BUKTI PAKATAN BODOH! SIAPA YANG MEMBIAYAI SUARAM AL KARAM WAL HARAM?

Pembelian aset tentera tidak pernah lagi dipolitikkan sebegini rupa sepertimana yang dilakukan oleh SUARAM terhadap kapal selam Scorpene. Kes kapal selam ini ‘timbul’ lagi di Bangkok baru-baru ini bila SUARAM membuat sidang media untuk memberi taklimat tentang perkembangan siasatan oleh pihak berkuasa di Perancis. Mengakui bahawa ia berbunyi seperti filem aksi risikan Hollywood, SUARAM terus mendahului mahkamah menuduh kerajaan korup dan Perdana Menteri sebagai pembunuh!

Menurut hakim, siasatan ini tidak akan selesai dalam masa 2-3 tahun. Jadi, kenapakah SUARAM tidak boleh duduk diam sementara menunggu keputusan? Kenapa mesti ada kenyataan akhbar? Kenapa perlukan publisiti? Kenapa sekarang?

Bercakap mengenai kes ini, seseorang itu harus mempunyai sedikit pengetahuan mengenai latarbelakang SUARAM. Dengan Pilihanraya Umum semakin hampir, motif SUARAM ‘membangkitkan orang mati’ adalah jelas.

SUARAM adalah NGO yang amat kritikal terhadap kerajaan. Ini kita faham kerana ia ditubuhkan oleh keluarga bekas tahanan ISA. Dalam ertikata lain, ia ditubuhkan berasaskan dendam kesumat serta hidup atas keinginan untuk membalas dendam terhadap kerajaan. Dan bekerjasama dengan pembangkang adalah cara terbaik untuk melakukannya.

Sebagai sebuah organisasi yang bertanggungjawab, tanpa agenda jahat atau tersembunyi, seharusnya SUARAM membiarkan saja kes ini berlangsung dengan ‘aman’ di mahkamah.

Tetapi SUARAM tidak boleh duduk diam. Mereka perlu merosakkan imej kerajaan dan mencemarkan nama baik Perdana Menteri untuk membantu pembangkang mendapat sedikit keuntungan politik sehingga pilihanraya. Jika penipuan mereka terdedah selepas pilihanraya, biarkanlah. Tetapi buat masa ini, SUARAM berazam untuk terus menipu kononnya PM dan isteri telah membunuh Altantuya, seorang model dari Mongolia yang didakwa sebagai seorang penterjemah dan dibunuh atas alasan meminta bahagiannya dalam komisen pembelian kapal selam Scorpene.

Tetapi penipuan mereka telah pun terdedah. Skrip asal filem risikan Hollywood telah dimusnahkan oleh penulisnya sendiri iaitu Raja Petra Kamaruddin (RPK). Di dalam satu wawancara, RPK telah mendedahkan bagaimana dia mereka-reka keseluruhan cerita berkenaan ‘dengar cakap’ setelah diarahkan oleh orang-orang tertentu dalam pembangkang.

Skrip ini juga terlalu dramatik sehingga tidak selari dengan fakta. Fakta kekal merekodkan bahawa pada masa kejadian, PM sedang menghadiri program berbuka puasa di Kedah dan isterinya, Datin Seri Rosmah menghadiri program yang sama bersama anak-anak yatim di Bangunan Tabung Haji, Kuala Lumpur. Terdapat video, gambar dan juga alibi yang mengesahkan bahawa Datin Seri Rosmah tidak berada di tempat kejadian sepertimana yang ditulis dalam skrip asal RPK.

PM tidak mengenali Altantuya, dan itu juga adalah fakta. Gambar superimpose lemah yang disebarkan oleh Tian Chua, Naib Presiden PKR yang menunjukkan mereka bersama adalah dengan sendirinya bukti bahawa pembangkang adalah penipu. Bagi menegaskan bahawa beliau tidak mengenali wanita itu, PM lebih dari bersedia untuk bersumpah atas nama Allah mengikut hukum Islam, dan beliau melakukannya bukan sekali, tetapi 4 kali. Tiada seorang Islam yang waras yang berani bersumpah atas nama Allah jika mereka benar-benar bersalah.

