CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Wednesday, July 25, 2012

CILI KASI TARUK! AZHAR IDRUS DAH SEMAKIN SESAT! INI BUKTINYA

Aakj malas nak ulas panjang..hehe puasa ni..cuma nak bagitahu pada puok yang taksub manusia kepada manusia lain..ILMU yang kita pelajari mungkin tak sehebat orang lain pelajari atau mungkin kita belum sampai ke bab itu..

Kita mungkin baru belajar 10 kitab..orang lain dah 20 kitab..kita belajar 1 kapal kitab..sedangkan ada 7 kapal lagi ILMU yang nak d gali...

Kita bukan ahli fatwa..kita tuju kearah taqwa..kalau setakat bertalaqi yang tak tahu siapa guru atau sekadar sebut saja 100 guru aku bertalaqi maka semua orang boleh sebut !! aakj pun boleh sebut..250 guru telah ku jumpai untuk belajar ilmu...hehe azhar sebut berapa dah guru dia bertalaqi ? lupa dohh ambo ni hahaha

Aakj juga hairan dengan sikap puok bengap ni..nama ada hadis menentang hadis yang lain..hadis berlawan dengan hadis yang lain..hadis menidakkan hadis yang lain..(tak sama dengan "pemansuhan" perintah Allah swt..seperti arak d haramkan selepas perintah solat..dulu mabuk pun boleh solat...bila perintah arak haram turun maka dengan sendirinya solat dalam keadaan mabuk tidak d benarkan..)...hehe tak niat nak ngajar ni..aakj bukan ustaz..baru nak start..

Lihat balik soalan yang d ajukan kepada azhar..azhar tak paham..Islam ini indah..bukan main jawab je..tengok situasi apa maka soalan itu d ajukan..Nabi saw pernah terjaga agak lewat d waktu solat Subuh..Nabi saw solat juga..Jadi azhar jangan dok pikir yang dia saja yang betul..

Malas nak ambik kira bila Nabi saw bagitau "masa" paling afdal sahur..bila ? nak aakj jawab juga ke..hihihi..kita tanya kita jawab..dulu mana ada jam..ada Nabi saw kira tengok bulu roma..ada Nabi saw kira tengok benang..itulah hebatnya ISLAM..guna benda yang praktikal dalam menentukan masa...

Ada Nabi saw gunakan jangkamasa dengan kiraan masa membaca surah..contohnya "masa itu lamanya seperti kita membaca surah yaasin..."

Banyak sudut bila kita nak keluarkan fatwa..bukan boleh kita simply jawab...kita belajar jurusan apa ? janganlah kita berlagak macam kita tahu semua..itu riak namanya..benda ni nampak kecil tapi impaknya besar bila Ulama sebenar lihat bahawa "ulama" ciptaan parti rendah ilmunya.

Teringat masa aakj bersembang dengan Ustaz Fathul Bari tentang bagaimana FATWA terhasil dalam pembentukan sesuatu HUKUM..perghhh banyak lagi yang azhar idrus kena belajar...mehh lihat video ni



HOUSE PK: Artikel ini aku sedut melalui Paperwaris yang telah dinukilan oleh AAKJ. AKu tak faham dengan manusia yang sukakan Azhar Idrus ni, apa yang best dia cakap ek? separuh dari dia cakap kita tak faham, dah la tu, ada banyak sound effect dia pakai, ke' la, kan la, tah apa-apa lagi la. Hadis pun dia tak mau terima.

Wahai Rakyat Malaysia! jauhilah manusia bernama Azhar Idrus ni, sesungguhnya dia lebih anjing dari yang lain sebab dia suka menyesatkan anak-anak muda melayu Islam kita! Bertaubatlah Azhar Idrus.

198 comments:

  1. 12 guru azhar idrus kata dia bertalaqi...pengkhususan bahagian apa yang hebat sangat dok bagi fatwa..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok muka dia sahaja, saya dah yakin ustaz Azhar Idrus ini sesat.

      Delete
    2. Islam itu indah. Islam tu datang dari hati dan akal fikiran untuk berfikir. Aku salah seorang orang Islam yang tak pergi mengundi. Aku tahu dalam Islam tiada mengundi. Islam hanya ada sistem khalifah. Hanya layak dipimpin oleh Raja. Islam tidak mengajar menjatuhkan saudara Islam yang lain. Dan tiada siapa yang layak mengatakan seseorang itu sesat. Tapi aku memang bangkang mengundi macam ni. Undang2 yahudi korang banggakan? Maaflah.. kamu semua boleh teruskan perjuangan bodoh korang ni.

      Delete
    3. Islam x mewajibkan kita mengamalkkan sistem khalifah, sistem politik adalah mengikut perkembangan zaman sesebuah tempat. Yg penting Islam suruh berlaki ADIL walau mcmana bentuk pun sistem pemerintahan.

      Delete
    4. memang terbaik

      Delete
    5. assalamualaikum :).dalam semua laman sosial banyak fake.nape awk semua boleh percaya.ingat ustaz azhar idrus fake ada yang satu jeke? tak kan .fikirlah sebelum mengagak bende yg merepek mcm ni. :).ish2.nak kata lurus marah.tp sy lebh menegakkan dan mempercayai beliau :).maaf ye saudara. :)

      Delete
  2. Ko biar betul Parpu. Jgn main sedut sj dan siarkan kat hang punya blog. Nanti jd goblok.

    Betui la tu, batal posa la, awai2 lagi baru masuk subuh dah batal.

    Fakta sebenar selepas tu rasanya tak rujuk kes sahur.

    ReplyDelete
  3. Wei anon, kita pun tak le bebal macam kau dok sangka tu!

    Belajarlah ilmu agama brader, tu tuan punya artikel aakj pun dah masuk, jangan la jadi bebal dan main ikut je cakap si Azhar Idrus tu, dia tu bangang beb. Kuat Mneyesatkan orang je.

    Ramai lagi ulama yang boleh kamu refer, jangan la refer dengan ular dalam semak ya!

    Hadis tu sahih tau anon 10.52, takkan kau tak nak terima hadis plak. Wow, pengikut Azhar Idrus anti hadis ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayat kau terer, cam pandai je kan?? dia pun manusia, mcm kita semua, x lari dr buat silap. kalau salah, betulkan, bukan buat cm kau buat ni. salah. sapa kutuk belakang org lain, mcm la kita ni lagi bagus drpd org lain.

      Delete
  4. wahai anon 10.52

    kita tak suka fitnah macam hangpa lah , hangpa lain lah dok suka sangat fitnah sana fitnah sini kan? dok keluar fatwa sesat sana sini kahkahkah

    ReplyDelete
  5. kalau orang lain ada kesilapan rasa tak perlu nak anjingkan orang kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu jgn di anjingkan. Bodo kan takpe... Bodo....

      Delete
  6. pala butuh berkurap lau spe ckp azhar idrus nie btoi...nie la jd nya bila xterima hadis n quran...sndr sesat pas2 sesat kn org len...aku ingt idrus nie btoi tp upa nya sma ja ngn nik ajis sial 2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. gaduh bab politik... bagus la.. ni la tujuan british dr zaman dulu lg, tubuhkan parti politik.. x pikir ke sebab ape? nak pecahkan umat islam la.. konon alasan nak bg ada parti memerintah.. zaman nabi, khulafa' arrasyidin, mana ada parti politik, bendera2 ke, mana ada.. semua bersatu bawah panji islam. cuba la pikir..

      Delete
  7. idruz anjing kurapJuly 25, 2012 at 11:06 PM

    haram jadah tol la sial nie...lau da smpai xterima hadis nie da kra sesat...sng2 je ckp batal tnpa bg penjelasan...nie mst berguru ngn nik ajis penyesat 2 kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah boleh dibetulkan kan?? ini kau org yg x trlibat pon kau sabit.. zalim betul.

      Delete
    2. "Jangan sekali-kali membenci ulama soleh...Barang siapa memusuhinya, Allah SWT menyatakan perang dengannya" (HR Bukhari)

      Delete
    3. Fuck u la ayub.. soleh kejadah jehar derus?? tu bkn ulamak tp pukimak!!

      Delete
    4. hang ingat hang tu baik sgt ker..?? dah ade tiket masuk syurga ker..??
      nk cakap tu jgn dok sdap mulut jer.. klu kite yg bodo tu jgn la dok kate org lain bodo.. hang kate hang ikut hadis.. tpi hakikatnya,puii..!! klu aku tnya hukum hakam kat hang, agak2 buleh jwb dop..??sejarah2 islam mg thu dop..?? so x yah dok ngate org la.. prbtolkn diri sndiri tu dlu..

      Delete
  8. aik Prince of Noob kau tu apa kurang kau lagi besar punya anjing sini tak sana tak kahkahkah!

    ReplyDelete
  9. masalahnye azhar idrus ni ustaz je dia mana ada hak nak keluar kan fatua baru..sapa kita nak tukar hadis tu ikot suka hati kita je...bahaya sungguh dgn ustaz azhar idrus ni ramai pengikut dia aku takut ramai yg sesat nnt...nasib baik ada yg mainkan cite ni klu tak org buta2 percaya je padahal drg tau benda tu tak betul tp biasa lah org pas ni kat kepala ada kopiah je apa dia ckp semua betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala je ada kopiah...bawah takde kopiah huhu...

      Delete
  10. kang aku ckp bangang, tau nak marah... kalo xtau pape pasal hadis, jgn nk memandai2... hadis yg direfer tu bukan berkenaan dgn sahur, tapi pasal solat berjemaah...nabi suruh kita solat berjemaah bila dengar azan berkemundang... tapi kalo bab makan, nabi suruh kita habiskan dulub walaupun azan dh berkumandang...itulah maksud sebenar hadis tuh... tapi kalo time sahur dengar azan, dgn serta merta nabi suruh kita berenti...kalo x, batal la puasa tu bangang... lain kali jgn pandai2 nk putar belit hadis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2... Aku sokong..

      Delete
    2. Betul2... Aku sokong..

      Delete
    3. aku pun sokong. dok maki2 ustaz tu macam lagi faham hadis pulak.

      Delete
  11. hadis tu mmg la sahih... tapi masalahnya ko refer kpd hadis yg bukan berkaitan... xpayah la nak kaitkan pasal nasakh dan mansukh dlm hal ni...kalo dh azan subuh, tapi ko terus makan lagi, mmg x sah la puasa tuh...bongok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pon stuju ngan k0...

