WAJAH PENCETUS 13 MEI YANG MESTI DIINGAT SELALU!

Kata orang gambar menceritakan seribu satu cerita, maka wajib bagi kamu wahai umat Melayu di Malaysia supaya jangan lupa wajah yang telah mencetuskan tragedi 13 Mei ini!

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

64 Responses to "WAJAH PENCETUS 13 MEI YANG MESTI DIINGAT SELALU!"

  1. Aku juga akan ingat semua anak cucunya sekali!

    ReplyDelete
  2. Jangan suka buat tuduhan membabi buta. Kerajaan sendiri tak pernah mendakwa Lim Kit Siang sebagai pencetus 13 Mei. Dengan kenyataan kamu ini tanpa kamu sedar adalah sebenarnya pencetus '13 Mei' yang seterusnya. Jangan lupa 13 Mei tercetus berpunca daripada orang2 Melayu yang sangat terpinggir dari segi ekonomi waktu itu. Mereka iri hati melihat orang cina yang sudah maju dalam ekonomi.

    ReplyDelete
  3. 5.45 am...ko hidup ke zaman tu???
    aku saksi kejadian itu....hina sungguh jadi melayu...ko dimana masa tu???

    ReplyDelete
  4. kepada anon 5:45am.
    bukti kan tuduhan ini salah
    DAP punya penyokong ni memang bodoh.

    ReplyDelete
  5. Saya setuju dengan Anon 5:45 sebab peristiwa 13 Mei bukan disebabkan oleh DAP. Tetapi oleh Parti Gerakan sebenarnya. Peristiwa 13 Mei tercetus akibat perarakan kemenenangan Pemimpin Parti Gerakan Dr. Tan Chee Koon. selain itu juga disebabkan oleh pengaruh komunis. Boleh baca dari google dan yahoo. banyak maklumat disana...

    ReplyDelete
  6. anon - July 26, 2012 5:45 AM

    inilah buktinya perjuangan PR yang sudah pun menghasilkan maknusia yang telah lupa diri sehingga kebetulan dinafi. sepatutnya anda berasa malu menjadi bagsa Melayu yang tertutup minda. kamu hendakkan kerajaan mendakwa tapi kiranya kerajaan melakukanya anda akan menuduh kerajaan fitnah. bermuhasabahlah dan lihatlah yang benar dengan yang benar kerana kebenaran akan jelas kelihatan kiranya anda punyai kewarasan.

    ReplyDelete
  7. alah kmu ni jgn tertipu..13 Mei sebenarnya dicetuskan oleh UMNO. ada kalangan pemimpin UMNO yg ingin menjatuhkan Tunku. so, dengan berlakunya 13 Mei akan menunjukkan kelemahan Tunku sbg PM. Dan akhirnya rancangan itu berjaya apabila Tunku meletak jawatan sbg PM dan diganti oleh Tun Razak. Sila baca..Pada tahun 2007, satu buku — May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969 yang ditulis oleh akademik, bekas ahli Democratic Action Party, dan bekas ahli parlimen Kua Kia Soong — telah diterbit oleh Suaram. Berdasarkan dokumen yang baru 'declassified' di pejabat maklumat awam London, buku tersebut mengatakan bahawa rusuhan tersebut bukannya disebabkan parti pembangkang sepertimana cerita rasmi yang diberikan, tetapi rusuhan tersebut dimulakan oleh "ascendent state capitalist class" di UMNO sebagai 'coup d'etat' untuk menumbangkan Tunku Abdul Rahman.[4]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak ko la... Ko baca x sejarah n fakta2 pencetus peristiwa 13 mei???? Klu x tau jgn nak pandai2 bt fakta sendiri... Peristiwa hitam tu terjadi disebabkan bangsat anjing babi cina mkn babi tu yg mula fikir klu diorang dah kuasai ekonomi diorang bleh perintah tanah melayu dan ambik alih kuasa ... Tp diorang silap pasal melayu pada masa tu pun dah tau segala gerak geri n taktik diorang tu.... Byk peristiwa yg berlaku pada masa tu n ramai bangsa melayu yg terkorbang ... Ini semua hasil ideologi komunis cina babi mkn taik tu...

      Delete
    2. nak buat bkajian pasal 13 mei biuar teluslah kak bedah oi

      Delete
  8. anon 6.13, betol betol tu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak fakta yang disembunyikan tu lah kalau tak tau jangan buat2 tau....fakta 13 mei sangat sulit utk didapatkan yg kau baca tu hanyalah sedikit kenyataan rasmi bukan kajian ilmiah , kalau kajian ilmiah tak dibenarkan buat kenyataan yg telus apa dah ada ke 13 mei diajar secara terbuka dalam sejarah disekolah menengah tak ada pun ? tak kak bedah jangan buat serkap jarang baca buku dulu la bahalol.........

