WAWANCARA BERSAMA TUN M YANG WAJIB DITONTON!

41 Responses to "WAWANCARA BERSAMA TUN M YANG WAJIB DITONTON!"

  1. Dearest Tun Dr Mahathir, you are my inspiration. May Allah bless you Tun for being the greatest statesman the world over.

    We owe our sense of identity to you. May Allah protect you and shower you with good health and happiness. Long Live Tun!

    ReplyDelete
  2. KERUSI PARLIMEN MALAYSIA=222 BUAH
    KERUSI MAJORITI BUMI/MELAYU=176 BUAH
    KERUSI MAJORITI CINA=46 BUAH
    MAJORITI MUDAH=113 BUAH
    MENGAPA KITA MASIH NAK UNDI CINA?
    FIKIRKANLAH BANGSA MELAYU
    SEPATUTNYA MINORITI YANG MELUTUT KAT MAJORITI TETAPI SEKARANG MAJORITI YANG MELUTUT KAT MINORITI

    ReplyDelete
  3. Makin besar serban dikepala, ribuan cucu cicit syaitan mainkan impian nak berkuasa, ahli politik dunia bertopeng Agama Islam tidak menjadi hebat, semua kerja, cakap dan niat dihati bukan kerana ALLAH, pastinya tidak sampai kemana!!!
    Dalam debat dah pakai kelentong, perjalanan harian dah bertahun-tahun Tantawi cuma dapat; nak harap karpal singh mengubah penderian, (seorang kapir) yg jelas kepala kayu dan otak batu. SEDANGKAN ramai diluar sana yang berjaya mengislamkan tanpa perlu saluran politik dan gembar gemur saban hari,,, itu lebih berjaya dari parti Islam diatas nama, tapi hasil hamPas.

    ReplyDelete
  4. nilah dia BALA yang diturunkan oleh Allah swt terhadap DOSA Kafir Harbi Xavier Jeyakumar yang diarahkan oleh PAS Kota Raja untuk menyampaikan TAZKIRAH Ramadhan pada bulan tahun 2009.....

    Azabnya masih dirasai sehingga ke malam ini, sudah 3 malam teraweh jemaah Masjid Ar Rahimiah menanggung siksa kepayahan tidak boleh lagi menunaikan solat di dewan utama masjid berkenaan.

    Beberapa bulan yang lalu, "bencana banjir" yang menimpa masjid ini menimbulkan rasa pelik keseluruhan penduduk serta jemaah Masjid Ar Rahimiah kerana kedudukan posisinya diatas bukit iaitu Bukit Lipat Kajang mana mungkin menanggung kesan banjir ini..?

    Sedangkan Hospital Tengku Ampuan Rahimah yang bertentangan di kedudukan lebih rendah tidak mengalami banjir...!

    Apakah yang berlaku ini sebagai tanda kemurkaan Allah terhadap pimpinan PAS Kota Raja yang sanggup menyundalkan agama islam demi kepentingan politik bangang mereka sehingga tergamak membenarkan Xavier wakil rakyat DUN Sri Andalas memijak-mijak tempat sujud disaf hadapan masjid...?

    Ramai yang tidak tahu hakikat bahawa Yb PKR ini dirumahnya ada membela 3 ekor anjing German Shepherd...., tapak kakinya itu pula dibenarkan oleh pimpinan PAS untuk memijak tempat sujud solat jemaah masjid.

    ReplyDelete
  5. syabas Tun M... walaupun dah bertahun beliau mengundurkan diri dari kancah politik secara rasmi tetapi beliau tetap bertanggungjaewab di atas keamanan serta keselamatan di dalam negara kita secara langsung@ tidak langsung.... para pakatan pembangkang harus mengambil cth kepimpinan yg ditunjukkan Tun M ni bukanny cth dinasti LGE yg kerjanya nak menghapuskan bangsa Melayu di muka bumi Mlaysia ni je..............

    ReplyDelete
  6. Tun M lah satu-satunya pemimpin di abad ini selain Yassin Arafat yang sangat berkaliber dan mempunyai ilmu yang luas dalam kepimpinan dan keislaman....mereka sentiasa melakukan perkara yang terbaik untuk rakyat xkira lah walau macam mana tomahan dan cacian yang di lempar kepada mereka...semangat dan kepimpinan yang berkaliber ini ssh hendak dicari pada pemimpin zaman sekarang

    ReplyDelete
  7. we should be grateful to the tun m for all the efforts I he did for this to protect the security of our country in other words Malay supremacy ..... let us ponder and see the view of a mature, there are many changes I was brought by Tun M when he was running the country so that our country was used as a model by countries other Muslims .... it all was his great contribution .. Have we thought about it??? many I say he was a dictator but is there proof?? abroad, Tun M be an example of the most successful leader of his time .... I believe people claim that he was a dictator did not study the history of this country and this pukimak Chinese nation is intent on dropping my Malay supremacy ..........

    ReplyDelete
  8. cukup la jgn mengata idola aku..tun adalah inspirasi hidopku..dielah yg membagunkan negara malaysia dan sekarang digeruni negara2 lain..dasar pandang ke timur dilaksanakan supaya kita xbergantung dgn barat..sime darby milik kita sekarang semua sebab tun..xda sapa bole ganti die.

    ReplyDelete
  9. Terbaik Kak Bedah, melayu sekarang ni memang mudah sangat lupa diri. AKu pleik ada sesetengah melayu sangat bencikan mamak tapi pada masa sama mereka sangat sayangkan kaum pemakan babi ni. Wahai melayu bodoh nak mampos, cuba korang renung balik, cina sial ni kalau takde makna takkan tolong melayu punya. Faham?

    ReplyDelete
  10. Tun Mahathir seorg yg sgt sy kagumi..biarlh ape org nk kta pn yg penting kita perlu ingt tnpa Tun Malaysia musnah.. sbb itulah M=malaysia, M=mahathir..! mcm2 pglmnlh beliau pernah lalui..
    Dr. Pernah meletakkan jawatannya dengan kerajaan. Beliau pernah berniaga buah-buahan dan cendol di Pekan Rabu, Kedah. Beliau telah dilantik duduk dalam jawatankuasa Pekan Rabu. Beliau melihat sendiri betapa susahnya orang Melayu mendapatkan ruang niaga. Beliau kemudianya membuka klinik sendiri. Pengalaman berniaga yang dilalui menyedarkan beliau betapa perlunya kemahiran berniaga untuk meninggikan taraf hidup kaum Melayu. Inilah yang mendorong Tun Dr Mahathir bin Mohamad menceburi bidang politik apabila beliau masih di bangku sekolah.
    mcm2 yg beliau usaha utk menaikkn org MELAYU..

    ReplyDelete
  11. btl kata Tun Mahathir yg melayu mudah lupa..mmg benar pon sbb melayu skrg lbh suka mengangkat punggng cina dn sdya upaya cuba utk jtuhkn bgsa sndri.
    apa pnya bodohlh melayu nie aku pn tak pahamlah..mcm2 yang Tun Mahathir usaha untuk menaikkn bgsa Melayu tp apa yg melayu buat??? mereka lupa, lupa semuanya!

    ReplyDelete
  12. tun mahathir org yg sy sgt hormati sbb apa, sbb krna beliaulah Malaysia berada disini skrg.
    cuba ckp apa benda yg dia tak buat utk naikkn bgsa sndri?? mcm2 yang dia buat tapi syg ada jgk diklgn kita yg buta atau saja2 buat buta..
    sggup pulak mereka sokong org kapir..
    apasal lh mcm tu jadinya tak tau lah knp melayu bodoh sesgt2..

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad telah diberi pelbagai nama jolokan dan gelaran, positif dan negatif, oleh pelbagai kelompok manusia, kawan dan lawan, di dalam dan luar Malaysia.Kepada kawan di Malaysia beliau pernah dipanggil `Bapak Perindustrian', `Perwira Melayu', `Bapak IT' dan puluhan lagi gelaran.

    Kepada kawan di luar Malaysia beliau pernah dikenal sebagai `The Voice of the South, The Master Strategist', `Hero of the Underdog' dan paling terakhir sebagai Ibnu Khaldun abad ke-21.Kepada lawan di Malaysia beliau pernah dicemoh sebagai `Penjahanam Bangsa', `Penjual Harta Negara', `Pembela Korporat Korap' dan pelbagai lagi gelaran yang tak enak bunyinya.

