CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Monday, July 30, 2012

PANAS BERAPI! KENAPA PERLU KERAJAAN TUNDUK PADA PERMINTAAN KAUM DAP TENTANG SEKOLAH CINA?

Apa benda ni beb? NGO Sekolah Sekolah Cina Dong Zong telah mendesak agar dibenarkan sebuah sekolah Cina yang bebas diwujudkan semula di Segamat. 3,000 orang, majoritinya ketrurunan Cina telah mengadakan demosntrasi untuk mendesak tuntutan ini. KLIK SINI

Makin melampau la Dong Zong haramjadah ni, dalam empat bulan tiga demonstrasi mereka dah buat! Korang tau tak, tuntutan Dong Zong ini bertentangan dengar Akta Pelajaran 1996. KLIK SINI

Ini dah melampau beb, benda ni dah keterlaluan kerana di Johor, dah ada 200 sekolah Cina jenis kebangsaan. Kerajaan dah banyak bagi muka kat Kaum DAP ni, kepentingan dan sensitiviti masyarakat Cina untuk mengekalkan budaya mereka sebenarnya dilayan oleh Kerajaan Persekutuan, melalui lesen lesen yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran.

Sekolah Cina ni bebas, mereka tak ikut pun sukatan pelajaran yang diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran. Mana boleh macam ni beb, kalau kita nak satukan masayarakat Malaysia maka kita semua kena ke satu sekolah, dengan adanya sekolah Cina bebas bukan sahaja tidak menepati akta dan dasar pelajar, malah dilihat usaha untuk terus menentukan polarisasi antara kaum makin besar jurangnya.

Inilah masalah kata negara kita sekarang ni, kaum minoriti membuat tuntutan luar biasa, dan kerajaan kita layan je semua. pada hakikatnya kaum DAP ni, kau bagi apa pun, mereka dah buat keputusan akan sokong DAP mati-matian.

Disebabkan nak jaga hati kaum DAP ni jugak la kita terpaksa takut nak siarkan filem Tanda Putera kerana ada pihak yang kata ianya akan mengecilkan hati kaum DAP ni, pada hakikatnya kaum DAP ni mana ada fikir pasal sensitiviti kaum lain, terutama sekali kaum pribumi negara ni.

Hal Lyna spun sama, hal Penang Port pun sama juga, kat Johor ni kaum DAP nak lebih sekolah Cina, kat Penang tu kaum Cina tak nak peniaga Melayu ambil alih Penang Port! Walau pun peniaga melayu tu dah berjaya mendapatkan perjanjian tersebut! Kaum DAP tetap nak kacau jugak, itu aku cerita dalam arikel selepas ini.

Persoalan yang sama aku nak bertanya dan aku tak penat la nak tanya berkali-kali, sampai bila kita nak tunduk? Kalau tunduk bawak untung untung dan undi takpe jugak, ini takde hasil langsung! Kan ke bodoh namanya tu?

So, sampai bila kita nak tunduk ni? Kerajaan kena tegas! 

44 comments:

  1. Salah sendiri.. dah 55 tahun dah pegang kuasa apsal tak dihapuskan sekolah ni..

    ReplyDelete
  2. sepatutnya sekolah cina ni ditutup dan diserap masuk ke sekolah kebangsaan. tiada keistimewaan. Kalau tak nak jugak balik ke negera china. ada banyak sekolah cina disana. negara aman kalau tiada sekolah perkauman macam ni.

    ReplyDelete
  3. Macam mana nak hapuskan...sebab ada puak PAS dan PKR yang liberal dan berkata..hak asasi manusia...Kalau PAS & PKR pun sama-sama bersuara dan mendesak supaya sekolah Cina dihapuskan pasti dah lama kerajaan hapuskan...Ini bina sekolah agama...pun puak PAS dan PKR bantah....nak pertahankan khalimah Allah pun puak PAS dan PKR tak nak sokong....bab murtaed pun PAS dan PKR tak nak bersatu menentang..bahkan yang menetang murtad kena pecat dari PAS...selagi Melayu/Idslam berpecah selagi itulah puak-puak DApig ini akan pijak kepala..

