segera.

Malaysia dalam bidang sukan sebenarnya sudah sepatutnya meninggalkan budaya ampu dan cakap-cakap yang bagus-bagus kepada Presiden sebaliknya diuruskan dengan penuh profesional. Bukan tidak ada bakat baru, tetapi balik-balik muka yang sama jugalah BAM akan pertaruhkan...

Malangnya, menangnya tidak juga walaupun pemain-pemain berkenaan, sebahagiannya bermain bersungguh-sungguh seperti yang ditunjukkan oleh Lee Chong Wei.

Yang paling penting, selagi ada orang politik dalam badan sukan, selagi itulah Malaysia hanya mampu bermegah dengan infrastruktur sukan yang hebat, tetapi pencapaian entah ke mana!

Bandingkan pula tangisan Chong Wei dan tangisan Nik Aziz....

Chong Wei menangis sebab berasakan dia sudah menggagalkan harapan sebahagian besar rakyat Malaysia yang ingin berbangga dengan pingat emas pertama Olimpik... sedangkan Nik Abdul Aziz pula menangis sebab 'nak pujuk' Allah Taala agar memenangkan partinya dalam pilihanraya!!!

Tang mana yang sama dan tang mana yang beza?

Sumber: The Flying Kick

22 Responses to "CILI KASI TARUK! BEZA TANGISAN DIANTARA CHONG WEI DAN NICKY AJIS! MESTI BACA"

  1. kah..kah.. benda macam ni pun ko nak buat isu ke???

    ReplyDelete
  2. hahaha! kelakar la kau ni.. Nik Aziz menangis ebab takut dengan siksaan Allah..

    ReplyDelete
  3. Bodoh bangang la ko ni anon 10.25 ... Ko pernah pikir x apa sebab org keluarkan isu mcm ni??? Itulah mak bapak suh ko g sekolah ko g hisap dadah mcm ni lah jdnya.. Satu haprak pun x tau... Baiklah biar aq bgtau kat ko lah klu ko x faham lg apa yg PK cuba smpikan.. Klu ko tgk kat negara luar... Aq ambil cth terdekat je lah., mcm singapore tu.. Kebanyakkna org yg pegang jawatan dlm hal ehwal sukan ni adalah bekas2 pemain n jurulatih selain bahagian pentadbiran..,, so apa yg berlaku kat negara kita skang ni byk ahli politik yg memainkan peranan dlm sukan kita skang ni.. So ssh la.. N nak kaitkan plak dgn pemimpin PAS tu yg kita ni jgn la nak jadikan agama tu sebagai alasan kita utk berpolitik n meraih undi... Tuhan akan tlg klu kita benar2 ikhlas nak berjuang ke arah Islam... Dah panjang lebar aq xplain kat org bodoh mcm ko ni.. Ko pukimak haran jadah faham x????

    ReplyDelete
  4. At least ada lah jugak jasa LCW tu walaupun dia kalah sbb kita tau yg dia dah cuba sehabis bleh... Klu bg geng Pakatan confirm LCW tu kena kondem habis2 an sbb gagal lg... Mmg dasar pukimak yg x reti menghargai org mcm tu lah perangai diorang ni.. Anyway aq ucapkan tahniah kepada LCW kerana berjaya harumkan nama negaa di persada sukan badminton antarabangsa.....

    ReplyDelete
  5. di Mlasia,persatuan sukan adalah gelanggang terbaik utk mereka yg nak naik dgn cepat dlm politik atau nak kan sesuatu utk kepentingan peribadi...jgn harap la mereka mereka yg duduk dlm AJK persatuan sukan tu ada rasa ikhlas nak tolong memajukan sukan....prasarana sukan kat malaysia ni punya la hebat & canggih....tapi ranking sukan x pernah ada dalam top 10 in the world...yg jadi mangsa adalah ahli sukan....balik balik org yg sama jer yg di ketengahkan....sepatutnya sekarang ni dah ada 3 - 4 org pelapis chong wei ready & stand by...

