PANAS BERAPI! MB GAGAP PALING BENGAP DALAM SEJARAH SELANGOR! INI BUKTINYA

Ini artikel best yang ditulis oleh Dr Khir Toyo khas buat MB gagap paling bengap dalam sejarah Selangor!

1. Kali ini bukan saya yang kata Tan Sri Khalid Ibrahim berbohong. Kali ini EXCO paling berpengaruh dalam negeri Selangor, Teresa Kok sendiri secara tidak langsung menyatakan kepada umum bahawab Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim bercakap bohong.

2. Lebih dua tahun Khalid Ibrahim berkokok seantero Malaysia bahawa kerajaan negeri semasa Barisan Nasional tidak berbuat apa-apa untuk mendapatkan kembali hutang Talam Corporation kepada beberapa syarikat berkaitan kerajaan negeri. Kononnya, BN Selangor memejam mata sahaja terhadap hutang-hutang Talam ini.

3. Dalam ucapan-ucapan di Dewan Undangan Negeri Selanhgor dan kempen politik, Khalid mendakwa beliaulah yang berusaha mengutip semula hutang Talam. Beliau jugalah yang begitu bijak dan pintar mencipta cara untuk melunaskan hutang Talam melalui pengambil alihan aset. Dalam satu sidang akhbar yang dicatatkan oleh Malaysiakini pada November 2009, Khalid dilaporkan berkata,

Read more...

30 Responses to "PANAS BERAPI! MB GAGAP PALING BENGAP DALAM SEJARAH SELANGOR! INI BUKTINYA"

  1. PKR BODOH MACAM LEMBU MASALAH AIR TAK BOLEH SELESAI SIBUK BERPOLITIK MENUNDING JARI KEPADA ORANG LAIN. kETEPIKAN PERBEDAAN POLITIK PIKIR MACAMMANA NAK SELESAIKAN MASALAH JANGAN BAGI RAKYAT SUSAH.BARU PERINTAH SELANGOR DAH KACAU BILAU MACAMMANA NAK PERINTAH MALAYSIA HANCURLAH MALAYSIA.

    ReplyDelete
  2. Khalid Gagap bijak buat percaturan jangka panjang, itu sebab dia beli tanah lombong penuh air dari Trinity (Talam), bayar RM100 juta utk kroni2 dia. Itu belum masuk lagi bekas lombong pasir ...

    Bila air yg dirawat sudah kering kontang, dia akan cakap air lombong banyak, rakyat boleh guna, apa susah2, sedangkan dia tahu air lombong tu hanya layak utk babi berendam.

    Nanti Selangor akan keluarkan slogan baru utk rakyat - "MENGAIR-BABIKAN RAKYAT SELANGOR" disamping "MENGKRONIKAN DUIT RAKYAT SELANGOR".

    ReplyDelete
  3. Fakta Syabas..

    1. Dilantik oleh Pusat untuk menguruskan bekalan air kepada Selangor, KL dan Putrajaya.

    2. Perlantikan dibuat pada 1 Jan 2005 untuk selama 30 tahun.

    3. Shareholders - Puncak Niaga 70%, Kump Darul Ehsan 15% dan Kump Perangsang Selangor 15%.

    Soalan aku, dengan fakta2 diatas kenapa Pusat tidak gunakan power yang ada untuk bertindak? Siapa Khalid yang pandai2 menentukan nasib penduduk KL dan Putrajaya? Siapa Khalid yang pandai2 nak ambil alih Syabas?

    ReplyDelete
  4. Kredibiliti kepimpinan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tercalar apabila Datuk Chua Tee Yong, Ketua Biro Muda Profesional MCA mendakwa wujud penyelewengan bernilai hampir RM1 bilion membabitkan RM392 juta bagi menyelesaikan hutang Talam Corporation Berhad (Talam) dan pembelian 'penuh tanda tanya' ke atas aset Talam berjumlah RM676 juta.