    ReplyDelete
  4. mcm manalah nak tutup sekolah haram 2.PAS DGN PKR menyokong sekolah itu...teruk2

    ReplyDelete
  5. Setuju, PKR & PAs dah bagi greenlight, PAs tak boleh nak bersuara kan kena tengking terkencing pula, PKR lagi teruk tak ada perasaan langsung kalau kaum Melayu diherdik dihina dipanggil anjing oleh DAP pun mereka sengeh senyum mcm dia orang bangsa DAP jugak, hairan sungguh, punya penting politik sanggup direndah martabat kaum melayu itu sendiri, kita tak kira apa parti politik kalau nama melayu sekalipun tetap terasa terhina, darah tu paling tidak tersirap ke jantung geleng kepala. Sekarang ini PAS fikir jalan mudah dan berangan tinggi bahawa mereka akan merasa nikmat tetapi mereka kena juga letak sebelah perasaan tidak nikmat dan apa akan berlaku kiranya DAP yang kita sedia maklum akan lebih mendapat kerusi dari PAS atau PKR, dimanakah mereka akan diletakkan, kalau ahli PAS itu sendiri paling tadah maka kuranglah kerusi PAS kepada PKr, kita pun tahu yg kaki ampu dan kuat menyondol PKR - Anwar pastinya akan berbuat demikian, kalau UMNO pun mereka nak sapu inikan pula PAS. Ya bukan semua wakil PAS tu cerdik bijak pandai, semua jenis tahu ampu, main lidah, ikut telunjuk orang, kalau DAP cakap nak suatu kerja disegerakan dah pasti PAS sanggup keluar dari tandas walaupun "kerja" separuh jalan. Kepada Rakyat Malaysia khususnya orang melayu, sedarlah, atau fikirkan senario bakal berlaku andaikata DAP ambil alih? dan setiap apa yg Kjaan BN beri akan dikaji semula, disekat atau perit lagi tiada satu janji ditepati, apa perasaan anda? Segala pembiayaan iks atau apa sekalipun buat bumiputera ditamatkan. Kaum cina bertambah "ganas" dan makin kurang ajar, bukan saja segala mak nenek punya cacian kita akan dengar, agaknya kejadian tak baik bakal kita harungi lagi. Kalau ALLAH pun kita boleh buat main, inikan Cina DAP segalanya berkemungkinan, TETAPI kalau kaum melayu nak merasa sangat..diPERSILAKAN, jangan keluar dari mulut tak puashati sudah, telanlah bara api sehingga tekak pedih dan terbakar.

    ReplyDelete
  6. kerajaan tak sepatutnya tunduk kepada permintaan cina nie..
    dahlah perangai depa semakin menjadi2 skrg nie.. klu nie pn dituruti, mmg kepala kita lah akn dipijak lps nie..

    ReplyDelete
  7. mmg btl kata ronnin ronn,
    patut hpuskan je sekolah ni..
    sbb nielah diorg makin naik kepala lgi!
    klu ini pn kerajaan tunduk juga mmg hancurlh..mmg diorg akn berada diluar kwln lps nie!

    ReplyDelete
  8. keparat btllh cina2 DAPig nie!
    aku mmg hangin btl tgk depa nie..
    ikutkan hti aku sekok2 aku nak bakar! menyusahkan je..

    ReplyDelete
  9. Setuju dengan anonymous 12.29, aku pun rasa nak bakar je sekolah cina tu. cina babi tak sadar dek untung.

    ReplyDelete
  10. cikgu Mala ada sekali join kat Segamat tuu

    ReplyDelete
  11. PAS nk bersuara???korang ingat PAS tu ad batu ke nk brsuara??klau ngan UMNO diaorng brni la,cuba ngan DAP?trus kencut batu diorng,PAS dayus!!!!

    PAS Dayus!!

    PAS Dayus!!

    ReplyDelete
  12. kerajaan jangan tunaikan permintaan cina ni,untuk apa,buatlah macam mana pon cina dap tetap tidak akan menyokong kerajaan.
    kenapa mereka tidak mahu belajar benda yang diajar disekolah kebangsaan yang lain.mereka nak jadi lain yang dari lain,sedangkan kita duduk dinegara yang sama,jadi sukata pelajaran pon harus sama.
    sudah cukuplah kerajaan buat untuk mereka,mereka tidak akan mengenang jasa baik kerajaan lah.

    ReplyDelete
  13. cina ni dah melampau lah, apa lagi yang mereka nak,tidak cukupkah dengan apa yang mereka ada selama ini,sekarang nak buat isu pasal sekolah pulak.
    kerajaan jangan ikut permaintaan mereka ini,biarkan apa yang ada selama ini,jangan diberi apa yang diminta.
    kalo lu suka lu ikut,tarak suka lu get lost,jangan bagi muka dah kat bangsa macam ni..

    ReplyDelete
  14. aku tengok cina ni makin lama,makin melampaulah pulak, aku dah menyampah tengok dengan sikap cina yang over limit ni...semua nye mereka nak tukar.apahal macamlah malaysia ni cina yang punya....