    Di luar Malaysia, media Barat pernah menggelarnya `The Dictator', `Anti-Semitic', `Authoritarian and Corrupt' dan bermacam lagi nama yang keji bunyinya.Yang menariknya, gelaran-gelaran ini amat terpolarisasi sifatnya, sama ada terlalu memuji-memuja atau sangat negatif dan seolah-olah mengeji. Tidak ada gelaran yang `jalan tengah' dalam mana ciri-ciri positif dan negatif tersimpul satu.

    Maka demikian keadaannya sungguh menarik kepada ramai pemerhati mengenai Dr. Mahathir.Dapat disimpulkan bahawa Dr. Mahathir, biar apa pun gelaran yang diberikan oleh sesiapa saja, adalah seorang tokoh yang mendapat perhatian umum dan cukup luas audiennya, bukan sahaja di Malaysia bahkan di seluruh dunia. Di kalangan anggota ASEAN beliau dianggap sebagai seorang pemimpin yang full-of-substance, atau kental lagi berisi.

    Dalam UMNO ada yang menganggapnya sebagai seorang magician, yang punyai banyak muslihat dan mantera. Ada juga yang melihatnya macam seorang guru besar yang garang dan kuat disiplin serta suka merotan. Tak kurang juga bilangan orang BN dan UMNO yang melihatnya sebagai seorang intelektual, yang dilatih dalam bidang kedoktoran perubatan, tetapi menguasai ilmu dan infomasi yang mendalam tentang pelbagai bidang lain.Kalau kita teliti setiap komen, pemerhatian dan gelaran yang telah diberikan terhadap Dr. Mahathir kita akan dapati beliau mempunyai kesemua ciri tersebut. Seperti cerita kanak-kanak tentang 12 orang buta dengan seekor gajah, tidak ada seorang pun yang memberikan komentar terhadap Dr. Mahathir telah mengalami semua aspek kesan daripada kepimpinannya.

    Lain orang, lain pengalamannya dalam berinteraksi dengan Dr. Mahathir. Maka lainlah persepsi dan pandangan mengenai beliau.Apabila kita gaur-campur kesemua pandangan ini, maka Dr. Mahathir bukan hanya seorang `gajah', malah jauh lebih besar dari itu. Sebenarnya beliau adalah suatu fenomena. Biar sebanyak manapun pandangan yang telah diluahkan oleh pelbagai orang dan yang telah dirakamkan dalam bentuk tulisan, jauh lebih besar lagi bilangan manusia di seluruh dunia yang mempunyai pandangan masing-masing mengenai Dr. Mahathir tetapi tidak meluahkannya secara terbuka. Mungkin mereka tidak ada kesempatan berbuat demikian atau tidak punyai saluran untuk menyuarakannya.

    ReplyDelete
  15. Yang menyokong atau membangkang mungkin mengatakan bahawa bangunan Petronas Twin Tower sebagai `Twin Tower Mahathir', perlumbaan kereta Formula 1 di Sepang sebagai `F1 Mahathir', jambatan Pulau Pinang sebagai `Jambatan Mahathir', lapangan terbang antarabangsa Kuala Lumpur, atau KLIA, sebagai `KLIA Mahathir', lebuh raya Utara-Selatan sebagai `Lebuh Raya Mahathir', yang pastinya, dari sudut linguistiks, perkataan atau nama Mahathir sudah menjadi suatu idiom yang telah diterimapakai dan digunakan dalam wacana rasmi dan perbualan seharian di Malaysia.

    Apabila sesuatu hal atau seseorang mempunyai pengaruh dan kesan yang bagitu luas dan mendalam dalam sesebuah masyarakat, lokal dan global, seperti kini yang dialami oleh Dr. Mahathir, maka, dari sudut sosiologikal, ia mengangkat sesuatu hal atau tokoh berkenaan ke taraf suatu fenomena. Maka tidaklah keterlaluan untuk mengungkapkan Dr. Mahathir sebagai suatu fenomena. Inilah pertama kali seorang pemimpin Malaysia boleh dikategorikan sedemikian.

    Yang paling penting ialah tempoh jangka waktu yang panjang beliau menerajui Malaysia. Beliau bermula, awalnya, sebagai seorang Menteri Kabinet, pada 1974, dan akhirnya menjadi Perdana Menteri, pada 1981 dan bersara pada 2003. Ertinya, beliau telah menjadi Menteri Kabinet kira-kira 30 tahun dalam tempoh 46 tahun Malaysia merdeka.Yang paling signifikan ialah fakta bahawa hampir 22 tahun, dalam tempoh 30 tahun beliau menjadi Menteri Kabinet itu atau dalam tempoh 46 tahun Malaysia merdeka, beliau telah menjawat jawatan Perdana Menteri.

    Oleh kerana jawatan-jawatan kabinet yang telah beliau sandang itu, seperti Menteri Pelajaran dan Menteri Perdagangan dan Perusahaan Antarabangsa, adalah jawatan-jawatan yang sangat tinggi profilnya di pandangan masyarakat tempatan dan dunia, maka beliau senantiasa berada dalam pemerhatian umum, setidak-tidaknya dalam radar sosial setiap rakyat Malaysia.

    Dalam bidang kajian demografi, tempoh 30 tahun itu dihitung sebagai satu generasi. Maka Dr. Mahathir telah memerintah selama satu generasi. Oleh yang demikian, segala dasar dan pelaksanaan dasar yang digubalnya mengesankan setidak-tidaknya tiga generasi, iaitu, generasi beliau (yang berumur 50-an semasa beliau mula-mula menjadi Menteri Kabinet), generasi yang lahir lepas kemerdekaan 1957, dan generasi yang lahir selepas beliau menjadi Menteri Kabinet.

    Ini bermakna kesan pelaksanaan semua dasar yang diperkenal oleh Dr. Mahathir telah mengesankan tiga generasi rakyat Malaysia. Tidak pernah seorang Perdana Menteri Malaysia sebelum beliau memerintah lebih dari satu generasi.Faktor jangka waktu ini sangat signifikan dalam meletakkan beliau sebagai seorang pemimpin yang mencapai taraf fenomena. Kerana beliau punyai waktu yang relatifnya sangat panjang untuk memperkenalkan sesuatu dasar, melaksanakannya, merobahnya bila perlu dan memperkenal sesuatu yang baru. Dalam kata lain, kita telah didedahkan kepada pemerintahan gaya Mahathir cukup panjang.

    Dalam tempoh berkenaan beliau telah mampu atau terpaksa menangani pelbagai isu domestik yang mencabar. Dalam tempoh berkenaan juga beliau mempunyai waktu dan ruang untuk menerobos ke arena politik antarabangsa dan melibatkan diri dengan aktif.

    ReplyDelete
  16. Dalam konteks Malaysia, beliau telah melakukan satu anjakan paradigma penting dalam bidang ekonomi yang mengesankan kehidupan setiap rakyat Malaysia. Beliau telah merobah wajah ekonomi Malaysia daripada bergantung kepada komoditi utama, seperti bijih, getah dan kelapa sawit, kepada yang berorientasikan pengeluaran industri untuk eksport. Dalam bidang pengeluaran industri ini pula Malaysia tidak hanya menumpukan kepada pengeluaran dan eksport barangan yang menggunakan teknologi rendah dan sederhana (seperti industri membuat pakaian, bahan elektronik dan lain-lain) tetapi juga yang menggunakan teknologi tinggi (seperti industri automobil, ICT dan aeroangkasa).

    Limpahan ekonomi daripada anjakan paradigma ekonomi ini telah dirasakan oleh rakyat Malaysia dengan meningkat berlipat gandanya pendapatan per kapita daripada sekitar AS$800 ke AS$3,000 dalam tempoh dua dasawarsa. Loncatan pendapatan per kapita inilah yang dijadikan bahan bualan dan pujian, malah menimbulkan semacam rasa ajaib, di kalangan pimpinan negara-negara Dunia Ketiga, OIC, dan juga pimpinan negara maju G7 serta badan-badan dunia seperti Bank Dunia dan IMF.Kejayaan ekonomi ini pastinya telah melibatkan pembentukan rangkaian hubungan bilateral dan multilateral dalam bidang ekonomi dengan pelbagai negara di dunia dan juga dengan gergasi-gergasi syarikat multinasional global.