      Delete
  9. Astaghfirullah,sampai mcm tu skali pencacai pembangkang pertahankan DAP!!!!.....percaya buku rekaan DAP dari sejarah yg sebenar,xlahir lg pn,xtau apa yg berlaku tp dah kenyang tadah kencing kafir harbi DAP sanggup lupakan sejarah dan fakta.mmg DAP dan gerakan yg cetuskn huru hara dgn menghalau org melayu dari KL.tp dalangnya DAP sbb banyak menang kerusi..demi ALLAH aku xpnah dan xakan biarkn DAP berkuasa lg...PAS tahu sedang diperkudakn sbb tu golongan ulama mereka tak pnah diberi peluang bersuara..sekarang da terbukti pemimpin2 ulama ditendang dr jawatan2

    ReplyDelete
  10. bermakna anon July 26, 2012 6:04 AM tidak membuat semakan dengan kenyataan yang diberikan. fakta sebenar DS Rosmah pun boleh diubah oleh individu yang tak bertanggunjawab inikan pula fakta 13mei. bermakna apa pun yang tertera di google tu boleh diubah. untuk penjelasan lebih lanjut, rujuk:

    http://zamzarinazambri.blogspot.com/2012/07/dalang-fitnah-wikipedia-rosmah-mansor.html

    ReplyDelete
  11. org melayu yg mcm inilah yg dulunya membenarkan cina masuk ke kg melayu mintak tolong..menumpang utk meniaga. mula2 ngan sewa tapak kedai atas tanah org melayu mcm ni. kemudian da bukak kedai org melayu yg macm ni yg pegi mengkayakan cina melaun tu. bila takda duit nak beli tunai..org melayu yg mcm ni mintak utang..buat buku 555. dan org melayu mcm ini lah yg utangnya bertimbun sampi bawa mampus. alasan tanak bayar, sbb dia kafir buat apa nak bayar kat cina kafir tu. last2..org melayu yg mcm ni lah terpaksa menukar nama hakmilik tanah tersebut kp cina kapir tu sbb keturunan yg tinggal tak mampu nak bayar utang. maka untunglah cina laknat tu. dan sekarang, ada lagi keturunan melayu yg mcm ni nak menyokong cina kapir harbi ni. Yg memang terang2 membunuh org melayu sendiri dan membuat pelbagai momokan atas org melayu waktu tu..melayu yg macam ni yg tak tau diuntung, yg tak beradapun pd tempoh 13mei tersebut yg mak bapak keturunan dia lari bersembunyi tak mau sama2berhadapan menentang puak2 cina ni..dan melayu yg mcm ni jugalah yg menghalalkan apa yg dap buat sehingga hari ni. Pintu hati dia da mmg tertutup disebalik kebebalan dan kebodohan diri sendiri yg hanya merujuk kp hanya risalah2 dan tulisan2 dp puak2 yg mau menyelitkan kekliruan dan menyongsangkan kepercayaan umum. dan inilah melayu yg akan menjatuhkan melayu..jika melayu mcm ini lah jugak yg akan menjadi sang rajuna tapa di zaman kesultanan melaka jatuh ke portugis. melayu yg mcm ini jugalah yg akan memusnahkan negara dalam diam..ibarat api dalam sekam bagai gunting dalam lipatan. masih lagi nak menegakkan benang yg basah. Aku bkan nak menuduh melayu yg macam ni, tapi aku kalau boleh nak hapuskan sekali melayu yg mcm ni..yang tanpa sedar adalah pengkhianat bangsa, agama dan tanah air.

    ReplyDelete
  12. Kpd yg tak setuju.

    1. Bacalah sejarah secara mendalam. Kalau dengar2 je tak cukup. terlalu sukar menerima jika tidak merasa keperitan.

    2. Tanya kepada org2 Melayu yg telah melalui detik hitam tu. Kalau boleh kat org Batu Pahat tu!.

    3. Kenapa erti pada nama LIM di Penang dan Singapura!!!

    ReplyDelete
  13. sepatutnya dah lama sigampang ni kena sembelih. babi ni lah yg jadi batu api dengan gerakan. nak tunjuk teror yg menyebabkan melayu marah. kalau mereka ada otak orang melayu tak mengamok. jadi jangan kata orang melayu yg start.

    ReplyDelete
  14. LKS patut dibuang negara lg pada masa tu jgn bg dia kerakyatan @ masuk negra ni lg.. Biar dia merempat kat negara org lain brlah dia tau

    ReplyDelete
  15. KAT ATAS2 NI ADA RAMAI PENYOKONG TONGGONG DAP. NEGERI DAH NAK DIJUAL PUN DIA MASIH SETUJU DGN DAP UMNO JUGA SALAH. KSEIAN DGN ORG MCM NI. ALLAH TAK NAK BAGI HIDAYAH KAT DEPA NI KAN. ATAU ADAKAH DAP DAH BAYAR ORG2 NI. INILAH YG DIKATAKAN PENGKHIANAT BANGSA DAN AGAMA. KAU TAHU APA HUKUMNYA. KALAU TAK TAU PGI TANYA NEK AZEZ AJI ADI SEBAB DIA PUN PATUT DIHUKUM ALLAH ATAS KESALAHAN YG SAMA MCM KAU. SOKONG CINA RACIST ANTI ISLAM.

    ReplyDelete
  16. Yer..kita semua tau LKS nih pencetus...tp kita jgn lupa juga tahun 2012 nih dia takmo dan tak berani dh nak buat kecoh...skang dia sudah pandai...dia pakai itu Melayu PAS....