    ReplyDelete
  15. mohon kerajaan tidak mempedulikan tuntutan cina ini..sjak merdeka lagi,byk sdh kemahuan cina yg kerajaan turuti,ttp mereka tdak prnah brsyukur dgn pmbrian yg diberikan oleh kerajaan..mreka seharusnya sdar kerajaan dan kita sndri bgsa melayu sdh byk bertolak ansur dgn bgsa mereka..jgn cbar ketuanan melayu di bumi malaysia ini...klau xmahu,pegi balik cina sana,tgk korang blh snag mcm dok kat sini x...

    ReplyDelete
  16. itulah bodohnya KERAjaan..layan Dap sebab mca dan gerakan pun cina..bodoh..tak tau lagi..55 tahun ada kuasa..ulang.!ADA KUASA.!ulang..ADA KUASA..buat apa??buat duit..kerajaan bagi muka kat dap ingat dpt undi..silap.-pas kena marah..cerdik la tu..ku org marah dengki dgn cina apasal?bangsa cina ada tamaddun..masa depa buat tembok besar cina..org melayu nak buat selipar pun tak tau..bodoh..sebab tu nabi suruh tuntut ilmu dgn org cina..bukan maki.-k-bedah mana?tukang carut..cina tu tak dengar pun jerit pukimak Tu..kah kah kah Kahhai..

    ReplyDelete
  17. Sudah sudahlah bagi muka kat cina pukimak haramjadah sial ni, Tak payah nak layan sangat permintaan celaka dorang ni. Cuba kalau kita melayu minta cina buat apa apa? Dia mau buat ka? Tarak punya ni bangsa bangsat makan babi punya! Tak payah nak jaga sangatlah hati DAP haramjadah ni , Dorang ada jaga hati Melayu Islam? Dahlah rasis nak mampus! Hanya mementingkan kaum sendiri je! Kaum melayu india semua dibuat macam anjing! Cukuplah selama ni Kerajaan dah bagi muka , Bangsat pukimak macam ni tak boleh bagi muka sangat lah dorang ni suka melebih-lebih ! over nak mampus! Macam mana nak hapuskan kalau PKR pemimpin kaki liwat dan PAS yang sesat lagi menyesatkan menyokong Cina bangsat ni. Celaka punya PAS ni demi nak undi dia sanggup sokong kafir! PKR memang tak payah cakaplah bertapa bangsatnya dorang! So dalam hal ni Kerajaan kena tegas! Hanya kerajaan je boleh buat ni, Nak harapkan orang lain memang tak dapatlah!

    ReplyDelete
  18. kurang hajar punya CINA,jadikan hanya satu sekolah sahaja yang menggunakan bahasa MALAYSIA sebagai bahasa pengantar......
    jadi macam Thailand dan Indonesia,
    Bangsa yang tak reti berterima kasih begini jangan dilayan.......setelah ekonomi dikuasai oleh mereka,skrg mereka nak pulak minta yang bukan bukan........Kerajaan jgn buat keputusan yang silap,jgn bagi muka dekat cina ni.......x guna kita dengar ckp mereka kerana mereka tetap akn undi DAP dan mereka tetap akn racist sampai ke mampos,dasar bangsa sial yg makan binatang jijik

    ReplyDelete
  19. aku dah fed up gile lah dgn cina2 cilaka nie..
    bikin panas hati je..bln2 pose pn terpksa maki2 sbb apa disbbkn puak2 mcm DAp nielh..
    dahlah kecik2 tak mau mati, besar2 menyusahkan org pulak!

    ReplyDelete
  20. Daripada empat tuntutan mereka, salah satu tuntutan Dong Zong yang tidak ada langsung semangat 1 Malaysia adalah apabila mereka mahu pihak Kementerian Pelajaran memindahkan segera guru-guru yang dihantar ke SJKC pada sesi persekolahan awal tahun ini yang tidak tahu berbahasa Cina. Ini termasuklah guru-guru bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

    Apa ini semua ?

    1) Adakah mereka mahu semua guru yang mengajar bahasa Melayu dan Inggeris di SJKC sekarang ini semuanya daripada kaum Cina?

    2) Adakah mereka mahu semua guru Melayu, India atau lain-lain bangsa yang mengajar bahasa Melayu dan Inggeris di SJKC mesti terlebih dahulu menguasai bahasa Cina? Maknanya guru-guru ini mestilah bekas penuntut di SJKC atau diimpot terus dari negara China?