Mahkamah Malaysia bukan sahaja tidak dapat menjumpai apa-apa untuk mengaitkan PM atau isteri dengan pembunuhan itu tetapi juga tidak menyebut langsung mengenai komisen atau kewujudan seorang penterjemah dalam perbicaraan. Ini kerana, Altantuya bukan seorang penterjemah dan tiada penterjemah diperlukan dalam transaksi Scorpene memandangkan semua perbualan dan dokumentasi dilakukan dalam bahasa Inggeris.

Justeru, melihat dari semua ini, tidak syak lagi bahawa Scorpene dan nyawa Altantuya hanyalah permainan politik bagi pembangkang…dan juga SUARAM.

SUARAM menyatakan bahawa mereka telah mendapat capaian penuh kepada 153 kertas siasatan dari pejabat pendakwaraya dan kini memberi taklimat secara terpilih dari senarai tersebut. Jelas bahawa SUARAM cuba membayangkan pertubuhannya sebagai bebas dan punya kuasa untuk menentukan keadilan. Di mana, dalam kes ini, SUARAM hanyalah plaintif atau pengadu yang tiada hak untuk membuat keputusan sama ada korupsi berlaku atau tidak, apa lagi mengaitkannya dengan pembunuhan.

Walaubagaimanapun, SUARAM mengakui bahawa mereka tidak dapat membawa keluar bukti dari Perancis dan taklimat tersebut adalah berdasarkan kata-kata mereka semata-mata.

Kita telah mendengar kata-kata SUARAM dan semakin banyak kita dengar, semakin pelik bunyinya. Bagaimana kita memegang kata-kata keluarga orang-orang yang ditangkap di bawah ISA – iaitu orang-orang yang berpotensi membahayakan keselamatan negara? Bagaimana kita hendak memegang kata-kata manusia yang penuh dengan dendam kesumat? Bagaimana kita HENDAK memegang kata-kata mereka yang telah terbukti menipu rakyat Malaysia?

Dalam menghalusi motif SUARAM, kita harus bersetuju bahawa dendam sahaja tidak akan menjana wang. Jadi, di mana agaknya SUARAM mendapat wang untuk mengupah peguam Perancis yang mahal, antaranya, Joseph Breham dan William Bourdon untuk mewakili mereka?. Apakah mereka dibayar mengikut jam sepertimana kebanyakan peguam barat dan Eropah? Ambil maklum bahawa peguam-peguam ini dibawa ke Malaysia dan Bangkok untuk tujuan publisiti. Dan berapa ramai pula pegawai SUARAM di Perancis yang memantau kes ini? dan untuk berapa lama? Siapakah yang menanggung kos penginapan, pengangkutan, perjalanan, makan-minum, dokumentasi dan segala-galanya?...dan berapakah jumlahnya?

Kita tahu bahawa SUARAM adalah sebuah pertubuhan yang kecil, hampir tidak dikenali langsung di kalangan rakyat biasa di Malaysia. Bagaimana mereka mampu membiayai semua ini?

Penulis percaya, ramai yang akan bersetuju bahawa nampaknya SUARAMlah yang perlu disiasat dan dibicarakan oleh rakyat yang inginkan kebenaran, bukannya kerajaan.

Nukilan Blue Beary

17 Responses to "BUKTI PAKATAN BODOH! SIAPA YANG MEMBIAYAI SUARAM AL KARAM WAL HARAM?"

  1. ka kaka . SUARAM yang perlu disiasat dan bukan komision kapal selam? atau DCNS yang banyak korupsi di taiwan dan serata tempat?ka ka ka ka ka. Satu dunia dah gelak kat malaysia la. Malu aku jadi orang malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. malu??? tunggu apa lagi blah laa dari malaysia... banyak bunyi pula ko bangsat...

      Delete
    2. malu?? tunggu apa lagi blah la dari malaysia.. banyak bunyi pula ko bangsat....