      Delete
    2. Aku pun setuju bengong punya admin, org tu tanya pasal puasa, bodoh! Klu tak tau jgn ulas apa, yg setuju ngan admin pun bangang belaka, ulang sekali lg, dia tanya bab puasa, sekali lg admin bodoh

      Delete
    3. Bismillahirrahmnirrahim...Kenapa ramai sangat sekarang ni yang mengaku dia tahu agama..suruh belajar dengan macam-macam guru...tapi tak merujuk kepada ilmu tauhid yang sebenar, Fekah yang tersusun dan tasawwuf yang terpuji.Setuju dengan anonymous.Hadis tak dirujuk kepada hukum yang sahih. Tolong la rujuk balik kepada kitab Fekah yang sebenar. Jangan persendakan pewaris nabi...kalau susah sangat kita nak menuntukan sapa dia ustaz azhar, Nik Azis, Fathul Bari, Rasul Dahari; sapa yang betul. Meh kita buat solat istikharah ramai-ramai..Mintak Allah tunjukkan kat kita sapa betul dan sapa salah...nak?? Ada berani??

      Delete
  12. rase2 nya la hadis tu untk smua...bkn ke azan subuh 2 myeru kta tunai kn solat berjemaah?so rse nya xde mslh kn....sahur ke x sme je...jgn men ckp je kta batal...tnjuk kn hadis yg ngata kn batal kalau masih mkn time azan anon 11.10

    ReplyDelete
  13. dulu aku blh terima lah azhar idrus ni tp sejak tahun baru ari tu dia main gitar pas tu kata islam blh main gitar aku mmg tak respek dia lsg....suka hati mak bpk dia je nak tukar fatua sendiri...dia sapa takat ustaz dibayar iman kat dad tu pun tak seberapa lg ada hai nak keluar kn fatua sendiri....byk benda yg ustaz azhar idrus ckp tak btk dia byk ikot kristian...sbb aku dah lama perhatikan dia klu tak caya krg cari blk fatua2 yg dikeluarkan oleh dia...semua tak betul semua dia bt sendiri

    ReplyDelete
  14. anon 10:52 PM
    aku rs klu ko tak begitu pndai psl hadis tak pyhlah nak tegakkn benang yg basah ye..

    ReplyDelete
  15. wow da mula la menyalak anjing2 azhar idrus nie...korg dye ckp pe smua ikot ngn ttp mata je pas2 tnjuk mcm korg pandai je....hadis ada ckp ke lau mkn time azan batal?ade ke x pencacai2 anjing idrus...yg ustaz korg 2 pangil org len anjing 2 bgs ke sial?

    ReplyDelete
  16. azan subur tu tanda nye dah msk waktu jadi pada yg berpuasa kita kena habis kan mknan tu cpt2 sebelum abis azan mcm peringatan lah dah nak abis masa mkn ha kan senang ckp mcm tu......islam ni tak zalim lah ckit2 batal puasa mcm ni lah melayu bt ni tak blh buat tu tak blh drg suka rumit kan sampai org nak puasa pun takut...padahal tu semua alasan je utk tak nak puasa...jgn nak memandai sgt lah ustaz azhar idrus sapa2 tak puasa sbb dah azan termakn lg biar ustaz azhar idrus yg tgg

    ReplyDelete
  17. Apalah kau nak menuduh orang sesat pulak ,ULAMAK pun manusia jugak kadang-kadang tersilap....lebih baik berdakwah dari menjadi blogger yang goblok macam kau asyik mengampu UMNO saja yag banyak melakukan kesalahan..

    ReplyDelete
  18. Petunjuk Rasulullah SAW adalah sebaik-baik petunjuk. Sah atau batal sesuatu ibadah termasuk puasa hendaklah didasarkan kepada nas yang sahih, bukannya disandar kepada pendapat manusia. Ulama hanyalah penunjuk jalan selama tidak bercanggah dengah Quran dan hadits-hadits yang sahih.

    Tulisan kali ini masih membicarakan tentang salah faham tentang puasa, dengan mengkhususkan kepada ibadah sahur pula. Tulisan ini tidak bertujuan untuk menimbul kekeliruan di dalam beragama dan beribadah, tetapi untuk kita sama-sama kita renung dan fikirkan agar ibadah puasa yang kita laksanakan berdasarkan perintah dari Allah Yang Maha Pencipta dan contoh teladan dari Rasulnya, Muhammad SAW.

    Sekian lama kita bertaklid buta dalam melaksana ibadah, sehingga kita menjadi buta terhadap dalil-dalil dari Quran dan hadits-hadits yang sahih yang sepatutnya menjadi sumber rujukan tertinggi. Agama hendaklah berdasarkan dalil bukannya emosi.

    Dalam masyarakat Melayu khususnya di bulan Ramadan, apabila bersahur seolah-olah diharamkan segala makan dan minum tatkala telah memasuki waktu Imsak, iaitu kira-kira 10 minit sebelum masuk waktu fajar (subuh). Amat malang bagi mereka terlewat bangun, terjaga di waktu Imsak kerana tidak boleh lagi makan. Ini adalah salah faham yang berlaku bukan sahaja di kalangan orang awam malah berlaku juga kepada alim ulama yang tidak mengambil petunjuk dari Nabi SAW.

    Syaikh Sayyid Sabiq dalam kitab Fiqhus Sunnah mengatakan :

    ”Maka apabila telah terbit fajar sedang di mulutnya masih ada sesuatu makanan, wajiblah baginya untuk membuang (mengeluarkan dari mulut) makanan itu”

    Sebagaimana Sayyid Sabiq, ramai para pendakwah baik dari kalangan ustaz mahupun tuan guru membuat hukum sendiri, mengatakan batal puasa sekiranya tertelan makanan di dalam mulut itu apabila sudah masuk waktu fajar (subuh).

    Orang-orang yang lewat bersahur terdiri dari beberapa kategori dan sebab antaranya :-

    1. Sengaja melewat-lewat bersahur kerana mengambil fadilat dan keberkatan bersahur, sesuai dengan sunnah Nabi SAW.
    2. Memang terlewat jaga mungkin kerana jam penggera tidak berbunyi.
    3. Mungkin juga kerana jam di dinding rosak, jarum jam menunjukkan baru pukul 4 pagi, tetapi ketika sedang makan kedengaran azan di televisyen dan juga laungan azan dari masjid berdekatan.

    Islam adalah agama mudah. Agama hendaklah berdasarkan dalil bukannya pendapat ulama semata-mata, yang kadang-kadang pendapat ulama begitu jauh dari kebenaran dan bercanggah dengan hadits-hadits yang sahih.

    Bagi ketiga-tiga kategori orang bersahur di atas, adakah benar batal puasanya jika tertelan makanan di dalam mulut ketika azan subuh sudah kedengaran ? Adakah Islam tidak memberikan sedikit kelonggaran terhadap mereka ?

    Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Rasulullah SAW. Berikut diperturunkan beberapa hadits bagi menjawab pertanyaan tersebut.

    ReplyDelete
  19. Hadits Pertama

    ”Jika salah seorang dari kamu mendengar azan sedang ia masih memegang sepinggan makanan, maka janganlah ia meletaknya sehingga ia menyelesaikan hajatnya (makan)”

    (Hadits riwayat Ahmad 2/423 dan 510, Abu Daud 1/549, Ibn Jarir at-Tabari dalam tafsirnya 3/529, al-Hakim 1/426, Baihaqi 4/218. Lihat : Abu Muhammad al-Jauhari dalam al-Fawaid al-Muntaqah)

    Diriwayatkan dari beberapa jalan dari Hammad bin Salamah dari Muhammad bin Amr dari Abu Salamah dari Abu Hurairah katanya Rasulullah SAW bersabda :

    ”Kemudian ia (Abu Hurairah) menyebut hadits : ”Jika salah seorang dari kamu mendengar azan sedang ia masih memegang sepinggan makanan, maka janganlah ia meletaknya sehingga ia menyelesaikan hajatnya (makan)”

    Hadits ini sahih berdasar syarat-syarat Muslim menurut Hakim dan disepakati oleh az-Zahabi. Perintah ini adalah datang dari Nabi dan hadits ini tidak boleh ditolak. Dengan hadits ini juga Syaikh Albani rahimahullah menolak pendapat kebanyakan ulama termasuk Sayyid Sabiq.

    Hadits Kedua

    Diriwayatkan dari Syuhaib bin Gharqadah al-Bariqi dari Hiban bin Haris katanya :

    ”Kami pernah bersahur bersama Ali bin Abi Talib radhiallahu ’anhu, maka tatkala kami selesai makan sahur ia (Ali) suruh muazin untuk iqamat”

    Dikeluarkan oleh at-Tahawi dalam Syarah al-Ma’ani 1/106 dan al-Muhlis dalam Fawa’id al-Muntaqah 1/11/1.

    Hadits Ketiga

    Qais bin Rabi’ meriwayatkan dari Zuhri bin Abi Tasbit al-A’ma dari Tamim bin Ayyad dari Ibnu Umar ia berkata :

    ”Alqamah bin al-’Ash pernah bersama Rasulullah SAW kemudian datanglah bilal untuk mengumandangkan azan (subuh) kemudian Rasulullah bersabda : Tunggu sebentar wahai Bilal ! Alqamah sedang makan sahur”

    Dikeluarkan oleh at-Tayalisi 885, dan at-Tabrani dalam al-Kabir sebagaimana dalam Majma’ 3/153. Albani berkata : Hadits Qais adalah perawi yang jujur (suduq), maka apabila dia meriwayatkan hadits yang sama dengan perawi-perawi thiqah yang lain, maka haditsnya dapat dipakai.

    Hadits Keempat

    ”Ketika iqamat dikumandangkan, Umar masih memegang segelas air, beliau bertanya kepada Rasulullah : Adakah saya masih boleh minum wahai Rasulullah ? Baginda menjawab : Ya minumlah, kemudian Umar minum”

    (Hadits riwayat Ibnu Jarir 3/527/3017)

    Hadits Kelima

    Telah diriwayat dari Ibnu Lahiah dari Abu Zubir ia berkata :-

    ”Aku bertanya kepada Jabir tentang seorang yang hendak berpuasa sedang ia masih memegang segelas air untuk diminum, kemudian mendengar azan. Jabir berkata : Kami pernah mengatakan hal ini kepada Rasulullah SAW, lalu Baginda bersabda : Hendaklah minum”

    (Hadits dikeluarkan oleh Ahmad 3/348. Beliau berkata : Telah meriwayatkan kepada kami Musa, ia berkata telah meriwayatkan kepada kami Ibnu Lahiah. Al-Walid bin Muslim juga meriwayatkan hadits ini dari Lahiah. Dikeluarkan oleh Abu al-Husin al-Kilabi dalam Nuskah Abu al-Abbas Tahir bin Muhammad. Perawi-perawi hadits ini thiqah termasuk perawi Imam Muslim kecuali Ibnu Lahiah. Albani berkata isnad hadits ini diterima sebagai penguat hadits. Al-Haitami berkata di dalam al-Majma’ 3/153 diriwayatkan oleh Ahmad dan isnadnya hasan.)