    3) Adakah mereka mahu amalan yang sama dilakukan oleh negara lain ke atas penuntut-penuntut kita misalnya di negara China, Jepun atau di Korea?

    apa semua ni,hang ingat ni negara cina ka.....bodo punya dong zong,kalau hang nk sekolah cina so hang pi la balik ke negara China hang tu......sana semua dalam bahasa cina,duk Malaysia jgn duk buat demand x tentu pasal....dah la racist,ada hati nk harapkan kerajaan tunaikan hasrat ko

    ReplyDelete
  21. Pada 18 Mei, Sin Chew Daily melaporkan bahawa Dong Zong telah keluar dari mesyuarat meja bulat yang dianjurkan oleh kerajaan dalam membincangkan mengenai pendidikan Cina.

    Mereka mendakwa bahawa mesyuarat itu hanya memberi tumpuan kepada kes-kes teknikal dan kecil tanpa mengambil kira bantahan yang dibuat oleh mereka mereka terhadap guru-guru yang tidak fasih dalam penggunaan bahasa Mandarin yang dihantar ke sekolah-sekolah Cina ‘.

    Sin Chew telah mencadangkan bahawa Dong Zong untuk mengukuhkan lagi kedudukan mereka bagi menangani masalah ini.

    Ini bukanlah sesuatu yang baru yang dapat kita lihat dari Dong Zong. Sebaliknya, ia adalah sesuatu yang tidak menghairankan rakyat. Sejak ianya ditubuhkan, puak ekstremis ini tidak pernah menunjukkan semangat toleransi mereka kepada sesiapa pun.

    Kehidupan mereka hanya berasaskan keperluan dan perkara yang yang akan menguntungkan kaum Cina. Kaum-kaum lagi dilihat sebagai sesuatu yang tidak memberikan manfaat kepada mereka kecuali sebagai pekerja mereka.

    Kepentingan rakyat dan negara juga, tidak ada kena-mengena dengan mereka kerana mereka hidup dalam dunia mereka sendiri dengan tanahair asal mereka yang sentiasa disemat di hati dan minda mereka. Aspirasi kerajaan untuk menyatukan rakyat adalah satu perkara yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran mereka.

    Jadi, adalah tidak salah bagi kita untuk menyatakan bahawa Dong Zong tidak langsung mempunyai semangat patriotik terhadap negara dan tidak salah bagi kita untuk menyatakan bahawa kita sepatutnya menganggap mereka sebagai kaum pendatang.

    Ia adalah jelas bahawa apa Dong Zong mahukan adalah untuk menubuhkan satu lagi kerajaan negara China di seluruh Malaysia di mana semua kaum-kaum lain ‘ditelan’ ke dalam dunia kapitalis Cina.

    Jika anda mahu bekerja, anda perlu fasih berbahasa Cina dan jika anda mahu menjalankan perniagaan, Hanya orang Cina yang boleh maju kehadapan. Untuk merealisasikan impian mereka ini, mereka perlu terlebih dahulu memastikan bahawa bahasa Cina dan sentimen kaum Cina menjadi kuat. Dan mereka hanya boleh lakukan ini dengan mengukuhkan kedudukan sekolah Cina di Malaysia.

    Inilah perjuangan Dong Zong yang secara terang-terangan melangkaui semangat perkauman yang kuat, ini adalah satu bentuk penjajahan.

    Dalam usaha untuk mencapai matlamat untuk membina ‘China di Malaysia’, mereka perlu terlebih dahulu melemahkan budaya kaum-kaum lain, terutamanya peneroka asal, ancaman mereka yang terbesar, yang paling patriotik, orang Melayu.

    Jadi mereka kecapi slogan ‘Malaysia pertama, Melayu kedua’, yang membawa maksud kepada orang Melayu perlu meletakkan budaya mereka dibelakang, lupakan bahasa ibunda mereka, mengenepikan dan terima budaya baru, dimana budaya bangsa Cina sebagai budaya utama.
    Ancaman hanya mereka untuk mencapai matlamat ini adalah UMNO, lebih-lebih lagi, PERKASA, yang dilihat sebagai kumpulan Melayu yang dikatakan sebagai ekstrem.

    ReplyDelete
  22. PERKASA, bagaimanapun, berjuang demi perpaduan. Logik dan sejarah mengajar kita bahawa perpaduan hanya boleh dicapai melalui sekolah,dimana ianya perlu dibentuk dalam diri seseorang sejak dari kecil lagi. PERKASA sering memperjuangkan perkara ini, sistem persekolahan bagi semua kaum.

    PERKASA mengikuti aspirasi kerajaan dalam mewujudkan sebuah negara rakyat Malaysia tanpa perlu menyatakan mana-mana bangsa kita. Tetapi sebelum itu, kita mesti terlebih dahulu bersatu-padu.