    Berlandaskan hubungan ini dan juga kejayaan yang dicapai telah memungkinkan beliau menerobos ke arena politik antarabangsa.Beliau telah memprofil Malaysia, di pentas politik global, sebagai sebuah middle-range power, justeru melipat gandakan kegiatan Malaysia dalam ASEAN, APEC, Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM), Mesyuarat ASEAN-Eropah (ASEM) dan akhir-akhir ini OIC.

    Melalui platform wacana Selatan-Selatan dan Dialog Antarabangsa Langkawi beliau bukan sahaja meletakkan Malaysia sebagai sebuah kuasa politik bahkan juga sebagai satu model pembangunan ekonomi yang boleh dijadikan ikutan.Banyak lagi kegiatan yang boleh disenaraikan yang telah dilaksanakan oleh Dr. Mahathir dalam tempoh 30 tahun sebagai Menteri Kabinet termasuk 22 tahun sebagai Perdana Menteri, yang mengesankan manusia dalam dan luar Malaysia. Tidak semuanya berjaya. Adunan kejayaan dan kegagalan beliau itu telah memperkukuhkan lagi klise bahawa manusia itu tidak sempurna.Kejayaan beliau dalam ketidaksempurnaan itulah yang telah menjadi buah mulut sedunia dan akan terus menjadi buah mulut. Inilah yang sebenarnya telah mengangkat Mahathir ke taraf suatu fenomena. - Prof Datuk Dr. Shamsul Amri Baharudin adalah Pengarah Institut Kajian Oksidental (Ikon).

    ReplyDelete
  17. 26-30 Mac 2010: Program Bicara Negarawan Bersama YABhg. Tun Dr. Mahathir Mohamad anjuran JASA telah diadakan di Hotel Awana Genting Highland / Hotel Impiana KLCC.

    Program tersebut telah mempertemukan seramai 54 orang pelajar IPTA dengan negarawan negara, Tun Dr. Mahathir Mohamad bagi memberikan pendedahan kepada mereka tentang pengalaman bekas Perdana Malaysia itu yang pernah digelar sebagai “Wira Dunia Ketiga”.

    Pelajar-pelajar yang menyertai program tersebut adalah mereka yang dipilih melalui proses temu oleh JASA di mana kecemerlangan akademik, bakat dan kepemimpinan mereka dinilai sebelum dipilh menyertai program tersebut.

    Ucapan Perdana bertajuk “Cabaran mengurus negara dalam tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri Malaysia dari aspek disiplin, ilmu, politik dan pertanggungjawaban” dan Amanat Negarawan yang bertajuk “Peranan dan cabaran penuntut dalam mencorak masa depan negara” yang disampaikan oleh Tun Dr Mahathir sendiri menjadi input yang sangat berguna kepada peserta tentang liku-liku serta cabaran kepemimpinan terdahulu mengemudi dan memacu kecemerlangan negara.

    Dalam program selama empat hari itu, Tun Dr. Mahathir telah mendedahkan kepada para peserta pelbagai maklumat, pengalaman dan kepakaran yang dapat dikongsi bersama oleh mereka selaku pelapis kepimpinan negara pada masa akan datang.

    Dalam ucapannya, Tun Dr. Mahathir mengingatkan generasi muda hari ini agar mempersiapkan diri dengan ilmu, maklumat, kepakaran yang disertai dengan kekuatan minda dan emosi supaya dapat menyambung langkah-langkah positif dalam yang telah diambil dan mengelakkan terjebak dalam kesilapan yang telah dilakukan. Generasi muda juga disaran menekuni sejarah pentadbiran pemimpin-pemimpin terdahulu supaya mereka dapat mencontohi mereka dalam perkara-perkara yang positif.

    Selain Ucapan Perdana dan Amanat Negarawan, program juga diisi dengan beberapa sesi ceramah yang disampaikan oleh tokoh-tokoh terkenal tanahair seperti Tan Sri Sanusi Junid, Tan Sri Khalid Abdullah, Datuk Kadir Jasin, Dr. Siva Murugan dan Dr. Fazley Yaakob. Sesi dialog santai bersama Tun Dr Mahathir juga menjadi acara ynag menarik kerana para peserta dapat berdailog dengan mesra meneroka pengalaman Tun yang kaya dengan plebagai pengalaman itu.

    ReplyDelete
  18. there is really nothing more to say when the proves needed are in the comments... seriously LOTS OF PROOF! even a mathematician would drool over the amounts of proof that is laid out here... good job PK in defending the worlds best man!

    ReplyDelete
  19. PKR Tries To Trigger Islamic Nations' Uprising Against Saudi Arabia

    As the world began to realize and mocking the terror of Zionist regime, some somehow tries to divert the attention and raises questions on Islamic government, Saudi Arabia. The side that we are talking about here is not from the West, but a pro-PKR writer, hence, strengthening rakyat's perception that PKR is truly Zionist's agent for the South East Asian region.
    The writer is of course none other than Hishamuddin Rais. In KeAdilandaily, Hishamuddin wrote in an article entitled 'Saudi Arabia and Israel Zionist' where he insulted the people of Saudi by saying that they had acted immorally and turned violent against foreigners including raping and bashing female workers from Philippines and Indonesia.
    Few of his article mentioned:
    "To me, Saudi Arabia is just a scam for all Muslims around the world.
    History showed that Saudi Arabia was formed from the planning of Anglo-Saxon imperial power right after the first World War. This Arab peninsular, just like the Gulf countries, was led by various tribal leaders. Clashes between tribes often happen. So that is when T.E Lawrence, an agent from Britain who plans to bring down the imperial power of Ottoman which stands in Istanbul decided to come."
    By providing support to tribe leader, Abdul Aziz al- Saud, the strength of Ottoman government in the southern region - Jordan, Palestine, Syria and Iraq - turned weak. On October 29, 1923, Turkey turned to a Republic. Officially, the power of Ottoman government was wiped out on March 3, 1924. Finally in 1932, the country known as Kingdom of Saudi Arabia was formed. T.E Lawrence, a British agent, who also practiced homosexuality had played a huge role in forming Saudi Arabia.
    The question is, why would Hishamudin Rais or PKR insulted and mocked Saudi government as such? Does PKR want to trigger doubt, prejudice and hate towards the government of Saudi Arabia among Muslim around the world?
    Does he want to see Saudi to be in chaos>

    ReplyDelete
  20. Modern Saudi was formed in 1932. The history behind it showed the invasion of Nejd and Hejaz by Abdul Aziz bin Saud in 1902, a failed revolution in 1916, and mass murder of badwi wahabbi soldiers in 1930 in Sabilla when they did not agree with King Abdul Aziz who did not want to be in war and to invade Jordan, Iraq and Kuwait.
    Since then, Saudi's politics are always unstable due to internal crisis between Royals, army and Islamic extremists.
    But, it was a blessing for Muslims all over the world when Saudi government reached peace and that they managed to keep developing to make it possible for people to go to Mecca without getting any threats.
    Digging back history just to mock the Saudi government is a stupid thing to do, especially when it is done by a foreigner, not people of Saudi.
    That is why, it is not wrong for us to think that Hishamuddin Rais and PKR is carrying Zionist agenda to trigger hate towards the country that is rich with oil and holds the house of Allah.
    This may be a desperate move for Hishamuddin to retain the good image of Anwar Ibrahim as a fighter for Islam and not a Zionist agent, and it was done by linking the Saudi government with Zionist. Too bad, such statements are just too overrated.
    Or perhaps his intention as to trigger tension between Malaysia-Saudi. If that is his intention, he should know that PKR can never be the government, and that is why he did not even care to keep diplomatic relationship with foreign nations clean.
    Whatever it is, Anwar Ibrahim need to explain various matters to Muslims all around the world especially to the people of Saudi Arabia about what his 'slave', Hishamuddin Rais had written. The article should not be mentioned as Hishamuddin's personal opinion because it was printed and published within PKR.
    Especially when PKR's involvement with Zionism can be seen through Anwar Ibrahim's close relationship with Zionism leaders. The apology tour case, for example, showed that Anwar had to beg for forgiveness from Zionist leaders when he 'accidentally' criticized their intrusion towards Palestine, had opened the eyes of many.
    We are well aware of Zionist's strategy in taking over the world, divide and rule. people in nations would be separated to tribes, races and religions with their agents moving each of these groups, these agents would then begin to accuse the government, which then would lead to people going against the government.
    For such a long time, Zionists have managed to use their puppets in few countries with this strategy. Countries which became their target are usually countries with rich natural resources such as oil, or logistics in forms of space and sea for their trading interest.
    Besides that, even countries without natural resources would still become their victims because Zionists ti target all countries around the world to be controlled by them.
    This is not about being paranoid or having such high imagination but it is fact which had been revealed by few CIA agents.
    Thus, with the article written by Hishamuddin Rais, it seems that PKR was given the responsibility by Zionist to break Malaysians, and to trigger hate towards the country which becomes the 'kiblat' for Muslims around the world.
    What is important is that we should not let Zionist agents such as PKR contaminate the Holy Land by triggering riot there. Peace in the Holy Land should be kept at any cost, that is the promise made by Saudi Arabian government so that all Muslims around the world would be able to perform Haj each year.
    One question which comes from all this is that what does PAS think about this? Do they want to see the Holy Landd turn to Tahrir Square like how they have hoped for all these while?

