PANAS BERAPI! MANA BOLEH KUTEMUI MELAYU? EPISODE 1

Selepas memberikan kuliah hampir 3 jam berhubung subjek 'Leadership in Organization' handphone yang didiamkan nada deringnya, kemudian bergetar (vibrate). Bila diamati, rupanya si Jivendran, toke kedai gunting rambut yang premisnya terletak di Taman PKNK.

Apa kejadah pulak Hindu ni mau? Rupanya nak berjumpa, ada isu nak settle. Jivendran adalah salah seorang pimpinan Pemuda PPP Kedah, aktif dalam Majlis belia daerah dan Hindu Sangam (Pertubuhan Kuil Hindu). Kata Jivendran, "Hindu lawyer yang bunuh orang di Banting memang Hindu murtad tak guna, tak guna bawak pi bicara, dia mesti lepas punya, baik tembak dia saja, lepas tu bakaq, abu dia buang dalam kolam taik, senang cerita", tu dia Hindu semangat anti Hindu.

Dia antikan Hindu yang jahat dan simpati pada Melayu yang teraniaya. Inilah sifat semulajadi manusia. Keinsanan bukan terletak pada serban besaq bakoi, atau pangkat berjela-jela, mahupun warna kulit, keinsanan(humanity) datangnya dari hati yang luhur, jujur dan peka (bukan pekak) terhadap apa yang berlaku disekeliling.

Walaupun dia Hindu, tetap kawan aku, Hindu baik kita kawan, Hindu jahat kita lawan. Cina baik kita kawan, Cina jahat kita lawan, macam NAMAWEE BABI, LIM GUANG ENG, NGOR KOR MING, LIM KIT SIANG dan YANG sewaktu dengannya.. Ada ka dari kalangan PEMUDA UMNO yang berani?

Setelah menyelesaikan dua tiga problem yang dihadapi maka dia pun berlalu pergi, sebelumnya Maran, toke kedai gunting jugak (asal Jitra, samseng juga dia ni, tapi dengan aku dia hormat, pasai aku lagi samseng). Ikut fahaman arwah ayah aku, 'orang itu adalah samseng jika cakapnya boleh pengaruhi orang ramai dan mampu menyelamatkan satu keadaan yang getir hanya dengan kata-kata'.

Samseng tidak membawa konotasi, kuat maki hamun, gejut orang, atau bagi komen pakai nama Anonymous, kuat bertumbuk atau kuat tunjuk lagak. Arwah ayahku kata, 'jenis yang macam tu bukan samseng tapi kurang ajaq dan bodoh tak boleh ditegur, cerdik tak boleh ditumpang".

Tujuan Maran datang berjumpa, dalam keadaan tergesa-gesa, disebabkan bini dia nak bersalin anak kedua. Dia mintak pinjam RM50, nak hantar bini balik rumah mertua di Kilang Lama, Kulim. Atas sifat humanity RM50 aku berikan dan tak dikira sebagai hutang tapi pemberian.

Kemanusiaan tidak mengenal batas perkauman, warna kulit, agama dan ideologi politik. Pertolongan mesti diberi, biar apa juga kedudukan kita. Orang datang mengharapkan pertolongan kita kerana percaya dan yakin dengan kita, tahu keupayaan kita merungkai masalah mereka.

Jika dibuat kajian tentang etnik, spesis Melayulah yang paling bertolak ansur di dunia dan sanggup menjual haknya demi berkongsi hidup dengan kaum lain. Perjanjian social kontrak meja bulat antara Tunku, Sambanthan dan Cheng Lock yang menterjemahkan kandungan Perlembagaan Persekutuan yang kita pakai pada hari ini adalah buktinya.

Dari jawatan YDP Agong, Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar, Pegawai Tadbir, KSU, D.O hampir kesemuanya Melayu, namun pihak yang beroleh laba paling banyak kesan projek kerajaan adalah bukan Melayu.

Tenaga pensyarah di IPTA, pentadbir IPTA, Naib Canselor IPTA, pelajar di IPTA majoritinya Melayu, tapi yang sapu 1st class honours degree adalah Cina.

