GEMPAR HANGIT!!! SEPAT KERING PUN KOD 71 JUGAK!!!

Pendedahan yang dibuat oleh sahabat blogger, RBF Online, membuatkan aku hilang nafas buat seketika. Patutlah selama ini, PKR bukan main lagi bercakap tentang Ketuanan Rakyat. Rupa-rupanya Presiden mereka juga seperti Timbalan Presiden, adalah ORANG LUAR!

Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PKR atau lebih dikenali sebagai SEPAT KERING KOREA, selama ini memang banyak menimbulkan prasangka, terutama apabila ada pengakuan yang dibuat dia bertalian dengan Peranakan. Bagaimanapun, banyak pula cerita yang mengatakan serta mengaitkan Wan Azizah dengan KOREA.

Sedikit latar belakang Wan Azizah, dia telah dilahirkan pada 3 Disember 1952. Bersekolah di Sekolah Convent St.Nicholas, Alor Star dan kemudian melanjutkan pelajaran ke Kolej Tunku Khursiah. Wan Azizah dilahirkan di Singapura ketika bapanya melanjutkan pelajaran ke negeri itu (sekarang negara). Wan Azizah kemudiannya dibesarkan oleh dua orang bapa saudaranya silih berganti di Kedah dan Kelantan.

Satu perkara yang menjadi kemusykilan aku... di Amerika Syarikat, Presidennya, Barrack Obama berusaha bersungguh-sungguh untuk membuktikan yang dia adalah kelahiran Amerika Syarikat, bukannya dilahirkan di luar Amerika Syarikat. Arnold Schwarzenegger yang merupakan kelahiran Austria hanya mampu bertanding dan menyandang jawatan Gabenor California tetapi menerima kritikan teruk kerana dia adalah kerakyatan yang diberikan.

Britain juga mengamalkan perkara yang serupa. Begitu juga di negara-negara Eropah yang lain. Sekalipun bukan atas Perlembagaan, tetapi kelebihan menjadi pemimpin politik biasanya diberikan atau dikhususkan kepada anak watan.

Di Malaysia yang dikatakan kejam, tidak berhati perut, menindas, tidak berlaku adil... mengapa pula orang yang dilahirkan di luar negara dan mempunyai KOD 71 dibenarkan bergiat aktif di dalam politik? Mengapa pula mereka mempunyai peluang untuk menjadi Menteri, Perdana, Timbalan Perdana dan sebagainya, sedangkan negara yang menjadi idola PKR iaitu Amerika Syarikat tidak mengamalkannya?

Mungkin sudah sampai masanya Malaysia juga tidak membenarkan mana-mana orang yang mempunyai KOD 71 terlibat dalam politik. Mereka mungkin boleh dibenarkan mengundi tetapi tidak boleh sama sekali menjadi pemimpin kepada rakyat Malaysia yang dilahirkan dan menetap di negara ini.

Perlembagaan Malaysia tidak menghalang mana-mana warganegara 'anugerah' terbabit dalam politik mahupun menjadi pemimpin politik, tetapi terdapat beberapa negeri yang mempunyai Undang-Undang Tubuh yang mengkhususkan kepada anak watan negeri itu sahaja yang layak menjadi Menteri Besar selain berbangsa Melayu seperti Kelantan dan Kedah.

Mungkin selepas ini perlu wujud satu lagi Suruhanjaya KOD 71 untuk menyiasat motif sebenar kaum yang berKOD 71 menjadi ahli politik?

Anda fikir bagaimana?

14 Responses to "GEMPAR HANGIT!!! SEPAT KERING PUN KOD 71 JUGAK!!!"

  1. Ha ha ha ha sepat kering... Import mari dari Korea...

    ReplyDelete
  2. Di India Sonia Ghandi yang kelahiran Itali hanya setakat menjadi Presiden Parti Kongres saja. Walau pun parti dia menang, Manmohan Singh diangkat menjadi PM. Mengapa tidak Sonia Ghandi.. fikir2kan lah

    ReplyDelete
  3. sb tu x peduli pasal melayu dan malaysia
    Apa lagi berundurlah semua kod 71..
    Tj88

    ReplyDelete
  4. Bagus Bro,,,tapi apa kes ..Tun Mahathir Bro?...

    ReplyDelete
  5. keh keh keh!
    madey al-Kutty asal dari mana? dari uthar pradesh ke atau tamil nadu.
    yang gelap di Perak itu datang dari jerman ke?.
    Yang jadi pejuang melayu Pulau pinang tu bertutur bahasa apa semasa di berada dirumah?
    Habis modal dah ke? inilah orang panggil blogger ambil upah free.

