KASI SAILANG ITU PAILANG

Follow by Email

CILI KASI TARUK! AKHBAR CINA BALUN KERAJAAN PAKATAN SELANGOR!

Perkara: janji tinggal janji-Pakatan Rakyat?
Ruangan: kedai kopi orang ramai m/s C13
Tarikh: 14 Mac 2012 (Rabu)

Tajuk:

Janji-janji Pakatan Rakyat negeri Selangor?
Penulis: Chew Lee Geok (terjemahan mandarin)

Pada PRU ke-12 pada 8 Mac 2008 kerajaan negeri Selangor telah bertukar tangan, dari tangan kerajaan BN bertukar ke tangan kerajaan Pakatan Rakyat. Negeri Selangor adalah negeri yang terkaya berbanding negeri-negeri lain di negara ini. Apabila ia bertukar tangan ramai terperanjat umpama jatuh kaca mata yang dipakai, kehilangan kuasa kerajaan BN di negeri Selangor, adalah saat paling kecewa bagi kerajaan BN.

Masa dengan cepat telah berlalu, kini sudah 4 tahun ia berlalu, adakah semua orang masih ingat lagi pada PRU Mac 2008, sebelum itu Pakatan Rakyat dengan nama asalnya "Alternative Front", di negeri Selangor mereka telah lakarkan 31 perkara dan agenda janji-janji mereka semasa PRU diadakan. Sebenarnya sehingga ke hari ini Pakatan Rakyat hanya kotakan sedikit janji-janjinya sahaja, salah satunya yang kita sering dengar ialah memberi subsidi kepada percuma penggunaan 20 meter padu air pertama, sebenarnya janji-janji itu tidak menjurus kepada mesra alam. Kebanyakan janji-janji yang dijanjikan tidak dapat dikotakan.

Janji-janji pada PRU Mac 2008 kerajaan Pakatan Rakyat itu tidak lagi termasuk janji-janji seperti berikut: (1). Turunkan kadar harga cukai pintu sebanyak 20 peratus, dan turunkan harga cukai lesen perniagaan sebanyak 10 perauts; (2). Orang-orang tua yang berusia 65 tahun keatas mendapat kebajikan rawatan secara percuma; (3). Mengeluarkan subsidi khas kepada suri rumah yang memilih menjaga anak-anak di rumah; (4). Membantu golongan muda mudi yang mahu mendirikan rumah tangga; (5). Membantu semua rakyat negeri Selangor mempunyai rumah sendiri dan sebagainya.

Di sini ada beberapa perkara berlaku, janji-janji itu memang mudah dibuat, jika mahu dikotakan agak payah dan susah, ini adalah masalah yang dihadapi oleh kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor.

Di negeri Selangor cukai pintu tidak kelihatan turun, sebaliknya elaun ahli majlis naik 3 kali dalam masa 4 tahun, saya percaya ini telah memecah rekod dalam arena politik di negara kita.

Pakatan Rakyat Ada Double Standard

Pada zaman BN memerintah negeri Selangor, imbuhan dan elaun ahli majlis hanya sekadar 500 ringgit, elaun hadir mesyuarat hanya 50 ringgit setiap kali kehadiran. Selepas kerajaan Pakatan Rakyat memerintah negeri Selangor pada tahun 2010 elaun ahli majlis dinaikan dengan kadar 750 ringgit, pada tahun 2011 dinaikan lagi dengan kadar 1,000 ringgit, pada tahun ini sekali lagi elaun ahli majlis dinaikan kepada 1,500 ringgit, dimana setiap kali kehadiran mesyuarat elaun dinaikan kepada kadar 150 ringgit. Ada sesetengah ahli majlis diberi elaun sebanyak 2,500 ringgit untuk melantik pembantu ataupun membuka pusat khidmat, saya percaya elaun ahli-ahli majlis di negeri Selangor antara yang paling tinggi di seluruh negara. Jika dibandingkan dengan zaman kerajaan BN, ia amat jauh berbeza seperti antara langit dan bumi.

Kerajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor tidak kotakan janji-janji mereka tentang mahu turunkan kadar cukai pintu, sebaliknya naikan elaun ahli-ahli majlis mereka, baru-baru ini majlis perbandaran Kajang pun telah mengistiharkan majlis di bawah kelolaan mereka telah membuat penilaian semula, dengan 245 ribu unit nilai harta, dan dijangka akan naikan cukai pintu pada tahun 2013, rakyat negeri Selangor tidak dapat menikmati penurunan cukai pintu, sebaliknya hadapi masalah keajaan Pakatan Rakyat negeri Selangor tidak kotakan janji-janji mereka, dan besar kemungkinan akan hadapi masalah kenaikan kadar cukai pintu.