    Tee Yong turut mendedahkan Kerajaan Negeri Selangor membeli tanah pajakan milik Talam dengan harga RM42 juta lebih tinggi daripada harga pasaran dan keadaan tanah tersebut mempunyai komplikasi tanah iaitu berada di bawah air dan kawasan simpanan hutan.

    Dalam satu sidang media, Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd Zin Mohamed turut membangkitkan persoalan dan menuntut laporan terperinci pembelian aset dan transaksi tanah tersebut. Ini termasuklah harga pembelian, asas pembelian dan status tanah. Juga yang dibangkitkan ialah status agensi kerajaan negeri, adakah sudah atau belum menerima pembayaran hutang. Jika pihak Universiti Selangor (Unisel) sudah menerima pembayaran hutang, maka isu penjualan aset Unisel tidak timbul lagi.

    Isu Kerajaan Selangor dan Talam menimbulkan keresahan pihak awam, apabila rakyat mempersoalkan mengapa Talam yang menjadi pilihan Kerajaan Negeri Selangor. Apabila DAP-PKR-Pas mengambil alih Kerajaan Negeri Selangor, mereka telah membuat keputusan pada 2009 untuk mengambil alih hutang Talam kepada subsidiari Kerajaan Negeri iaitu Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB), Pendidikan Industri Yayasan Selangor Sdn. Bhd. (PIYSB) dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB).

    Rakyat mula mempersoalkan apakah rasional Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) meminjam RM392 juta untuk mengambil alih hutang? Bukankah jumlah tersebut sewajarnya diperuntukkan kepada manfaat lain berbanding untuk menyelamatkan (bailout) Talam? Menyelamatkan sebuah syarikat adalah perkara yang kerap kali dikritik oleh pemimpin PKR-Pas-DAP terhadap penyelamatan Indah Water, MAS dan Transit Aliran Ringan (Putra/ Star)? Siapakah sebenarnya yang mendapat manfaat daripada penstrukturan ini. Adakah pembelian hutang merupakan keutamaan kerajaan negeri berbanding perkara-perkara lain?

    so, babi mamat gagap ni mmg cibai la.......

    ReplyDelete
  5. apalah khalid gagap ni...asyik nak menipu rakyat je...pandai berjanji tetapi tidak pandai menunaikan janji...
    tengoklah si gagap ni,masalah air,sampah,jalan berlubang-lubang pon tak boleh nak settle kan...apa yang dia buat selama ini..hanya dudok goyang kaki je...dia ni memang tak layak lah pegang jawatan yang dia pegang...dia ini hanya menyusahkan rakyat sahaja...

    ReplyDelete
  6. kalau si pembangkang nak berkata-kata, bumi ni pon diorang boleh angkat...tapi apabila sampai waktu untuk menunaikan janji,habuk pon tak ada,perangai si khalid gagap dengan cina2 DAP yang celaka tu memang sama.
    mereka ini lidah bercabang bagai biawak...

    ReplyDelete
  7. sudah sah sekarang ini Selangor dipimpin oleh seorang pembohong yang sanggup memutar belitkan fakta untuk kepentingan politik beliau.
    kita mmg blh lihat dahkn perangai si khalid gagak nie..

    mmg btl pantun nie..:

    Siakap Senohong
    Gelama Ikan Duri
    Sekarang ini kalau selalu cakap bohong,
    Lama-lama dapat jadi Menteri

    ReplyDelete
  8. hai khalid pe lg ko nk pusing cita pas nie?gua pelek la ngn lu khalid...lu taw nk buruk2 umno kta xwt keje..lu ada ke buat ke?lu jge2 la pru kali nie lu jgn harap la nk menang...rakyat da nmpk la kejahatan yg lu bikin...makan duit rakyat...tipu rakyat jd barua cina babi...

