PANAS BERAPI! KENAPA DAP SEMAKIN PANAS HATI DENGAN SYED MOKHTAR AL BUKHARY?

Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary, satu nama besar yang dikenali umum di negara kita. Ramai diantara kita tahu beliau seorang hartawan dan dermawan. Tetapi tidak ramai diantara yang tahu bagaimana kehidupannya sebelum menjadi hartawan.

Tahukah anda bahawasanya Syed Mokhtar tidak dapat mengambil peperiksaan SPM kerana tidak mempunyai wang untuk membayar yuran ?

Beliau membantu ibunya menanam sayur bagi menampung kehidupan keluarga dan menjual roti canai bagi mencari wang untuk membayar yuran peperiksaan. Akhirnya beliau dapat juga mengambil peperiksaan SPM.

Beliau juga membantu bapanya menternak lembu dan kerbau. Kemudian datang pula penyakit kuku dan mulut. Semua lembu dan kerbaunya mati. Selepas mengambil peperiksaan SPM beliau memulakan karier baru sebagai penjual daging lembu dan kerbau pada usia 19 tahun.

Selepas itu beliau mendapat empat buah permit untuk lori Kelas A dan pinjam duit daripada MARA untuk membeli lori . Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat pengangkutan. Kemudian beliau mohon lesen beras dari Lembaga Padi Negara dan dapat peluang membekal beras kepada Felda.

Itu serba sedikit gambaran yang saya nak tunjukkan bagaimana seorang yang susah boleh mendaki tangga kejayaan.

Kini Syed Mokhtar seorang budak yang tidak mampu untuk bayar yuran peperiksaan SPM satu masa dulu adalah antara orang yang terkaya di Malaysia.

Sebab apa Allah beri kejayaan kepadanya ?

Sebab beliau berkongsi dengan orang ramai apa yang Allah berikan kepada dia. Beliau telah banyak menggembirakan orang dan orang-orang yang gembira itu berdoa kepadanya. Lagi banyak beliau dapat lagi banyak beliau curah. Tidak sombong dan tidak berlagak. Serta sentiasa merendah diri. Padanya rezeki yang diberi Allah perlu dikongsi beramai-ramai. Sebab itulah Allah limpahkan kekayaan , kejayaan dan rahmat kepadanya.

Read more...

37 Responses to "PANAS BERAPI! KENAPA DAP SEMAKIN PANAS HATI DENGAN SYED MOKHTAR AL BUKHARY?"

  1. DAP parti yang cuba menjatuh kan melayu...sikap perkauman mereka telah kelihatan ...mereka bangsat perlu keluar dari malaysia... syed mokhtar semoga berjaya megambil alih pinang port supaya tidak hancur ditangan DAP bangsat...langkah kerajaan memswasta kepa syed mokhtar langkah terbaik....

    ReplyDelete
  2. yela mana xpanas hati..depa dah bergoyang..takut bisnes2 dapat kat org melayu..aku mmg peminat setia syed mokhtar..aku akan jadikan die inspirasi untuk berniaga..

    ReplyDelete
  3. DAP mmg anak xhalal..cian2 sial depa mmg bangsa keparat..xkira kat mana pun semua dorang nak control..aku yakinlah xlama lagi syed akan pasti menjatuhkan empayar mereka di penang..go syed go..we always with u

    ReplyDelete
  4. Cina pukimak tu x kan berhenti selagi melayu kat malaysia ni x pupus... Mcm anjing diorang layan melayu kat penang tu.. Ramai pekerja kat penang port th x dijaga kebajikan diorang sejak peralihan tampuk pemerintahan oleh guan eng ni... Guan eng ni mmg cibai pukimak haram jadah... Sikap racist dia semakin menonjol klu kita tgk masa debat hari tu... Org mcm ni kerajaan x leh biar lama2 takut nnt memudaratkan negara kita.......

    ReplyDelete
  5. Bukan DAP sahaja yang benci, ANWAR Ibrahim pun sama benci pada tuan syed ni.... DAP kan Dajjal Anwar Party.