    ReplyDelete
  6. memang beza la bro...nik ajis nak raih kan simpati undi banyak...LWC dia rase bersalah sebab tak dapat tunai kan janji dia pada rakyat malaysia...nie baru betol punya tangisan bro...nik ajis penipu no1 dunia beb...habis semua rakyat dia kencing....pada kimak2 anjing nik ajis nie jangan la kome nak kata tangisa nik ajis nie bagus na...sebab die pura2 je nagis...kalau betoi dia nagis sebab takot tuhan...patut nagis dikala bersendirian beb bukan depan camera...ti nipu nama nya wahai anjing pas sekalian

    ReplyDelete
  7. aku tgk nik ajis sesat nangis pun aku nak gelak...nangis sebab nak pujuk syaitan-syaitan sesat untuk memyesatkan lg rakyat dan balaci nya yang bodoh dan lurus bendul...dah gambar dia nangis diletak tempat sembahyang di sembah plak gambarnya sendiri tidak kan bodoh nik ajis sesat nie....sesat2..

    ReplyDelete
  8. nik ajiz nangis sebab nk tarik perhatiaan rakyat,nk pancing undi tu.
    nik ajiz nangis ada makna ni,dia kuat drama punya org.
    nik ajiz tipu rakyat dengan mempergunakan agama,pastu bawak keluar fatwa2 sendiri.
    penyokong2 PAS yg bodo dan bengap pun percaya dengan nik ajiz,dia org xtau yg nik ajiz duk kencing kat diaorg.
    LCW nangis sebab dia x dapat memenuhkan hasrat rakyat malaysia,nik ajiz nangis sebab nk org sokong dia.
    dasar manusia bodo yg sial,sampai ke mampos pun bodo gak

    ReplyDelete
  9. Tang mana yang sama dan tang mana yang beza?


    pi mai pi mai tang tu

    ReplyDelete
  10. NIK AZIZ BERDOA SEMOGA UMUR NYA DIPANJANGKAN LAGI AGAKNYA..........UNTOK APA??? LU FIKIRLAH SENDIRI.

    ReplyDelete
  11. KALAU DOAKAN KEJAYAAN UNTOK LEE CHONG WEI TAK KOT. DIA DOA UNTOK DIRI DIA KEMBALI KE PANGKAL JALAN .JALAN YANG DITUJU SELAMA INI TAK JUMPA-JUMPA. BETOL KE TIDAK APA YANG DIPERJUANKAN SELAMA INI

    ReplyDelete
  12. Klu ko tgk kat negara luar... Aq ambil cth terdekat je lah., mcm singapore tu.. Kebanyakkna org yg pegang jawatan dlm hal ehwal sukan ni adalah bekas2 pemain n jurulatih selain bahagian pentadbiran..,, so apa yg berlaku kat negara kita skang ni byk ahli politik yg memainkan peranan dlm sukan kita skang ni.. So ssh la.. N nak kaitkan plak dgn pemimpin PAS tu yg kita ni jgn la nak jadikan agama tu sebagai alasan kita utk berpolitik n meraih undi... Tuhan akan tlg klu kita benar2 ikhlas nak berjuang ke arah Islam...

    betul bedah! itu sebenarnya intipati apa yang cuba disarankan oleh PK!

    dalam hal ini, ya, memang betul persatuan-persatuan sukan diMalaysia sepatutunya dipegang oleh orang yang berpengalaman dalam sukan tersebut iaitu atlit-atlit tersebut..

    bukalah mata dan lihatlah dunia disekliling kamu.. jangan kita ikut melolong sahaja seseorang itu hingga menjadi lemak dan tidak boleh berdiri sendiri apabila perginya orang yang diikuti itu.. kita perlu ada pendirian.. kalau ikut PAS semata-mata Nicky Ajis suka hati koranglah tapi aku tanya korang, kalau dia tiada adakah sokongan anda masih pada PAS?

    renung-renungkanlah..

    ReplyDelete
  13. yg si nik ajis menangis sbb nak meraih simpati dr rkyt je utk mengundi parti dia tu tp tangisan LCW ternyata bermakna sbb dia rs dia dh menghampakan rkyt malaysia sbb dia tak menang pingat emas..
    tp tak pe wlupn begitu LCW ttp berada dlm hati stiap rkyt Malaysia ini yg sntsa menyokongnya..
    kata org dh dpt msuk sukan olimpik tu pn dh kira bgus sgt2..mmg membanggakn sgguh..

