AMEKAW! MUFTI PERAK BALUN PAS KAW-KAW PUNYA!

GEMPAK habis wei. . kalau tak berani baca tak pa tapi rasa-rasanya inilah kali pertama Mufti Perak Tan Sri Harussani Haji Zakaria Khamis melondeh serta membongkar cerita lama mengenai kegilaan PAS sehingga menyebabkan masyarakat Islam khusus orang-orang Melayu berada dalam keadaan berpecah belah.

Selain dari itu beliau memberikan nasihat kepada para pemimpin parti itu supaya berhenti dari mengeluarkan “fatwa” yang songsang sesuka hati kerana ia mengelirukan umat lslam.

Bahkan mufti itu juga menggunakan perkataan “tekong” perpecahan merujuk kepada perbuatan PAS yang memecahbelahkan perpaduan umat lslam di negara ini.

Serentak itu sambil menjawab tuduhan Menteri Besar Kelantan mengenai dirinya campurtangan dalam politik, Harussani selain menafikan tuduhan PAS itu bahawa beliau mencampuri urusan politik berkata:

“Tuduhan tok guru Nik Aziz bahawa saya campur politik . . .ia tidak betul, saya selama ini tidak mencampuri mana-mana parti poliltik”.

“Bahkan saya tidak pernahpun mendaftar diri sebagai ahli dalam mana-mana parti politik”katanya ketika diminta mengulas komen Nik Aziz.



Bercakap dalam satu pertemuan di pejabatnya di Ipoh, Harussani memberitahu sejarah penglibatan keluarganya dalam politik serta bagaimana tindakan PAS memulau abang iparnya kerana fahaman politik kepartian.

“Bahkan dari awal sejarahnya bapa saya semua ahli UMNO. Tapi apabila tertubuh PAS dan PAS kemudian keluar daripada UMNO, semua masuk Pas.. tapi PAS waktu itu lebih bertujuan kepada dakwah.

“Berdakwah kepada orang supaya kita ni menjalankan hukum Islam dalam Negara ini dan dalam ceramah berbangkit tentang masalah hukum dan sebagainya dan masalah yang wajib kita lakukan,” katanya.

Beliau menjelaskan bahawa “ini cukup baiklah…saya juga pernah mengikuti semasa saya kecil lagi masa itu..bahkan saya baik dengan ketua PAS waktu itu, namanya …Helmi (minta wartawan semak nama sebenar).

“Dia baik dengan saya, dia sakit saya pergi ziarah dan kami selalu berbual namun …cara dia bercakap dia cukup bersetuju dengan cara perjuangan untuk kita menegakkan Islam di negara ini.

Walaubagaimanapun Harussani menjelaskan ““ akhir-akhir ini kita melihat perkara itu tidak berlaku lagi bahkan saya melihat PAS sudah menuju seolah –olah menjadi `tekong’ kepada perpecahan umat Islam dan orang Melayu.

“Banyak contoh boleh diberi seperti umpamanya pada akhir tahun 1970 an berlaku di Kedah. Orang- orang Islam iaitu orang UMNO menyembelih ayam sepikul lebih (terpaksa) dibuang ke dalam sungai kononnya haram (tidak halal) dimakan.

“Jadi saya katakan sedangkan Yahudi nasarah dibenarkan Tuhan halal sembelihannya bagaimana orang Islam yang sembahyang lima kali sehari, jadi imam pula tidak boleh sembelih. . . haram.

“Yang kedua yang paling menyayat hati saya ialah abang ipar saya seorang ahli PAS dan dia seorang peniaga kedai runcit di tempatnya tu di Kedah jugak..yang datang membeli banyak orang PAS dan orang UMNO pun ada.

“Kebetulan satu ketika seorang ketua UMNO di kampong itu meninggal dunia,.jadi abang ipar saya datang menziarah dan kerana itu saja dia dipecat daripada parti dan dipecat dari ahli khairat kematian,” katanya.

Kerana insiden tadi Harussani menjelaskan abang iparnya diboikot sehingga tutup kedai dan kembali memotong getah semula “..sampai begitu mereka buat dia..jadi dia datang jumpa saya . . .tapi saya kata sabarlah orang begini tak boleh buat apa.