    Apa yang Dong Zong perjuangkan adalah jauh berbeza berbanding PERKASA. Jadi, PERKASA perlu menjadi dilemahkan – idea negara Malaysia perlu kekal sebagai ‘impian’ semata-mata. Ini adalah kerana hanya ’1Cina’ boleh menjadi aspirasi bagi negara ini, kaum-kaum lain hanya boleh menjadi pekerja.

    Dengan Sin Chew meminta agar Dong Zong mengukuhkan kedudukan mereka, ini juga memberi makna bahawa mereka ingin kaum Cina agar membawa sikap perkauman mereka ke arah yang lebih ekstrem.

    Kedegilan Dong Zong dalam berurusan dengan parti-parti lain, terutamanya pihak kerajaan, dengan tidak mahu menerima sebarang cadangan hanya menyerlahkan lagi sifat chauvinis mereka. Sikap ini boleh menghancurkan Malaysia dan ini membolehkan Dong Zong menyebarkan ajaran mereka ke seluruh pelusuk negara.

    Namun, apakah yang boleh dilakukan agar Dong Zong sedar akan perkara ini dan belajar untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia? Apakah cara yang boleh dilakukan untuk menyedarkan puak-puak ini?

    Lambat laun, Dong Zong mungkin akan sedar bahawa seseorang itu tidak boleh menggelarkan diri mereka sebagai seorang rakyat Malaysia jika apa yang tersemat di hati mereka adalah China. Jika seseorang itu tidak belajar di sekolah Cina, itu tidak memberi maksud bahawa mereka bukan sebahagian daripada kaum Cina.

    ReplyDelete
  23. Sikap dan Tindakan Melampau pertubuhan Dong Zong untuk kepentingan sekolah Cina sungguh menyakitkan hati. Mereka seolah-olah tidak ingat yang bahasa Cina itu bukan Bahasa Kebangsaan dan tidak boleh disamakan dengan Bahasa Melayu. Mereka seolah-olah tidak menghiraukan bahawa tuntutan melampau mereka itu pada realitinya menyaingi kedudukan Bahasa Melayu dan menjejaskan usaha untuk memertabatkan bahasa kebangsaan di negara ini.

    Apa tidak nya, jika kita halusi segala tuntutan mereka untuk sekolah sekolah Cina, ianya tidak kurang daripada apa yang hanya kerajaan perlu laksanakan untuk memertabatkan Bahasa Melayu sahaja. Ini termasuklah tuntutaan untuk bajet yang tinggi untuk pembangunan dan pentadbiran sekolah Cina, bilangan guru yang lengkap untuk mereka, pengiktirafan sijil perpereksaan sekolah Cina, dsb.

    Jika dilihat diluar sana, selain di negara negara mereka sendiri , mana ada layanan yang begitu istimewa untuk bahasa dan budaya Cina seperti terdapat di Malaysia ini. Malah di negara jiran paling dekat, di Singapura , bahasa Cina sudah hampir pupus. Di Indonesia, Filipina, Thailand, Vietnam dll. mereka tidak dibenarkan memakai nama sendiri dalam bahasa Cina.

    Keadaan ini terjadi hanya kerana sifat semulajadi orang Melayu Malaysia yang terlalu toleran, sehingga lupa yang kedudukan bahasa, budaya dan ekonomi mereka sendiri yang terancam.

    Untuk makluman pembaca, pertubuhan Dong Zong ialah sebuah pertubuhan NGO ekstemis Cina dalam arena pendidikan masyarakat Cina yang amat berpengaruh di negara ini. Sikapnya amat ekstremis dan biasanya bertindak tanpa mengira sensitiviti kaum lain, seolah olah kaum lain tidak wujud di negara ini. Ia didokong oleh sebahagian besar dari masyarakat Cina dinegara ini. Jadi segala tindakannya mencerminkan sikap sebahagian besar dari Masyarakat Cina dan sudah tentu parti politik kaum Cina mengeruni pertubuhan ini.

    Setelah mencapai banyak kejayaan untuk memertabatkan bahasa Cina dikalangan kaum Cina, kini mereka hendak lebih daripada itu. Kejayaan dimasa lalu direalisasikan melalui MCA, tetapi kini nampaknya, untuk mengukuhkan kedudukan mereka lagi, pihak Dong Zong berpaling pula kepada DAP. Mereka begitu yankin DAP jika berjaya menjadi rakan utama dalam kerajaan pembangkang diperingkat Persekutuan, dapat mencapai untuk mereka apa yang MCA gagal lakukan. Inilah puncanya mereka sanggup menghina dan menyerang Datuk Wee Ka Siong, Timbalan Menteri Pelajaran dalam satu majlis baru baru ini.