    ReplyDelete
  20. dulu aku suka ustaz azhar idrus nie sbb dia lain drpd ustaz2 yg lain kat luar sume tu
    tp hampeh dia pon dh terkeluar sma jgk..
    apalah nak jadi nie..
    cubalah fahami dulu hadis Nabi btl2 sblum nak katakn apa2..jgn ikut je apa yg dirasa btl..
    cubalah kaji dulu hadis2 nabi sebelum kau nak keluarkan kata2 kau tu..
    tgk yg dia ckp psl gitar tu pn cukuplah.. dia kata apa main gitar tu tak haramkn asalkn tak melalaikn tp sedangkn kita thu yg petik gitar pn mmg dh haram apa tah lg klu main.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tegurla direct kat ustaz.
      si man kidal tu kerja benda haram dia makan rezeki haram lah kan?
      awie double 7 tu artis rock, haram lah tu....
      tu si m. nasir haram tuh....
      UMNO lagila haram.hahahahah.

      Delete
    2. sudah la kau mawar hitam..

      Delete
    3. anon 2 ekor ni anjing azhar derus..

      Delete
    4. Kau anjing UMNO wakaka

      Delete
  21. Hadits Keenam

    Hadits dikeluarkan oleh Ishaq dari Abdullah bin Mu’aqal dari Bilal ia berkata :-

    ”Aku pernah mendatangi Nabi SAW untuk azan solat subuh, padahal Baginda akan berpuasa, kemudian Baginda meminta segelas air untuk diminum, setelah itu Baginda mengajak aku minum(sedangkan sudahwaktu azan), dan kami keluar untuk solat subuh”

    Diriwayatkan oleh Ibn Jarir 3028 dan 3019, Ahmad 6/12 dan para perawinya thiqah, iaitu perawi-perawi Bukhari dan Muslim.

    Hadits Ketujuh

    Muthi’ bin Rasyid meriwayatkan :-

    ”Telah mencerita kepadaku Taubah al-Ambari bahawa dia mendengar Anas bin Malik berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: Lihatlah siap yang ada di dalam masjid, aku pergi di sana aku dapati Abu Bakar dan Umar. Kemudian aku memanggil mereka lalu aku bawakan suatu makanan dan aku letakkan di depan beliau, kemudian beliau makan bersama mereka (sedangkan sudah azan subuh), sesudah itu keluar, kemudian Rasulullah SAW bersolat bersama mereka”

    Hadits dikeluarkan oleh al-Bazzar 993 dalam Kasyful Atsar dan al-Hafiz Ibn Hajar berkata dalam az-Zawahid halaman 106 bahawa isnad hadits ini hasan. Al-Haitami dalam al-Majma’ 3/152 juga mengatakan isnad hadits ini hasan.

    Kesimpulan

    Pendapat yang mengatakan mesti memuntahkan keluar makanan yang ada di dalam mulut tatkala kedengaran azan subuh tidak ada dasarnya, bahkan sangat bertentangan dengan hadits-hadits Rasulullah SAW dan atsar sahabat radhiallahu ’anhu. Bahkan Islam memberi kelonggaran sekiranya seseorang sedang makan sahur.

    Jika seseorang terlewat jaga, mendapati waktu subuh sudah masuk sedangkan makanan masih ditangan atau di depannya, maka dibolehkan baginya meneruskan makan sehingga habis apa yang sudah ada di tangan atau di pinggannya.

    Syaikh Muhammad bin Salleh al-Uthaimin dalam fatwanya berkata sebahagian orang yang mengharamkan makan setelah waktu Imsak adalah perbuatan yang batil dan termasuk perbuatan yang berlebih-lebihan dalam agama.

    Sekali lagi diulangi bahawa tulisan ini tidak bertujuan untuk menimbul kekeliruan di dalam beragama dan beribadah, tetapi untuk kita sama-sama kita renung dan fikirkan bersama agar kita sentiasa celik terhadap pedoman dan petunjuk dari Rasulullah SAW.


    Sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Rasulullah SAW.

    ReplyDelete
  22. ikot la hadis dan quranJuly 25, 2012 at 11:27 PM

    aduh ssh la ngn pencacai2 pakatan nie...bnda yg songsang korg ikot bnda yg btoi korg nafi kn pas2 kta org len sesat hangpa ja btoi...tuihh

    ReplyDelete
  23. Semakin lama semakin sesat Azhar Idrus ni...Sesukahati dia nak tukar hadis nak keluarkan fatwa baru siapa dia nak buat benda tu sesukahati? Demi memancing undi muda, Dia kata main Guitar tak haram sedangkan dah sah sah guitar itu haram.. Apa sahaja alat bertali dan meniup adalah haram... Dan setahu aku juga kalau kita tengah makan sahur tiba-tiba azan kita kena habiskan makanan sebelum azan habis. So tak payahlah tiba-tiba nak buat fatwa sendiri sesukahati! Siapa kau nak sesukahati menganjing orang hah sesat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualiaikum... cik cili padi..
      saya tak berniat untuk menyebelahi mana mana phak tapi....
      kenyataan cik cili padi tu yang salah....
      bermain gitar itu MEMANG TAK HARAM....
      sebab yang MANJADIKAN IANYA HARAM KERANA IA NYA MELALAIKAN UMAT ISLAM ....
      kerana terbuai alunan dan penangan muzik itu sendiri...
      dan seperkara lagi... kita ini manusia biasa dan sememang nya bukan nabi .. yang maksum,,,,, kita nie sama je... sape lah kita untuk menilai seseorang itu?????
      itu persoalannya... apa apa pun reflect diri sendiri.. kita manusia tak lekang buat dosa... oleh itu satu caranya TAUBAT NASUHA .. TAUBAT YANG SEBENARNYA TAUBAT.. MOHON KEAMPUNAN DARI ALLAH SWT...

      Delete
  24. aku rasa baik krg g baca hadis blk lps tu br komen kat sini krg sendiri pun tak tau apa pasal hadis buta2 percaya kata2 ustaz azhar idrus tu lps tu nak mempertikai kat sini...dont waste our time lah anon2 haramjadah sekalian

    ReplyDelete
  25. Agama islam bukanlah agama yang zalim , janganlah kita orang islam buat macam agama islam ni terlampau zalim ... UAI menunjukkan islam ni macam susah sangat. Haihhh celaka lah kau UAI! Korang tahu hadis tak ni ? itulah orang kata kalau taktahu cakap taktau!

    Gaharu,cengal,giam,
    Taktahu,Takkenal,DIAM!

    ReplyDelete
  26. ISLAM ITU MUDAH.kembalilah kita berpegang kepada AL QURAN dan SUNNAH (hadith)..
    walau kita dizaman canggih skali pun, kedua2x nya adalah tetap pengangan kita.bukan teknologi yang serba canggih.ingat !! kembali kepada pengertian yang sebenar..

    ReplyDelete
  27. jawab skrg ano2 sial yg menyokong azhar idrus,tu saya SIAPA dah post macam2 hadis berkenaan sahur....skrg ckpla yg azhar idrus tu betul,hadis ni semua palsu.....dasar manusia bodo yg xmau terima keyataan,manusia bengap......ikut hadis dan al-quran bukan ikut azhar idrus,azhar idrus tu dah terpesong......korang jgn main sokong je tanpa siasat,azhar ni bawak keluar fatwa sendiri tanpa rujuk hadis....mmg sesat la jawabnya bila x rujuk hadis

    ReplyDelete
  28. dah ada hadis pun sebagai bukti kat sni ada sapa2 yg masih nak mempertikaikan????klu ada sila lampirkan hadis anda bersama k...baru akan diterima pakai klu tak aku anggap ko melalak mcm anjing kurap je lah

    ReplyDelete
  29. Sedih la aku baca komen satu2...
    Sama2 kita agama islam berbalah maki hamun..adoii la..kalau org tu xbetul kite xpayah la ikut..
    Kalau org tu kuarkan fatwa ttg ape skali pon jgn trus terima..eloknya refer la 2-3 org..sama gak mcm bila kite sakit,jpe 1 doktor je trus caya apa doktor tu ckp,p la jumpa doktor lain tgk 2nd opinion..
    Lagi satu,dlm malaysia nie da mg ada mufti dan ada pulak tu majlis fatwa kebangsaan,yg mg da diiktiraf,so kite refer la kt situ..yg nak p ambik bulat2 ckp org blaja xketahuan mana hala wat pe..
    Last2 sama2 bangsa sama agama pulak yg dok bertelagah..camne org islam nak bersatu mcm nie? Tu pasal kt arab sana xpenah aman..
    Ingat la saudara2 seIslam semua, agama Islam tu 1,SATU! dtg dari ALLAH yg SATU!!! Jgn kite berpecah belah....
    Doa aku agar kita yg beragama Islam nie supaya bersatu,supaya agama Islam dipandang mulia...
    ALLAHUAKBAR...
    Wallahualam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi sikit aku nak tambah kt sini...
      Kena la guna logik akal jugak..maksud hadis tu,andai kata korg terlambat bangun sahur pastu kalam kabut makan,masa tgh suap nasik@nk minum air org da azan maka abiskan la dulu ala kadar apa yg ada tu..minum bg abis ke atau pon abis kan suapan nasik yg terakhir..
      Jangan pulak sbkan hadis nie ckp bole xbatal maka take advantage pulak sengaja bangun lambat sb pk tak apa...
      Ini kalau xsengaja terlambat bangun,bukan segaja bangun lambat...
      Sekadar pendapat aku..

      Wallahualam....

      Delete
    2. Assalamualaikum.. huh tulah .. ana pun sedih tengok comment satu satu ... entah lah umat Islam pada hari nie... bila lah umat Islam nak maju macam nie kan??? bila lah kita semua satu hati??

      Delete
    3. jgn campur aduk politik dgn agama. nyesal aku baca blog ni. menambah dosa je

      Delete
  30. aku xpaham napa ustaz azhar idrus nie nk tukar kebenaran hadis...sapa die utk menukarkan hadis die sedar x dgn ape yg die ckp n org ikot dosa semuanye die akn syer sekali...takut lah pada allah jgn nk jd pandai sendiri kalau nk sesat sesat lah sorang2 xpayah nk sesat kn org ramai..aku rasa dah sampai masa azhar idrus kena ambik blik kelas agama supaya die blh belajar ape yg haram dan x...ape yg btl n salah

    ReplyDelete
  31. Saya siapa,

    kau telah mengkonfidenkan aku... pada mula aku agak ragu-ragu, namun lepas dah baca hadis-hadis yang dikemukakan, aku rasa lega...

    UAI memang seorang manusia dan dia boleh buat salah, namun sikap Anon-anon yang menyokong dia menjijikkan... korang buat dia macam dia hebat gila sampai xboleh salah...

    UAI tidak mengharapkan pon korang buat macam ini untuk dia... kalau salah aku rasa dia mesti nak tahu mana silap dia... lebih baik tegur dia jika dia salah...

    janganlah ikot melolong sahaja...

    al-quran ada, hadith ada, akal fikiran pon ada... fikir-fikirkanlah...