    ReplyDelete
  6. syed mokhtar merupakan seorang yang berkelayakan untuk mengambil alih pelabuhan penang yang sedang tenat di sebab kan oleh GUA ENG palat.....tujuan kerajaan memswastakan pelabuhan merupakan langkah yang bijak dan di serah pula pada org melayu lg lah bijak.....GUA ENG sial cuba menghalang dan memainkan isu perkauman supaya peneng port tu x jatuh ke tangan syed mokhtar.....dasar cina rasist sial yg mkn babi

    ReplyDelete
  7. mana DAP x panas hati,org islam cube mengambil alih peneng port tu.....guan eng tu kan cina yg rasict,mana boleh dia tengok bangse lain maju.....kalau syed mokhtar yg handle peneng port,sure peneng port akn bertambah maju compare dengan sekarang......guan eng nk jadikan bangse melayu ni hambe DAP,cina sial nk konker malaysia.....cina sial ni x boleh diberi muka,kite kena ajar cina gampang ni sebelum mereka buat sesuatu yg lebih teruk

    ReplyDelete
  8. macam bodoh sial aku tgk pembangkang nie...memang elok kerajaan memswasta pelabuhan dan syed al bukhari mengambil alih kerana beliau menunjukkan anak melayu ni memang berkebolehan menguruskan pelabuhan tersebut dengan berjaya sebagai cth pelabuhan johor..nampaknya DAP sudah memainkan isu perkauman terhadap bangsa melayu.bangkitlah wahai orang melayu!!!!!.memang bodoh DAP tidak berpijak di bumi yang nyata..

    ReplyDelete
  9. PAKATAN @Gue ENg menunjukkan semangat perkauman cuba menghapuskan org melayu dengan cara yang jelik...usaha kerajaan untuk memswastakan pelabuhan kepada syed al bukhari seorang anak melayu adalah sebagai langkah yang bijak...ini menunjukkan anak melayu berkobolehan tetapi ada mereka yang jelik dan kotor pemikiran cuba untuk menjatuhkan syed mokhtar dengan alasan bodoh..syed mokhtar anda terbaik!!! DAP MEMANG BODOH DAN GUA ENG LU CELAKA

    ReplyDelete
  10. ak pun skong gak usaha kerajaan nk swastakn pelabuhan ni..xde lah kerajaan tnggung rugi yg byk,cba kta lihat negara2 maju,byk operasi mreka diswastakan utk mncpai keuntungan yg maksimum dan kualiti kerja yg tnggi...ak rsa ni lgkah bijak yg diambil oleh kerajaan,dan yg dpat prjek ni bkn bgsa luar,ank malaysia,lbh pntg lagi anak melayu kita..lgpun drpd kerajaan dok tnggung rugi pelabuhan ni,baik gna duit tu utk buat pmbgunan dan bntuan kpd rkyat..idea yg bernas!!

    ReplyDelete
  11. DAP MANA PERNAH SENANG HATI TGK ORG MELAYU, KALAU BLH DAP LETAK ORG MELAYU BAWAH TAPAK MEREKA AJE SEBENARNYA, YG ORG MELAYU KITA NI BODOH CUBALAH JADI MCM TAN SRI SYED MOKHTAR YG PANDAI, BIJAK, BERWAWASAN DAN YG PENTING ADE PEGANGAN AGAMA.

    ReplyDelete
  12. dap takut drg tak blh cr mkn klu syed mokhtar ambik port tu sbb sah2 drg tau peragai syed mokhtar ni dia mmg akan tlg bangsa melayu sendiri sebelum ni melayu mmg xde peluang lsg nk buat apa2 pun kat penang tu...cina je yg kongke penang..saya harap sgt syed mokhtar dpt ambik share kat penang tu pas tu ajar org kat cina2 tu semua

    ReplyDelete
  13. DAP mana tak panas hati, kalau TS Syed Mokthar dpt projek Penang Port mesti drg rugi gila. Takut org melayu dapat bisnes dan guan eng tak dpt memerintah org melayu lagi.

    ReplyDelete
  14. mana DAP tak panas hati..sebab mereka tahu yang tan sri syed mokthar lagi bagus dari mereka...memang kompen la kalu tan sri syed mokthar ambil alih penang port...penang port akan maju...lagi pon mana bleh si bangsa makan b**i tengok orang melayu jauh lebih berjaya dan maju dari mereka...

    ReplyDelete
  15. cina racist ni mmg celaka nk mampos...diorang ingt bangsa diorang je yang bagus org lain x...bru si celaka ni tau betapa hebatnya orang melayu... Chinese you all will burn in hell.....