    ReplyDelete
  6. Memang mereka ini takder daulat Bumiputra, dah nak sembunyi identity sendiri, nak buat macam Malaysia ni Negara tiba2 muncul pada tahun 1957.. macam puak puak PENDATANG?

    Ada kata dia anak KOREA, anak angkat, kalau anak angkat, apasal senang macam ni guna nama PAK Angkat? Ni dah kes macam anak Arwah Khir Johari celop Singapore tu le..

    Korek surat beranak dia.. seharusnya binti Abdullah, setidak2 Maulana.. kami juga ada anak angkat... dibenar beri nama bin atau binti Abdullah saja..

    ooooOOO selama ni Keadilan bawah pimpinan Bangsa Korea ker? Melahap habis hak Bumiputra, sampai boleh masuk Tunku Khursiah..

    Siasat jangan tak siasat dan saman kerana menipu..

    ReplyDelete
  7. Tupasal Anwar rajin nak hasilkan produk of china pulak.. Sepat kering korea mungkin dah kurang gam.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih PK atas tulisan ini. Bukan soal Sepat Kering Korea tatapi adalah mengenai apa yang disebut KOD 71. Sudah sampai masanya kita mengkuatkuasakan undang2 mengenai kerakyaatan negara kita. Jangan mudah sekali memberi taraf kerakyatan kepada mana2 pihak hanya kerana dia telah menetap dalam negara ini sekian-sekian masa. Taraf penduduk tetaap boleh diberi tapi bukannya kerakyatan. Kalau yang diberi taraf PT. itu mempunyai anak2, maka anak2 mereka itu juga tatap berstatus PT. Mungkin cucu2nya saja diberi taraf kerakyatan negara ini. Wahai pemimpin bangsaku Come on, bangkitlah dari lenamu, Jangan mengkhianati bangsa sendiri.

    ReplyDelete
  9. Sila war-warkan..

    Tajuk Buku - Barisan Nasional - Menuju Ke Arah Kemenangan Pilihanraya Umum ke 13

    Penulis : Dr Nik Yahya Abdul Rahman

    Pencetak : Laris Resources Sdn Bhd

    Penerbit : Thinkers Library Sdn Bhd
    No. 123 Jalan Jasa Tiga Taman Jasa Sungai Tua
    Batu Caves, Selangor 68100
    Malaysia
    tel: +60 603-61897570
    fax: +60 603-61878525
    e-mail - thinkers_library@yahoo.com

    ISBN : 978-967-69-0786-8


    Buku ini adalah sebuah prediksi berasaskan fakta dan kemelut politik semasa terhadap keputusan pilihanraya ke 13 dimana, semua sebab-sebab kenapa BN pasti menang pilihanraya ke 13 ini dikupas bagi tujuan memberi peluang kepada pengundi-pengundi menggunakan buku ini sebagai rujukan bagaimana membuat pilihan yang tepat pada pilihanraya ke 13 kelak. Buku komprehensif ini mencakupi pelbagai pandangan serta memuatkan jawapan-jawapan kepada semua isu-isu dalaman dan luaran yang dibawa oleh pihak pembangkang yang pasti memberi impak besar kepada para pengundi muda khususnya dan masyarakat umum , amnya. Pendekatan berdasarkan kaedah Factor Rating digunapakai di dalam membuat analisa terhadap semua parti-parti politik utama di Malaysia. Empat piawai digunapakai di dalam menganalisa setiap parti politik iaitu ;


    Konsisten
    Pembangunan Berterusan
    Kesejahteraan
    Pembetulan Dalaman

    Ke-empat-empat kriteria ini juga sudah mencukupi bagi memberi satu jawapan yang terperinci tentang apakah sumbangan sesebuah parti politik di Malaysia di dalam menjaga hak-hak serta kepentingan-kepentingan rakyat berbilang kaum, bangsa dan suku etnik di Malaysia ?

    Penerangan tentang Dasar-Dasar Kerajaan Barisan Nasional daripada tahun 1957 sehingga 2011 juga dimuatkan agar menjadi bukti tentang kesungguhan serta iltizam Kerajaan Barisan Nasional merangka rancangan-rancangan jangka pendek serta jangka panjang dan statistik kesan-kesan perancangan tersebut kepada pembangunan sosio-ekonomi Malaysia.