    Secara lebih terperinci, tuntutan pihak Dong Zong adalah seperti berikut:

    1. Kementerian Pelajaran di tuntut segera keluarkan guru Cina yang tiada latar belakang sekolah Cina atau mengambil Bahasa Mandarin dalam sijil SPM.

    2.Menuntut disediakan kursus khas bahasa Cina kepada guru yang mengajar Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, minimum tiga tahun supaya mereka dapat menguasai ketiga-tiga bahasa ini.

    ReplyDelete
  24. 3.Menuntut supaya guru guru yang berkelayakan dalam bahasa Cina yang telah dipindah keluar, supaya kembali berkhidmat di sekolah cina.

    4. Menuntut supaya Akta Pelajaran dikaji semula untuk kepentingan sekolah sekolah vernacular Cina supaya setaraf dengan sekolah kebangsaan.

    5. Menuntut kerajaan mengiktiraf Sijil Pelajaran Bersekutu sekolah Cina(Unified Examination Certificate). Tuntutan ini pernah ditolak terdahulunya di zaman pemerintahan Tun Mahathir.

    Kami terkilan dengan jawapan Kementerian Pelajaran selepas peristiwa itu. Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong, dengan panjang lebar berusaha menententeramkan sentimen kaum Cina dan menyatakan beberapa tindakan positif sedang diambil untuk menyelesaikan isu isu yang ditimbulkan. Ini dibuat seolah oleh pihak kerajaan yang bersalah dan seolah oleh tuntutan kumpulan ekstremis ini yang munasabah.

    Bagi pihak Dong Zong pula seperti biasa mereka skeptik dan tidak percaya dengan jawapan pihak kerajaan. Mereka sungguh yakin DAP sebagai parti dominan (selepas PRU 13) akan dapat membantu memertabatkan bahasa Cina jika kerajaan Pakatan Rakyat berjaya ditubuhkan di peringkat Persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apek2 tua mudah lupa.

      Delete
  25. akta pelajaran 1996 tak payah pakai. benarkan sahaja apa yg dong ziong tu nak, tp dgn pekej. kena ambik dua-dua sekali. serahkan sekali taraf kewarganegaraan. win-win situation. amacam, semua gembira!!!!

    ReplyDelete
  26. nie la jd nya bila bg muka kt cina2 ank haram nie...dorg cuba nk ubah malaysia jd negara cina fully nya...so xkn kerajaan nk ikot kot?mmg jgn la...abaikn kn je dorg...dan mula ttp la sekolah2 cina yg da berlambak2...kurang kn...biar 1 dearah 1 sekolah cina je...lau dorg xnk suh dorg blaj balik cina naik tongkang...suh buat hal kt sna..snie negara islam melayu pnya..jgn bg muka kt cina ank anjing belaan babi

    ReplyDelete
  27. Pong pang pong pang..kutuk cina.!check tipon.-handset cina..kereta rosak hantar kat cina..bila tanya knp tak pegi bengkel melayu? muka sengih..aku bukan tak nak hantar..fomen melayu ni...susah la..lagi pun spare part takde melayu.-aku jwb.-mcm GAMPANG..ni muka tolong melayu..repair rumah..call ah lek..laa...tolong melayu Kepala Butuh apa..??muka sengih lagi.-bukan..buat kat pak harun mahe..pastu lambat..cina ni mahal sikit Takpe..cepat..sementara Tu..hang tuah tgh pong pang pong pang maki cina..suruh berambus ke China..sibuk ah kit nak cakap..kita olang haa..tak bole blik China,.govt tak kasi,.byk sedih..rupanya menyesal tok depa dtg malaysia..cina skrng malu duduk malaysia.-kalau boleh depa nak balik China..bangga sukan dema berjaya.-ekonomi lagi lah..pong pang pong pang tak habis habis..ini lah bangsa ku..

    ReplyDelete
  28. RASANYA CINA NI DAH BUAT RAMAI MELAYU MARAH. ORG MELAYU KALAU MARAH BURUK PADAHNYA. JANGAN FIKIR LU KAYA LU BOLIH DAPAT SEMUA LU NAK. FIKIR BAIK2.