    ReplyDelete
  9. kalid gagap ni dah lah bodoh byk bunyi plak tu...pasal air pun tak leh handle lg nak bersuara...dia hanya pandai berkata2 tp bila sampai masa nye emm habuk pun tarak

    ReplyDelete
  10. sampai bila si gagap ni nak berbohong...sudahlah patutnya kamoo tu insaf...orang dah semakin nampak pembohongan kamoo tu...

    ReplyDelete
  11. Mmg sundal mlm la kalid gagap ni ... Dah la kaut untung sorang2... Pastu nak kaut lg.. Babi hanjing betul la..., tgk la lepas dia jatuh ni dia nak lari mana????? Dlm lubang cacing sekalipun org cari.., klu x pun akhirat kelak dapat jugak balsannya..

    ReplyDelete
  12. semasa pemeritahan BN diselangor...memang tak banyak masalah dihadapi oleh rakyat...kalau ada masalah sikit pon...ianya cepat diselesaikan...tapi sejak pembangkang yang ambil alih...macam-macam isu rakyat yang timbul....yang paling sedih sekali rakyat sering ditipu oleh mereka...harapan rakyat hanya tinggal harapan..bila rakyat nak bersuara...boleh pulak sigagap ni tak nak keluar dan berjumpa dengan rakyat....

    ReplyDelete
  13. Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, masalah air di Selangor perlu diselesaikan segera bagi mengelak pembangunan dan pelaburan di negeri ini terbantut.

    Perdana Menteri berkata, ini kerana rizab air yang begitu sedikit iaitu kira-kira 2.4 peratus tidak membolehkan pelaburan seperti pembukaan kilang-kilang di negeri itu dilakukan.

    ``Saya dimaklumkan terdapat 29 kilang yang kalau dibenarkan melabur boleh membawa jumlah pelaburan RM3.8 bilion dan 12,300 peluang pekerjaan tetapi tidak boleh diberi kebenaran (dibuka) kerana masalah air.

    ``Jadi projek Langat 2 perlu dilaksanakan kerana (jika tidak) Selangor akan menghadapi masalah air yang serius dan akan menyusahkan pelbagai urusan besar dan orang ramai,'' kata beliau.

    Beliau berkata demikian semasa berucap merasmikan Himpunan Usahawan Mikro Kecil dan Sederhana atau Jom Niaga Edisi Selangor dan Pelancaran Skim Pengkomersialan Inovatif Patuh Syariah (CIF) di sini hari ini.

    ReplyDelete
  14. Nasib baik masa dia memerinyah negeri selangor ni kita dah nampak bulu dia... Klu la dia mcm anwar tu habis hancur negara kita... Hak keistimewaan melayu confirm akan hilang ditambah lg dgn ekonomi yg dipegang kaum cina babi... Nasib baik la kita ada Tun m dan Najib... Terbela jugak nasib bangsa kita....

    ReplyDelete
  15. harapkan pagar,pagar makan padi...rakyat harapkan si gagap ni...si gagap ni tipu rakyat pula...saya berdoa dan berharap agar BN dapat memerintah selangor semula dan menyelamatkan selangor dari genggaman pembangkang yang menipu rakyat ini....

    ReplyDelete
  16. pe lg khlid nie nk nipu rakyat...pe hang nk buat ngn duet ?mati xbwk msok kubur beb....bek hang g tlg rakyat lg baguih wei....boleh hang kekal kn jawatan hang...tp nk wt mcne kn bab hang kn bengap lg bodo lembu...tw tindas rakyat je...pas2 ckp mcm pandai polotik tp hampeh...pa pow hang xtw buat...nipu ja hang pndai...bek gang blah lg baguih sblom pru nie....simpan skit maruah hang 2..

    ReplyDelete
  17. " JAN JI DITEPATI" Merdeka.

    ReplyDelete
  18. Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terus mengelak daripada menjawab dakwaan berkaitan Talam Corporation (Talam) termasuk isu kerajaan negeri terlebih bayar sebanyak RM42 juta untuk pajakan tanah di Bestari Jaya kepada syarikat itu seperti yang diakui sendiri Ahli Parlimen DAP, Tony Pua semalam.