    Ini LKS,sudah pegang sama tu Al-Juburi...ITU aL-Juburi pulak sudah masukkan semua barua2 dia dlm itu PAS,baikkkk...punya racun...habih semua malaun totok PAS yg bodo piang nih yg level bawahan ni jadik kerasukan..suruh buat baring atas jalan,suruh pukul polis,menderhaka pada sultan dn raja-raja...halalkan darah sesama agama...kafir mengkafir...

    So kesimpulannya, kejadian 13 Mei tu jika berlaku juga LKS duduk depan TV jer...pegang champagne sambil gelak besar....sebab yg berbunuhan nnt sesama Melayu jer...

    Bukak mata korang,start perhatikan mangkuk2 dlm PAS dgn PKR...ini baru musuh dlm selimut!

    ReplyDelete
  17. Penyokong2 DAP ptt dibuang negara sbb klu dibiarkan akan medatangkan mala petala dekt negara kita.... Mmg sial la klu diorang ni printah negara... Byk kerugian yg akan ditanggung oleg bangsa melayu kita

    ReplyDelete
  18. Itulah masalahnya bila pemuda Melayu buta sejarah! Segala yang berlaku mesti jadi iktibar. Orang Melayu masih dengan perasaan belas dan kasih sayang serta bertoleransi dalam banyak perkara. Inilah ajaran agama Islam yang sangat menitik berat hal-hal kemanusiaan dan UMNO telah berjaya menerapkan nilai ini. Bagi orang CINA yang kebanyakan berkiblatkan wang itulah TUHAN mmereka! Mereka mendahalukan keuntungan duniawai dan sanggaup buat apa saja konon atas nama kerajinan! Orang Cina memang tidak langsung berterima kasih atas belas dan sikap baik orang Melayu! Itulah sebabnya mengapa tuhan tidak kurniakasn kepada mereka rasa puas dan bersyukur, kerana mereka memang suka nak merampas dan menghapus bangsa lain! Pemuda melayu janganlah mudah terpesong. sayangilah bangsa dan agama!

    ReplyDelete
  19. Melayu terlalu lemah. Sepatut nya Si Mata Sepet Kominis Musibat ni di sumbat ka dalam penjara kerana Jenayah Subversive.

    Melayu Bodoh bersongkok Haji dan memperalatkan Agama Islam (PAS) dan Melayu Bodoh Kuat Maksiat membalun Cinadoll dan Aiskrim dalam Jamban di sumbat dalam penjara kerana bersekongkek eh sori maksud aku bersekongkol dgn Si Kominis.

    Musibat dan laknat kau Melayu PAS/PKR bodoh!!

    ReplyDelete
  20. Jangan terpedaya dengan lakonan pemimpin DAP kononnya mereka kini berjuang untuk semua kaum.

    Hakikatnya mereka adalah parti cauvinis yang mengutamakan ketuanan cina semata-mata.

    DAP mahu hanya bangsa cina menguasai segala-galanya di bumi Malaysia ini.

    Kaum lain hanya layak jadi kuli dan hamba yang ditentukan nasibnya oleh penguasa cauvinis cina ini.

    Ayuh semua yang cintakan perpaduan dan keamanan, humbankan parti rasis ini ke laut!!
    ...termasuklah syaitan-syaitan yang bersekongkol dengannya.

    ReplyDelete
  21. Jika melayu terus berpecah-pecah, manakala undi cina bersatu dibawah DAP dan Pakatan Rakyat, kemungkinan besar Pakatan Rakyat akan berjaya menguasai tampuk pemerintahan negara selepas PRU13 nanti.

    DAP sudah pasti akan meraih banyak kerusi di kawasan majoriti cina dan kawasan melayu/bukan melayu yang seimbang.

    Pemimpim-pemimpin cauvinis cina inilah yang sebenarnya akan menerajui kerajaan Malaysia.

    Satu perkara yang pasti akan meeka laksanakan ketika berkuasa ialah membuka kerakyatan kepada seberapa ramai professional cina dari Hongkong, Taiwan dan China menjadi warganegara Malaysia.

    Jumlahnya pasti besar menjangkau sehingga ratusan ribu orang!.

    Ini salah satu strategi untuk menjayakan agenda mereka bagi memperkukuhkan ketuanan cina di bumi Malaysia ini.

    ReplyDelete
  22. 1.Sebenarnya aku takut 13 Mei berulang lagi.Sebabnya sekarang cina2 komunis ni dah bela anjing.Anjing2nya adalah Melayu2 barua pas dan pkr.Melayu2 bangsat inilah yang akan melawan dengan Melayu2 Islam yang lain.

    2.Cina2 komunis dap akan cuma duduk di rumah menonton tv sambil makan bak kut teh melihat berita korban Melayu melawan anjing2 mereka.

    3.Melayu2 dulu lagi berani sebab tak punya apa2(nothing to lose).Melayu sekarang apa yang boleh diharap.Anak2 muda yang dah biasa senang,tak lekang dengan handphone,internet dan facebook nak diajak berjuang?Tak ada maknanya..