“Banyak lagi yang saya bangkitkan umpamanya akhir-akhir ini kita lihat ceramah-ceramah yang dibuat oleh pemimpin PAS merupakan kutukan, cacian, laknat sedangkan itu adalah larangan Allah . . . jadi itu bukan dakwah lagi.

“Kalau sudah seorang ustaz, berceramah mengutuk, memaki hamun dan sebagai nya maka orang menganggap itu halal mengikut masa itu..kutukan umpamanya kita lihat saja apabila Majlis Fatwa Kebangsaan mengatakan bahwa (demonstrasi) Bersih 3.0 itu haram kerana telah bertukar corak kepada keganasan sebagainya.

“Dia orang kata apa…mufti-mufti tidak lebih daripada anjing, jadi bolehkah kita mengelar orang anjing? Ini satu perkara yang sangat bertentangan samasekali dengan hukum syarak. “

“Jadi kalau itu yang dibawa sekarang maka dia bukan lagi membawa kepada Islam..dia membawa kepada syaitan..parti syaitanlah kalau memaki hamum dan sebagainya. Parti syaitanlah kerana syaitan itu nak membawa kepada perpecahan” ujarnya.

Mufti Perak berkata “bila kita lihat berlaku di Terengganu dan beberapa tempat (sembahyang) dua imam…kita di masjid hanya satu imam, satu kariah itu satu imam. Kita sembahyang . … sepatutnya kenapa kita berpecah dan ini dihalalkan oleh pihak pemimpin PAS.”

“Dan ini saya merasa pelik keadaan-keadaan seperti ini sehingga berpecah . . . dalam sekampung berpecah, kenduri pun berpecah jadi ini buruk sungguh keadaan Islam

”Bukan buruk daripada orang itu saja bahkan kita melihat seolah-olah syariat Islam itu terlalu buruk..jadi itu yang dinilai orang-orang kafir sekarang.

“Kerana itu Islam tidak pernah mendapat tempat pada orang kafir di Malaysia kerana melihat keadaan orang Melayu yang beragama Islam . . . sudahlah hidupnya susah dalam negeri yang kaya ..asyik berpolitik di kedai-kedai kopi dan sebagainya langsung tak buat kerja . . . berkelahi sesama sendiri.

Katanya “Inilah yang menjadikan masyarakat kita makin mundur dan sebagainya.

“Akhir-akhir ini pula banyak fatwa dikeluarkan iaitu menyamakan tunjuk perasaan Bersih 3.0 itu disamakan dengan saf jemaah bersembahyang..kita sembahyang beribadat bukan tunjuk perasaan kepada Tuhan…kita mengadap bersyukur kepada Allah swt.. Dia (Allah) suruh kita bersatu, bahkan dalam bersembahyang kita diwajibkan berjemaah . . .”

“Bermakna kita bersatu tapi kita di sini sekarang diwajibkan berpecah . . ..itu satu perkara yang bertentangan.

“Kemudian ada pula yang menyamakan dengan mengatakan Omar Ibnu Khattab pernah menunjuk perasaan . . . sebenarnya Omar tidak menunjuk perasaan tapi dia memulakan dakwah secara terang terangan.

“Ini kerana Saidina Omar apabila memeluk Islam dia bertanya apakah ini agama yang benar dari Allah . . ..Rasullulah menjawab ia… kenapa kita duduk bersembunyi.,.dia terus bertakbir dan hentam orang jahiliah.

“Begitu juga isteri-isteri Nabi tidak pernah menunjuk perasaan kepada Nabi kerana tidak cukup makan .. Cuma itulah bila kita tunjuk perasaan ini satu penghinaan kepada sahabat-sahabat Rasullullah .. .”

“Ini bukan perbuatan orang-orang ahli sunnah tapi perbuatan syiah..dan terakhir ini kita ada mendengar fatwa kata mengundi parti itu masuk syurga, tak mengundi masuk neraka.. apakah neraka syurga ini boleh ditentukan oleh manusia atau ditentukan oleh Allah swt.

“Jadi hal-hal sebegini sedang berlaku sehingga menimbulkan kegelisahan dalam masyarakat, jadi kerana itu sebagai seorang mufti bukan kerana politik saya memberi nasihat dan memberitahu bahawa tunjuk perasaan dengan niat untuk mengguling kerajaan itu satu perkara salah.