    Menteri Besar itu sebaliknya berkata, kedua-dua isu tersebut hanya akan dijawab selepas Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong memberi perincian bagaimana penyelewengan RM1 bilion membabitkan urusan pengambilan hutang Talam yang didedahkannya dibuat.

    “Saya tidak mahu jawab (sekarang)... saya nak suruh MCA jelaskan bagaimana RM1 bilion itu diseleweng. Saya nak tahu apa yang saya tipu. Lepas itu saya akan jawab sekali (pendedahan RM1 bilion dan pengakuan terlebih bayar RM42 juta oleh Tony Pua)," kata beliau.


    dasar manusia sial yg bodoh,kena kat batang hidung sendiri ko nk mintak detail cmne ko songlap duit tu tp selama ni korang duk tuduh UMNO tanpa bukti xpe plak sial

    ReplyDelete
  19. Email Print
    14 July 2012 | last updated at 12:10PM
    Ultimatum shocker
    By Mazlinda Mahmood and Yiswaree Palansam | Ynews@nst.com.my 0 comments


    DO AS I SAY: Selangor MB spits out shocking conditions on Langat 2, water plant
    khalid

    File picture of Selangor Menteri Besar, Tan Seri Abdul Khalid Ibrahim. NSTP/Supian Ahmad
    1 / 1

    TANJUNG KARANG: THE Parti Keadilan Rakyat-led Selangor government has issued a shocking ultimatum as anxiety deepens over an imminent water crisis in Selangor, Putrajaya and Kuala Lumpur.

    The Selangor government is demanding that the Federal Government put in writing the proposed “post-Langat 2” water tariff and also declare water facilities worth RM10.5 billion as “state assets” before both parties could even “discuss” about the Langat 2 treatment plant which would ensure sustainable supply till 2030.

    Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dictating the ground rules, said: “They have to do it in writing. They can’t just make verbal promises. This is not just a RM1 million deal. If they agree to put it in writing, then we can discuss.

    “If they agree not to increase the water tariff, we also want to discuss the recognition of RM10.5 billion of Selangor’s assets. Then, I will tell the people of Selangor that this is a good deal for them. “If I am satisfied, they can even proceed with Langat 3,” he told reporters at Karnival Terima Kasih Rakyat, here, yesterday.

    Khalid listed the RM10.5 billion in assets as pipes, treatment plants and dams which he claimed belonged to Selangor. Despite a body of facts to the contrary, the menteri besar maintained that the Langat 2 plant was not cost-effective compared with the reduction of non-revenue water (NRW) or transferring water from Kenyir Lake, which were the state’s proposals.

    “We have other (cheaper) options to increase the volume of treated water in all existing treatment plants.

    "If we agree to Langat 2 today, it will be completed only in two years. There is a company that can increase treated water production capacity using containerised membrane technology and this can be done in a year," he said.

    The current demand had exceeded capacity as of May 17.

    ReplyDelete
  20. In an immediate reaction, Energy, Green Technology and Water Minister Datuk Seri Peter Chin Fah Kui said if Abdul Khalid was sincere and did not want to see the people of Selangor facing a water crisis, he should not link the construction of Langat 2 to the restructuring of the water industry.

    The menteri besar should not place many conditions before Langat 2 could proceed, Chin added.

    "It is important for the plant to be built now so that it can be completed by 2016 or 2017.

    "Negotiations for the details of the restructuring exercise can continue and both sides can seek the best way forward."

    On Wednesday, Energy, Green Technology and Water Ministry water sector senior division secretary Sutekno Ahmadbelon said it was more cost-efficient to build the Langat 2 water treatment plant than to reduce NRW in Selangor, Kuala Lumpur and Putrajaya.