    4.Cina pun lebih penakut juga sekarang sebab banyak harta dan wang tapi lebih bijak.Diorang tak perlu kotorkan tangan sebab cuma perlu gunakan proksi iaitu anjing2 belaan(pas)yang sedia mati demi tuannya.

    5.Tak dinafikan dulu askar Melayu menyelamatkan Melayu.Tapi perintah darurat dulu lebih menyelamatkan cina.Kalau perintah darurat tak dilaksanakan,geng2 selempang/selendang merah dari johor dan perak juga geng2 yang seumpamanya dari negeri2 lain sudah bersiap sedia turun ke kl nak berperang habis2an.

    6.Tapi sekatan tentera berjaya menghalang mereka dan cina2 komunis terselamat termasuklah lim kit siang.

    7.Kesimpulannya kalau berlaku lagi 13 mei yang rugi,yg mati adalah Melayu juga.Kali ini bukan Melayu lawan cina tapi Melayu lawan anjing cina.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. aku kecian tgk anjing2 dap dlm nie...sangup kutuk melayu n pertahan kn cina...teruk nye malu aku dgn korg...pasal ade org mcm anon2 sial balaci dap babi nie lah cina besar kepala...terang2 13 Mei tercetus krn cina tp ko nk pertahan kn cina dan salah kan melayu iri hati sbb cina maju...ko mmg babi lah ko x layak dok kat malaysia...aku xpernah jumpe manusia keji mcm ko anjing cina

    ReplyDelete
  25. simpati pada melayu pasJuly 26, 2012 at 1:00 PM

    hanya kerana gila kuasa pas sangup brsatu dgn dap yg dah sah2 racist...sampai sangup buruk kan melayu demi mengakat cina babi...sedar lah wahai melayu cina just nak guna korag je bila diaorg dah menang diaorg akan anjing kn korg mcm babi tersepit...time tu air mata darah sekali pun korg xleh nak patah blik...jd pikir2kan lah ape yg korg buat sebenarnya salah cina xakan bersatu dgn korg diaorg hanya megunakan korg je...

    ReplyDelete
  26. Kepada semua, Jangan mudah tertipu. Banyak musang berbulu ayam. Orang yang menulis jam 5.45am, 6.04am, 6.13am, 6.26am semestinya orang yang sama, dari kaum pendatang Cina. Kena ingat, sesiapa pun di internet boleh menyamar. Bila mereka menulis dlm bahasa Melayu, tidak bererti org tu org Melayu. Kerja mereka adalah utk confusekan orang ramai.

    ReplyDelete
  27. mmg betul kejadian 13 mei berpunca dari dasar iri hati orang-orang cina terhadap hak istimewa yang telah diberikan kepada orang melayu...
    apabila orang-orang melayu mula diambil peduli oleh kerajan untuk mempertingkatkan taraf hidup mereka dalam atau dari segi ekonomi maka telah mencetuskan ketidakpuasaan oleh orang-orang cina...
    jadi disini mmg nampak sangat lah cina dari dulu lagi mmg dengki dgn hak orang-orang melayu...

    ReplyDelete
  28. anon July 26, 2012 5:45 AM

    ko nie aku nk ckp 1 jela....ko nie sumpah bodoh bin tolol


    ko dah tau kan benda nie tercetus pasal perbezaan ekonomi right?


    bila melayu nk buat kerja macam cina nk msuk bisness drng halang sebab tuh la brlku peristiwa 13 mei!
    sebab cina nk berkuasa secara keseluruhan terhadap ekonomi tanah melayu!
    macam apa yang nak brlku skrng itu lah dia....cina cuba nak berkuasa semula dengan ekonomi kita....
    Sgapore klr dari malaysia sebab apa?
    ko cuba bg link yang sahih kat sni bg semua yang meyokong UMNO nie ley prcye ckp hang
    stkat ckp tnpa bukti xpyh la

    ReplyDelete
  29. oh ini ke manusianya yang mempunyai rasa tidak puas hati dgn orang-orang melayu...
    lim kit siang rupanya....
    mmg pandai kamu iye cina pengotor...
    skrg rahsiamu dah terbongkar so nak kata apa lagi...he3

    ReplyDelete
  30. wei xpauah la buat cerita...benda dah lauk la...nie semua plan korang jugak UMNO..
    korang buat plan akhirnya letak atas kepala Lim Kit Siang...

    ReplyDelete
  31. AKu xtau la anon yang jam 5.45am, 6.04am, 6.13am, 6.26am nie bangsa apa....tapi aku sedih tgk cre ko tlis macam ko ske sgt peristiwa 13 mei tuh berlaku.....

    ReplyDelete
  32. ini semua fitnah umno...xpayah pandai-pandai korang nak menuduh dan menbuat cerita palsu...
    UMNO penipu..sokong UMNO masuk neraka la wei

    ReplyDelete
  33. xdk sapa nak plan apa pun ngn LKS nie......buang masa ada lah....tapi kebenaran perlu orang ramai tahu.....tapi yang aku jadi lgi pelik asl melayu defend LKS?
    Cina mana?
    nmpk x kebodohan org melayu?
    bangsa sendiri sngp bunuh membunuh....bangsa lain sampai keluarga tersayang sndiri sgp digadai kepada mereka.....