    ReplyDelete
  21. Dalam masa 22 tahun sebagai Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad mengubah negaranya daripada sebuah negara pertanian yang mundur kepada sebuah kuasa perindustrian dan negara perdagangan ke-17 terbesar di dunia.

    Pencapaian yang mengagumkan itu bagaimanapun, membawa bersamanya kontroversi. Wawasan Dr Mahathir yang luar biasa dan cengkaman kuat beliau ke atas pentadbiran melahirkan musuh dan peminat tegar di dalam dan luar Malaysia. Beliau dilabelkan, sama ada secara tipikal atau paradoksikal, sebagai diktator yang zalim dan ditakuti mahupun sebagai pembela yang memberi ilham, berani dan lantang kepada Dunia Ketiga, Muslim sederhana serta golongan tertindas.

    Di setiap persimpangan yang dilaluinya, Dr Mahathir menulis semula hukum dan peraturan. Autobiografi ini menjadi jendela bagi mengintai cara luar biasa beliau berfikir dan bagaimana pemikiran beliau dipengaruhi oleh peristiwa-peristiwa besar dalam sejarah Malaysia, daripada Perang Dunia Kedua dan Perjanjian MacMichael kepada kemerdekaan, perindustrian serta pembentukan Malaysia moden, krisis politik dan kewangan pada akhir 1990-an, serta cabaran abad baru.
    sebelum ini tidak diketahui mengenai seorang insan yang tidak suka menonjolkan diri, tetapi akhirnya menjadi negarawan yang berani. Buku ini menceritakan politik Malaysia moden melalui kaca mata salah seorang daripada pengukirnya yang agung. Ia bukan untuk meminta pengampunan atau percubaan mempertahankan diri, tetapi pengisahan yang tegas, menambat perhatian dan menarik mengenai bagaimana serta mengapa Dr Mahathir mencatat begitu banyak kejayaan dalam masa yang singkat. Tun Dr Mahathir Mohamad adalah Perdana Menteri Malaysia yang keempat dari 1981 hingga 2003

    ReplyDelete
  22. Semasa pilihanraya umum tahun 1964, Dr.Mahathir diberi kepercayaan menjadi calon dan seterusnya berjaya memenangi kerusi Parlimen Kota Setar di atas tiket Parti Perikatan. Bermula dari sinilah beliau menempa nama di kalangan masyarakat dan senario politik negara.



    Selepas memenangi pilihan raya umum pada tahun 1964, Dr. Mahathir dilantik sebagai Ahli Parlimen. Bagaimanapun, beliau hilang kerusi pilihan raya umum berikutnya iaitu pada tahun 1969.



    Kecenderungan dan minatnya yang mendalam dalam bidang pendidikan membolehkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pendidikan Tinggi yang pertama tahun 1968, Ahli Majlis Penasihat Pendidikan Tinggi pada tahun 1972, Member Of the University Court and University of Malaya council serta Chairman of the National University Council pada tahun 1974. Dr. Mahathir dilantik sebagai Senator pada tahun 1974. Beliau melepaskan jawatan ini untuk membolehkannya bertanding pada pilihan raya umum tahun 1974 yang mana beliau menang tanpa bertanding.



    Berikutan daripada pilihanraya itu, Dr. Mahathir dilantik sebagai Menteri Pelajaran. Sebagai Menteri Pelajaran, langkah pertama dalam perancangan beliau adalah mengubah polisi pendidikan negara supaya ianya menggambarkan usaha-usaha ke arah menghapuskan kemiskinan dan mewujudkan keadilan untuk semua dan memastikan semua individu diberi peluang membaiki taraf hidup mereka. Sepanjang menjadi Menteri Pelajaran, beliau mengekalkan pembaharuan seperti peluang yang lebih kepada anak Melayu melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi, mengubah kuota kemasukan, dan beberapa kriteria kemasukan ke pusat-pusat tersebut, mengadakan biasiswa dan menubuhkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).



    Beliau juga bertanggungjawab meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1975 yang ditentang oleh ahli akademik dan mereka yang terlibat dengan pendidikan. Akan tetapi sebagai seorang yang berdisplin dan tegas beliau berjaya melenyapkan kritikan terhadap polisi-polisi pendidikan. Kini semua pusat pengajian tinggi diuruskan di bawah Panduan Kementerian Pendidikan.



    Kemenangan beliau di dalam pertandingan kerusi Naib Presiden dalam Perhimpunan Agong UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu) tahun 1975 telah menyumbang kepada kejayaan politik beliau.



    Berikutan kembalinya Tun Abdul Razak ke Rahmatullah dan perlantikan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-3 dan Presiden UMNO, Dr. Mahathir telah dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri dimasa yang sama menjadi Timbalan Presiden Parti.



    Daripada jawatan Menteri Pendidikan, Dr. Mahathir berpindah ke Kementerian Perdagangan dan Industri dalam tahun 1978. Beliau juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan Kabinet dimana beliau tidak putus-putus menggalakkan perdagangan dan pelaburan asing.

    Kemenangan Dr. Mahathir dalam pilihanraya umum tahun 1978 telah membolehkan beliau mengekalkan jawatannya di dalam kabinet dan parti. Akhirnya, pada 16 Julai 1981 berikutan perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Hussien Onn atas sebab kesihatan, Dr. Mahathir telah dipilih menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang ke- 4 pada usia 55 tahun.



    Dr. Mahathir digelar "Bapa Pemodenan Malaysia" dan merupakan pemimpin yang paling lama memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, iaitu dari 16 Julai 1981 hingga 31 Oktober 2003.

    ReplyDelete
  23. Barat menyifatkannya sebagai seorang yang keras kepala, perkauman, anti-Yahudi dan angkuh. Negara membangun bagaimanapun, memandang bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai juara wawasan dan pemimpin luar biasa yang menyuntik semangat kepada setiap individu Dunia Ketiga untuk berdiri megah. Bahkan pengkritik beliau yang paling lantang pun tidak dapat menafikan bahawa di sebalik semua ini, Tun Dr Mahathir memberikan negara-negara yang terpinggir keberanian dan menunjukkan jalan ke arah masa depan yang penuh harapan.

    Sungguhpun demikian, beliau tidak terlepas daripada kontroversi. Selama 22 tahun memimpin negara, beliau digambarkan sebagai seorang diktator dan juga perangsang. Tidak ramai pemimpin yang berjaya mengubah keseluruhan negara daripada ekonomi agraria kepada kuasa perindustrian dalam tempoh singkat selama dua dekad.

    Di sini, dengan ketepatan pembedahan, Dr Mahathir menjejaki susur galur sejarah dan menghalusi peranan beliau sendiri dalam membentuk Malaysia moden.