    ReplyDelete
  32. ala anjing2 nie taw myalak je beb...bukan ikot benda y btoi...dorg nie kn ska pada yg songsang...sma la doeg nie ngn anuar...bnda btoi da kua terpanpang pow ckp belit lg...ssh la ngn anjing2 mcm nie...woi nlek g ngaji btoi2 sblom nk myalak kt snie

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. aku pelik ;ah dgn org2 zaman skrg ni dah tau benda tu salahpun still nak backup lg..takut ada allah lah ikot jalan kebenaran jgn main ikot je ckp org yg glamour.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tutup aurat tu wajib.
      bini najib tak pakai tudung.

      Delete
    2. kepala hotak kau ! bodoh !

      Delete
  35. die tu memang..pernah keluarkan fatwa mengatakan main gitar tidak haram..
    selagi tidak melalaikan...
    setahu sayalah apa yg saya belajo dulu kat sekolah agama mengatakan main benda-benda tali itu mmg jatuh haram..
    hadis pun ada so kenapa die nak putarbelitkan fatwa??????
    saya pun bkn kuat agama sangat tapi boleh la ilmu saya nie..ntah la allah je tahu apa maksud die sebenarnya...semoga beliau tidak jadi macam orang PAS yang sesat

    ReplyDelete
  36. wahai anon 11.46 HADIS MENGATA KAN BEGITU TP USTAZ AZHAR IDRUS TAK PLAK KATA MCM TU dia kata batal puasa klu kita mkn masa azan subuh....klu dia nak maksud kan begitu napa dia tak explain btl2????

    ReplyDelete
  37. Daripada Amru bin al-Aas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Perbezaan diantara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.

    Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan.

    bersahur lah... jangan tidak sahur... ini sekadar peringatan...
    wallahulam

    ReplyDelete
  38. Jangan pulak sbkan hadis nie ckp bole xbatal maka take advantage pulak sengaja bangun lambat sb pk tak apa...
    Ini kalau xsengaja terlambat bangun,bukan segaja bangun lambat...

    betul tu, jangan kita 'over' pulak ye...

    ReplyDelete
  39. allah sayangkan hamba-hambnya....cuba fikir katakan kita tengah makan tetiba terdengar azan...sedangkan makanan xabes telan lagi....takkan kita nak korek keluar dari mulut kita makanan itu mesti kita telan bagi abes...atau pon ada sket lagi makanan dalam pinggan takkan nak buang je..kan dah membazir...tapi jangan lah azan dah abes masih dok makan lagi...cepat-cepat abeskan....

    ReplyDelete
  40. ustat ni gak yg kata pakai inai haram....emm

    ReplyDelete
  41. Pasal benda ni pun nak rujuk tok guru.Tak perlu cuma tuan tuan kena rujuk pada hati sendiri ikhlas ke tidak .Rasa terpaksa ke .

    ReplyDelete
  42. saya selalu makan sahur lagi time tengah azan...
    eh bole la apasal pulak xboleh selagi azan tidak abis kita masih bole makan..
    abis 2 xkan dengar azan kita nak ludah makanan dan buang..
    kan jatuh membazir macam itu...
    membazirkan amalan syaitan

    ReplyDelete
  43. ustad nie aku tengok die semakin hari semakin ingat diri die nabi pulak...
    ikot suka die je nak kata apa pun..
    ntah betol atau tidak allah je yg tahu

    ReplyDelete
  44. ustaz tempat untuk orang membuat rujukan...jadi kalau orang tanya janganlah main pakai jawab je...bagi jawapan yang betol2 dan tepat sekali...sbb kalo orang yang kurang arif tentang agama..diorang akan fikir bnda tu betol...and they will apply it in their whole life...

    ReplyDelete
  45. APALAH AZHAR IDRUS NI KALAU MCM TU LAGI RAMAI AH TAK PUASA SKIT2 BATAL PUASA. TIADA SIAPA YG TAHU SAMA ADA PUASA KITA SAH ATAU TDK KECUALI ALLAH SWT. KAU PUASA AZHAR IDRUS BLM TENTU LAGI SAH. KENAPA PLAK BILA KEDENGARAN AZAN SUBUH KITA TAK BLH MINUM, MAK PAK AKU KATA KALAU DAH EMERGENCY MINUM AJE TAL BATAL DE PUASA ALLAH TAHU. ISLAM NI MUDAH BEB TAPI DGN AJARAN KAU NI MESTI RAMAI YG TKT DGN AGAMA KITA NAMPAK SUSAH SGT.

    ReplyDelete
  46. tak tahulah apa nak jadi pada dunia sekarang ini...macam hal lah

    ReplyDelete
  47. jangan pandai2 kau tkr hukum hakam agama azhar idrus, takulah kau dgn ALLAH SWT. dalami agama sebelum nak bagi fatwa pada org,

    ReplyDelete
  48. Kita jgnlah berbalah ok! Cuba taip kat pakcik google tentang masalah masih makan sahur ketika azan. Byk link yg akan keluar. Kena rajinlah sikit membaca.

    Cthnya spt berikut:
    http://rumaysho.com/hukum-islam/puasa/4002-stop-makan-ketika-adzan-shubuh-berkumandang-.html

    Anon 10:52

    ReplyDelete
  49. nak tengok ustaz sesat ni main guitar? KLIK SINI guitar haram tapi dia main? tengok video tu sampai habis !

    ReplyDelete
  50. Saya tak pandai sangat tapi saya tahu Islam itu agama yang mudah. Jangankan terbabas makan sahur (asal jangan sampai habis bacaan azan); kelonggaran tidak berpuasa itu sendiri dibenarkan kepada mereka yang tertentu (dan diganti puasa itu apabila telah berupaya untuk menggantinya). Lebih baik rujuk Qur'an dan hadis dan lebih afdal berguru

    ReplyDelete
  51. semakin hari semakin sesat ustaz derus nie..jgn biarkan org mcm ini terus menyesatkan kita...kita perlu bijak berfikir kerana ALLAH maha berkuasa

    ReplyDelete
  52. Woi anon2 pukimak yg dok bergaduh pasal hadis n fatwa2 tu, ko tu sape??????? Ko ulama ke??????? Klu takat penyokong geng pakatan x payah lah nak komen lebih2... Naik meluat aq tgk., mcm babi tgh menyondol bunyi.... Baik ko g cukupkan amal ibadat ko di bulan puasa ni. Ajak jugak ustaz AI sekali bgtau dia x yah la nak main gitar masa bulan puasa ni.... Byk lg benda elok bleh bt.... Kan bagus mcm tu..... Ni tak menyalak mcm pukimak anjing cina kena sula je bunyi........ Selamat beramal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak sokong kak Bedah Lehottt !!!! best

      Delete
  53. Ustaz AI tu bagus aq tgk cr pendekatan dia tu dlm usaha menarik org ke arah islam tp bila dah dipengaruhi geng2 pakatan ni yg belum tentu hala tuju bahteta diorang, dah sesat di lautan dlm..... Cuba jgn campuradukkan politik dgn agama takut lain jadinya....

    ReplyDelete
  54. Sila rujuk :

    Is it essential to stop eating and drinking as soon as one hears the adhaan for Fajr?

    http://islamqa.com/en/ref/66202/stop eating

    Laksa Johor

    ReplyDelete
  55. betul3x, si azhar idrus dah semakin sesat...sesat didalam sesat.

    ReplyDelete
  56. undang2 Allah bukan undang2 komunis LGE yg mambabi-buta...

    kalau dah separuh jalan tu, takkan nak biarkan makan basi..

    zaman tok-nenek aku pun kata tak mengapa..kat border line..waktu2 dzan..imam pun la ni tak tengok fajar..tapi pakai jam yahudi menentu waktu subuh

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum
    Maaf sy bukan nk masuk belah Ust Azhar Idrus yg bongkak tu tp bab Puasa ini kena belajar betul Feqhnya

    Hadith yang dilampirkan berkaitan dgn Azan dan makan itu umum berkaitan seruan Azan. Adapun apabila kita tengah sahur, tiba2 terdengar azan, WAJIB kita henti makan serta merta, kerana had sempadan waktu telah bermula untuk berpuasa.

    Mana boleh habiskan apa yg sedang dimakan.. memang sah terbatallah puasa tadi jika sengaja.

    Sama seperti org yg terlupa bahawa dia sedang berpuasa tiba2 terlupa sehingga makan sepinggan nasi, sepanjang ia lupa.. tidak batal, tetapi jika ia kembali ingat. segala yg belum di telan mesti diluahkan, dicuci kumur2 mulut utk bersihkan makanan tadi. Insya Allah teruskan berpuasa, tidak batal.


    Harap2 isu hukum berpuasa ini jangan didebatkan sesuka hati jika kita bukan ahlinya. Ditakuti ramai yg beramal dgn salah faham.

    Wallahualam

    ReplyDelete
  58. Anon 4.46, saya pun mintak maaf sebab nak mencelah sikit, hadis kat atas tu yang disiarkan oleh saya SIAPA adalah hadis sahih. Kenapa masih nak pertikai, kalau tuan anon nak pertikai sekali pun, apa nas dan dalilnya?

    Tolng la tuan anon, jangan la keluarkan fatwa sendiri. Ini bukan kira Azhar Idrus atau sesiapa pun tapi ini soal boleh atau tidak!

    Baca hadis tu dan fahamilah ya tuan ANON

    ReplyDelete
  59. Anon 2.07, your blog is more confusing as it says that we can stop eating when we know its already fajr, means the sun is already start to rise. My man, That is syuruk. Not Subuh. Please don't get confuse my brother

    ReplyDelete
  60. sebenarnya sape2 saja orang2 yg tau agama sedikit sebanyak bila dia join PAS atay dia agak condong ke parti tersebut selalunya begini lah jadinya..main ckp ikut sedap mulut je..mereka rasa apa yg mereka ckp semestinya betul saja...mcm nik ajis jugak

    ReplyDelete
  61. Die bg pendapat xcukup fakta xcukup kajian..
    Cuba tgk beza pendapat die ttg ASB,tgk pulak pendapat ustaz Asri ttg ASB,cari kt youtube...ustaz Asri punye pendapat lebih kukuh....

    ReplyDelete
  62. http://www.youtube.com/watch?v=mZ5WNB8Hhko


    cube tgk ni ustaz azhar dah terang molek2 da

    ReplyDelete
  63. Penyakit yang paling merbahaya bagi umat Islam adalah penyakit WAS-WAS...renung2 kan dan selamat beramal.Yang ni aku pegang dari semasa kecil lagi.

    ReplyDelete
  64. Anon 4.52am,

    Fajar adalah periode waktu yang mendahului matahari terbit. Indikasinya yaitu adanya cahaya matahari yang lemah sementara Matahari sendiri masih berada di bawah horizon. Fajar agar dibedakan dengan matahari terbit, yaitu waktu di mana sisi Matahari mulai terlihat di atas horizon. (Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas)

    Definisi syuruk :syuruk ialah waktu terbit matahari (batas waktu subuh) (rujuk Istilahkata.com)

    ReplyDelete
  65. pukimak azhar BODDO ni dulu kaki jubor..kini berlagak alim..jubor lembu betul lah...opss..sori bulan posa dah !