    ReplyDelete
  34. anon July 26, 2012 1:20 PM
    Hang malaikat ka nak tau dosa pahala orang masuk neraka syurga?


    cara ko ckp mcm tuh aja dah murtad


    mengucap lah bnyk2 ye....puasa anda hari nie teruz trbtl

    ReplyDelete
  35. Kepada commentor PR sila bg kan saya 10 benda yang PR telah bagi kepada rakyat dan negara.....10 je xbnyk kan?
    kalau ade 10 aku sokong PR

    ReplyDelete
  36. anon July 26, 2012 6:13 AM

    ko gi amik source kat wikipedia kan?

    orang xpandang wikipedia la beb.....sana sumber boley di manipulate.....tolonglah ko msuk mana2 UNI atau makamah xdk org terima wiki nya bukti.....

    ReplyDelete
  37. Org cina naik minyak sekarang ni dan sokong DAP sbb mereka rasa mereka dah kuat...mana tidaknya...Orang PAS dan melayu PKR pun sokong mereka...

    DAP kalau berkempen depan org cina akan cakap pasal rasis...mereka kata kalau sokong MCA atau Gerakan seolah olah mengkhianati org cina....

    Tapi, bila cakap depan org melayu, dia kata UMNO rasis...

    celaka punya DAP...parti yg paling rasis di malaysia...babi mcm nie mmg patut dihalau dri malaysia

    ReplyDelete
  38. Sekarang bahasa Melayu telah diperkotak katikkan diperhinakan oleh bangsa kita sendiri, kalau orang lain apatah lagi, sehinggakan tanda nama jalan dalam tulisan jawi pun dipertikaikan, tapi kita bangsa Melayu telah jadi lemah dalam semua segi hingga tidak dapat mempertahankan maruah kita yang bukan setakat sudah dipijak-pijak, malahan telah dikencing berak akibat perpecahan dan ketamakkan pihak tertentu yang sanggup bersekongkol dengan golongan yang anti-Melayu seperti DAP.

    Ini lah yang tengah berlaku sekarang.....jadi marilah kita renung bersama-sama.....adakah pasal wang ringgit kita snggp menjahanmkan bangsa dan negara kita di mana ramai org tersayang ada didalamnya kerana kepentingan kita sahaja?
    hebahkan lah kebenaran.....jangan jadikan penipuan satu budaya kita

    ReplyDelete
  39. Lim kit siang is a very sick person dan takut pada bayang dia sendiri sebenarnya , Pulak tu Lim kit siang ni dari mulutnya, jelas anti kepada orang Melayu dan Agama Islam . Orang Melayu dan Warga Negara Malaysia yang sayang pada keamanan, kemajuan berterusan dan kesejahteraan dalam kehidupan mesti tolak ajaran Lim Kit Siang. Bukan Lim Kit Siang sahaja Lim Guan Eng pun sama je. Tanah Kerajaan yang sepatutnya dibuat rumah kos rendah dia pergi buat Hospital Swasta. Duit punya pasal dia pergi tipu rakayat! Guan eng kau nak tipu apa lagi Kementerian Kesihatan dah luluskan hospital swasta tu.

    DAP sudah menghancurkan banyak tanah Melayu di Penang , Dengan Pembangunan mereka secara lansung akan mengusir orang Melayu ke tepi , Ini format LKY di Singapura Tanah Cina akan di biarkan Tanah Melayu akan disingkir konon untuk pembangunan , Lama kelamaan Melayu Penang akan merempat.

    Perhatikan dalam Pilihan Raya , Calon DAP yang bukan orang Melayu akan berhujah dalam bahasa melayu supaya melayu cair. Walau dorang cakap pelat demi mengambil hati melayu yang mudah ditipu ni mereka sangguplah. Lebih pandai mereka bercakap bahasa Melayu lebih senang nak tipu melayu. Kalau DAP berkuasa nanti jadi macam kat singapura Melayu sendiri merempat di Tanah Sendiri.

    ReplyDelete
  40. anon 5:45 AM,
    aku rs kau nie bkn duduk kat planet bumi kot..
    kau nie alien kot yg duduk kat planet lain sbb tu kau ckp bnda cmtu..
    takkn kau buta tak blh nmpk kot apa yg terjadi smsa tragedi 13 Mei tu??
    ke kau ni dah kene sogok sbb tu kau buat2 ubah2 citekn..

    ReplyDelete
  41. YOLO 1:26 PM,
    i agree with you..
    skrg nie wikipedia tu org blh tukar sng2 lah..
    sdgkn cerita DS Rosmah pn puak2 yg durjana tu blh ubah apatah lagi si lim nie..
    mmg dah sah2 lh puak2 dia akn ubah
    kononnya kata melayu yg puncanya..
    tp kmi bkn bodohlah nak percya sbb kmi tau bnda yg sbnrnya..

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  43. Melayu terlalu lemah. Sepatut nya Si Mata Sepet Kominis Musibat ni di sumbat ka dalam penjara kerana Jenayah Subversive.