    ReplyDelete
  14. LCW kalah dan tangis kerana berasa tanggungjawab dia untuk mendapatkan pingat emas pertama Malaysia.. namun nasib tidak menyebelahi dia dan terus rebah dia dan tangis kerana beliau sedar dan mengaku dia sudah hampakan harapan negara.. namun rakyat Malaysia kagum dengan apa yang telah dia curahkan dan rakyat Malaysia tidak kisah walaupun dapat pingat Perak.. itulah wira negara yang berjaya memungut pingat pertama negara walaupun pingat Perak.. LCW berjuang untuk negara..

    pemimpin PAS? menangis mungkin ada banyak sebab yang tidak begitu jelas.. kenapa cakap sedemikian kerana reputasi dan tindakan yang telah dilakukan semejak pemerintahannya membuatkan seorang rakyat berfikir apakah motif dia berbuat sedemikian.. Jelas sekali perjuangan Islam telah mereka gagal perjuangkan.. hudud masih sebagai agenda, tiada implimentasi walaupun di negeri sendiri.. fatwa-fatwa yang dikeluarkan mengelirukan dan laungan takbir dipergunakan untuk tujuan politik.. Nik Azis berjuang untuk PAS bukan untuk negara..

    itulah perbezaan.. persamaan, rakyat Malaysia, lelaki dan menangis..

    ReplyDelete
  15. nik aziz menages kerana ditipu oleh DAP KEH3..
    die menyesal sokong mereka..tapi xtaula kalu hanya drama tamil semata..LCW pulak die mmg terasa sangat2 kerana semua rakyat Malaysia mengharapkannya...
    tapi is ok la ituadat dunia..
    xda manusia kekal kemenanganya..

    ReplyDelete
  16. Nik aziz ni kuat berlakon saja nak publisiti......

    ReplyDelete
  17. ini hanya lakonan nik aziz je.
    bila dia nampak kemera dia buat-buat menangis..

    ReplyDelete
  18. tangisan DLCW ni memang benar
    sebab dia dah cuba yang terbaik sekali untuk malysia
    dia berusaha bersungguh-sungguh.
    yang nik aziz ni pulak nangis tipu-tipu je...nak bagi orang rasa kesian tengok dia.
    tapi aku x rasa kesian pon tengok dia.

    ReplyDelete
  19. memang beza sungguh tangisan nik aziz dengan DLCW...DLCW menangis sebab dia nak mengharumkan nama malysia.
    nik aziz pulak sebab nak dapatkan kuasa...

    ReplyDelete
  20. nik ajis menagis minta simpati rakyat kelantan supaya dia dpt merintah lg kelantan dan dia gila kuasa..chong wei menagis sbb dia kecewa x dpat pingat mas utk d hadiahkan kpd rakyat malaysia...jauh beza la nik ajis ngan chong wei nik ajis adalah pelakon yg hebat d kelantan....

    ReplyDelete
  21. apsal blogger UMNGOK suka mencarut..tak faham aku..cer Fathul Bari citer skit bleh..??

    ReplyDelete
  22. setidak2nya..dia menanggis jugak minta tolong pda Allah..maksudnya dia bergantung pda Allah dlm semua benda tmsuk la pilihan raya ka apa ka..yg teruknya..bila yg x pernah nk bergantung berdoa pda Allah..mcm geng2 tutttt...yg tau..rasuah..pastu undi hantu..menang dgn cara tipu..bawak la dosa smpai akhirat yee..n satu g..kau tau mana dia menanggis sebab psal pilihan raya??ikhlas ka x..tu biar Allah menentukan..kita manusia ni..berdoa ja dlm semua perkara..btw.."nk pujuk" Allah??bahasa kau mcm org x berpegang pada agama..berdoa tu berharap..bkan memujuk..mcm menghina usaha org berdoa..smpah la kau ni..sekian..
    p/s-tengah google psal lee chong wei..tmsuk plak blog smpah msyrkt cmni..buang msa ak ja..pui.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!