    ReplyDelete
  29. Anon 2.45, disebabkan melayu babi macam kau nila Cina semakin kuat. Ko tau komlen je siang malam, jenis macam kau ni kalau meniaga, akan jual lebih mahal sebab nak jual sikit dan terus kaya dan pi haji kan? Kalau dari ko komplen ni, kanke elok ko bagi cadangan macamana nak jadikan orang melayu menjadi pengusaha yang tak mencekik darah, tak menipu bila nak buat kerja? Kenapa kita masih bergantung pada cina? Sebabnya melayu pemalas dan kuat bila dapat peluang buat meniaga. Cuba melayu jadi rajin, habis mampos semua cina dalam malaysia nak cari makan. Jujur, ikhlas dan buat kerja bersungguh-sungguh pasti akan jadikan melayu bansga paling maju di dunia ni. Tapi tak jenis ko ni macam pak arab gak, pemalas tau komplen dan nak hidup senang je, Kerja lebih tak mau, at least Pak Arab tu kaya, kita ni? Ubahlah melayu, korang boleh buat dan boleh jadi hebat lagi dari kaum penipu cina ni. Kenapa sentiasa nak ada perasaan negaatif? Be positif dan kata Melayu memang boleh atasi kaum Cina dan sesekali nak fikir untuk jadi kaya dengan cepat. No Shortcut!

    ReplyDelete
  30. susah nak tundukan mereka sebab ISA sudah tiada..dah mansuh pun..dulu disebabkan ISA depa tak berani kacau perkara sensitif cam ni.

    dan Melayu pula berpecah. kalau Melayu tak berpecah mana boleh 40% nak lawan 60%.

    harap-harap PRU13 Allah buka hati pengundi Melayu memberi undi kpd BN dengan lebih besar drp PRU12.

    Pembangkang memang sukar nak tawan Putrajaya. kerana selepas PRU12 banyak penyelewengan berlaku di semua negeri bawah FUCKATAN. lagipun ramai pengundi atas pagar dan muda sudah tahu tentang ini semua.

    ReplyDelete
  31. Akta pendidikan 1996 merupakan satu kesinambungan dengan Akta Pendidikan 1961, sebagai sebuah Akta untuk melihatkan negara yang memunyai masyarakat majmuk hidup bersatu padu di bawah satu bumbung demokrasi melalui perlembagaan yang telah dibuat sebegitu rupa. Dalam suasana masyarakat majmuk yang mempunyai "ethno-centristic" yang masyarakatnya mempunyai pelbagai agama, budaya dan fahaman "Cultural pluralism" tentunya perkara yang berkaitan dengan perpaduan nasional perlu diambil perhatian dari semasa ke semasa. Unutk mewujudkan proses pemasyarakatan ini, Pendidikan adalah merupakan satu kaedah terpenting. Mendaulatkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan untuk semua kaum adalah termasuk dalam ciri ini.

    ReplyDelete
  32. Sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai bahasa dan kaum, adalah amat wajar bahasa Melayu telah dipilih untuk menjadikan bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi negara. Dalam soal ini sepanjang tempoh negara kita merdeka sampai ke hari perkara ini amat diambil perhatian. Melalui Akta Pendidikan 1996 dengan jelas telah menyentuh tentang perkara ini.

    Kesan dari tinggalan penjajahan British dahulu merupakan amat payah untuk kita selesaikan, kerana masyarakat Tanah Melayu pada waktu itu dibentuk dengan sengaja oleh British untuk kepentingan politik mereka. Dasar pecah dan perintah yang dijalankan itu, menyebabkan pemimpin-pemimpin negara sampai sekarang terpaksa memikirkan jalan tebaik untuk mencapai perpaduan. Dalam aspek ini, adalah diharapkan semoga melalui Akta Pendidikan 1996 dapat membaiki dan memantapkan perpaduan semua kaum di negara kita.

    Hasrat, perancangan dan strategi reformasi pendidikan yang terjelma melalui Penyata Razak dan Rahman Talib dulu telah menampakkan kejayaan . Walaupun tidak sepenuhnya. Dengan cara menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan di sekolah-sekolah dengan jelas kepada kita hasrat kerajaan untuk menyetukan kaum dengan menggunakan bahasa Melayu dan satu bentuk kurikulum yang sama.

    Ekoran dari Akta Pendidikan 1961 telah lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia(1971) yang menjadi bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Hal ini telah menampakkan bahasa Melayu bukan sahaja untuk dijadikan bahasa untuk pembinaan pemuafakatan tetapi juga sebagai bahasa ilmu. Menjelang tahun 1983, semua kursus di institusi pengajian tinggi (sastera, Sains, Kejuruteraan, Perubatan , Undang-undang dan sebagainya) dikehendaki diajar dalam bahasa Melayu kecuali beberapa kursus yang dilonggarkan penggunaan bahasa pengantar itu. Hal ini kerana semua pelajar yang memasuki universiti-universiti selepas itu adalah daripada aliran Melayu. Ini semua adalah wujud hasil dari kesinambungan dari Akta Pendidikan 1961 dan berdasarkan Laporan Tun Hussein Onn (1971) .