    Melayu Bodoh bersongkok Haji dan memperalatkan Agama Islam (PAS) dan Melayu Bodoh Kuat Maksiat membalun Cinadoll dan Aiskrim dalam Jamban di sumbat dalam penjara kerana bersekongkek eh sori maksud aku bersekongkol dgn Si Kominis.

    Musibat dan laknat kau Melayu PAS/PKR bodoh!!

    ReplyDelete
  44. "Sila baca..Pada tahun 2007, satu buku — May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969 yang ditulis oleh akademik, bekas ahli Democratic Action Party, dan bekas ahli parlimen Kua Kia Soong — telah diterbit oleh Suaram."

    Anon, July 26, 2012 6:13 AM

    err, sumber yang ko bagi ni biased... sebab daripada pihak yang tertuduh... boleh baca... tapi masih lagi biased sumber yang kau beri tu...

    ReplyDelete
  45. Pra-pilihanraya 1969, parti-parti politik Gerakan dan DAP telah memainkan isu perkauman dengan lantang. Ia adalah lantaran dari slogan "Malayan Malaya" yang diperkenal oleh Lee Kuan Yew sebelum Singapura dikeluarkan dari Persekutuan Malaysia pada 1965.

    Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka.

    Pada pilihanraya umum 1969Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah gagal memperolehi majoriti 2/3 diparlimen, walaupun masih berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Hal ini disifatkan oleh parti pembangkang sebagai satu kemenangan yang besar buat mereka. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969.

    Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progresif Rakyat (PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala PAS menang 12 kerusi.

    Terjadinya Perisitwa 13 Mei 1969 adalah rententan dari PROVOKASI pihak pembangkang yang dimulakan sejak malam 10 Mei 1969 untuk meraikan kemenangan mereka. Penyokong-penyokong Parti DAP telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Ia berlarutan hingga ke 13 Mei 1969, bila mana sekumpulan orang melayu yang sudah hilang sabar mengambil tindakan balas.

    Walaupun aktivis Chuvanis Cina menafikan trajedi 13 Mei 1969 sebagai rusuhan kaum. Mereka menebarkan dakyah bahawa ianya adalah perancangan licik Tun Razak dan Dato' Harun.

    Kalangan orang melayu pula mempunyai pandangan yang negatif terhadap kaum cina yang dilihat sebagai tidak mengenang budi dengan taraf kerakyatan yang diberikan pada mereka pasca kemerdekaan. Persepsi negatif masyarat Melayu terhadap kaum Cina juga berlaku kerana orang Cina merupakan majoriti menganggotai pasukan Bintang Tiga yang ingin menjadikan negara ini sebagai negara komunis berpaksikan negara komunis China.

    ReplyDelete
  46. usah terpedaya dengan retorik DAP...Dap tetap ultra kiasu cina...org sekeliling hanya diperguna sbg batu loncatan...Sejarah tidak pernah menipu dan jika dibiarkan, sejarah lama akan berulang lagi...buaya tetap sukakan bangkai..begitulah juga DAP kerana sikap semulajadi mereka..pembedahan kosmetik hanya untuk mengabui..ironinya ada melayu masih termakan dengan janji manis.

    ReplyDelete
  47. Mereka iri hati melihat orang cina yang sudah maju dalam ekonomi.

    Anon July 26, 2012 5:45 AM

    bagus kamu sedar hakikat ini sekarang... jangan kau pergi putar belit pulak nanti sokong tindakan DAP yang memang ke arah dasar pecah perintah sepertimana zaman British dahulu...

    apa yang dilakukan oleh DAP sekarang adalah sama dengan tindakan British dahulu, segregation of unity through economy atau break and rule... kita boleh nampak sekarang ramai cina yang maju ekonomi tetapi melayu tidak...

    fikir-fikirkanlah...

    ReplyDelete
  48. MElayu tentera tak terkalahkan Panji Panji Hitam DAri Timur tak pernah takut...ingat 13 mei tu kalau tak dilaksanakan perintah Darurat sudah tamat riwayat keturunan keturunan kafir harbi dap ni...tentera2 tak terkalahkan menjelma mempertahankan agama bangsa dan negara masa tu bergelimpanganlah disana sini mayat2 kafir harbi dap ni...sehinggakan lim kt siang ni menyorok melarikan diri..dipersilakan cuba sekali lagi kali ni 10x ganda lebih teruk nasib yang akan menimpa kafir kafir harbi dap ni..dasar bangse sial yg mkn babi

    ReplyDelete
  49. Penganut2 pas yang ditipu pemimpin2nya kata sebut Melayu haraaam,assobiyah,masuk neraka.Sama ada mengaji tak abis atau putar belit agama untuk kepentingan politik.

    Yang membuatkan dap semakin berani dengan Melayu adalah penganut2 agama pas inilah.Barua anuwar(pkr)tak payah ceritalah.

    Barua2 dap yang memperdagangkan agama inilah yang menjadi bodyguard dap dalam setiap tindakan dap menentang Melayu Islam.Tengok kes dap nak robohkan sekolah agama di Perak,siapa machai2 yang jadi barua disebelahnya kalau bukan Melayu2 penganut pas dan pkr?