    ReplyDelete
  16. CUBA BYGKAN TAN SRI SYED MOKHTAR BERJAYA MEMAJUKAN NEGERI JOHOR MELALUI PORT YG DIBELINYA, SUDAH PASTI PORT PENANG AKAN BERJAYA N UNTUNG SEKIRANYA DIURUSKAN OLEH TAN SRI SYED MOKHTAR DAN SEKALIGUS DPT MEMBERI PELUANG PEKERJAAN KPD ORG MELAYU KITA. KURANGLAH SKT BEBANAN KERAJAAN BILA PRT PENANG DAH DISWASTAKAN.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. cina babi ni menunjukkan semangat perkauman yg kuat dan cuba menghapuskan org melayu dengan cara yang kotor...usaha kerajaan untuk memswastakan pelabuhan kepada tan sri syed mokhtar seorang anak melayu adalah sebagai langkah yang sangat bijak...ini menunjukkan anak melayu berkobolehan tetapi ada mereka yang jelik dan kotor pemikiran cuba untuk menjatuhkan tan sri syed mokhtar dengan alasan bodoh yg x masuk akal

    ReplyDelete
  19. Dap memang sial

    ReplyDelete
  20. Dap memang sial

    ReplyDelete
  21. KUALA LUMPUR (June 13, 2012): Seaport Terminal (Johor) Sdn Bhd owned by tycoon Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary has won the bid to privatise the Penang Port.

    The Transport Ministry, in a written reply said that the company had won the bid via its equity ownership in Penang Port Sdn Bhd.

    “The negotiations with the company on the privatisation agreement however is still ongoing,” said the ministry in reply to Chong Eng (DAP-Bukit Mertajam).
    Chong Eng had asked the ministry on the latest update of the port’s privatisation and which party had won the bid to do so.

    The ministry further said that one of the conditions to be included in the privatisation agreement was that the successful company must bear the cost of dredging Penang Port.

    It was reported that the RM351 million dredging scheme for the northern part of the Penang channel has yet to take off although the amount had been allocated under the 10th Malaysia Plan.

    The project to deepen the channel from the current 11.5m to 14.5m is vital to bring large transshipments into the port.

    It was reported that the cabinet had on Nov 25 last year had endorsed Syed Mokhtar to take over the Penang Port in a privatisation exercise.

    The Finance Ministry had also on March 29 confirmed that Seaport Terminal, which is a holding company for the Port of Tanjung Pelepas (PTP) in Johor, had initiated due diligence process on Penang Port.

    But Penang Port chairman Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya has maintained that there has been no decision, adding that: “If it is privatised we would be the first to know.”

    It was also reported that there were concerns if Syed Mokhtar would turn 225-year old Penang Port into a feeder port for his operations in Johor if his privatisation bid for the former was succesful.

    ReplyDelete
  22. UALA LUMPUR, June 16 — Datuk Seri Dr Chua Soi Lek has told Penang not to “sabotage itself” by refusing to cooperate with the federal government’s plan to privatise Penang Port, a move he insists would increase its competitiveness.The Penang Port Commission (PPC) chief warned Lim Guan Eng’s administration that its decision to reject the privatisation of Penang Port Sdn Bhd (PPSB) and implied threat to derail the move “would just mean the whole port won’t work.”

    “The privatisation is not to sabotage but to improve the efficiency of the port. They can fight the federal government or try to derail it but if they refuse to cooperate they will be sabotaging themselves
    even their race also agree with syed mokhtar....

    ReplyDelete
  23. Several DAP lawmakers from Penang had also accused Dr Chua last month of trying to stifle the economy of the island state controlled by their party by shelving plans to dredge the port’s channel.

    Three MPs, including Penang DAP chief Chow Kon Yeow, said the Johor-born former minister was conspiring with Syed Mokhtar to benefit his home state of Johor at Penang’s expense and relegate Penang Port to a feeder for the logistics tycoon’s PTP.

    But Dr Chua responded by saying the decision not to embark on the RM350 million dredging was made collectively by the National Economic Council (NEC) as the port is set to be privatised by the Finance Ministry (MoF) and the cost should be borne by the concessionaire instead.

    He also told The Malaysian Insider it did not make sense for any bidder not to improve the port’s performance as “it is not doing as well as it should be and has accumulated a debt of around RM1.3 billion.”

    ReplyDelete
  24. The port lost its free-port status in 1974 but Najib’s Barisan Nasional (BN) is offering to reinstate its free-port status if the federal coalition regains Penang which it lost in Election 2008.

    PPSB is a wholly-owned subsidiary of MoF Inc while the regulator, PPC, also reports to Putrajaya through the Transport Ministry.

    It is learnt that cargo volumes at Penang Port have failed to match that of Port Klang and Tanjung Pelepas, growing only 5.8 per cent a year between 1995 and 2009, against Klang which grew 14.2 per cent annually.

    PTP began in 1999 but now handles more than six million TEUs a year, five times more than Penang Port, which Lim said had grown to handle 1.3 million TEUs last year.