    ReplyDelete
  24. tun M memang seorang pemimpin yang sangat bijak..saya sangat kagum dengan kebolehan beliau...semasa beliau menjadi pemimpin malaysia telah banyak yang dilakukan oleh beliau untuk memaju kan malaysia antaranya yang menjadi kebangaan malaysia ialah KLCC,KLIA,litar sepang dan banyak lagi..malah pada tahun 1997, apabila kejatuhan ekonomi dunia tun M telah berjaya menyelamatkan malaysia dari masalah yang dihadapi oleh dunia dengan bijaknya

    ReplyDelete
  25. Sepanjang 22 tahun beliau memegang jawatan pentadbiran tertinggi negara, banyak kemajuan dan pembangunan yang telah beliau rancang dan laksanakan. Walaupun kadangkala cetusan idea dan wawasan beliau kurang difahami, namun hakikatnya beliau merupakan seorang yang berpandangan jauh dan terkehadapan, malah lebih jauh daripada pemikiran orang Melayu khususnya.



    Pada tahun 1997, majalah Asiaweek telah menamakan Dr.Mahathir sebagai antara 50 individu yang paling berkuasa di Asia, dimana beliau menduduki tempat kedua dalam senarai yang dikeluarkan oleh majalah tersebut.



    Penamaan beliau memang tepat kerana ekonomi dunia ketika itu berada dalam kegawatan manakala krisis matawang melanda kebanyakan negara di dunia terutamanya negara-negara di Asia seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.



    Dr. Mahathir berjaya mengawal kegawatan ekonomi dengan menambat ringgit kepada dollar Amerika, satu pendekatan yang mendapat kritikan hebat pada mulanya oleh badan kewangan dunia seperti Bank Dunia dan International Monetary Fund (IMF). Terbukti kesannya, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berjaya melepaskan diri daripada belenggu kegawatan tersebut tanpa perlu 'mengikat diri' kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh IMF seperti yang berlaku kepada negara-negara lain di Asia. Malah, Pengurus Besar IMF, Horst Kohler, pernah memuji tindakan yang diambil Dr. Mahathir dalam mengawal matawang negara.



    Kedudukan beliau sebagai Chief Executive Officer (CEO) Malaysia adalah sesuai dan tepat dengan visi yang beliau rancang dan sasarkan. Dr. Mahathir telah mengubah sektor ekonomi asas negara daripada sebuah negara yang berasaskan pertanian kepada sebuah negara berasaskan perindustrian. Detik-detik awal beliau diamanahkan menjadi Perdana Menteri Malaysia, sektor ekonomi negara pada ketika itu banyak bergantung kepada bahan komoditi utama seperti getah, kelapa sawit, timah dan industri petroleum yang masih lagi diusahakan secara kecil-kecilan.



    Memandangkan komoditi tidak dapat membantu mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan, maka pada awal tahun 1980-an Dr. Mahathir telah membuat keputusan untuk mempelbagaikan kegiatan ekonomi negara dan sekaligus mengurangkan pergantungan terhadap bahan komoditi. Keputusan yang beliau ambil adalah tepat kerana pada pertengahan tahun 1980-an, harga bahan-bahan komoditi jatuh dengan teruk. Hal ini ditambah pula dengan peningkatan harga matawang Yen yang menyebabkan berlaku kegawatan ekonomi selama beberapa tahun.



    Kini, kebergantungan ekonomi negara terhadap bidang perindustrian begitu ketara apabila sektor perkilangan membentuk 30% daripada asas ekonomi negara manakala sektor pertanian menurun kepada 8% sahaja berbanding 23% kira-kira 22 tahun lalu.

    ReplyDelete
  26. Dr. Mahathir telah memperkenalkan dasar Persyarikatan Malaysia iaitu suatu dasar dimana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyatnya sebagai pekerja dan pemegang saham. Beberapa agensi kerajaan telah diswastakan untuk meringankan bebebanan kewangan dan kerajaan. Dimasa pentadbirannya banyak syarikat-syarikat utiliti seperti Lembaga Letrik Negara, Jabatan Telekom dan sebagainya, telah disenaraikan sebagai korporat awam. Persyarikatan Malaysia telah berjaya meningkatkan prestasi, daya pengeluaran serta imej negara. Di antara langkah-langkah lain, ialah peningkatan pembagunan industri berat dan yang penting juga pertukaran teknologi asing kepada teknokrat Malaysia. Salah satu kejayaan didalam gerakan ini ialah penubuhan industri otomatif negara, yang menunjukkan kereta-kereta dan motosikal nasional adalah yang terlaris di Malaysia. Persyarikatan juga bertujuan menjana kerjasama dan bekerja sebagai rakan kongsi antara sektor awam. Dr. Mahathir juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera dan beberapa saham amanah dalam porfolio PNB.



    Dalam usaha melakar nama negara di arena antarabangsa, pelbagai projek gergasi telah diilhamkan oleh Dr. Mahathir. Antara yang terawal ketika beliau baru memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ialah projek pengeluaran kereta proton melalui HICOM (Heavy Industries Corporation of Malaysia).





    Walaupun projek beliau ini dianggap agak keterlaluan memandangkan negara ketika itu masih muda dalam projek pembuatan kereta nasional namun negara kita boleh berbangga kerana projek ini begitu berjaya sehingga mampu bersaing dengan pengeluar kereta lain di seluruh dunia.



    Sebagai orang yang memegang tampuk tertinggi pengurusan negara, masalah kewangan sering menjadi perhatian beliau dan antara tugas penting beliau adalah memastikan perbelanjaan kewangan negara berada dalam keadaan terkawal.



    Dasar penswastaan negara ialah contoh pengurusan kewangan beliau yang agak memberangsangkan walaupun mencetus kontroversi di awal perlaksanaannya. Dasar yang diperkenalkan di penghujung tahun 1980-an ini bertujuan mengurangkan perbelanjaan oleh pihak kerajaan di samping memberi perkhidmatan yang lebih baik.



    Walau banyak pihak mempersoalkan dasar ini, disebabkan terdapat tuduhan berlaku sikap pilih kasih terhadap syarikat yang ditawarkan projek-projek kerajaan, namun lebih ramai orang dapat menikmati hasil yang lebih baik daripada dasar yang dibuat ini.



    Selain itu, dasar ini juga membawa perubahan yang sangat besar terutamanya dalam bidang teknologi kerana pihak-pihak yang terbabit perlu mempunyai kepakaran dalam bidang teknologi untuk memastikan perkhidmatan yang ditawarkan murah tetapi bermutu tinggi.



    Kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir dalam mengurus 'perniagaan' sememangnya sesuatu yang semula jadi kerana beliau pernah menjadi usahawan muda di Pekan Rabu, Alor Setar semasa masih berada di alam persekolahan.

    ReplyDelete
  27. Selain projek kereta nasional, satu lagi projek besar (mega project) yang beliau cetus ialah Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor (MSC). Projek ini ilhamkan dan direalisasikan memandangkan Dr. Mahathir telah sedar akan peri pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perdagangan masa kini dan masa depan.



    Projek-projek besar yang dibangunkan dan direalisasikan semasa beliau menjadi 'CEO' Malaysia antaranya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Stadium Nasional Jalil, Litar Antarabangsa Sepang, tempat perlumbaan sukan permotoran berprestij, Formula One dan Menara Berkembar Petronas.



    Projek-projek ini secara tidak langsung berjaya meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara sedang membangun yang dikenali dunia. Malah corak pentadbiran dan ketegasan yang ditunjukkan oleh Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri menyebabkan negara ini disegani dunia.



    Sepanjang tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial. Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Malaysia mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dikalangan negara-negara maju dunia. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebuah negara Islam yang unggul di rantau ini telah diiktiraf dunia. Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir dapat kita lihat berada di mana sahaja.

    ReplyDelete
  28. Tun Dr Mahathir bin Mohamad dianggap seorang pemikir dan revolusiner.

    Tun Dr Mahathir bin Mohamad ingin perubahan berlaku dalam minda dan fizikal rakyat. Dr. Mahathir inginkan nama Malaysia dikenali dalam pentas dunia. Beliau mahukan rakyatnya menepati masa dan bekerja keras. Perkara ini diilhamkan dalam 'Dasar Pandang Ke Timur'. Beliau membawa Malaysia lebih rapat dan menjadi rakan karib bagi dua negara Korea Selatan dan Jepun. Kedua dua negara ini dilihat telah menjadi peneraju dalam pelbagai sektor industri.