    ReplyDelete
  66. salah tetap salah semoga UAI mengaku kesilapannya tahniah kepada UFB mengaku kesilapan manusia tidak akan lari melakukkan kesilapan ini baru betul-betul ustaz, kadang-kadang kelemahan kita pada umat islam sunnah wal jamaah, bahaya nya pengikut syaitan laknaktullah puak majusi syiah ni suka datang menyibuk menokok tambah ayat-ayat kurang menyenangkan kebanyakkan mereka ni menyokong pas, sebab itu pas bangga sangat dengan iran syiah ini siap buat expo apabila orang sunnah kritik pada expo di anjurkan oleh nik aziz kata tidak mengetahuinya ada syiah berdolak-dalih sampai hujung kampung, takkan tidak tahu yang syiah ini asal dari ahli kitab yahudi berpura-pura masuk islam dan melakukkan kerosakkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. tutup aurat tu wajib.
      bini najib tak pakai tudung.

      Delete
  67. KORANG XPAYAH LA NAK MAKI HAMUN BAGAI.. BELOM TAHU LAGI SAHIH X SAHIH BENDA NI.. ZAMAN SKRG MCM2 BLH EDIT.. NI BLOG PRO UMNO.. DISEBABKAN AZHAR IDRUS 2 RAMAI ORANG PAS IKUT CERAMAH DIE SIBOK DAH FITNAH SANE SINI.. INGAT SIKIT DOSA PAHALA.. JGN BUAT DOSA BULAN2 PUASA NI PARPUKARI,AAKJ.. CUKUP LA DENGAN POLITIK KO 24JAM.. KAN BAGUS KALO KO SEBARKAN BENDA TENTANG AGAMA SENDIRI BUKAN PARTI POLITIK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. btoi2 umno bukan x tau ,, semua bnda depa boleh uat hahaa, melainkan amal ibadat je...

      Delete
  68. sekadar berkongsi...

    In his Tafsir v. 1, p. 276, Ibn Kathir related that the companions were lenient on the taking of the pre-fast breakfast and its time bordering fajr. From them are Abu Bakr, ‘Umar, ‘Ali, Ibn Mas’ud, Hudhayfah, Abu Hurayrah, Ibn ‘Umar, Ibn ‘Abbas, Zayd b. Thabit, and also many from the generation of the tabi’in.

    When fajr enters, one needs to abstain from the fast’s invalidators [mufattirat: eating, drinking, and sex]. This is the opinion of Imams Shafi’i, Abu Hanifah, Malik, Ahmad, and the majority. (Sharh al-Muhadhdhab v. 6, p. 304) This view is supported by what Imam Muslim related in his Sahih v. 7, p. 202 on the authority of Ibn ‘Umar that the Prophet (sallaAllahu alayhie wa sallam) said,

    إن بلالا يؤذن بليل فكلوا واشربوا حتى تسمعوا تأذين ابن أم مكتوم

    “Verily, Bilal gives the adhan at night, so eat and drink until you hear Ibn Umm Maktum giving adhan.”

    Thus, Bilal gave the first adhan; and then, Ibn Umm Maktum called it at the first of tulu’ al-fajr. Furthermore, eating and drinking took place between the two; while Ibn Umm Maktum’s was the one by which people knew to stop.

    There is another view related from Hudhayfah and others that they considered the time to be slightly later. In Sharh al-Muhadhdhab v. 3, p. 45, in the discussion on prayer times, Imam Nawawi related from Shaykh Abu Hamid that according to Hudhayfah, Abu Musa al-Ash’ari, Abu Mijlaz, and A’mash night extends until tulu’ al-shams; and accordingly, the fajr prayer is a nighttime prayer and one fasting may eat until tulu’ al-shams as well.

    The second view is supported by what Imam Ahmad related in his Musnad v. 38, p. 382 from Zirr b. Hubaysh,

    قال تسحرت ثم انطلقت إلى المسجد فمررت بمنزل حذيفة بن اليمان فدخلت عليه فأمر بلقحة فحبلت وبقدر فسخنت ثم قال ادن فكل فقلت إني أريد الصوم فقال وأنا أريد الصوم فأكلنا وشربنا ثم أتينا المسجد فأقيمت الصلاة ثم قال حذيفة هكذا فعل رسول الله صلى الله عليه وسلم قلت أبعد الصبح قال نعم هو الصبح غير أن لم تطلع الشمس

    “He [Zirr] said, ‘I ate my pre-fast breakfast and then set out for the mosque. I passed by Hudhayfah’s house, and entered upon him. He ordered a bite to eat and said, ‘Come and eat.’ I replied that I wanted to fast. And he stated in return that he intended the same. So we ate and drank and then went to the mosque. The prayer was performed. Then, Hudayfah said, ‘Allah’s Messenger (sallaAllahu alayhie wa sallam) acted in this manner.’ I said, ‘Is it after subh?’ He replied, ‘Indeed, it is subh besides that the sun has not risen.’”

    In Ithaf 3/98, Busayri mentioned that Abu Ya’la narrated it and its narrators are thiqat. Similarly, Nasa’i and Ibn Majah (the wording is Nasai’s) related on the authority of Zirr,

    قلت لحذيفة أي ساعة تسحرت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم قال هو النهار إلا أن الشمس لم تطلع

    “I said to Hudhayfah, ‘At which time did you have the pre-fast breakfast with Allah’s Messenger (sallaAllahu alayhie wa sallam)?’ He replied, ‘It was day except for that the sun had not risen.’”

    Some have interpreted Hudhayfah’s hadiths. Some said that they are abrogated. Some said that they are specific to a case of one uncertain of whether or not fajr has entered. Furthermore, even if taking the hadith on its zahir, the first hadith from Hudhayfah seems to have happened outside of Ramadan as both Zirr and Hudhayfah expressed that they were intending to fast, while in Ramadan there is no option but to fast.

    According to the Four Schools the time is as stated in the first view above, the fatwa is on that; while we can see that the other view does have a basis as well, while probably not for Ramadan.

    And Allah knows best.

    Shafiifiqh.com Fatwa Dept.

    http://www.shafiifiqh.com/when-to-stop-eating-tulu-al-fajr-or-later/

    ReplyDelete
  69. sapa-sapa yg tahu latarbelakang UAI ni tolong bongkarkan dan dedahkan. Mana dia belajar bab agama ni. Belajar separuh jalan dah mengaku ustaz. Nampaknya UAI ni semakin hari semakin tak betui bila politik menguasai diri. Inilah parasit atau virus dalam PAS yg wmenyesatkan ummah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko budak tau seks jerk.. Apa tau bab2 agama.. blog pon jual alat besar konek.. Baik jual Quran ke.. Lagi nak lawan ustaz.. Ko tu patut sedar diri bai... Kaji hadis tu dari mana.. Tu hadis bab solat.. Dengar azan terus ke masjid, tapi kalo tgh makan, abeskan makanan dulu.. Bukan hadis bab puasa.. Tu la.. asik duk main konek je tau..

      Delete
  70. Aku pun ada terjumpa hadis yang menyatakan kalau kita sempat masuk solat sebelum azan waktu solat yg seterusnya maka solat kita sah. Tapi para ustaz dan guru agana kata solat kita tak sah.

    ReplyDelete
  71. BERANI BETUL KAU KATA ORANG SESAT,KLU YE PUN BOLEH TEGUR SECARA BAIK SECAARA BERHEMAH BUKAN MCM NI ,TAHU LA KAU TAK SUKA USTAZ AI,SEKURANGNYA2 MEGHORMATI MANUSIA ,BUDI BAHASA BUDAYA KITA

    ReplyDelete
  72. wah masing 2 main kutuk je, cuba kita fikir kan lebih elok kalau kita bangun awal untuk bertaubat,tahjud,tasbih dan hajat dan seterusnya bersahur tidak perlulah kita bertengkar atau berkelahi atas perkara sunat. cuba lah kita berfikir adakah kita semua cukup bekalan di sana. dan pada aku lebih baik aku tidak bersahur dari rasa ragu2. ingat ilmu yang kita tuntut dari pembacaan tidak semesti nya kita benar2 faham atau sahih tanpa bimbingan kiai2 atau guru2 agama.

    ReplyDelete
  73. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=450935531605797&set=a.187643627934990.46089.177413585624661&type=1&relevant_count=1


    sebenarnya betul kata kata ustaz azhar...kita je yg ter overlooked..hehehe

    ReplyDelete
  74. Ape la bangang sgt korang ni...Ustaz Azhar Idrus dah terangkan psl hadith tu kan...Ustaz Asri pon ckp batal...Dr Zakir Naik ckp batal..mane Fathul Bari ni x cakap ape2 ke?haha

    ReplyDelete
  75. senang btul nak jatuhkan hukum...wowwww...lucu lah awak2 ni...lalala...

    ReplyDelete
  76. bro,aku ni bukan alim dan ustaz tapi aku pernah dgr masalah psl sahur dkt azan ni dekat radio. yg ustaz tu ckp klu ko makan dah dkt azan subuh tup2 orang azan maka makanan dlm mulut ko tu ko kena telan. yang selebihnyanya dalam pinggan ko tu dh x bleh makan dan yg dalam mulut ko tu ko tak perlu muntahkan. klu yg dalam pinggan pun ko makan maka batal lah posa ko. tu yang ustaz dlm radio cakap.

    ReplyDelete
  77. bro,aku ni bukan alim dan ustaz tapi aku pernah dgr masalah psl sahur dkt azan ni dekat radio. yg ustaz tu ckp klu ko makan dah dkt azan subuh tup2 orang azan maka makanan dlm mulut ko tu ko kena telan. yang selebihnyanya dalam pinggan ko tu dh x bleh makan dan yg dalam mulut ko tu ko tak perlu muntahkan. klu yg dalam pinggan pun ko makan maka batal lah posa ko. tu yang ustaz dlm radio cakap.

    ReplyDelete
  78. perumpamaan anjing ni ada disebut dalam Al-quran surah Al-Aaaraf:175-177. Aku rasa banyak lagi yg dia cakap yang x betul. ini glamer. x wajib pakai tudung tapi wajib tutup aurat sedangkan dalam al-quran surah an-nur sebut "dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya(dada)dengan tudung kepala mereka". x pernah ada ulama ckp x wajib pkai tudung sebelum ini. kiasan uai sangat mengelirukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah Senahhh..besok2 ko g keje pon nampak mata jek...bodoh & sesat lah kau nih..

      Delete
  79. yang aku tahu pulak, bila dekat nak azan, aku terus stop jer, bersedia lah katakan...tapi uai sebut anjing tu yang aku heran...dia bela anjing ke? suka sebut anjing.