Penanam padi hampir 95% adalah Melayu tapi yang kaya, pengilang beras Cina seperti syarikat Serba Wangi Sdn Bhd(jenama JATI). Nelayan, penoreh rata-ratanya Melayu, namun yang kaya pekedai sekerap Cina dan pemborong ikan Cina.

Kedai runcit Cina dan mamak India boleh maju dalam perkampungan Melayu, walhal tidak pernahpun kita jumpa kedai runcit Melayu yang mampu survive dalam sebuah penempatan Cina atau Hindu.

Ini bukan soal nasib, takdir atau ketentuan ALLAH S.W.T. Ini petunjuk kebodohan Melayu. Sikap terlalu bertolak ansur dan kurangnya fahaman rasis disanubari Melayu. yang banyak adalah fahaman parasit, tak boleh tengok bangsa sendiri berjaya atau maju.

Sebab itulah dalam konteks pepatah Melayu ada disebut, 'marahkan nyamuk rumah dibakar", kalau aku takdapat biar semuanya tak dapat'. Kebodohan MELAYU kerana mereka selesa dengan apa yang mereka ada, mereka sentiasa berasa bahawa mereka akan selamat dan tidak akan ada apa-apa yang boleh merubah, menggugat domain apa yang mereka miliki selama ini. Mereka sentiasa di dalam 'comfort zone'. Kununya melayu sentiasa berada dalam situasi selamat, walhal ancaman, cabaran sentiasa datang dari pelbagai arah, baik secara halus, secara nampak, langsung mahupun tidak langsung.

Melayu sentiasa mengharapkan orang lain untuk berjuang dan berbuat sesuatu bagi melindungi kepentingan mereka. Melayu amat payah bersatu, mudah bertekak dan bertelingkah pada hal yang remeh temeh. Melayu cukup hebat berpolitik, sepanjang masa berpolitik, hinggakan Obama pun boleh naik pening dengan tabiat Melayu.

Kebodohan Melayu dikukuhkan lagi kerana sering diperbodohkan oleh pimpinan mereka yang sebahagian besarnya walaupun cerdik tetapi sebenarnya kurang bijak (pinjam istilah Aniffah Aman, Menteri luar).

Melayu terus dibelenggu kebodohan kerana sering percayakan benda mengarut, skim cepat kaya, 4D, Sports Toto busut dan pokek untuk cepat kaya, bukan dengan hasil daya usaha sendiri, displin dan kemudiannya bertawakal kepada ALLAH.

Lebih malang Islam agama anutan Melayu tidak dimanfaatkan untuk memajukan bangsa. Sebaliknya Islam diperalat dan diberi tafsiran melencong demi melemahkan lagi kemunduran bangsa. walhal islam itu agama praktikal, lojik dan siapa yang menghayati lslam sebenarnya sudah tentulah mampu berjaya dunia dan akhirat.

Malangnya ada parti berjenama cap Islam dan dengan tahyul karut mereka telah berjaya memperdayakan jutaan umat islam untuk percayakan dakyah dan pembohongan mereka.(mudah-mudahan golongan ini bertaubat nasuha dan diberi taufik dan hidayah oleh Allah s.w.t)... setakat ni dulu, anak bongsu dok merap nak ajak pi pasar malam pulak.. aku akan sambung bahagian ke-2. Tapi sebelum tu hayati nukilan sajak ringkas ini.

MANA BOLEH KUTEMUI MELAYU

Mana boleh kutemui melayu,
Dikelab malam, disko dan dangdut kiambang biru,
Mana boleh kutemui Melayu,
Dilorong gelap jadi kupu-kupu
Mana boleh kutemui Melayu,
Merempit di jalan lurus di malam minggu,
Mana boleh kutemui melayu,
Di Jom Heboh dan pameran hantu,
Mana boleh kutemui melayu,
Di PWTC mesyuarat agung ampu mengampu
Mana boleh kutemui melayu,
di pasar malam dan juga pasar minggu,
mana boleh kutemui melayu,
di kedai mamak, melepak sambil tengok video haru biru,
mana boleh kutemui melayu,
di sungai buloh, dulunya penjara pudu..
cukuplah takat ni dulu...