      Delete
  2. macam2 cara pihak2 PHD terhadap Negara Malaysia yg harmoni, aman-damai, kaya-raya, rakyat yg tiada kebuluran...dari luar negara yg nak menyelinap masuk...menompang NGO...menenggek belakang parti2 puak-puak tu...semata-mata nak dapatkan maklumat...kemudian mencetuskan/sebarkan konon terdapat keburukan malah jijik dalam kepemimpinan Negara Malaysia ini...lihat sahaja pompuan yg jadi egen SINGAPOKE tuuuu...

    ReplyDelete
  3. PATUT BONGAKAR SIAPA BELAKANG TABIR SUARAM

    DAN MACAM MANA BOLEH BUAT SIDANG MEDIA MENGENAI KES YANG MASIH LAGI BERJALAN DI MAHKAMAH. APA HAK SUARAM

    ReplyDelete
  4. siasat jgn tak siasat..tapi adilkah menjatuhkan hukuman sedangkan perbicaraan dan siasatan masih berjalan.

    Memang diketawakan oleh orang.

    ReplyDelete
  5. anon 4.11 pm

    kalau ngko malu jadi org Malaysia...apa tunggu lagi BELAHHHH LA LU !!!!

    pinggan x retak nasik x dingin, kalau ngko x hendak jadi rakyat malaysia, kita org pun x hingin ...

    ReplyDelete
  6. hahahaha...bro kat atas nie...aku malu ada rakyat Malaysia mcm ko nie...hahaha...bodo x bleh nk diajar...kalo nk report psl commision, pi lah report kt SPRM...bg skali bukti bodo yg dh kantoi, gmbr makan altantuya, gmbr Najib ngn Rosmah kt tmpt kejadian....tu lah org parti ajaran sesat ngn parti gay rakyat ngn dog and pig party nk menipu tp sumer ny bodo...hahaha...kan dah kantoi....bro lu mmg bodo lah...hahaha...kena kencing...

    ReplyDelete
  7. DIANTARA AGEN2 PAKATAN YG BERUSAHA DGN HEBAT UTK MEMBURUKKAN & MENJATUHKAN KERAJAAN MELAYU ISLAM YG MENTADBIR NEGARA MALAYSIA YG TERCINTA INI IALAH MKINI DOTCON SDN BHD (MALAYSIAKINI) & SUARA INISIATIF SDN BHD (SUARAM)...

    SIAPA MEREKA?

    INI ADALAH SEBAHAGIAN BUKTI AGEN2 PAKATAN YG DAPAT PEMBIAYAAN SECARA LANSUNG DARI AGENSI KERAJAAN U.S.A.... INI BARU PEMBIAYAAN PERMULAAN YG DITERIMA SECARA LANSUNG & RASMI.. MUNGKIN BANYAK LAGI YG DITERIMA SECARA TAK LANSUNG & TAK RASMI..

    http://www.ned.org/where-we-work/asia/malaysia

    SAMA2LAH KITA RENUNGKAN DAN NILAIKAN.. BUKANKAH INI SUATU BENTUK PENJAJAHAN SECARA HALUS DGN MERACUNI PEMIKIRAN RAKYAT MALAYSIA.. PETUALANG & PENGKHIANAT NEGARA INI WAJIB DI TENTANG & DIPERANGI HABIS-HABISAN..

    ReplyDelete
  8. DIANTARA AGEN2 PAKATAN YG BERUSAHA DGN HEBAT UTK MEMBURUKKAN & MENJATUHKAN KERAJAAN MELAYU ISLAM YG MENTADBIR NEGARA MALAYSIA YG TERCINTA INI IALAH MKINI DOTCON SDN BHD (MALAYSIAKINI) & SUARA INISIATIF SDN BHD (SUARAM)...

    SIAPA MEREKA?

    INI ADALAH SEBAHAGIAN BUKTI AGEN2 PAKATAN YG DAPAT PEMBIAYAAN SECARA LANSUNG DARI AGENSI KERAJAAN U.S.A.... INI BARU PEMBIAYAAN PERMULAAN YG DITERIMA SECARA LANSUNG & RASMI.. MUNGKIN BANYAK LAGI YG DITERIMA SECARA TAK LANSUNG & TAK RASMI..

    http://www.ned.org/where-we-work/asia/malaysia

    SAMA2LAH KITA RENUNGKAN DAN NILAIKAN.. BUKANKAH INI SUATU BENTUK PENJAJAHAN SECARA HALUS DGN MERACUNI PEMIKIRAN RAKYAT MALAYSIA.. PETUALANG & PENGKHIANAT NEGARA INI WAJIB DI TENTANG & DIPERANGI HABIS-HABISAN..