    Esok2 kalau dap suruh robohkan masjid pun barua2 yang setia ini jugalah yang akan jadi juaranya.Janji undi masyuk.

    ReplyDelete
  50. anon 5:45am yang bodoh...masa punca kejadian 13 mei 1969 cina dok hina orang melayu siap ambik penyapu nak halau orang melayu tak pa pulak ...ko tak cakap apa-apa...orang melayu tak ada masa nak iri hati dengan cina...cina yang selalu dengki dengan melayu,asyik fikir nak jatuh kan melayu je...masa melayu menang ada tak orang melayu buat pada cina apa yang bangsa cina buat kat melayu...ada ke??? tidak adakan.....

    ReplyDelete
  51. sepatutnya PAS harus berterima kasih kepada umno....sedang PAS berkira kira untuk menakluk putrajaya dan menggantikan umno namun dalam sedaq tak sedaq DAP telah pun menakluk PAS dan pakatan rakyat.....

    PENANG SUDAH DIMILIKI OLEH DAP...TIDAK MAMPU DISENTUH ATAU DITEGUR PUN OLEH PEMIMPIN MELAYU DALAM PAKATAN.....

    KEDAH..WALAUPUN CUMA PUNYA SEORANG WAKIL DALAM BARISAN EXCO NAMUN APA SAJA CADANGAN DARI MB PERLU DAPAT KEIZINAN EXCO TERBABIT..SEMUA AKAN DIPERSETUJUINYA KECUALI DALAM SOAL AGAMA... CONTOHNYA RAMADHAN LEPAS..MB SUDAH MELULUSKAN UNTUK MENUTUP SEMUA PUSAT HIBURAN..NAMUN EXCO ITU MENENTANG DAN AKHIRNYA PUSAT HIBURAN BEROPERASI SEPERTI BIASA...DALAM HAL KEDAH NI PAS MESTI BERTERIMA KASIH SESANGAT PADA UMNO PASAI UMNO DAPAT MENAFIKAN MAJORITI DAP DALAM BARISAN PAKATAN DISANA..KALAU TAK KEMPUNAN LA TOK ZIZAN JADI MB....

    DIPERAK.... SEWAKTU ISU PERALIHAN KUASA BERLAKU SIAPA YG PALING LANTANG BERSUARA??NAMUN SIAPA YG SANGGUP MENDERHAKA PADA TUANKU SULTAN SEHINGGA SANGGUP UNTUK MENGHALANG PERJALANAN TUANKU SULTAN...SEWAKTU RAJA DR NAZRIN MEMANGGIL DS NIZAR KE TEMPAT DUDUKNYA..KENAPA NGEH PUN TURUT NAIK BERSAMA??MUNGKIN RAMAI YG TIDAK PEDULI..MEMANG TAK SALAH PUN..TAPI BUKANKAH IANYA MENUNJUKKAN DOMINAN DAP DISITU?? BEGITU JUGA DENGAN PEMBERIAN TANAH 999 TAHUN KEPADA PUAK KIASU INI... INI BARU DALAM BEBERAPA BULAN PEMERINTAHAN JE...BAYANGKAN KALAU DAPAT 5 TAHUN??BAYANGKAN JUGA KALAU UNDANG2 TUBUH KERAJAAN PERAK TIDAK MENGHALANG CINA MENJADI MB DIPERAK..ADAKAH NIZAR DAPAT MELAMBAI TANGANNYA DARI CAMRY KESAYANGANNYA ITU??

    SELANGOR....ISU DUMC...BELUM PUN SEMPAT PEGAWAI JAIS PULANG KEPEJABAT SELEPAS SERBUAN..MB SELANGOR TELAH MENELEFON DAN MEMINTA MAAF PADA PADERI DUMC...WALAUPUN PAS MENENTANG KERAS PENJUALAN DAN KILANG ARAK..NAMUN SELEPAS MEMERINTAH SELANGOR BERAPA BANYAK KILANG ARAK YG TELAH DIMUSNAHKAN OLEH PAS???SEDANGKAN ARAK YG DIRAMPAS PUN DIARAH UNTUK DIKEMBALIKAN.. MALAH HASAN ALI PULA YG DIPECAT...

    ADAKAH PAS MENDOMINAN PAKATAN???
    ADAKAH PAS DAPAT MENEGAKKAN ISLAM LEBIH DARI YG DIBUAT OLEH UMNO??SEDANGKAN DALAM ISU KILANG ARAK PUN MEREKA MENGATAKAN TIDAK DAPAT BERBUAT APA2 KERANA ARAK TU UNTUK ORG KAFIR..JADI APA BEZANYA PAS NGAN UMNO???

    ADAKAH HUDUD DAPAT DLAKSANAKAN OLEH PAS??SEDANGKAN BARU PEGAWAI JAIS MENYERBU GEREJA JE SUDAH MENDAPAT KECAMAN DARIPADA DAP..HASILNYA PAS TERPAKSA MENGORBANKAN EXCO AGAMANYA PULAK....