    Kaedah SWOT Analysis telah digunakan di tempat-tempat yang bersesuaian membincangkan tentang Strength (Kekuatan), Weaknesses (Kelemahan), Oppurtunity (Peluang) dan Threat (Ancaman) dan diterangkan dengan diselit dengan fakta-fakta yang jelas serta rapi. Buku ini boleh dijadikan “Hand-Book” bagi petugas – petugas jentera-jentera pilihanraya bagi menghadapi rakyat yang memerlukan penjelasan yang mudah tetapi tepat berkenaan dengan apakah faktor-faktor yang perlu diambil kira sebelum membuat keputusan untuk menunaikan tanggung-jawab di dalam latihan demokrasi di pusat-pusat pengundian.

    Satu ciri buku ini adalah selain daripada fakta-fakta yang dikemukakan, Debat Rakyat adalah bahagian dimana contoh-contoh senario berlatarbelakangkan kemelut politik semasa dikarang dalam bentuk skrip dimana terdapat perbincangan serta debat-debat antara penyokong-penyokong kerajaan dengan penyokong-penyokong pembangkang ditulis dengan gaya bersahaja agar diambil pelajaran dan pengajaran daripada Debat Rakyat ini.

    Buku ini merupakan jawapan kepada semua hujah-hujah yang dikeluarkan oleh puak pembangkang yang sudah kehabisan modal serta dilanda pelbagai isu yang bakal memecahkan kesatuan serta kredibiliti Pakatan Rakyat.

    Pemintaan dijangka melebihi pengeluaran - Sure 100% Best Seller.....

    Dapatkan naskah anda di ;

    Thinkers Library Sdn Bhd
    No. 123 Jalan Jasa Tiga Taman Jasa Sungai Tua
    Batu Caves, Selangor 68100
    Malaysia
    tel: +60 603-61897570
    fax: +60 603-61878525
    e-mail - thinkers_library@yahoo.com

    Sila hubungi Brother Isa di - 0192205015

    atau Haji Latif di - 0166856285


    Nota : Buku ini dijangka keluar sebelum Hari Raya Aidilfitri, insya Allah.

    ReplyDelete
  10. Pakcu Rantau PanjangAugust 6, 2011 at 2:56 PM

    Salam persaudaraan buat tuan.

    Jika langit dijunjung dan jika bumi dipijak maka itulah seharusnya terjadi pada"anak watan".Kiranya belas kesihan telah diberi dan budi bicara telah dipergunakan maka apa lagi yang perlu diungkitkan.

    Bumi mana yang tak ditimpa hujan... tapi kalau guruhnya melebihi halalintar dilangit dan lajaknya kapal tampa kemudi maka tentunya hilanglah haluan sebenarnya.....walahualam

    ReplyDelete
  11. Sepat kering?
    Bulan puasa ni kalau masak lemak nenas ikat sepat kering,sedap tau.

    ReplyDelete
  12. Pak cu rantau panjang,
    Bahasa mu sungguh cantik.
    Pendek tapi penuh makna tersirat.
    Ada tak orang macam kau lagi?

    ReplyDelete
  13. mengata orang bro sedap ko,ok juga la dia bernaung dalam keadilan takde tulis bangsa, yang dalam UMNO berlambak mamak mengaku melayu tu apa cer.ko kata la ape pun ko mengaku la melayu pun, orang tetap tahu dalam umno banyak mamak, tukar lain kali UMNO kepada UMMNO (melayu & mamak),sakit hati kalau nak cerita kisah bangsa melayu ni.tapi kalau dalam parti yang tak berlambang bangsa, ko hitam ke,kurap ke,sepet ke,hidung tajam ke aku tak kisah.bukan apa kesian kat PPP, MIC, sekarang ni ada pulak dato Nala, depa konfius nak ambil ahli.

    generasi bundle

    ReplyDelete
  14. Pencari Pinjaman terhormat

    Apakah Anda dalam kesulitan keuangan? Apakah Anda ingin memulai sebuah bisnis? Pinjaman perusahaan ini didirikan oleh organisasi yang tepat dunia manusia yang luas dengan satu-satunya tujuan membantu orang miskin dan orang-orang dengan kesulitan keuangan kehidupan. Jika Anda ingin mengajukan pinjaman, kembali ke kami dengan rincian di bawah melalui email: carolinejames912@gmail.com

    nama:
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    Durasi Pinjaman:
    Nomer HP:

    Salam,
    Ibu Carlijne Sahrizan

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!