    ReplyDelete
  9. SUARAM adalah ngo yg ditubuhkan semata2 utk menjatuhkan kerajaan. Kononnya jika mereka menggunakan platform ngo akan dilihat seolah2 bebas dan telus. Hakikatnya ia hanya pembangkang yg bertopengkan ngo. Memang tepat & tidak syak lagi bahawa SUARAM ditaja oleh negara luar.

    ReplyDelete
  10. SUARAM ni adalah memang haram yang menjadi agen dalam agenda menjatuhkan kerajaan BN secara haram. Setiap apa yang disuarakan semuanya HAram dan tidak betul. Tugsa Suaram sekarang adalah untuk putar belit pasal Kes Antantuya yang sememangnya tiada Kes pun. Hanya anuwar yang kenal dengan Antantunya ni. So Suara Haram ini akan tetap bersuara walaupun setiap apa yang disuarakan itu tidak betul dan Haram Jadah.

    ReplyDelete
  11. sisat siapa yang jual document sulit tentera laut kepada perncis. High treason

    ReplyDelete
  12. Mana pegi KPDN takkan dok senyum macam muka nangis aje ape bila ISA dah hapus dah tak ade undang2 lagi ke . Semakin ramai celaka yg memburukkan M'sia takkan suatu tindakan tidak boleh diambil tolong tolong tolong la . . .

    ReplyDelete
  13. Kenyataan Rasmi TLDM..

    "..Berhubung dengan perolehan kapal selam Scorpene, Kementerian Pertahanan ingin menegaskan bahawa dakwaan kononnya kerajaan telah membayar komisen sebanyak RM540 juta kepada Encik Abd Razak Baginda merupakan satu tuduhan yang tidak berasas sama sekali.

    Kementerian juga ingin menegaskan bahawa dalam soal perolehan kapal selam Scorpene, TIDAK ADA sebarang komisen yang dibayar kepada syarikat Perimekar Sdn. Bhd. seperti yang didakwa. Ini kerana perolehan kapal selam telah dibuat secara rundingan terus – selaras dengan tatacara perolehan kerajaan – dengan syarikat pembuat iaitu ARMARIS (Perancis) dan NAVANTIA (Sepanyol) yang telah mendapat persetujuan kerajaan masing-masing.

    Sebaliknya, syarikat Perimekar Sdn. Bhd. yang didakwa menerima komisen, sebenarnya diberikan kontrak menyediakan perkhidmatan sokongan dan koordinasi untuk tempoh selama enam tahun. Nilai kontrak tersebut adalah sebanyak EURO 114.96 juta, yang dibayar secara berperingkat-peringkat mengikut kemajuan pelaksanaan projek.

    Perimekar Sdn Bhd dimiliki bersama oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Boustead Holdings Berhad dan K.S.Ombak Laut Sdn. Bhd.

    Skop kerja perkhidmatan sokongan adalah seperti berikut:

    1. Menyediakan kemudahan kediaman beserta kelengkapan untuk tim projek bagi 27 keluarga di Perancis dan Sepanyol untuk tempoh enam tahun.

    2. Menyediakan pejabat urusan dan kediaman beserta kelengkapan bagi krew kapal selam TLDM seramai 156 orang untuk tempoh empat tahun di Perancis dan Sepanyol.

    3. Menyediakan insurans kesihatan bagi anggota serta keluarga tim projek dan krew kapal selam di Perancis dan Sepanyol

    4. Membayar elaun harian dan elaun krew kapal selam sebanyak EURO 50 sehari seorang untuk tiga tahun pertama dan EURO 60 sehari seorang untuk tiga tahun kedua.

    5. Membiayai kos penerbangan pergi dan balik bagi setiap krew kapal selam untuk balik bercuti ke Malaysia pada setiap 4 bulan (tiga kali setahun).