    Tun Dr Mahathir bin Mohamad memperkenalkan konsep Persyarikatan Malaysia di mana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyat adalah pekerja dan pemegang saham. Hal ini diadaptasi daripada Jepun yang telah memberi peranan yang lebih besar kepada sektor swasta untuk turut memacu negara ke arah kemajuan. Konsep ini telah meningkatkan lagi prestasi pekerjaan, pendapatan serta imej negara. Di antara langkah-langkah ke arah mencapai sistem ekonomi perindustrian ini adalah pembangunan sektor industri berat. Salah satu kejayaan industri ini ialah pengeluaran kereta nasional yang kini merupakan kereta yang paling laris di Malaysia (Kereta import dikenakan cukai 100%).

    Tun Dr Mahathir bin Mohamad juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad(PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera. Setelah meneliti jangka masa tempoh perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru, Kerajaan Malaysia kepimpinan Dr. Mahathir marasakan amat sukar untuk mencapai sasaran 30% pemilikan saham bumiputera dalam ekonomi. Hal tersebut telah mendorong kerajaan menubuhkan pelbagai amanah saham dan menubuhkan syarikat-syarikat kerajaan (GLC) untuk menambahkan jumlah angka penglibatan Bumiputera dalam perniagaan.

    ReplyDelete
  29. Selain projek kereta nasional, satu lagi projek besar (mega project) yang beliau cetus ialah Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor (MSC). Projek ini ilhamkan dan direalisasikan memandangkan Dr. Mahathir telah sedar akan peri pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perdagangan masa kini dan masa depan.



    Projek-projek besar yang dibangunkan dan direalisasikan semasa beliau menjadi 'CEO' Malaysia antaranya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Stadium Nasional Jalil, Litar Antarabangsa Sepang, tempat perlumbaan sukan permotoran berprestij, Formula One dan Menara Berkembar Petronas.



    Projek-projek ini secara tidak langsung berjaya meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara sedang membangun yang dikenali dunia. Malah corak pentadbiran dan ketegasan yang ditunjukkan oleh Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri menyebabkan negara ini disegani dunia.



    Sepanjang tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial. Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Malaysia mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dikalangan negara-negara maju dunia. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebuah negara Islam yang unggul di rantau ini telah diiktiraf dunia. Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir dapat kita lihat berada di mana sahaja.

    ReplyDelete
  30. KUANTAN – Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menjadi tokoh penggerak industri permotoran Malaysia sehingga berjaya menghasilkan kereta nasional Proton sejak 1985 hingga kini, akan dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Kejuruteraan Automotif daripada Universiti Malaysia Pahang (UMP).

    Penganugerahan akan disempurnakan Canselor UMP Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah pada majlis Konvokesyen Khas UMP pada 17 Mei ini, di UMP Kampus Gambang, di sini.

    Naib Canselor UMP Profesor Datuk Dr Daing Nasir Ibrahim berkata anugerah itu sebagai menghargai jasa Dr Mahathir atas sumbangan dan usaha berterusan bekas perdana menteri itu dalam pembangunan industri automotif negara.

    “Wawasan dan pandangan jauh beliau terhadap potensi besar industri automotif sebagai pemacu pertumbuhan ekonomi menyaksikan ramai anak tempatan berkepakaran dan berkemahiran tinggi dalam bidang kejuruteraan automotif,” katanya.

    Daing berkata kejuruteraan automotif merupakan antara bidang kebitaraan universiti itu, yang akan menyambut ulang tahun ke-10 penubuhannya tahun ini.

    Sempena dengan majlis konvokesyen itu, beliau berkata UMP akan mengadakan pameran mengenai biodata Dr Mahathir, sumbangan beliau dalam pembangunan industri automotif negara dan penglibatan UMP dalam bidang automotif. – BERNAMA

    ReplyDelete
  31. Perdana Menteri Malaysia IV dan Negarawan Ulung Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan agar orang Melayu belajar sejarah secara menyeluruh agar mereka tidak mengulangi kesilapan lepas, termasuk dijajah dan dihina.

    Beliau mengulas laungan “Hidup Melayu” yang begitu bersemangat, sebagai orang Melayu kini berada dalam keadaan serba salah. Beliau mengulas kini ramai orang Melayu sendiri malu alah apabila isu isu mengenai orang Melayu diketengahkan. “Ada yang mengatakan apabila kita bercakap soal Melayu, ianya ‘rasis.’ Perjuangan memartabatkan Bangsa Melayu tidak bermakna kita hendak menafikan hak orang lain”.

    “Kini, mereka mempersoalkan bahawa orang Melayu itu layak sebagai anak pribumi dan ada juga mahu melabelkan orang Melayu sebagai ‘Pendatang’”.

    Dalam kupasan, pasca Perang Dunia II orang Melayu tidak bersatu dan berpecah sehingga kedudukan orang Melayu walaupun sebagai majoriti dipandang sepi dan diabaikan. Beliau menyingkap bagaimana UMNO berjaya menyatukan orang orang Melayu pada 11 Mei 1946 dan berjaya menggagalkan Malayan Union. “British pada masa itu ingin menyingkirkan kuasa Raja Raja”.

    “Perpaduan berjaya menjadikan orang Melayu yang lemah dan tidak ada apa apa itu menjadi kuat. Oleh kerana perpaduan (yang padu) ini, orang Melayu mampu tuntut Kemerdekaan”, dalam uacapan anjuran PERKASA Kedah dihadapan 5,000 orang Melayu di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Setar, Kedah.

    “Tidak siapa dapat nafikan kita berjaya bangunkan negara dan orang Melayu dengan begitu baik. Ini kerana kita bersatu padu. Kita berjaya memilih pemerintah yang berjaya”.

    “Kita akui kita berkerjasama dengan kaum lain. Kita timbang rasa dengan kaum lain. Tunku Abdul Rahman sampai bagi 1 juta kerakyatan orang Bukan Melayu. Janganlah lupa itu dan kenanglah jasa itu. Balas budi sikit. Kita nak kerjasama, dengan parti parti dalam BN”.

    Bagi Bukan Melayu, beliau berpesan “Kita beri sesiapa saja mau berniaga atau kumpul harta. Tetapi janganlah sampai nak ambik hak orang Melayu. Kita kongsi secara adil”.

    Mantan Perdana Menteri itu juga mengingatkan walaupun orang Melayu berjumlah dengan kedudukan majoriti, perpecahan akan mengakibatkan mereka hilang kuasa politik. “Kalau orang Melayu pecah tiga, siapa yang menang itu terpaksa ‘tunduk’ kepada permintaan dan tekanan orang lain. Kuasa pada orang Melayu itu tidak ada makna”.

    Beliau juga mengimbau bagaimana Anwar “Mat King Leather” Ibrahim masuk ke dalam UMNO semata mata inginkan kedudukan dan kuasa semata mata, dan tidak mahu berkhidmat kepada rakyat, terutama orang Melayu. “Dia hanya berhasrat untuk menjadi Perdana Menteri dan ianya hanya boleh melalui UMNO dan PAS. Orang ini berjaya memecah belahkan orang Melayu, sehingga menjadi lemah. Dia pengkhianat bangsa!”.

    “Hari ini ada orang Melayu menyokong DAP pun ada! Memecah belahkan orang Melayu hanyalah cara untuk melemahkan mereka”.

    Tun Dr. Mahathir mengupas bagaimana orang Melayu berjaya dibangunkan dengan memberikan mereka pelajaran, termasuk luar negeri. “Sekarang ini, ada orang Melayu yang berjaya dibangunkan ini mula mempersoalkan dasar dasar Kerajaan, termasuk dasar yang berjaya meletakan mereka dalam kedudukan yang selesa sekarang ini”.

    “Tidak lama lagi kita akan ada PRU 13. Inilah ujian yang amat penting bagi orang Melayu. Kalau mereka terbawak bawak dengan cerita donggeng, maka orang Melayu akan rugi. Ni yang pi bakaq kelambu ni pasai apa!”