    ReplyDelete
  80. yang komen kata atas ni semua mcm pakar je.....puasa entah cukup ke tak....nak bincang hal agama bukan setakat dalam blog je....pegi la jumpa orang yang pakar....tanye depan2

    ReplyDelete
  81. aq cuma boleh kata satu jeh , lagi banyak ilmu yang d'kejar or d'pelajari , lagi banyak tanggungan serta amal yg harus d'laku kan , manusia tak semua nya perfect baik dari segi mental or fizikal , belajar agama memang lah bagus , bagus bila dapat m'amal kan nya , sekadar hanya m'dengar pon tak jadi apa jugak , tingkat kan iman serta amal mengikut segala sunnah Rasulullah S.A.W barulah ada kejayaan . . ini semua kerja Allah , apa yg harus kita lakukan ialah b'tawakal kepada Allah S.W.T . . :-)

    ReplyDelete
  82. ana boleh kata kan satu perkara jeh , bila mana kita mempelajari ilmuan islam seharus nya kita ketahui lah , lagi banyak ilmu yg d'pelajari selagi banyak lah tanggungan serta amal yg harus d'lakukan , adalah bagus nya kalau kita dapat m'amal kan nya tapi bagaimana pula mereka yg mempelajari ilmu tapi tak dapat untuk m'amal kan apa yg d'pelajari ? sesungguhnya kejayaan sebenar adalah bagaimana kita dapat ikut perintah Allah ikut cara Nabi Muhammad S.A.W , tingkat kan iman serta amal , insyaAllah . . . :-)

    ReplyDelete
  83. tapi ketaranya skrg.ramai yg mgambil iktibar dari ugkapan pendakwah menganjingkan dan mengkafirkan saudara sndiri.sgguh terkesan ajaran mereka :)

    ReplyDelete
  84. tapi ketaranya skrg.ramai yg mgambil iktibar dari ugkapan pendakwah menganjingkan dan mengkafirkan saudara sndiri.sgguh terkesan ajaran mereka :)

    ReplyDelete
  85. mu jgn nak hina uai mu ingat twitter tu betul ke, mu ingt tu account dia ke,jangan nak tuduh je

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan fitnah uai ingat dosa fitnah hukumnya akan diseksa dalam neraka selama 500 juta tahun untuk setiap seorang percaya kalau dah ramai nacam mne

      Delete
  86. Parpu, fakta yg kau tunjuk tu utk org yg nk tunaikn solat tp sedang dia mkn tiba2 dgr azan berkumandang,so nabi galakan hbskn dulu mknan yg ada kt tgn tu. Tp klu time bln ramadhan dgr je azan subuh bermakna hbs dah waktu sahur. Mmg sah2 batal puasa klu teruskn mkn lg. Benda ni dr skolah rendah dah bljar la. X pyh nk libatkn ustzz azhar ni dgn nik aziz,dia jauh lebih pandai dari nik ajiz yg kolot tu.lgpun dia bkn org pas pun,dia penceramah bebas,nik ajiz ckp quran itu politik,tp kn azhar idrus dah btulkn fakta tu. Aku rada better hang kaji dlm2 sblm ckp azharbidrus ni sesat. Jgn npk sbb dia pakai kopiah mcm PAS dah buat dia npk sesat, aku yakin dia x mcm tu.

    ReplyDelete
  87. Parpu, fakta yg kau tunjuk tu utk org yg nk tunaikn solat tp sedang dia mkn tiba2 dgr azan berkumandang,so nabi galakan hbskn dulu mknan yg ada kt tgn tu. Tp klu time bln ramadhan dgr je azan subuh bermakna hbs dah waktu sahur. Mmg sah2 batal puasa klu teruskn mkn lg. Benda ni dr skolah rendah dah bljar la. X pyh nk libatkn ustzz azhar ni dgn nik aziz,dia jauh lebih pandai dari nik ajiz yg kolot tu.lgpun dia bkn org pas pun,dia penceramah bebas,nik ajiz ckp quran itu politik,tp kn azhar idrus dah btulkn fakta tu. Aku rada better hang kaji dlm2 sblm ckp azharbidrus ni sesat. Jgn npk sbb dia pakai kopiah mcm PAS dah buat dia npk sesat, aku yakin dia x mcm tu.

    ReplyDelete
  88. Astarfirullah Hal azim, apa dah jadi ni? Israel dah ambik sebhg pelastin, kita lak yg sama jahil ni bertegang urat sesame kite. Wahai mereka yg bertanggungjawab tolong ambil berat masalah ni. Kalau UAI x betul hentikan segera...kalau pihak sokong blogger ini x betul pun kena bagi tau gak ler.... sb yg pasti antara kedua ni, salah satunya dah sah sesat...

    ReplyDelete
  89. Sebelum menilai orang lain, hendaklah menilai diri sendiri. Jangan menghina orang kerana belum tentu diri sendiri tidak dipandang hina oleh orang lain. Tiada seorang pun manusia yang sempurna di dunia.

    ** Ya Allah aku memohon kpd Mu dr segala kejahilan, kejahatan dan fitnah dunia **

    Berkenaan isu sahur
    --------------------

    sekadar berkongsi dr sumber --> http://www.fiqhislam.com/index.php?option=com_content&view=article&id=26638&Itemid=158


    Allah Ta’ala telah mensyariatkan waktu imsak ketika masuk waktu shubuh dengan firman-Nya :-

    “.. .dan makan dan minumlah hingga terang bagi kalian benang putih dari benang hitam, yaitu fajar.’ (Al-Baqarah: 187).

    Nabi shallallahu alaihi wa sallam juga bersabda :-

    “Sesungguhnya Bilal mengumandangkan adzan pada malam hari. Maka, maka makan dan minumlah hingga Ibnu Ummi Maktum mengumandangkan adzan (Subuh).” (HR. Bukhari-Muslim).

    >> Maksudnya kalian boleh makan dan minum sampai waktu Subuh. Hanya saja, ada permasalahan yang harus dijelaskan berkaitan dengan hal ini. Iaitu, seorang muslim boleh minur air di gelas yang telah berada di tangannya saat muadzin mengumandangkan adzan. Ini berdasarkan sabda Nabi shallallahu alaihi wa sallam :-

    “Bila salah seorang di antara kalian mendengar seruan adzan sedangkan gelas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sebelum melaksanakan keinginannya untuk minum.” (HR. Abu Dawud, Ibnu Jarir, Hakim, Baihaqi, dan lainnya. Hadits ini memiliki banyak penguat).

    >> Perlu ditambahkan juga terkait hal ini, bahwa seorang muslim masih dibolehkan makan dan minum setelah adzan bila mana muadzin mengumandangkan adzan sebelum waktunya. Adzan tersebut tidak berlaku, sehingga orang yang puasa tidak diharamkan dari apa pun yang dibolehkan oleh Allah baginya di waktu ifthar. Shalat Subuh juga tidak dianjurkan untuk segera dilaksanakan karena waktunya belum masuk.

    Syaikhul Islam mengatakan, “Bila muadzin mengumandangkan adzan sebelum fajar terbit, sebagaimana Bilal mengumandangkan adzan sebelum fajar pada masa Nabi dan adzannya para muadzin di Damaskus dan kota lainnya, maka makan dan minum setelah itu tidak ada masalah dengan waktu secukupnya.”

    Syaikh Ibnu Utsaimin mengatakan, “Adzan shalat Subuh, baik setelah terbit fajar atau sebelumnya, jika dikumandangkan setelah terbit fajar, maka orang yang sahur wajib berhenti makan dan minum dengan sekedar mendengar adzan saja. Sebab, Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda :-

    “Sesungguhnya, Bilal mengumandangkan adzan pada malam hari, maka makan dan minumlah sampai kalian mendengar adzan Ibnu Ummi Maktum. Dia tidak mengumandangkan adzan kecuali fajar telah terbit.” (HR. Bukhari-Muslim).

    >> Bila ia mendengar adzan dan mengetahui bahwa itu adzan Subuh, maka ia wajib berhenti dari makan dan minum. Bila muadzin mengumandangkan adzan sebelum terbit fajar atau setelahnya, maka yang utama dan selamat adalah berhenti makan dan minum bila telah mendengarnya. Tidak ada masalah, seandainya seseorang minum atau makan sekedarnya ketika terdengar adzan, karena ia tidak mengetahui terbitnya fajar.


    Kesimpulan --> Batal puasa bila makan / minum bila azan subuh berkumandang..sekiranya azan dilaungkan sebelum masuk waktunya maka masih boleh makan / minum..di tempat saya tinggal, azan subuh tu dilaungkan dua kali (2x) iaitu :-

    1) Azan subuh pertama dilaungkan sebelum masuk waktu subuh (tak masuk waktu lg) bertujuan utk mengejutkan para penduduk supaya bangun bersedia untuk masuknya waktu subuh..maka waktu azan pertama ni time sahur tak ada masalah, masih boleh makan / minum.

    2) Azan subuh kedua dilaungkan apabila masuk waktu subuh (terbit fajar) maka waktu sahur dikira tamat, jika diteruskan juga makan / minum maka batal la puasa.

    ReplyDelete
  90. Sila dalami ilmu agama sebelum menjatuhkan tuduh salah / betul @ sesat / benar terhadap seseorang. Kesilapan kita tu akan dituntut oleh orang yang kita tuduh tu di akhirat semasa hari penimbangan pahala & dosa.

    Berkenaan isu sahur ni, boleh juga rujuk di sini..

    http://rumaysho.com/hukum-islam/puasa/3177-hukum-makan-ketika-adzan-shubuh.html

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum...bukan nak berlagak pandai @ apa2...cuma nak kongsi diini apa yang saya ketahui berkenaan isu ini...batal puasa bagi seseorang yang mendengar azan dan teruskan makan di bulan ramadhan...seharusnya dia harus berhenti makan dan membuangkan makanan yang ada dalam mulutnya...WALLAHUALAM...

    ReplyDelete
  92. http://www.qhazanah.com/?p=1546/index.html
    semoga dari link tersebut semua dapat melapangkan dada dan baca dengan hari terbuka. Semoga mendapat hidayah Allah dalam menafsirkan perkara yg kita sendiri kurang pasti yg mana betul atau yg mana tidak. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  93. http://www.youtube.com/watch?v=NqxLlTCiX2E

    dijawab oleh Syeikh Nuruddin Al-Banjari

    ReplyDelete
  94. mencari salah tu senang ... nak membetulkan yang salah tu susah ...
    merdeka dah lama, kedai jual arak masih bersepah-sepah ... anak-anak muda melayu tak segan silu minum arak beli arak kat 7E tak de nak bising-bising pun ... UAI cakap batal puasa sebab makan masa azan nak kecoh-kecoh sampai UAI difitnah sesat ...

    ReplyDelete
  95. ni ustaz gampang tak kira le hal dia komen dlm twitter ni ke apa ke...tapi mmg dia ni mmg gampang puki mak pulamak
    la yg minum arak tak solat tu org pr la...ko tgok le krtua umum dia..kaki puki..patut uai ni g penampor kaki puki tu,,mantat buat video. lps tu ustaz azhar derus ni stim lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement bangang lagi membangangkan...tahniah !!!