    6. Lain-lain keperluan tim projek dan krew kapal selam di Perancis dan Sepanyol

    Perkhidmatan koordinasi pula melibatkan:

    1. Bertanggungjawab memastikan penyertaan syarikat Malaysia dalam pembinaan dan membantu syarikat-syarikat Malaysia yang berpotensi untuk menyertai program off-set.

    2. Membantu kontraktor utama dalam memberi maklumat tentang prosedur kerajaan berhubung perlaksanaan kontrak.

    3. Menyelaras latihan krew kapal selam antara kontraktor dengan kerajaan.

    4. Menyediakan laporan koordinasi setiap enam bulan.

    Jumlah kontrak EURO 114.96 juta bukanlah merupakan keuntungan bersih milik syarikat Perimekar Sdn Bhd., sebaliknya jumlah ini adalah meliputi segala pembayaran kos langsung bagi skop perkhidmatan sokongan dan tanggungan ke atas kos tidak langsung bagi perkhidmatan koordinasi seperti yang ditetapkan dalam kontrak tersebut.

    Kementerian Pertahanan membuat keputusan untuk melantik sebuah syarikat tempatan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan dan koordinasi kerana kaedah tersebut dianggap lebih sesuai dan berkesan. Ia juga bagi tujuan melicinkan kerja-kerja Tim Projek membuat pemantauan ke atas pembinaan dan latihan krew kapal selam di Perancis dan Sepanyol.

    Selain itu, segala perbelanjaan untuk projek kapal selam ini dapat dikawal dan dijadualkan manakala perbelanjaan di luar jangka (cost over-run) dapat dielakkan memandangkan pelaksanaan projek perolehan kapal selam memakan tempoh masa yang panjang iaitu selama enam tahun serta melibatkan bilangan anggota yang ramai.

    Berdasarkan kepada keperluan tersebut, maka syarikat Perimekar Sdn. Bhd. telah dilantik untuk menyediakan perkhidmatan yang diperlukan mengikut skop kerja yang ditetapkan....."

    "....Dengan penjelasan ini, maka Kementerian Pertahanan berharap agar semua pihak memahami keadaan sebenar dan tidak lagi mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengelirukan dan boleh menimbulkan persepsi negatif terhadap Angkatan Tentera Malaysia, Kementerian Pertahanan dan Kerajaan Malaysia.

    Cawangan Perhubungan Awam
    Kementerian Pertahanan Malaysia
    Kuala Lumpur...." 27 April 2007

    ReplyDelete
  14. Korang rasa masa anwar dalam penjara dulu dia bikin apa. Dia lah mastermind pembunuhan altantuya.

    Mana pergi nya p.i. Bala? Mamat india ni antara watak yg anwar dah rancang dari awal.

    Siapa sponsor p.i bala semasa mengilangkan diri. Apa korang ingat dia makan meggi tiap ari dan duduk dalam khemah ker. Kamon la wei. Kekasih elizabeth pun kena sponsor dok kat indon.

    ReplyDelete
  15. Kalau penerangan diberi diatas masih pencacai tak percaya tak tau nak cakap apa. Common beb kau fikir org yg cakap tu bukan islam ke. Dia org tak takut Allah tak takut mati ke. Dia pun tau dosa pahala. Jangan kerana agenda politik semua kau org pejam mata. Jgn jadu barua dapp jgn main ikut apa ketua arasan pass cakap. Mereka tak faham apapun. Cuma dengar dan sebarkan semula apa yg barua2 dapp dan yahudi kata. Kalau pencacai masih nak percaya mereka ini tunggu saja bala dar Allah sebab kau org dah sebarkan fitnah kemudian menghukum orang dan org umno yg kau kata tidak islam. Siapa kau utk menghukum orang tidak islam. Belajar pengajian islam tapi tuduh dan fitnah dan hasut orang. Ni cara islam. Kalau mcm tu islam kau org mmg berbeza dgn islam kami yg tidak membenarkan kami berbohong menghasut memfitnah dan memburuk2kan orang lain. Itu dikira dosa besar. Mungkin islam kau yg diajar oluh org atasan passs kata bolih. Tepok dada tanya iman. Nilai penerangan di atas dgn teliti.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!