    Beliau mengakhiri ucapan dengan satu pantun sindiran, bagi mereka yang lupa jasa UMNO, BN dan Kerajaan:

    Pulau Pandan jauh ketengah
    Gunung Daik bercabang tiga
    Hancur badan dikandung tanah
    Budi yang baik, dilupakan juga

    ReplyDelete
  32. Dalam tahun 1996 Dr. Mahathir melihat satu lagi impiannya menjadi kenyataan apabila struktur tertinggi di Malaysia menjadi kenyataan. Menara Kuala Lumpur yang menempatkan pusat transmisi TV dan telefon selular merupakan manara konkrit yang tertinggi di dunia dan semestinya mercu tanda ibukota yang paling bergaya dengan ketinggian 451.9 m. Menara ini juga menara telekomunikasi yang ketiga tertinggi di dunia Rekod Malaysia tidak bernoktah di situ sahaja. Dr Mahathir juga mengilhamkan 'Kuala Lumpur City Centre (KLCC) yakni projek hartanah yang terbesar di dunia dengan nilai RM 2bil. Bangunan ini merupakan bangunan tertinggi di dunia hingga selesai pembinaannya dengan 88 tingkat menara berkembar di atas lokasi seluas 40 hektar. Meskipun beberapa sudut dunia bakal menampilkan bangunan yang lebih tinggi, namun rekod ini akan kekal sebagai menara 'berkembar' yang tertinggi di dunia bagi abad ke dua puluh dan juga untuk buat beberapa tahun yang akan datang.

    Malaysia pada tahun 2002 dijangkakan mempunyai sebuah empayar hidroelektrik baru iaitu Empangan Bakun, sebuah projek mega yang bernilai RM20bil. di Sarawak. Tidak syak lagi, projek ini yang telah diistiharkan sebagai 'projek negara' merupakan projek prasarana yang terbesar di Malaysia dan bakal dipeta sebagai empangan yang terbesar di Asia. Menyedari bahawa industri penerbangan awam bukan hanya memerlukan pesawat terbang canggih tetapi juga lapangan terbang yang serba boleh, Dr. Mahathir telah menukar kawasan ladang di Sepang kepada tapak Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Lapangan terbang ini akan tampil sebagai yang tercanggih di rantau ini dengan nilai RM9 bil. Apabila siap sepenuhnya, ia akan dapat menampung perjalanan 100 juta penumpang setahun dan pastinya menjadikan Penerbangan Malaysia (MAS) antara yang paling kompetitif di dunia

    ReplyDelete
  33. kita boleh lihat Tun Mahathir,
    Selepas melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, ramai melihat Mahathir masih men'campuri' urusan Kerajaan dan dalaman Umno.

    Beliau sentiasa melepaskan kritikan pedas kepada penggantinya yakni kepada Pak Lah dan Najib yang ramai orang melihat ia akan memberi political mileage kepada Pakatan Rakyat namun ia tidak seperti yang dijangka.

    Antara gimik politik yang beliau buat ialah keluar Umno (sekadar seketika) selagi Pak Lah menjadi Presiden Umno. Belum pun sempat Setiausaha Agung Umno menyemak keahliannya, beliau sudah merujuk kembali kepada Umno, bolehlah diibaratkan bercerai tapi sempat merujuk ketika dalam idah.

    Beliau memang menepati kata-kata orang, sekali Umno tetap Umno......dulu, kini dan selama-lamanya.

    Sekali beliau 'bersin', habis melompat Pakatan Rakyat.

    Baru-baru ini beliau mempamirkan magisnya......beliau dalam keadaan sinis mencabar PAS Kelantan melaksanakan Hudud kerana beliaulah yang merupakan stumbling block kepada PAS berdasarkan surat amaran kepada Kerajaan Kelantan satu ketika dulu dan sekarang beliau sudah tak ada kuasa lagi, maka beliau mempersendakan PAS.....'kenapa tak laksanakan Hudud?'

    Sebaik sahaja beliau 'menyempurna'kan magisnya yang amat typical itu, maka serta merta PAS Kelantan 'melompat'......keseluruhan keluarga Pakatan Rakyat pula mengeleding kepanasan sehingga terpaksa mengadakan Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat hingga awal pagi dan semalam DAP pula membuat kenyataan “seluruh ahli jawatankuasa DAP akan meletak jawatan jika ada sesiapa yang boleh membuktikan bahawa hudud akan dilaksanakan dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat atau Buku Jingga.” [sumber .]

    Semasa di kampong di zaman kanak-kanak dulu sering kedengaran bedok dibunyikan walaupun bukan masuk waktu solat......itu menandakan ada kematian dikalangan ahli qariah.

    Di zaman sekarang seharusnya kita faham jika Mahathir dan Umno menimbulkan isu Hudud dan perpaduan melayu.....itu menandakan PRU sudah hampir dan setiapkali ada pilihanraya kecil lagu yang sama akan dimainkan.....perlukah Pakatan Rakyat menari sama ikut rentak gendang yang dipalunya?

    Itulah ke'hebat'an Mahathir....

    ReplyDelete
  34. Pelbagai sumbangan Tun Dr Mahathir Mohamad ke arah masa depan rakyat dan negara. Beliau merupakan tokoh yang paling desegani oleh seluruh rakyat malaysia mahupun masyarakat dunia. Sumbangan beliau amatlah tidak terkira.Antara sumbangan beliau terhadap negara dan rakyat malaysia adalah:

    Pada tahun 1945, semasa beliau masih di bangku sekolah, Dr. Mahathir telah menjadi penyunting Darulaman, majalah rasmi keluaran Kolej Sultan Abdul Hamid. Beliau juga berkhidmat sebagai penyunting sebuah majalah yang diterbitkan oleh kolej perubatan di mana beliau menuntut. Kegigihan dan semangat untuk menyuarakan pendapat melalui penulisan telah menyebabkan beliau menghasilkan pelbagai jenis penerbitan termasuklah buku ³Dilema Melayu´ yang diterbitkan dalam tahun 1970.

    Selain daripada menulis, Dr. Mahathir juga merupakan seorang yang rajin membaca dan berpegang teguh kepada prinsip bahawa pembelajaran adalah proses seumur hidup. Tuntutan profesional dan politik juga tidak menghalang beliau untuk menjadikan seni pertukangan kayu sebagai satu hobi. Dr. Mahathir dikenali sebagai seorang yang kreatif dan pernah mengikuti kursus pertukangan kayu di Great Britain untuk mempertingkatkan tahap kemahiran beliau. Dalam tahun 1989, berdasarkan minat yang berterusan dalam bidang ini, Dr. Mahathir telah dianugerahkan Honorary Freedom of the Worshipful Company of Carpenters oleh British Carpenters Society.

    Selepas memenangi pilihan raya umum pada tahun 1964, Dr. Mahathir dilantik sebagai Ahli Parlimen. Bagaimanapun, beliau hilang kerusi pilihan raya umum berikutnya iaitu pada tahun 1969.

    Kecenderungan dan minatnya yang mendalam dalam bidang pendidikan membolehkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pendidikan Tinggi yang pertama tahun 1968, Ahli Majlis Penasihat Pendidikan Tinggi pada tahun 1972, Member Of the University Court and University of Malaya Council serta Chairman of the National University Council pada tahun

    1974. Dr. Mahathir dilantik sebagai Senator pada tahun 1974.

    Dr. Mahathir dilantik sebagai Menteri Pelajaran. Sebagai Menteri Pelajaran, langkah pertama dalam perancangan beliau adalah mengubah polisi pendidikan negara supaya ianya menggambarkan usaha-usaha ke arah menghapuskan kemiskinan dan mewujudkan keadilan untuk semua dan memastikan semua individu diberi peluang membaiki taraf hidup mereka. Sepanjang menjadi Menteri Pelajaran, beliau mengekalkan pembaharuan seperti peluang yang lebih kepada anak Melayu melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi, mengubah kuota kemasukan, dan beberapa kriteria kemasukan ke pusat-pusat tersebut, mengadakan biasiswa dan menubuhkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

    Beliau juga bertanggungjawab meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1975 yang ditentang oleh ahli akademik dan mereka yang terlibat dengan pendidikan.Kini semua pusat pengajian tinggi diuruskan di bawah Panduan Kementerian Pendidikan.