    Sutekno said it would cost RM7.2 billion to reduce NRW from 32.3 per cent to 20.8 per cent, which would only provide an extra 500 million litres per day (MLD) compared with the total cost of the Pahang-Selangor Raw Water Transfer project, including the Langat 2 water treatment plant.

    The water transfer project and Langat 2 would cost RM8.9 billion at 1,130 million litres per day in its first phase.

    In Ampang, consumers were unnerved by the stalling tactics of the Selangor government over the Langat 2 water treatment plant.

    A. Rahim, a pensioner, said a large number of residents in Pandan Indah were fearful that another bout of water disruption might occur very soon.

    "It usually happens without warning. The recent disruption came and only after watching the news, did we know that this is a major crisis."

    Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) said although the average water distribution ratio had decreased from 4,324.79 million litres per day to 4,364.10 million litres, the rate of clean water production from water treatment plants in the state still stood at a maximum volume of 4,371 million litres per day.

    nampak tak macam mana beliau putar belit cerita dan tipu rakyat...sudah2 la wei

    ReplyDelete
  21. sememjak pkr memerintah negeri selangor bermacam-macam timbol masaalah yang dipinpini oleh mb klalid huruhara jadinya tidak sama dimana umno memerintah sewaktu kitika dahulu dalam keadaan tenang dan amam dan tidak membawa sebarang masaalah kepada rakyat dan negeri selangor

    ReplyDelete
  22. KAKI PEMBOHONG KAKI PENIPU MACAM NI KE NAK MEMERINTAH NEGERI SELANGOR SELALU SGGAT MEMBAWA MASAALH INI KE MEMTERI YANG NEGERI SELANGOR SANJONGGI BAIK JGAN JADI MEMTERI SELANGOR KLAU PENTINGKAN DIRI SENDIRI JAHANAM SELANGOR KAU KERJAKAN

    ReplyDelete
  23. hidupkanlah umno kembali dinegeri selangor kembali. lihat lah apa terjadi sekarang hancur selangor dikerjakan oleh orang yang tidak bertanggon jawap oleh mb khalig gagap dan kuncu-kuncunya ini kah rupa pemimpin yang kita mahu baru pegang selangor dah hancur belum lagi dia jaga malaysia silap hari bulan tergadailah negara kita

    ReplyDelete
  24. Dia gagap macam gagak。kaki spin macam bos dia. Entahlah gagap tiap hari orang asik sumpah kau.lama lama jadi bengap.lepas ni talam jual air lombong.

    ReplyDelete
  25. pasal mb gagap paling bengap ni jangan sampai satu negeri selangor minum air lombong je kalau masaalah airpaun tak boleh nak selesai kan ini kan masaalah rakyat plak . bala-bala apa punya memterilah satu kerja pun tak boleh nak buat wang kasi habis pandailah apapuntakboleh....

    ReplyDelete
  26. kahkahkah... lawak la aku tengok cara MB selangor menipu rakyat... lawak lagi 'cara' dia 'selesaikan' hutang talam... kalau betul kau ikot xkan boleh sampai 1 juta beb?

    ReplyDelete
  27. khalid, khalid, apela kau buat ni? asal elok-elok kerajaan dulu dah deal ko pergi deal balik jadi 2,3 kali ganda asal? xpaham seyh!

    ReplyDelete
  28. parti pembangkang ni semua reti cakap je, no action talk only... dulu elok je kan pentadbiran (walaupun ada la masalah minor tapi xsehebat talam corp ni)

    ReplyDelete
  29. PARTI PEMBANGKANG NI SEMUA BODOH SEBENARNYA TAPI ADA HATI NAK PERINTAH MALAYSIA TAK TAULAH APA AKAN JADI NEGARA KALAU PKR YG AMBIK ALIH TENTU HANCUR MALAYSIA KITA NI.

    ReplyDelete
  30. Kalid gagap ni mmg bodoh bab kerja semua tp klu bab duit dia lah yg plg pandai..... Ni lah org pgl sombong bodoh

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!