“Kerana kerajaan yang sah sekarang diketuai oleh seorang Islam iaitu Yang diPertuan Agong, Raja-raja dan dipimpin sekalipun . . . haram kita memberontak.

“Tapi sekarang ini orang dah pakai demokrasi, bila pakai demokrasi, kita ada jalan untuk menurunkan kerajaan dengan mengundi tapi bukan dengan cara tunjuk perasaan, dengan menimbulkan kekacauan . . .”

Harussani menjelaskan lagi“Saya tidak mengatakan siapa yang benar siapa yang salah tapi apa yang kita lihat perkara yang dilakukan itu bertentangan dengan hukum syarak. Pertama, dataran itu (Dataran Merdeka) dimiliki oleh DBKL .. . DBKL tidak membenarkan membuat tunjuk perasaan di situ maka tidak boleh pergi.”

“Kerana Allah menyebut dalam Quran kita tidak boleh masuk ke dalam rumah melainkan kita minta kebenaran. Jadi kita kiaskan itu hak milik bukan di rumah saja, kalau kampong orang orang tak bagi masuk, tak boleh masuk .

Katanya lagi “Kedua kita tidak boleh merosakkan harta benda tapi kita lihat terang terang (mereka) merosakkan harta benda, memukul orang sehinggakan kereta polis pun dirosakkan, anggota polis dipukul dan seorang wartawan hampir mati kerana mempertahankan anggota polis itu.

“Ini kita pelajari dari tunjuk perasaaan pertama (Bersih 1.0) kedua (Bersih 2.0) dan ketiga (Bersih 3.0), jadi ini dah tak betul, jadi kerana itu saya kata ajarannya banyak menyeleweng daripada ajaran Islam yang berasaskan kepada empat asas.

“Iaitu Islam berasal daripada silmun maknanya kedamaian, yang kedua salamun berasal daripada pokok perkataan salam.

“Salam maknanya kesejahteraan, yang ketiga sulamun maknanya kita menuju ke peradaban yang tinggi.. .manusia ini meningkat darjahnya, perwatakannya dan yang keempat kita menyerah bulat-bulat kepada Allah..

Dengan nada kesal Harussani berkata “Tapi ini Islam dikaitkan dengan semua itu tadi ..jadi ini yang saya merasa cukup terpanggil dan terkilan untuk membuat kenyataan walaupun saya tidak hadir dalam ,majlis fatwa yang lalu kerana saya dalam keuzuran tapi saya rasa terpanggil untuk menjawab dalam surat khabar apabila dikatakan ahli majlis fatwa kebangsaan ini tidak lebih daripada anjing.. .bolehkah kita mensifatkan ulama sebagai anjing?.

Katanya “Ini satu perkara yang cukup berat dan saya lihat kalau itu tidak disetujui oleh ketua-ketua PAS tapi tidak ada langsung pun teguran daripada mereka . . . . sepatutnya mereka menegur orang dibawah supaya tidak bersikap demikian.

“Tapi seolah-olah mereka menyokong. Saya rasa terpanggil untuk menyatakan yang hak dan saya bukannya daripada parti manapun .

“Tapi apabila diselewengkan maka saya wajib menegur beliau . . . jadi Nik Aziz ini memang patut ditegur kerana terlalu banyak. . . . Nik Aziz pernah mengelar mufti-mufti (sebagai) terompah kayu dan macam macam lagi dan ini dia memburukkan nama sahabat nabi dengan mengatakan para sahabat tunjuk perasaan kepada Tuhan.

“Kemudian ibadat disamakan dengan tunjuk perasaan ini semuanya salah jadi kita jangan telan bulat-bulat perkara yang salah..walaupun dia seorang ulama, mungkin dia terlajak maka itu saya memberi peringatan supaya jangan . . . . saya tak ada musuh dengan sesiapa ..selama inipun doa saya tak pernah tinggal tiap-tiap lima kali sembahyang minta Allah ampuni seluruh umat Islam.

Menjawab satu soalan bahawa PAS sudah terikut-ikut dengan DAP sehingga dilihat sanggup menggadai prinsip,Harussani berkata:

“Peringkat awal dulu kenapa PAS keluar daripada Perikatan? Masa itu kenapa bila ditubuh Perikatan, PAS keluar kerana tidak mahu sekongkol dengan orang kafir masa itu, keluarlah fatwa bersekongkol dengan orang kafir jadi kafir..tapi hari ini orang yang terang terang menentang Islam, yang katakan langkah mayat (dia) kalau nak laksana hukum Islam.

