EMAIL BERAPI DARI SEORANG PEMBACA TENTANG PTPTN! PAKATAN MESTI PANAS PUNYA!

Ini aku ada terima email baik punya dari seorang pembaca yang menceritakan bagaimana kebodohan Pakatan begitu menyerlah dalam isu PTPTN ni, moh kite bace kat bawah ni:

Bro Parpu,

Yuran pengajian pelajar 90% ditanggung oleh kerajaan, manakala baki sebanyak 10% ditanggung oleh mahasiswa.

Ambil contoh, seorang pelajar yang menerima RM3,250.00 per semester pinjaman PTPTN hanya membelanjakan sekitar RM1,000.00 ke RM1,500.00 untuk yuran pengajian dan baki akan menjadi duit poket pelajar. Pakatan mencadangkan pemansuhan PTPTN dan akan menanggung 10% yuran pengajian pelajar. rujuk http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/9365-ptptn-boleh-dimansuh-jika-ada-kemahuan-politik. Bermaksud pelajar atau ibu bapa perlu menyediakan duit poket sendiri.

Bukan semua ibu bapa mampu menanggung duit poket untuk anak-anak di pengajian tinggi. Sebab itu Pakatan mencadangkan pemansuhan PTPTN, bukannya pemberian biasiswa di mana dalam kes pemberian biasiswa yuran pengajian di bayar oleh pembiaya dan pelajar akan menerima duit poket setiap bulan, dua bulan atau setiap semester.

Tapi untuk meyakinkan rakyat, eloklah Pakatan mula memberikan pendidikan percuma di negeri yang mereka perintah bermula dari peringkat pra sekolah sehingga pengajian tinggi. Ambil contoh Selangor, mereka ada KUIS yang dimiliki oleh kerajaan negeri. Saya telah menelefon KUIS +03-8925 4251 dan mereka mengesahkan biasiswa tidak ditawarkan dan pelajar perlu memohon pinjaman dari PTPTN atau MARA. chait yennadey.

House PK: Itu original email dari pembaca yang hanya bagi nama dia sebagai Putera Suran. Aku sokong cadang brader yang hantar email ini, apa kata mulakan dengan negeri yang mereka perintah dulu.

Err, seingat aku janji-janji dulu masih banyak belum tertunai. Nak janji senang tapi nak memenuhi janji tu yang payah kan Pakatan Harami? So amacam ada berani buat kat negeri Pakatan dulu?

10 Responses to "EMAIL BERAPI DARI SEORANG PEMBACA TENTANG PTPTN! PAKATAN MESTI PANAS PUNYA!"

  1. tu dia, nampak sangat pemimpin2 pelajar pakatan pembangkang mcm adam adli dan kutu2nya tu dapat biasiswa tapi masih tak nak belajar alasan tak cukup duit nak bayar yuran pengajian padahal biasiswa dorang dah terang2 baarkan yuran pengajian dan sara hidup PENIPU PENIPU PENIPU taniah lah buat mereka yang sokong pakatan haram.

    ReplyDelete
  2. Anak saya pernah belajar di KUIS selama separuh semester, kemudian dapat tawaran belajar kat Unisza.

    KUIS kata yuran yang perlu dibayar adalah sebanyak RM3,009. Itu baru separuh semester, kalau satu semester tentu lebih RM6,000. Kalau tiga tahun dah RM18,000. Kan antara investor KUIS tu Majlis Agama, mak ooi, Majlis Agama pun nak UNTUNG BESAR atas keringat umat Islam.

    Rayuan dipohon tapi ditolak. Inilah hakikat yg perlu ditelan.

    HAMPEH.

    ReplyDelete
  3. Dalam sessi ceramah dua hari lepas Nuaq Brahim dah pusing dah, katanya Selangor walaupun kaya belum mampu nak bagi pendidikan percuma.. fund tak cukup..kah.kah..kah..

    Kedua dia kata pendidikan adalah tanggung jawab nasional, kerajaan pusatlah tu..pulak dah..kah.kah..kah..

    Ketiga air bersih baru kuasa dan tanggung-jawab kerajaan negeri.. kah..kah..kah.. mari kita gelakan Nuaq Brahim ni..

    ReplyDelete
  4. Kan aku dah kata, kalau tak menipu bukan pakatan harami namanya

    ReplyDelete
  5. Siakap senohong gelama ikan duri
    bukan setakat pembohong perangai ngalah pencuri.

    tu pun kalau rakyat tak nampak tak tau la....

    ReplyDelete
  6. Anuar balun cina doll pun bayar tau tak? sekali pancut rm2000, inikan pula nak menuntut ilmu, mana ada yg percuma, syukur ada ptpn, tp ingatlah bila dh pinjam jgn lupa byr plak.

    ReplyDelete
  7. Anuar nk mansuh PTPTN.......boleh la sbb anak2 dia semua belajar luar negara hasil duit yg Anuar rompak masa jadi menteri dulu.
    Anak2 dia pun duk di Australia.....bkn di Malaysia. Jadi jgn hairan la klu dia nk hapusksn PTPTN. Dia nk anak2 melayu jadi bodoh dan hidup melacur diri

    ReplyDelete
  8. saya bekas pelajar utm,

    setiap sem pnjaman ptptn rm3500.
    yuran pengajian 700
    sewa hostel 800 (termasuk api+air..no limit..6bulan)

    selebihnya 2000(duit makan,minum,minyak moto,tgk wayang,bla..bla..)

    jika lihat di atas memang tiada masalah jika pihak pakatan untuk menghapuskan yuran pengajian sebanyak 700rggt tu.
    cuma bolehkah pihak pakatan menyediakan wang tambahan untuk menampung duit sara hidup selama 4tahun++ bagi setiap pelajar?
    bagaimana pula bagi pelajar2 yg tinggal di rumah2 sewa yg dimana sewa rumah + bil2 sgt tinggi?
    semata2 mengharapkan duit ibubapa memang tidak termampu ditanggung.
    Biarlah pelajar2 ni belajar menggunakan duit pinjaman dari menghabiskan duit mak ayah.bagi dia orang ni paham dan sedar yang nak cari duit bukan senang.

    ReplyDelete
  9. jika di selangor mereka tak mampu buat apakah mereka mampu melakukannya di Kedah?
    Semenjak memerintah Kedah Pas telah menaikkan yuran KUIN(ipts milik penuh kerajaan negeri) sebanyak 2 kali. Dan kemungkinan akan naik lagi tahun hadapan bagi menampung kos pembinaan kampus baru yang menelan RM 340 juta(dgr kata pinjam bank). PENIPU BESAR MEREKA INI

    http://adikwak.blogspot.com/2012/03/kedah-mendahului-selangor.html

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!