    ReplyDelete
  35. Daripada jawatan Menteri Pendidikan, Dr. Mahathir berpindah ke Kementerian Perdagangan dan Industri dalam tahun 1978. Beliau juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan Kabinet dimana beliau tidak putus-putus menggalakkan perdagangan dan pelaburan asing. Pada tahun 1997, majalah Asiaweek telah menamakan Dr.Mahathir sebagai antara 50 individu yang paling berkuasa di Asia, di mana beliau menduduki tempat kedua dalam senarai yang dikeluarkan oleh majalah tersebut.

    Dr. Mahathir berjaya mengawal kegawatan ekonomi dengan menambat ringgit kepada dollar Amerika, satu pendekatan yang mendapat kritikan hebat pada mulanya oleh badan kewangan dunia seperti Bank Dunia dan International Monetary Fund (IMF). Terbukti kesannya, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berjaya melepaskan diri daripada belenggu kegawatan tersebut tanpa perlu µmengikat diri¶ kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh IMF seperti yang berlaku kepada negara-negara lain di Asia. Malah, Pengurus Besar IMF, Horst Kohler, pernah memuji tindakan yang diambil Dr. Mahathir dalam mengawal matawang negara.

    Dr. Mahathir telah memperkenalkan dasar Persyarikatan Malaysia iaitu suatu dasar di mana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyatnya sebagai pekerja dan pemegang saham. Beberapa agensi kerajaan telah diswastakan untuk meringankan bebebanan kewangan dan kerajaan. Di masa pentadbirannya banyak syarikat-syarikat utiliti seperti Lembaga Letrik Negara, Jabatan Telekom dan sebagainya, telah disenaraikan sebagai korporat awam. Persyarikatan Malaysia telah berjaya meningkatkan prestasi, daya pengeluaran serta imej negara. Di antara langkah-langkah lain, ialah peningkatan pembagunan industri berat dan yang penting juga pertukaran teknologi asing kepada teknokrat Malaysia. Salah satu kejayaan di dalam gerakan ini ialah penubuhan industri otomatif negara, yang menunjukkan keretakereta dan motosikal nasional adalah yang terlaris di Malaysia. Persyarikatan juga bertujuan menjana kerjasama dan bekerja sebagai rakan kongsi antara sektor awam. Dr. Mahathir juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera dan beberapa saham amanah dalam porfolio PNB. Dalam usaha melakar nama negara di arena antarabangsa, pelbagai projek gergasi telah diilhamkan oleh Dr. Mahathir. Antara yang terawal ketika beliau baru memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ialah projek pengeluaran kereta proton melalui HICOM (Heavy Industries Corporation of Malaysia).

    Akhirnya, pada 16 Julai 1981 berikutan perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Hussien Onn atas sebab kesihatan, Dr. Mahathir telah dipilih menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang ke- 4 pada usia 55 tahun. Dr. Mahathir digelar ³Bapa Pemodenan Malaysia´ dan merupakan pemimpin yang paling lama memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, iaitu dari 16 Julai 1981 hingga 31 Oktober 2003.
    bayangkan betapa kaugumnya aku kepadanya..aku pernah buat kerja krusus mengenainya..beliau sentiasa idolaku

    ReplyDelete
  36. beliau bkn sahaja memekirkan tentang negara semasa era pemerintahanya..beliau sampai sekarang masih lagi meneruskan usaha beliau unr=tuk membangunkan negara..sumbangan terbesar beliau adalah dengan mengambil alih sime darby yang kini merupakan sumbangan terbesar negara kita..mmg tiada sesiapa dapat menggantikan era pemerintahan beliau yg sangat2 hebat..teruskan usahamu tun kami sentiasa menyokongmu

    ReplyDelete
  37. PETALING JAYA, (Bernama) - Ambank Founder and Chairman Tan Sri Azman Hashim was awarded the Tun Dr Mahathir Mohamad Man of the Year at the BrandLaureate BestBrands Awards 2011-2012 last night.
    The award recognises Azman''s significant contribution to the development of the country as well as his success in driving Ambank to be one of the main financial institutions in Malaysia.
    BrandLaureate President Dr K.K. Johan said the theme for this year''s event, "Brand Perfect", can be terrifying for some and inspiration for others.
    "I want and demand perfection and so should everyone in this hall, that should be our brand culture and values," he said during the award presentation ceremony here.
    Meanwhile, the Tun Dr Siti Hasmah Woman of the Year Award was conferred to the nation''s first pioneer woman lawyer and former diplomat, Tan Sri P.G. Lim.

    ReplyDelete
  38. TUN BIAR APA ORG NAK KATA YOU ARE THE BEST. KERANAMU MALAYSIA DIKENALI SELURUH DUNIA. SEGALA YG TUN LAKUKAN UTK NEGARA ADALAH SGT BERGUNA PADA HARI INI KEPADA KITA SEMUA. AKU DOAKAN TUN SENTIASA BERADA DLM KEADAAN SIHAT SEJAHTERA HENDAKNYA.

    ReplyDelete
  39. Usaha Tun yang paling diingati masyarakat Malaysia dan antarabangsa adalah ketika membawa Malaysia keluar dari Krisis Kewangan Asia 1997 dimana beliau telah menolak cadangan dan juga dana bantuan dari IMF yang beliau sifatkan akan memburukkan lagi krisis. Langkah-langkah radikal yang diambil[4] dikiritik hebat ketika itu oleh banyak pihak termasuk IMF sendiri. Malah, usaha tersebut turut dikecam walaupun lama selepas kemelut berakhir[5] dimana beliau menyatakan kecaman dan pujian adalah norma ahli politik dan terserah kepada penilaian mana-mana pihak .

    ReplyDelete
  40. Tun merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi. Beliau menyokong "Sistem Ekonomi Pasaran" terkawal sebagai alternatif kepada "Sistem Ekonomi Persendirian" dan secara amnya menolak "Pasaran Bebas" (laissez-faire).
    Gaya pemerintahan Dr. Mahathir juga sering kali dikritik dengan dilabelkan sebagai autokratik oleh pelbagai pihak termasuk badan dan media antarabangsa (contohnya, tajuk artikel tentang persaraan beliau oleh The New York Times menyimpulkan sifat autokratik beliau sepanjang karier politiknya terutama berhubunng Akta Keselamatan Dalam Negeri yang beliau terangkan sebagai tindakan pencegahan yang hanya diambil atas desakan semasa (penjelasan beliau diterima dan ditolak pembaca dengan pelbagai hujah). Selain itu, beliau tidak dapat lari dari tuduhan kronisme seperti pemimpin-pemimpin lain di dunia.
    Antara projek-projek berprofil tinggi (juga digelar 'projek mega') yang dibangunkan pada zaman pentadbirannya termasuk Jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar Petronas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Koridor Raya Multimedia (MSC), Pusat Pentadbiran Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang. Tun tiada siapa pun yg dapat jadi sepertimu.

    ReplyDelete
  41. Perubahan dan pembaharuan dalam pentadbiran Tun Dr. Mahathir

    Membaiki dan meningkatkan mutu perkhidmatan dalam sektor awam
    Mengubah masa kerja
    Mengarahkan penggunaan kad perakam waktu
    Mengarahkan penggunaan kad tanda nama
    Melaraskan waktu antara semenajung Tanah Melayu dan Sabah, Sarawak
    Dr. Mahathir adalah seorang yang menjaga waktunya, sehubungan itu beliau telah menukar waktu negara dengan mempercepatkan setengah jam di Semenanjung agar selaras dengan Sabah dan Sarawak sebagai satu usaha integrasi nasional. Dalam proses itu Singapura telah diyakinkan untuk turut serta.
    Malaysia juga mengalami pembangunan prasarana yang luar biasa pesatnya di bawah kepimpinan Dr. Mahathir. Projek lebuhraya menghubungkan utara - selatan dan timur - barat semenanjung telah menjadikan Malaysia negara yang mempunyai rangkaian lebuh raya antara yang terbaik di dunia. Malaysia juga melangkah ke era pengangkutan berteknologi tinggi apabila transit aliran ringan (LRT) diperkenalkan di Kuala Lumpur. ini semua berlaku keranamu Tun. Aku berterima kasih kepadamu Tun kerana memajukan negara.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!