SALAM HORMAT:
SOBRI SUDIN.
Sumber: KEDAH TIMES

6 Responses to "PANAS BERAPI! MANA BOLEH KUTEMUI MELAYU? EPISODE 1"

  1. hmmm..menarik juga...kenpa cina dan mamak bolih senang...melayu menoreh cina jadi tokeh kedai getah,kaya raya..
    kalau melayu buka kedai runcit dikampong...yang datang beli orang melayu..melayu buat hutang,tak reti nak bayar.
    bab yang last tu..mana bolih jumpa melayu..ada lagi nak tambah...
    mana bolih jumpa malayu..kat cyber cafe..dari pagi kemalam dok chatting,face book,twitter...main game.
    cc milik cina,anak muda melayu yang lingkup.
    bab comment berapi tapi pengecut...betul tu...guna ANON,tak ada telor...

    ReplyDelete
  2. Orang melayu jika nak beredar dalam sesuatu majlis selalunya akan berkata seperti berikut,"Pak Ngah biarlah saya 'BERALAH 'dahulu sebab nak ke Pekan beli barang,"Melayu tersangat suka guna perkataan beralah kononnya untuk beradap sopan.Buangkan penggunaan perkataan 'beralah' kerana perkataan tersebut sedikit sebanyak menjadikan Melayu sentiasa beralah dalam semua perkra hatta politik pun.

    ReplyDelete
  3. Analisa tepat mencakupi Melayu itu sendiri. dan jangan lupa ada yang tak bangga jadi melayu..... dulu masa dalam alam roh tak nak mintak dijadikan bangsa Italy lani jadi melayu pulak dia tak bangga. nak jadi bangsa apa agak nya dia tu?

    ReplyDelete
  4. Di mana boleh cari ramai Melayu
    Pastinya di Kelantan dan Terengganu
    Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
    Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
    Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
    Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
    Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
    Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
    Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan chandu
    Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
    Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

    Apa hobi orang Melayu
    Terkenal dengan budaya malas dan lesu
    Berlepak buang masa tak jemu-jemu
    Atau baca majalah Mastika, Metro pasal cerita hantu
    Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
    Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
    Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
    Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
    Apa pakaian Siti nak pakai itu yang nak tahu
    Mana tak gendut berpenyakit selalu
    Kalau nak berlagak melayu masih nombor satu
    Asal bergaya sanggup makan nasi dan toyu

    Boleh tak jumpa mereka di kedai buku
    Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
    Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
    Ada tapi kurang sangat mereka di situ
    Kenapa melayu jadi begitu
    Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
    Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
    Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
    Nak harap Kerajaan saja membantu
    Terutama sekali kontraktor kelas satu
    Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
    pasal jambatan senggek atau siapa dia penghulu
    Dan suka sanggat dengan budaya ampu mengampu

    Sampai bila kita nak tunggu
    Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
    Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
    Pertama dengan banyak menguasai ilmu
    Kata nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
    AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
    tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu


    --- No Body Knows It But Me ---

    nota : cek pun tak tau sapa buat karangan nie
    cek terjumpa cek letakler dalam blog ni .... naaa aiiiiii

    ReplyDelete
  5. DI PERAK NAK BALIK SEBUT BERANSUR. MOGA POLITIK DI MALAYSIA BERANSUR MATANG. KAJIAN TERLALU MENDALAM PERLU DILAKUKAN KERNA AGENDA RASIST NI.

    ReplyDelete
  6. KITA CABAR NIK AZIZ TUKAR BANGSA CINA AMACAM DIA BERANI TAK. SEBAB DIA BANGGA NGAN CINA.

    ReplyDelete

Aku bagi korang komen bebas kat sini tapi aku harap korang kena bertanggungjawab dengan komen korang. Marilah kita raikan demokrasi dengan lebih beradab dan bertanggungjawab.

BERANI BUAT BERANI TANGGUNG LA YEA!