      Delete
    2. anjing menyalak lagi banyak isi dari ayat si bangang ni. memang melambangkan umno

      Delete
  96. Replies
    1. kapla hotak kau ! Melayu bodoh ! main ikut je cakap orang

      Delete
    2. Main ikut sedap mulut je cakap, Ustaz mengaji agama berapa taon kalau nak dibandingkan dgn kita, jgn men sesuke hati ckp macam lah ko tu pandai sgt..ko pun Melayu gak , pe masalah

      Delete
    3. tin kosong memang menyalak kuat

      Delete
  97. nauzubillah min zalik... korang nie!! sudah2 lah. ana tak tau sapa betol sapa salah. tp ana tahu, mungkin Azhar Idrus tak jelaskan secara detail berkenaan benda ni, and yet, confusing others about fasting. and you Cili Padi, ur sentence sumtimes quite harsh and lead others to argue. Yang baik itu datang dari Allah, yg BURUK itu datang dari kita sendiri. Kita ni hina, miskin, tak syukur dgn nikmat yang Allah bagi. Repent is the best option. Wallahualam. T.T

    *thanks to those yg post hadith2 sahih. :)

    ReplyDelete
  98. wat tambah dosa jer....dosa hok lepas pun blom tentu terhapus...boddo...takdok keje

    ReplyDelete
  99. Mmg betul tu, yg baik dtg dr Allah yg buruk dr kita sendiri. Tak payah mghina sesapa kalau diri sendiri takcukup ilmu. Ingt lah balasan Allah di akhirat nnt.

    ReplyDelete
  100. Assalamualaikum... Penulis blog, apa kata tanya ustaz2 kat sekolah, musolla & tempat2 lain, jangan kaitkan pula dengan politik, hal sahur pun jadi bahan politik..
    kalau betul taqwa itu kita tujui, jangan berlaku menghukum & mengadili org lain dengan kata2 yang buruk.
    kalau berdasarkan banyak imam & ulamak, rata2 tak benarkan makan atau minum bila azan subuh berkumandang. syarat puasa kan dari subuh sampai masuk maghrib? hadith yang diberikan itu mungkin tidak berdasarkan sahur, tetapi masuk waktu solat secara umumnya. kalau dikaji semula hadith tu, "janganlah meletakkan bekas makanan itu sehingga hajatnya selesai," - sekiranya makanan masih banyak lagi di bekas makanan itu, agak2 boleh tak dihabiskan makanan tersebut walaupun dah berkumandang azan? Sah ke puasanya? Kalau tolak tepi politik, rata2 mengakui TIDAK SAH puasa itu. Berkira betul kan dengan Allah S.W.T? kalau macam tu agaknya ramai yang tunggu azan subuh, baru start bersahur.
    Jangan sesekali politikkan agama & menghina ulamak/ahli agama. Saling menghormatilah. Takut pada Allah Taala & percayalah pada hari akhirat.
    Semoga semua termasuk diri saya sendiri beroleh keberkatan Allah.

    ReplyDelete
  101. yng dok maki nie bagus sgt ler kan belajar dari ustaz mane pula yea....

    ReplyDelete
  102. alah dh batl posenye, gantilh jelah hri lenn, ape sushnye, byk ckit amln pose tuu,

    ReplyDelete
  103. Yang dok kutuk2 Azhar Idrus tu.... Jaga sembahyang kamu dulu ye.. biar cukup 5 kali sehari... jangan dok melalak x tentu pasal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tu nama je sembahyang tapi agama pon bodoh...watpe...bodoh!

      Delete
    2. yng dok maki nie bagus sgt ler kan belajar dari ustaz mane pula yea....

      Delete
    3. biar bodoh tapi tak sombong nk belajar jangan jadi bodoh sombong tak membangun

      Delete
  104. alahai, baruah gemok ni pun minum, kerek tau agama pulak

    ReplyDelete
  105. korang ni sengal bleh tahan laa...UAI bukan menyesatkan...jgn ckp pasal hadith, kalo tak reti beza maksud menyesatkan...kalo korang ikut ckp UAI, kalo dgr azan subuh, takleh telan mknana, kena buang dari dlm mulut...batal tak pose korang???so mana dtg menyesatkan...menyesatkan kalo dia kata, masa azan zohor, kalo pinggan masa mkn waktu subuh tu tak abih lagi, bleh mkn lagi, bg sampai abih....tu baru menyesatkan....tolong laa yee, takyah laa berbalah, kalo benda tu kita buat, tak memudaratkan kita, tak berdosa pun kalo ikut...

    ReplyDelete
  106. hmmm dah lama aku cari blog macam ni...sememangnya Melayu Malaysia ni bodoh tahap gaban...nak ber'agama' pastu bangga paste dalam facebook yg bukan2..tak malu btoi..asal org pakai ketayap jek dipikir masuk syurga..x guna akal pikiran sendiri..tak pandai baca kitab..tafsir agama sendiri,.syiok sendiri..mcm agama tu dia yang punya..Nabi tgk pon sedeh org Melayu nih..stupid tahap gaban..Nauzubillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah keeeeeeeeeeldai namanya.,ditarikkk ikut jee...last2 terhumban kedalam kegelapan..takbir.. Nauzubillahhh..poyo la ustat skunk..ini semua POYO

      Delete
  107. Jangan la percaya artikel ni...Bohong semata2..takde pun dalam FB UIA..artikel yg sengaja nak bg umat islam bermusuh2 sesama sendiri dan membenci ustaz..artikel untuk memecahbelahkan org islam..

    ReplyDelete
  108. Tuan punya blog ni dah kantoi sbnrnya.dia main tibai hukum hakam.takleh beza bab puasa dengan bab solat.tapi masih lg nak pertahan hujah ternyata salah.bab agama pon dia main terkam apatah lg soal2 harian berkaitan politik.blasah ikot logik. dosa pahla blakang kira.sekurang2 pi la tanya mufti perak dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala hotak ko...bangsat..ko tu bukan confirm pon masuk syurga..kita semua orang islam x ble menghukum orang lain sesuka hati..apa ko ingat omak ekau pakai tudong konfom masuok syurga? babi punya melayu

      Delete
    2. yng dok maki nie bagus sgt ler kan belajar dari ustaz mane pula yea....

      Delete
    3. eh bangang ...belajar agama kat sekolah lah bodoh !

      Delete
  109. 8 Pahlawan Telah Terkorban wahai kaum Melayu...masih nak berbalah? bertaubatlah...sekurang kurangnya Ustaz Al Idrus lebih baik dari Anu War...champion siapa? cuba jawab hehe...

    ReplyDelete
  110. blog yg paling BANGANG!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Rakyat Malaysia! jauhilah manusia bernama Azhar Idrus ni, sesungguhnya dia lebih anjing dari yang lain sebab dia suka menyesatkan anak-anak muda melayu Islam kita! Bertaubatlah Azhar Idrus. (just repeat)

      Delete
    2. Bapak ko la anjing

      Delete
    3. dua2 yng dok maki nie bagus sgt ler kan belajar dari ustaz mane pula yea....

      Delete
  111. Sepatutnya kalau ada berbeza pendapat, bawakberbincang sesama ustaz. Kenapa perlu kita memprovokasikan benda ni?? Sedangkan imam abu hanifah boleh menerima pendapat imam shafie walaupun berlainan cara. Bukan apa nak cari keputusan yg sepakat, ni tak, tak abis nk memprovokasi mengisukan bab bab hukum ni smpai memecahbelahkan masyarakt kita. Kalau parti lain lain, itu korang punya hal. Tp jgn lag smpai jadi semakin celaru bab bab ugama ni. Please la adminn, jgn jadi batu api. Kalau salah tegur,

    ReplyDelete
  112. aku nak tanya sikit, abby abadi ni pengikut si azhar idrus ke? kita sebagai org islam, apabila saudara seislam kita cuba berubah ke arah lebih baik maka kita wajib berikan sokongan dan dorongan. aku cukup suka bila tgk artis artis kita seorg demi seorg berhijrah kearah lebih baik. alhamdulillah semoga ALLAH kuatkan semangat, azam dan iman mereka. AKAN TETAPI apabila kita ( termasuk lah aku) cuba memperbaiki diri dan lebih mendekatkan diri dgn yg maha ESA, maka kita juga tak sepatutnya memandang serong dan rendah terhadap org yg belum bertudung. sebaiknya kita panjatkan doa supaya mudah mudahan teman kita yg lain yg belum bertudung dibuka pintu hatinya untuk menerima penghijrahan yg sememangnya dituntut dlm islam. jgn lah kita sesekali mengangkat martabat diri sendiri dgn merasakan kita ini ahli syurga dengan hanya bertudung, malah kita perlu renungkan segala dosa dosa kita semasa zaman jahiliah dan segera sentiasa memohon ampun dan bertaubat nasuha kepada Allah.

    aku ada beberapa kwn yg sememangnya memang jahil sejak muda sehingga umur mereka cecah 40an, tetapi setelah bertudung setahun dan mengikut azhar idrus, mereka mula taksub dgn ajarannya dan sering menganggap martabat mereka jauh lagi tinggi dr org lain. perubahan kearah kebaikan adalah sgt baik tapi jgnlah kita menghukum atau menilai org lain. jgn lah kita buat sesuatu itu hanya kerana niat untuk masuk syurga, TETAPI sebaliknya kita buat itu kerana ALLAH dan urusan syurga dan neraka itu kita serahkan bulat bulat pd ALLAH . yg penting setiap kebaikan yg kita buat itu diniatkan kerana ALLAH

    ReplyDelete
  113. Wei kari tak cukup masak.. aku rasa memang baik kalau ko jadi penceramah agamalah... konfirm hancur !!! haha

    ReplyDelete
  114. WOIII SI PENCACAI PENCACAI SEMUA... TAK SUKA AZHAR IDRUS JANGAN DENGAR LA CERAMAH DIA... YANG PI DENGAR TU KENAPA ??? BINGUNG KE BENGONG KORANG NI...

    MACAM SAMSENG UMNO YANG BANYAK KACAU CERAMAH ORANG SEKARANG NI...TAK SUKA JANGAN DATANG LAA.. INGAT YANG DATANG DENGAR CERAMAH TU BODOH TAK TAU BERPIKIR KE...

    ReplyDelete
  115. be end........................telan duit rakyat.................jgn jadi bodoh

    ReplyDelete
  116. kdg2 aku sendiri rasa mcm UAI ni selalu buat hukum sendiri. tp kalau ye pun hukum yg UAI buat tu salah, betul2kanlah dia. berpesan2lah. bukan dgn cara mengANJINGkan dia. dlm Islam sendiri xde mengajar kita mengeji & mencaci orang lain lg2 sesama Islam.