Elaun tetap ahli parlimen dan ADUN di seluruh negara dengan kadar RM4112.79 ringgit, saya percaya ramai orang tidak tahu berapa banyakkah elaun yang di peroleh oleh ADUN Pakatan Rakyat yang memerintah negeri Selangor, pada tahun lepas kadar elaun dinaikkan kepada kadar RM6000.00 ringgit. Pemimpin Pakatan Rakyat Anwar Ibrahim membantah parlimen kerana mahu naikan elaun ahli parlimen, dengan alasan jangan bebankan kewangan negara ini, sebaliknya semua orang sedia maklum bahawa ahli-ahli parlimen dari Pakatan Rakyat memang mahu elaun itu dinaikkan, hanya kerana pemimpin mereka melarangnya, mereka terpaksa berdiam diri dan terima sahaja. Saya ingin bertanya, kerajaan Pakatan Rakyat naikkan kadar elaun ADUN, ahli majlis daerah bukankah itu tidak membebankan kerajaan negeri dan kerajaan tempatan? Ini adalah peranan sebenar double standard Pakatan Rakyat.

Terjemahan:
Ahmad Hanafiah/ Doreen Ng Abdullah
14 Mac 2012

Sent from my iPhone

11 Comments for "CILI KASI TARUK! AKHBAR CINA BALUN KERAJAAN PAKATAN SELANGOR!"

Sekali lagi ini semua konspirasi UMNO. Adoyaii. Tak sanggup dah dengar aklasan yg sama. Cari alasan lain pula la oii. Boring le.

Memajukan negeri dan rakyat selangor tidak masuk dalam agenda. Gamenya ialah rembat duit banyak2 utk kocek sendiri dan parti untuk TERUS laga2kan rakyat. Matlamatnya sebenar hanya lah putrajaya. Bila itu dicapai, selangor sudah miskin diperah.
Ada tak pencacai cakap pembangunan yg pkr buat? Janji dulu nak bagi 1000 untuk anak selangor dah masuk janji baru nak bagi 1500 pun sampai sekarang hampeh.
Tak hingin pun duit tu, sebab dah tau korang PARTi KENCING RAKYAT

Kalau cerita itu benar bagus la!!! didedahkan atau diulang-ulang untuk bagi kesedaran pada kita.Jangan lagi buat kesilapan lagi pada masa kan datang Kannnn!!!!!.

Apa nak boring2..konon..!
Sapa paksa suruh awak baca...?

Orang cina memang bodoh!

hahahaha

Dah 4 tahun dah kot Pakatan Rabak memerintah Selangor!

Takkan baru sedar kot yang janji Pakatan Rabak tinggal janji?!

Biarkan...
Kita sedia maklum. PR ni penuh dgn lembu2 dan sampah2 sebagaimana sampah yg byk bertaburan di selangor..hehehehe

Pemimpin dah sampah, pengikut apa lagi...kahkahkah..

Sesiapa boleh buat janji..
Haprak BN janji dipenuhi...

Ada juga tulisan ikhlas dari rakan cina kita.

Mcm ni lah demokrasi yg sihat.

Apa2 pun pakatan rakyat dah mcm cacing kepanasan.

Dan bnyk akar umbi dah berpatah balik ke bn.

Alhamdulillah.

Anuwar Ibrahim Penasihat ekonomi negeri Selangor lah yang nasihatkan MB Selangor supaya elaun ADUN Selangor dinaikkan sebanyak itu... Kenapa tak bantah macam di Parlimen?

janji nak pindah kilang buat arak di Shah Alam..apa trejadi mereka janji nak besarkan lagi kilang tu..
Janji dibibir ibarat kata Karam Sink Haramjadah Wahlia..ibarat menanam tebu ditepi bibir!!!!Ha ha ha
Di PJ semakin banyak Gereja baru dari surau dan masjid

Puteri UMNO Bahagian Pandan
delete

Minta izin pinjam untuk saya attach pada blog puteri umno bahagian pandan ~ TQ.

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!

CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!
Back To Top