“Yang kedua kita melihat Ambiga (Datuk) sebagai ketua dalam majlis peguam dulu telah merangka beberapa undang undang untuk menjatuhkan Islam dengan hendak menubuhkan IFC dan (perkara) ini mufti tentang waktu itu.

Beliau hairan kerana “orang ini pula yang kita sokong, kemudian kita dengar akhir-akhir ini, PAS melantik orang bukan islam . . .apakah kita akan mengharap orang bukan Islam untuk membela dan bangun untuk menegakkan islam?

“Quran banyak sekali meletakkan ayat-ayat supaya kita jangan melantik ketua kita orang bukan islam.

Nasihatnya kepada puak-puak ini dan umat lslam seluruhnya ”. . . kita (perlu) berhati-hatilah dalam masalah agama ini, kita lihat betul- betul, jangan kita hanya taksub kepada orang atau parti sehingga kita sanggup melakukan perbuatan-perbuatan yang salah dan melanggar hukum Allah. “

Harussani mengakhiri interbiu itu dengan berkata “Inilah peringatan saya sebagai orang tua yang masih diberi Tuhan kuasa bercakap, kalau tak mahu dengar itu terpulang . . .Kita hanya menyampaikan”, katanya.

Sumber: Agenda Daily

18 Responses to "AMEKAW! MUFTI PERAK BALUN PAS KAW-KAW PUNYA!"

  1. rasanya kalau aku share ni kat fb ok x..dgn niat untuk menyedarkan..terbaik dr Mufti Perak.terima kasih

    ReplyDelete
  2. Allahhu akbar!! Semoga Allah melindungi negara dan umat Islam dari anasir2 yg munafiq! Islam harus bersatu....!! PAS harus berubah dan penyokong PAS harus sedar perjuangan Islam sebenar supaya tidak menyeleweng. Tok guru Nik Aziz harus kembali muhasabah diri.. cari diri dia sendiri.. di sebabkan ketaksubanb dia utk mentadbir negara.. dia lupa, dia lalai, dia terjebak ke arah yg bertentangan dlm Islam. Aku syg agamaku..negaraku..bangsaku.. Malaysia Tanahair ku. Aku bebas melakukan ibadah di sini!! Semoga Allah merahmati kita semua!!

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.

    aku sangat tertarik dan betul betul tersedar dari lena ku sedian lama. bersyukur aku kepada saudar ketana telah menunjukkan aku jalan yang lurus untuk memuatkan artikel ini diblog kamu walaupun dari sumber. sangat pilunya rasa dihati serta penuh keinsafan yang sudah aku perolehi. bukan kerana aku berpehak kepada parti, tetapi dapat merasakan kata kata menerusi diri mufti.

    semuanya adalah kebenaran bagi manafikan yang bathil sebagaimana yang disebarkan oleh parti pas. sebanyak sedikit dapat aku pelajari dari interview itu untuk diri sendiri dan aku mohon ke hadhrat illahi agar diberikan aku lebih banyak petunjuk untuk menharungi masa masa susah yang amat mencabar ini.

    semoga dengan terbitan saudara kali ini akan terbuka hijab orang orang islam yang sudah sekian lama melakukan kekhilafan - insya allah

    ReplyDelete
  4. Orang PAS x kan ambil pot punya ngan Mufti nii...AMENOO jer yang lebih2...

    ReplyDelete
  5. Parpu, boleh tak kalau aku kata yang puak-puak "askar pencen" yang ada dalam umno ni adalah "tekong perpecahan" kepada kesatuan ahli umno. kerja depa dalam umno bukan ada apa pun tapi cuma berjuang untuk pernaik pencen bulan-bulan atau berjuang untuk dapatkan pencen untuk puak-puak askar yang tak cukup tempoh khidmat mereka. Itu je kerja mereka. Tak ada apa satu sumbangan pun. Ramai yang benci dengan umno sebab tengok telatah mereka yang dok aniaya ahli-ahli umno yang ikhlas. Gila punya mat terap pencen,mengampu lebih dari mamak. kalau jumpa mat terap pencen dan ular, pukul mat terap dulu.