    ReplyDelete
  117. Mengikut pengetahuan aq, kalu org tu btul2 pndai psal ilmu agama, dia tk akan menonjol diri. Lpas tu yg mmg sah tgk muka dh tahu siapa azhar idrus ni. Btul atau tidak ke itu terpulang la kepada awk yg prcaya dia. Kalau nk belajar ilmu ada ke patut perli org lain? Yg aq thu dia cuma nk FAME sje nk megah2 diri yg konon dia bagus sgt. Bab puasa pon ckp tk btul. Ini yg patut kita pelajari? Ini baru sedikit. Mana thu ada lagi yg lain. Pasl bab puasa ni bdak 10 tahun pon tahu. Lpas tu aq thu dia cuba nk buat lwk sje. Bkan kelakar pon mcm Runningman. Kuat Copycat 1Nights and 2Days. Tgk rating 1Nights and 2Days lagi tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya pengetahuan ko memang takleh pakai..sape ngajo ko takleh nonjol diri? petik dari surah/hadis mana? kalau dah jahil, buat cara jahil...

      ni la dunia akhir zaman, bila orang jahil berasa lebih pandai daripada orang yg berilmu..contohnya malaun kat atas ni

      Delete
  118. Pulis blog plg bodoh,mmber 2 btolkn akidah kte,ckp die sesat,spe kutuk uai dyorang lg hina dr babi

    ReplyDelete
  119. MONGOL
    MONGOL EVRYWHERE

    ReplyDelete
    Replies
    1. tersalah masuk blok orang yang sesat lagi menyesatkan..byy

      Delete
  120. Blog ulama umngok ni, uh uh

    ReplyDelete
  121. Tak baik mengaibkan orang.. dosa..
    kalau betul la korang cakap UAI salah, betulkan lah, kalau korang seorang islam, buat dengan cara yang betul, bukan dengan mengaibkan orang macam ni, dosa wei.. memang la kita tak lari dari buat dosa, tapi before buat dosa terang-terang tu.. pk la sama ok..

    ReplyDelete
  122. Bila ada kecelaruan pendapat dari ustaz2 bukan taraf orang awam nak menyesatkan mana2 ustaz... Kalau kita ni full time mengaji AGAMA ALLAH cukup ilmu takpe.

    Tengok muka pun tau UAI sesat???
    Kamu ni Kasyaf ke

    siapakah kita ni nak menyesatkan mana2 ulama...
    Kita bukan JAKIM
    org awam sila buat cara org awam
    Wallahualam

    ReplyDelete
  123. Admin! Sila delete post ni. Di atas kejahilan anda maka ramai yang sesat.
    Anda telah melakukan 2kesilapan krn kejahilan anda iaitu:
    1. Memfitnah ustaz azhar idrus
    2. Mengelirukan org lain

    Sila delete!

    ReplyDelete
  124. kat fakta tu takde tulis waktu bersahur pon???? ko la yg bangang wahai siapa yg percaya kyataan ni...

    ReplyDelete
  125. cakap bodoh marah . hadis² bukan ada sebuah saja . byk lagi hadis² tentang puasa .

    ReplyDelete
  126. kalau tak tahu hukum hakam agama lebih baik diam daripada menambah dosa..

    ReplyDelete
  127. bodohnyer pengikut jehar derus pukimak. taksub sgt. jgn korang sesat dah la. dok ikot hukum hakam otak sendiri ostad celup gler feymes ni. Fuck u Azhar Idrus! May God bless u n your fan.

    ReplyDelete
  128. Admin! Sila delete post ni. Di atas kejahilan anda maka ramai yang sesat.
    Anda telah melakukan 2kesilapan krn kejahilan anda iaitu:
    1. Memfitnah ustaz azhar idrus
    2. Mengelirukan org lain

    Sila delete!

    Anonymous... anda islam ke? knapa perangai mcm Yahudi je? maaf... tutur kata anda menghina manusia sesama islam agak keterlaluan... kesilapan sedikit jew tu tapi kutuk brtubi2 pada Ustaz Idrus tu... klu dia silap kita tegur le bukan hentam dengan penghinaan... anda yg mengamuk marah2 sampai tak ingat dunia tu knapa??? ANDA TAHU KAN SIFAT DENGKI< MARAH TU DATANG DARI SIAPA??? SYAITAN... klu nak ikut Makhluk Allah yg tu teruskan la... tapi untuk pengetahuan anda Setiap hamba Allah kat muka bumi ni tak sempurna jd kesilapan boleh diperbetulkan dengan teguran... YANG SEMPURNA ADA ALLAH YANG ESA...

    ReplyDelete
  129. HAHAHAHA!! BATAL POSE LA BODOH DAH AZAN TP STILL MKN!! TU BASIC LA WOI BDK2 PUN TAU!! Kalau x batal watpe nak ad waktu imsak, makan waktu subuh jela.. ape ke otak lembu la yg tu pun xleh pikirrrrrrrr ka?

    Bg FAKTA yg solid sket la beradeerrr, tu fakta pasal pose ke? yg situasi2 yg membenarkan kite mkn ketika azan? xkn semua org still bleh makan bile dh azan? klo semer bleh makan, so ape guna ad waktu imsak bro?? saje2 ke?? bg full fakta, sape yg wat, sape yg sokong, kesahihan fakta..?? ke fakta najib bersama semoh? hihihi...

    wow siap letok ustaz faktul bari lagi? ak nk play pun mls..

    meh ak bg fakta sebenar..

    1. AUTHOR NI BODOH, IQ maybe taraf2 lembu kot sbb basic pun xtau, come on la
    2. Bukti almost xde tp tuduh2 kate org sesat?? AUTHOR MEMFITNAH!! Harap2 bertaubat sblm ajal smpi.. tp harap2 cepat2 la ko mati ye, serabut je ak tgk.. kah3
    3. House PK? Minat Dr. House ke bro?? Siap ad gmbr lg tu, cayalah.. Ok go on, yg ustaz kate sesat, yg idol tu puja2.. bagus2 ank sape la ni..
    4. @House PK.. RACISM!!!x semua cina tu kafir and x semua kafir tu cina bro.. yg dasat kafir yg btopengkan Islam.. :)
    5. Bro yg tulis ni MAYBE selalu makan bila azan eh?? tu pasal nak un-batalkan pose tu ekk??? TAK FITNAH JUST MAYBE, SIAP ADA TANDA ? LAGI TU, JUST ASKING.. HEHEHE
    6. Last nak tanya, ape hukum x laksana hukum Allah?(hukum hudud) n apa hukum sokong org2 yg x laksana hukum Allah ni?? :)


    p/s: Bro org kuat UMNO ke? apsal semoh x tutup aurat eh? ape hukumnye eh?? najib x gtau semoh ke suh tutup aurat? bro suke ehhh tgk aurat semoh?? tp ape hukumnye tgk aurat semoh tu bro?? hihihihi.. patutnye org2 UMNO tegur semoh n ramai lg wanita umno yg xtutup aurat tu dlu sblm tegur org len.. :)

    Sekian!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoi anon ! Apa yg kau tau pasal aurat? bodoh ! ingat aurat tutup rambut je? bangang la melayu zaman skunk ! poyo

      Delete
    2. ok lah.. mmg lah bukan rambut je aurat.. tapi rambut tu still aurat kann..?? ko lah melayu zaman skarang yg bodoh..! tak tau agama, nk mmandai-mandai..

      Delete
  130. Bunarlah apa yang dikatakan UAI...
    sesiapa yang pernah ke Makkah... sebelum subuhnya ada azan juga.
    saya sendiri dah tanya pada pakcik saya yangke sana.
    boleh rujuk sini untuk lebih lanjut.

    https://www.facebook.com/notes/puasa-sunnah-senin-kamis/sudah-adzan-subuh-masih-makan-sahur-bolehkah/10150228461132876?ref=nf

    ReplyDelete
  131. puak2 badigol memang badigol laa..ckp hal agama konon pandai tapi bab hudud nak tolak...tak payahlah nk maki2 dia sampai mcm tu..korang tu tahtah subuh pun lebur..

    ReplyDelete
  132. Woii8iiiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  133. wahai golngan yg konon-kononnya pandai agama padahal agamanya berlandaskan politik, dengarlah video ni..

    http://www.youtube.com/watch?v=mZ5WNB8Hhko

    ReplyDelete
  134. Kalau admin ni kate org lain sesat...aku pun boleh kate admin ni sesat....hahaha...apa alasan aku nk percaya pada admin ni...? ade ape sandaran ke....baik xpayah caya penulis blog ni...klu penulis blog ni cerdik2, dh lame gi jadi ustaz ke...jadi pnceramahagama ke...jadi guru alquran ke...ntah2, baca fatihah pun xbetul...nk kate org sesat...ntah2 solat berjemaah pun xpernah penuh, nk kate org lain sesat...podah la...

    ReplyDelete
  135. tegur dan nasihatlah pada empunya diri.. kemudian nilaikan jawpan dan hujah2nya.. dan kemudian lagi,nilaikan dan kajilah dalam hadis. daripada memberi komen caci maki. itu bukanlah cara islam sebenar.kita sering melakukan kesilapan,mungkin dia mgaku mmberi jwpn salah.. sbgai cthnya didalam bukunya...soalannya hukum sms dgn perempuan bukan muhrim.. jwpnnya haram... kemudian di suatu hari,,dia berkata 'bergantung pada kandungan sms tersebut. (lebih kurang bunyinya mcm ni lah..). kan berbelit belit jwpn tu... nasihat saya sesiapa yg nk jadi ustaz atau ulama,, hati2 lah memberi jawapan atau hukum atau berkata-kata.... ni lah padahnya.. dan kadang2 kita terasa diri kita ni bnyak ilmu,,, semua soalan kita jawab... seperti yakin itulah jwpn yg tepat... kalau tak pasti,elok ustaz2 semua rujuk dulu.. jgn maen belasah je jawab.... gara2 nk tunjuk kita ni ustaz yg serba boleh menjawab soalan... dan lagi satu,terlalu ramai sgt ustaz2 KLON kat malaysia ni.. sbgai cthnya...cuba anda semua bg soalan kat facebook ustaz azhar idrus,. soalan dituju kat ustaz azhar,tp yg jawabnya org lain.. cubalah beradab,,,. org tu tuju kat ustaz azhar,biarlah ustaz azhar yg jawab.. dan terakhir, lebih baik ttup je akaun facebook tu,,.. drp nk membalas jawapan pun MALAS... tak pun buat statement kat facebook..'disini bukan tempat utk bertanya''..

    ReplyDelete
  136. Yg jawab tu admin. Tp sedih aku tengok bangsa aku jadi mcmni. Saling caci memaki. Bab puasa kecoh, bab solat haram. Hmm.. Indahnya Islam di Malaysia. Aku x pnah mngundi sape2 pun tp jgn hina ulama. Maybe sekali sekala dia ade buat silap dlm bab lain, tp xperlu nk maki alim ulama mcmtu. Ustaz pun org biasa, mcm kte. Cuma ilmu dorg tu lebih dari kte. So beringat la bia nk komen. Yg buat post ni pun.....haih! Allah marah nti. Jgn kejar populariti saje. Sekian. Wallahua'lam.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!