    DARIPADA KITA HIDUP DIBAWAH BAYANGAN DAP... BAIK KITA HIDUP DIBAWAH UMNO YG MEMANG TERBUKTI PARTI YG BUKAN SAHAJA MEMPERJUANGKAN BUMIPUTERA..MALAH NON BUMI PUN MENDAPAT MANFAAT YG SAMA RATA....

    ReplyDelete
  52. Kapal poosing kata 'DAP TOLONG PAS jadi PAS KENA TOLONG DAP'..dan penganot taksub PAS pon mnyambut dgn TAKBIR...

    DAP mmg sgp bkrjasama dgn PAS hny krn ahlol bahlol PAS adalah BODDDOOO tahap dewa...asalkn bangsa len hulur 10 hengget pon dah laung 'takebeer'...
    asalkn apek DAP gosok telor sikit dah trjerit melaung 'takebeer'..

    Taksub dgn perjuangan puak sendiri mnyebabkn minda penganot PAS dah trtutup melihat hakikat kehidupan...

    Taksub tahap sial mnyebabkn wlpon ada yg tau pmimpin mrk brbohong, brcakap tanpa fakta namun krn taksub mrk 'save' dlm minda dan akan 'reject' sgl info dari luar ...

    Nak tunggu smp negra kite trlepas kat tangan apek cibai baru nak buke maate ke PAS???

    ReplyDelete
  53. kenapa ada juga orang yang sanggup nak menyokong cina yang racist ini,terutama sekali kaum melayu yang suka sangat nak sokong DAP,korang ini memang tak ada akal ka...nak kah korang ni sejarah 13 mei berulang, kerajaan kita BN/UMNO da cukup baik bermacam2 yang telah dilakukan untuk rakyat malaysia,apa lagi yang korang nak saya pon tak faham lah..kita sebagai rakyat malaysia dapat hidup dalam keadaan aman damai,sebab apa,sebab kerajaan kita BN/UMNO yang memrintah malaysia,meraka bersikap adil terhadap semua rakyat malaysia

    ReplyDelete
  54. selagi bumi ini masih berputar...wajah ini memang tidak akan dilupakan....wajah si pemusnah negara!!!

    ReplyDelete
  55. realiti tersebut sudah berlaku... mari kita belajar daripada kesilapan kita... jangan kita ulangi peristiwa tersebut... seperti apa yang najib sedang lakukan 1 malaysia adalah satu tindakan yang bijak untuk mengelakkan rusuhan... pakatan juga harus mengambil konsep ini dan sama-sama menjayakan konsep 1 malaysia...

    ReplyDelete
  56. ada jugak lg melayu2 pukimak yg sokong cina babi yg mnyebebkan ramai melayu terkorban pad 13 mei malah drg salah kanbangsa drg sendiri...wtf krg ni semua anjing pukimak yg tak sedar diri apa yg korang tak puas hati ngan umno lg ha??negRA KITA AMAN DAMAI lg krg tak bersyukur kan...krg ni semua ptt mati je dr hidup menyusah kan org..tak layak ddk di buma allah sbb krg ni semua bangsa tak reti bersyukur...

    ReplyDelete
  57. Sedarkah kamu wahai penyokong tegar UMNO/BN bahawa negara kita skrg menuju kehancuran. Harga barang naik, pengangguran naik,yuran pengajian naik,birokrasi naik, jenayah naik, kemiskinan naik,kerugian syarikat GLC naik, rasuah naik dll dah naik. Apa yg UMNO/BN dah buat? walaupun gaji dah naik, pemberian RM500 serta durian runtuh FELDA serta bermcm lagi tu.. tak de maknanya krn akan habis dalam sehari saja. Ini menunjukkan ketidakcekapan dalam menguruskan hal ehwal negara.

    Semua naik kerana adanya campur tangan politik yg menjadikan segala sesuatu adalah bisnes yg menguntungkan kantung mereka.

    Hei, rasanya korang pun tahu tu tapi menafikanya kerana penyokong tegarlah katakan....

    ReplyDelete
  58. TENGOK MUKA PUN DAH NAMPAK MCM KOMUNIS. AKAN KU SELURUH KETIRUNAN KU JAUHKAN DIRI DARI CINA KAFIR NI TAKHBS2 NAKLINGKUPKAN ORG MELAYU

    ReplyDelete
  59. sebanarnya ada byk cina babi mcm kit siang rasis nak mampus tunggu masa nak bunuh org2 melayu tapi org melayu kita ni memang bodoh masih tidur lagi bangunlah dan pls ambik blk kuasa dari cina kafir ni

    ReplyDelete
  60. Woi anon.6:32.ko.x pakai otak ke?punyala byk dah pm lakukan utk naikkan melayu bwh jenama 1 malaysia.ko buta ke?nk mkn murah?nak kain murah?nak brg runcit murah?smua da adela dol

    ReplyDelete
  61. Anon July 27, 2012 11:09 PM

    Tahniah la kerana sgty gmbira berada dlm pemerintahan BN. Rasanya hidup ko sgt2 lah bahagia dan tak pernah rasa susah. awak ada guna otak dan mata awak ke? cuba2 lah tinjau masalah rakyat luar bandar dan pendalaman. Pergi la tngok...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!