    ReplyDelete
  6. Betul tu, puak-puak askar pencen yang ada dalam umno ni ampu ya rabbi, perangai lebih dari bangkai. Sebab tu PAS steady sebab askar-askar pencen dan mamak jarang ada dalam PAS. Bukan tak ada, ada tapi kurang la. Bagi aku la, majoriti geng-geng askar pencen yang ada dalam umno memang tak guna seduit pun. Memang tepat, askar pencen tekong perpecahan dan kehancuran parti umno.

    ReplyDelete
  7. KESIAN DGN WALKSTAR BARUA DAPIGG. TAK SESUAI NAMA WALKSTAR PATUTNYA HELLSTAR. BARU SESUAII NAMA BARUA2 NI.

    ReplyDelete
  8. Ylh pas ni makin sesat,ade ke patut bg dap ceramah siap baca petikan ayat al Quran,siapa drg ni ???? Kalu drg cakap faham Islam Dari pemimpin umno asal x convert Islam,mmg menyirap la darah aku bile tgk dap bg ceramah siap petik hadis seolah dap ni lg Islam dr org Islam,yg pas ni pun nk politik agak2 la weyy,penyokong pas ni pn bahlol thp kongkang,siap Bly tepuk tgn,happy la konon kafir ni pndi dr drg,sial la lacurkan Islam utk survival politik..kalau drg ni khatam Quran faham sgt isi dlm Quran asl xajak rmi2 msk Islam..makin anti aku dgn pas ni,nak salahkan dap tak Boleh sbb xkan drg berani Ckp mcm tu kalau xde green light pas..oiii dap ko sunat dlu br nk sembang psl Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahkan pengtaksub pas ni sanggup pula bertakbir apabila pemimpin dAP berceramah.....emmm alahai, di manakah anugerah ALLAH YG tertinggi kpd makhluk yg bernama manusia iaitu akal diletakan oleh puak2 ni....

      Delete
  9. ada plak ANJING PR ngan Parti Anak Setan bersuara kat sini....korang dah sesat jgn ajak orang lain...lahanat... nik Najis pun kata mencarut boleh..ni aku carut kat mak bapak korang.. dasar keturunan ANJING...

    ReplyDelete
  10. Aku UMNO, aku tak pernah miss undi UMNO atau BN tapi aku setuju sangat dengan kenyataan bahawa Askar Darat Pencen adalah tekong perpecahan dalam UMNO. Kerja askar darat pencen dalam umno cuma mengampu sepanjang masa, tu je la jasa diaorang...

    ReplyDelete
  11. Hai...ada pula yang mula nak usik Askar pencen pula ya, cukup berani awak?.

    Untuk pengetahuan kami Askar2 pencen memang telah dilateh untuk membunuh Anasir2 dan pengkhianat Negara muga2 awak boleh tidur dengan lena, pernah awak merasa tidur dalam hutan belantara semasa hujan lebat dan angin ribut?

    Sayangi mulut awak dan sayangi diri awak...!

    ReplyDelete
  12. WALKSTAR SATU JARI KAU KATA DS HARUSANI SETAN TAPI EMPAT JARI LAGI TUNJUK PADA DIRI SETAN SEBENAR. DIRI KAU SENDIRI. BAIK KAU BERTAUBAT SEBELUM TERLAMBAT. JANGAN POLITIKKAN ISSUE2 AGAMA.

    ReplyDelete
  13. walkstar tu dah confirm bukan orang islam ,tu sebab dia boleh kutuk mufti.Dan kalau dia cakap dia islam mgkin juga x dapat didikan agama dari ibubapa dia.Jadi orang macam ni dh ramai dalam PR ,biarlah dia menyalak...

    ReplyDelete
  14. Kita pun x blh nak slahkn semua askar2 veteran ni.Asalkan nama dia askar dh tentu dia berjasa kpd negara ,sbb negara kita skrg aman atas kebolehan pemimpin kita,tp akan datang kita x tahu sbb komunis dh mula masuk kedalam jiwa org melayu sendiri.Biarlah mereka dgn pendirian mereka sendiri dan jgnlh kita juga berlagak seperti mereka.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!