    ReplyDelete
  33. dah banyak kerajaan buat untuk memantapkan perpaduan... dan yang terkini 1 Malaysia...

    tetapi ada juga yang masih menolak prinsi perpaduan ini... iaitu DAP... kerana apa? mereka tidak mahu melayu bersatu sebab nanti dalam pilihan raya mereka lawan kuat macam mana pon, tetap tak boleh dapat majoriti sebab hakikatnya melayu di Malaysia sebanyak 63% dan kaum-kaum lain 37% sahaja... melayu-melayu perlu sedar dan bekerja sama untuk kepentigan diri sendiri...

    jangan biarkan dibuli senang-senang dengan DAP dan PKR... PAS harus kuat dan kalau PAS benar-benar memperjuangkan Islam maka masuklah BN dan insya allah Islam akan diperjuang habis-habisan...

    DAP hanya mempergunakan PAS untuk memecahbelahkan 63% melayu supaya mereka boleh memerintah negara ini dan kaut keuntungan negara ini untuk mereka sendiri... tengok contoh Perak dahulu, Nizar dikudakan DAP untuk beri tanah 999 tahun... kalau diberi, maka akan jadi kes di Penang... tananh dijual dan dibuat Hospital/Hotel (layanan 'extra' untuk pesakit oleh 'misi' yang bertugas dihotel)

    ReplyDelete
  34. Mcm sial la kaum cina bangsat crlaka kat malaysia ni.. Lepas satu2 permintaan diorang tu.. Dr situ lg kita dah bleh lihat yg diorang cuba menanamkan balik semangat komunis di dlm masyarakat diorang secara x langsung dlm erti kata lain cubaan menentang kerajaan kita... Kerajaan ptt mengambil tindakan tegas mengenai perkara ini.., cegah sebelum terlambat

    ReplyDelete
  35. Cina kata kita racist
    tapi kita bagi je dia wat seolah SKJC
    sekolah tuh hanya orang cina sahaja...
    xberbilang kaum pun....
    sekarang siapa yang racist?

    ReplyDelete
  36. All should had been banned!!
    no 1 type of racial school should exist.....
    the goverment should have been strict on this mater no matter what the consequences are!

    ReplyDelete
  37. Kerajaan jangan jadi bacul melayan semua tuntutan Cina DAP lanciau ni.. Tutup je semua sekolah vernakular.. hanya ada sekolah kebangsaan.. Budak Cina yang sekolah cina ni kadang2 cakap Melayu pun tak pandai! punya la teruk, duduk Malaysia tapi hati kominis..

    no more sekolah vernakular! atau keluar dari MALAYSIA!

    ReplyDelete
  38. sebab ada Melayu2 bebal dalam PKR,PAS dan Melayu yang lembik dalam UMNO la specis DAP lahanat ni berani naik kepala!!

    MELAYU suka sangat bertolak ansur.. kena tolak-beransur, kena tolak-beransur.. tak mustahil akhirnya Melayu akan hilang segala2nya..

    So, apa kerajaan boleh buat?? prevent is better than cure! kalau dulu zaman Tun M, cakap banyak boleh sumbat ISA! skrg ni nak pakai apa?? Najib, lu pikir la apa yang terbaik.. jgn nak harap undi Cina undi Melayu tergadai..

    ReplyDelete
  39. Masalahnya kerajaan Melayu ni lembut hati, berdepan dgn org yg kasar, mendesak terus org Melayu akan mengalah.. nak buat camner??

    ReplyDelete
  40. kerajaan jangan layan sangat kehendak kaum celaka ni. kalu dilayan lagi banyaklah tuntutan yg akan dibuatnya. kerajaan perlu tegas! haramkan dong zong. ketuanya pun mukanya macam komunis, perangai lagi macam komunis.

    ReplyDelete
  41. kerajaan kena tegas lah...kenapa lah ikot sgt cina babi ni semua buat je apa yg betul tak perlu tunduk pada cina babi

    ReplyDelete
  42. ait macamperkara baru ka? Bukan lama ka UMNO jadi pelacur cina? Dah lama dok juat tanah hak melayu lot rumah melayu kat tokey cina. Dok kutip duit dari gengster cina, tiba2 nak bising pulak? just continue being the whore that you are. Pengkihianat bangsa la UMNO

    ReplyDelete
  43. buat apa nk layan dap...nie?aku rasa kerajaan x perlu tunduk dngn parti komunis nie....pergi jalan la lu ngan skolah lu mau tu.....

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!