    ReplyDelete
  25. The privatization of Penang Port is not without financial commitment to Seaport Terminal and the Al Bukhary Group. The argument of Al Bukhary Group is over geared should be mitigated with the Group’s performance so far. Many of the acquisition made under the Group was on plc which are laden with debts. Examples are DRB Hicom Group, Pernas Hotels, BERNAS and MMC. Slowly, all these plcs were turned around and operationally making healthy profits and cash position which enable all these financial commitments be served productively.

    So far, all the acquisitions made under Al Bukhary Group not only still remained within the group without any of them being hived off, but most of these plcs shown tremendous improvements and performance.

    Having that argument, one might stop to think which corporation is willing to undertake Penang Port as is and develop it further to greater position, by committing into financial commitment twice; once for the privatization and the other one for the operation and financial revitalization, which include more CAPEX.

    ReplyDelete
  26. Apa nak tunggu lagi, bulan Ramadan dah sampai, bila lagi orang UMNO ini nak bertaubat! Jangan tunggu lama tau...

    ReplyDelete
  27. Bukan orang UMNO sahaja yang disuruh bertaubat. Setiap manusia yang mengaku dirinya Islam perlu bertaubat.

    Termasuklah Nik Aziz, Anwar, Mat Sabu Mahpus, Hadi Awang, Azmin, Samsidar, Wan Azizah, Nurul Izzah dan semua puak2 Pakatan Haram yang kerja mereka selama ini memecah belahkan Umah.

    ReplyDelete
  28. Nak tergelak aku dengar blog syok sendiri ni. Yang memperkaya dia UMNO.

    ReplyDelete
  29. cina sial xsdr diri!!ko ckp tan sri syed mokhtar bkn org pinang..ko pegi tilik muka kau tu dulu kau dtang adri mna...asal usul ko pun ntah dari mna kau nk prtikai asal usul org..xksh la dia bkn ank pulai pinang pun,yg pnting dia MELAYU!!sbnrnya ko trgugat kan tgk ank melayu mcm syed mokhtar ni brjya lbih dri bgsa kau!!

    ReplyDelete
  30. SEMUA ORANG CARI JALAN BAGAIMANA NAK SEDARKAN ORANG2 PASS YG DAPP HANYA MEMPERMAINKAN MEREKA SAJA. DAH DAPAT MALAYSIA MEREKA AKAN DITENDANG DAN HAK ORANG MELAYU AKAN DIAMBIK. NAUZUBILLAH. HARAP IANYA TIDAK BERLAKU. KESIAN NASIB ANAK BANGSA KITA DIMASA HADAPAN.

    ReplyDelete
  31. Nanti kita lihat samada Allah atau UMNO yang buat dia kaya lepas pilihanraya nanti

    ReplyDelete
  32. ala biasalah DAP tu mne pnh depa tu berpuas ati dgn org lain yg lbh bagus dr depa..tp ape pn kta Syed Mokhtar jgk yg lg bgos dr DPA bodoh tu!

    ReplyDelete
  33. DAP dah lama try nak jatuh kan melayu,tapi PAS ikut jugak. ni LGE ni tah pape ckp Tan Sri Syed Mokhtar org luar,setahu saya Tan Sri Syed Mokhtar tu org Kedah. Lim Guan Eng tu orang mana? dia duk bawak anak cina lain semua masuk kt Pulau Pinang,mana lah tau kan.LGE tak sedar dia tu orang mana

    ReplyDelete
  34. Pas party islam napa mesti dia nak besatu dgn dap sedangkan dap tu sah2 cina untuk apa. Kena ada nye pkr? Klu pas btl2 ikot islam konon nye nak nK aatu kan islam apa benda ni?!?? Terang2 kita nampak dap no hanya. Pentingkan cina je kat melYu drg buat mcm anjing tp pas masih dgn drg sbb drg bukan utama kan agama tp drg gila nak kerusi tu je... Bampak sgt drg ni mmg politik kotor gak .... So jgn lah kata bn je buruk sedangkan krg tu lebih teruk

    ReplyDelete
  35. layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA Freemalaysiakini2

    ReplyDelete
  36. Ini semua pas punya hal.sekongkol dgn dap.dap pun naik kepala .pas pis pus

    ReplyDelete
  37. Semua projek dapat suap dari pintu belakang maa...sapa pun boleh berjaya kalau meniaga stail mcm tu...semua projek kaut sampai lincin..semua dia nak sapu...macamlah dah tak ada org melayu lain kat malaysia ni...asyik-asyik dia je yg dapat....lepas tu berlakon alim mcm orang zuhud...podah...

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!